In stijl de bochten door.
In de tijd dat Daimler en Jaguar nog hand in hand gingen, en de kantoren niet binnengevallen werden, kwamen er een reeks stijlvolle auto’s de wereld in. Grote, luxe auto’s die, ondanks de badge je willen doen vermoeden, toch wel heel erg Brits zijn. In zijn hoogtijdagen kostte het beestje omgerekend bijna een ton, maar daar is tegenwoordig niet veel meer van over. Het exemplaar waar we momenteel licht op schijnen kost nog maar een fractie van dit bedrag: 2.500 euro.
De prijs komt echter niet zozeer als een verrassing. Zo zag we in het verleden dat je voor één rooie meer zes hele cilinders extra voorgeschoteld kon krijgen. Maar in plaats van de Double Six is dit slechts de ‘gewone’ Daimler Six, met 4-liter zes-in-lijnmotor. De zescilinder was van fabriek af goed voor bijna 250 pk, al zal dat na 354.562 gereden kilometers toch enigszins willen afwijken. De Daimler Six 4.0 produceerde daarnaast 392 Nm aan koppel en was voorzien van de authentieke maar vooral bijzonder gedateerde viertrapsautomaat.
Hoewel de auto in zijn leven aardig wat asfalt heeft verteerd, ziet hij er op de foto’s nog prima uit; zowel van binnen als van buiten. De draak zit hem echter in het feit dat het afwerkingsniveau in vergelijking met tijdsgenoten niet precies de beste van het stel te noemen was. Daarbij staan de wel bekende Britse gremlins altijd om de hoek om je op je zwakste moment uit te schakelen. Desondanks is, en blijft, het een geinige manier om stijlvol naar je werk te glijden, al is het maar voor een tijdje.
spidermann zegt
Daar loop je op leeg, gegarandeerd.
JanJansen zegt
@spidermann: voor €2500 rij je er toch een jaar in.
Als hij niet meer door de APK komt gaat het ding naar een onderdelenboer. Heb je er toch een jaar plezier van gehad. Ken heel wat auto’s die meer afschrijven (bijv een Tesla model S doet bijna €800 per maand).
miata93 zegt
@janjansen: Ja want onderhoud kost niks….
desjonnies zegt
@miata93:
Inderdaad, onderhoud aan zo’n hok kost een krabbel, de motor is heel wat toegankelijker dan menig modern hok en dank zij ebay kun je indien nodig onderdelen zeer goejekoop in Engeland kopen omdat ze daar een kwartje de kilo doen wegens het enorme aanbod.
Je miet niet de fout majen om naar de dealert te gaan, maar ne zou cardan automatenbak en motorolie verversen en alle filters, 6 nieuwe bougietjes die je erin fluit, eventueel vers koelvloeistof en rijden.
stephano zegt
@desjonnies: Dit geld voor mensen die zelf enige verstand van mechanica hebben, maar voor de leek gaat dit helaas niet op.
desjonnies zegt
@stephano:
Hoe denk je dat ik het geleerd heb?
robert110 zegt
@miata93: Dit zijn auto’s voor mensen die er niet vies van zijn om even onder de motorkap te duiken. Dan hoeft het onderhoud niet veel te kosten. Zeker niet voor een jaar.
raoufff zegt
@spidermann: tuurlijk niet! Kijk maar naar de bedrijfsnaam
crashingduke zegt
@spidermann: Dit exemplaar waarschijnlijk wel. Er is tenslotte niets zo duur als een goedkope Jaguar. Maar bij een goed onderhouden exemplaar valt het mee. Je zou ze bijna betrouwbaar noemen.
parttimeautospotter zegt
Blijft toch een ontzettend stijlvolle auto!
Robert zegt
Volgens mij zijn bij een auto met deze kilometerstand de meeste gremlins er wel uit gehaald. Anders zou je er niet zo lang mee door blijven rijden, lijkt me.
robert110 zegt
Die ziet er nog mooi uit
viezefreddyw zegt
Blijft een schitterende verschijning, geweldig apparaat. Chiquer voor komen rijden voor dit geld gaat bijna niet lukken.
mashell zegt
@viezefreddyw: maar lukt het je om er mee te komen voorrijden? Of gaat de wagen op weg naar de voorrijd locatie al kapot?
viezefreddyw zegt
@mashell: Dat is inderdaad de grootste vraag.
MoeWat zegt
Daimler is toch Mercedes ?? Ik zie hier toch echt een Jaguar toch ? Ik begrijp ‘t niet..
Robert zegt
@moewat: er hebben meerdere Daimlers bestaan. Wikipedia geeft o.a. de volgende zoekresultaten:
* Daimler (motorfiets), een Duits historisch motorfietsmerk
* Daimler (Verenigd Koninkrijk), een Brits automerk
* Daimler Motoren Gesellschaft, een Duits automerk (—1926)
* Austro-Daimler, een Oostenrijks automerk (—1934)
* Germain (Daimler-Belgique), een Belgisch automerk
* Daimler (Duitsland), voorheen Daimler-Benz en DaimlerChrysler geheten, een Duits bedrijf dat onder meer diverse automerken (bv. Mercedes-Benz) onder zich heeft
Het zijn er zelfs méér dan dat ik zelf had kunnen bedenken.
potver7 zegt
@moewat: Ga je mond spoelen! Ehhh, je beeldscherm poetsen!
W115 zegt
@potver7: is niet zo’n gekke vraag, daimler klinkt super duits
potver7 zegt
@w115: Dat ligt er maar net aan hoe je ’t uitspreekt. En als Engelsen ergens heer en meester in zijn, dan is het wel om dezelfde woorden met een andere uitspraak een totaal andere betekenis te geven. Of, zoals mijn leraar Engels vroeger wel eens vroeg: weten jullie 10 manieren om de ea-klank uit te spreken. Hij had ook om 15 manieren kunnen vragen…
crashingduke zegt
@potver7: Lees het stukje wat ik hier onder heb geschreven. Ze zijn meer verwant dan je denkt.
crashingduke zegt
@moewat: Daimler Motor Company is begonnen met het in licentie bouwen van Duitse Daimlers in Engeland. Na een faillissement kwam het in handen van BSA, bekend van motorfietsen en gewone fietsen. Bij BSA mocht het zelf auto’s fabriceren, die legendarisch werden. Na de oorlog ging het wat minder met Daimler en BSA zette het in de jaren ’60 te koop. Op dat moment wilde Jaguar uitbreiden, maar mocht dat niet in de buurt van Coventry doen. Dus kochten ze Daimler, hebben nog een paar jaar Daimlers gebouwd, nog iets langer 2.5l V8-en in Jaguars geleverd en verkocht als Daimler om in de jaren ’70 het merk een stille dood te laten sterven. En weer te laten herrijzen als luxe merk boven Jaguar. Maar dat waren, net als dit exemplaar, luxe aangeklede Jags. Wel is er nog de DS420 Limousine geweest, maar die was volledig gebaseerd op de Jaguar MK10.
Het uitgebreide verhaal vind je op:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Daimler_(Verenigd_Koninkrijk)
https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_Company
mashell zegt
@moewat: Daimler is het moederconcern van Mercedes en Smart. Maar er was ook een Brits automerk Daimler dat Jaguar’s met een ander logo en grille op de markt bracht. Heel normaal, in die tijd was Bentley ook niks anders dan een Rolls Royce met een ander label. Maar het heeft technisch al heel lang niets met het Duitse concern Daimler te maken. Het artikel is dan ook verwarrend omdat het linkt naar een inval bij de verkeerde Daimler.
autokuchi zegt
Ik ken wel een paar mensen met zo’n ding, een Jaguar dan, en die gaan verrassend weinig kapot… beetje olie en af en toe een filtertje. Let maar eens op wanneer je ze tegenkomt, geen roest, geen kraakjes, strak in de lak en geruisloos zoeven.
Edge zegt
Krijg je de corduroy broeken er voor die prijs gratis bij, of moet je die zelf meebrengen?
sabrerator zegt
@Edge:
Oh, die kosten maar €25 bij de C&A.
De Jaguar X300 (interne code voor dit model) is een zeer betrouwbare auto, goed ontworpen en degelijk. Doet echt niet veel onder voor een Mercedes uit die tijd. Maar het is wel een auto van zo’n 20 jaar oud.
Denk dat ik het wel aan zou durven, maar ik ben al voorzien van een zeer betrouwbare Jaguar.
toyotaprius zegt
Kan ik hier de lease Mercedes op inruilen? Zijn we van dat hok af.. win-win
E34M5Touring zegt
Leuk toch, voor zo’n bedrag kun je best een keer gokken. Met die km stand zal het meeste inmiddels wel gedaan zijn. Gewoon lekker van genieten en als ie er mee kapt, part it out. Die 4l 6pitter is een prima motor, is ook zat voor te krijgen.
schreute01 zegt
Het type X300 is misschien wel de beste Jag ooit gebouwd. Zelf heb ik jarenlang een XJR gereden. Nooit problemen gehad.
Gulli zegt
Ik weet nog goed dat ik toen ik net 18 was en mijn rijbewijs in mijn zak brandde ik regelmatig in de Autotrader zat te bladeren (ja, nog voor de digitale versie) en ik eens een XJR van dit type zag staan. 18″ pimpvelgen eronder en kostte maar 1500 gulden. Dat had ik wel op mijn rekening dus ik meldde mijn vader trots dat ik binnenkort wel een Jaguar ging kopen. Nadat hij zich een kramp had gelachen zei hij dat hij het een uitstekend idee vond en benieuwd was hoe lang het zou duren voordat ik hetzelfde bedrag aan garagerekeningen had uitgegeven.
Lang verhaal kort, het is een Mazda 626 geworden :(
Capibaro zegt
Vind het een geweldige auto. Ook de manier waarop hij rijdt. Maar op de achterbank kun je als normaal mens niet zitten als je geen verlengde auto is. Bizar eigenlijk want het is echt een lel van een auto