Jazeker, er is een ‘goedkoopste’ Clio V6 van Nederland. Alle andere Clio V6’en zijn namelijk duurder.
Eigenlijk is het nauwelijks te bevatten dat sommige brave automerken zich bezig hebben gehouden met knotsgekke projecten. Denk aan Alfa Romeo met de SZ, 8C en 4C bijvoorbeeld. Of wat te denken van Ford (GT) en Opel (Speedster). In veel gevallen zit er een bepaalde logica achter, hoe dun de beredenering mag zijn.
Paddenstoelen in de spacecake
In het geval van de Renault Clio V6 kan het niet anders zijn dan dat er veel te veel paddenstoelen door de spacecake aanwezig was. Er is namelijk geen enkele verklaring voor Renault geweest om te denken: “Ja, die Clio V6 concept auto mag wel in productie gaan.”. Dat is namelijk eigenlijk precies wat er gebeurd is.
Ton in guldens
De Clio V6 is ook in Nederland geleverd. Voor iets meer dan een ton in guldens of een halve ton in Euro’s kon je zo’n kekke Clio aan je collectie toevoegen. Dat deden overigens weinig mensen, want een halve ton is veel geld ‘voor een Clio’. Dat was natuurlijk een arrogante houding omdat je het niet durfde en maar een normale GTI kocht.
Tom Walkinshaw Racing
Want ondanks de badge en de gelijkenissen, heeft de Clio V6 bijna niets met de reguliere Clio te maken. De auto werd door TWR ontwikkeld en gebouwd. De motor was een opgepepte V6 uit de Laguna en werd achter de achterstoelen gemonteerd om via een zesbak de achterwielen aan te drijven. Jazeker, de Clio V6 had achterwielaandrijving.
Wisselende kwaliteit
Omdat TWR in deze periode nogal wisselende kwaliteit afleverde (vraag maar aan Jos Verstappen dat toen reed voor Arrows onder leiding van Tom Walkinshaw) was de Clio V6 niet unaniem geliefd. De onderstelontwikkeling liet wat te wensen over, waardoor de Clio V6 in lange bochten nogal kon verrassen door met zijn kont te zwaaien bij gas los, zoals een oude 911.
230 pk
Zo klonk de Clio V6 overigens ook. Wel grappig, bij de Clio V6 Phase II mocht Porsche de motor oppeppen tot 255 pk. Het exemplaar op de foto’s is nog van voor de facelift. Logisch, het gaat om de goedkoopste Clio V6 van Marktplaats, dus dan kom je automatisch uit bij een Phase I. Met 230 pk heb je overigens voldoende vermogen om lol te hebben.
Zilvergrijs
Net als bijna alle andere Phase I’s is deze goedkoopste Clio V6 van Nederland zilvergrijs van kleur (blauw was het mooist). Het interieur is voorzien van de standaard leer/alcantara combinatie. Sowieso moet je niet letten op het interieur. Het ziet eruit als dat van Clio van 1.500 euro. Daarnaast moet je door de voorruit (of zijruit…) kijken om te zorgen dat je niet achterstevoren komt te staan.
74.105 km
De goedkoopste Clio V6 van Nederland in kwestie heeft er precies 74.105 km opzitten. Dat is niet bijzonder weinig, maar in het geval van een Clio 2.0 zou men zeggen: LAGE KM-STAND MOOISTE VAN NL!!! Daarbij is het ook voldoende om te weten dat je er nog een beetje mee kunt rijden, iets dat je niet durft met slechts 5.000 km op de klok. Oh, en betreft investeringen: een paar jaar geleden waren exemplaren met meer kilometers aanzienlijk duurder. Deze Clio kost namelijk 29.750 euro.
Dizono zegt
Maar wat kost ‘ie dan? ;)
jpoers zegt
@Dizono: minder dan 30.000 :)
arielatom35sc zegt
Geen link…pff ben superbenieuwd, maar echt te lui om hem op te zoeken
toyotafortuner zegt
Alinea zilvergrijs, bij de link deze ;)
joligejoffer zegt
https://www.bbexclusives.nl/auto/2001-renault-clio-v6-phase-i
29750 dus
ty5500 zegt
Heb enorm veel respect voor het model maar voor dat geld zou ik toch liever iets anders kopen
alloallo zegt
Staat meer leuk spul te koop! Betrouwbaar adres??
v60germany zegt
@alloallo: volgens mij wel. Kom deze beste man wel vaker tegen met erg mooi (pk) spul. Vast een liefhebber in het autovak met goede smaak…
romeoalfa zegt
Voor dat geld een nieuwe Polo GTI voor mij…
basman147 zegt
Kleine correctie, de auto werd niet door Valmet in Finland geproduceerd maar door TWR in Uddevalla, Zweden. Daar werd in een voormalige Volvo fabriek door TWR ook de C70 geproduceerd.
De Phase2 Clio’s werden overigens bij Alpine in Dieppe gebouwd.
Ander grappig verhaal, binnen de auto-industrie ging op een gegeven moment het gerucht rond dat Renault een 3Liter Clio op de salon van Parijs ging introduceren. Bij Volkswagen was men toen bezig met de Lupo 3L en Ferdinand Piech stond erop dat Renault niet de eerste zou zijn die zo’n zuinige auto zou introduceren! Pas na de introductie bleek het om een Clio met 3 liter cilinderinhoud te gaan, niet 3 liter verbruik…
ronaldotour zegt
@basman147: Ik had het precies andersom. Ik kwam een aantal jaren geleden bij een auto onderdelenwinkel met een Lupo 3L en de medewerker begreep niet hoe er een 3 liter motor in zo’n Lupo paste.
basman147 zegt
Zelfs een V8 past! https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-vw-lupo-3l-v8-is-de-keizer-der-sleepers-79427
stradale888 zegt
@basman147: Ik moet ook altijd denken aan dat prachtige verhaal over twee fabrikanten op een totaal verschillende golflengte. Mooie spraakverwarring. Illustreert ook heel goed hoe knettergek dit project eigenlijk was. Ik heb uiteraard meer sympathie hiervoor dan voor de 3L Lupo.
vincentmiata zegt
Hoe tijden zijn veranderd. Dit was een bommetje op wielen toen ie uit kwam, tegenwoordig laat je m bijna staan als een hot hatch ‘maar’ 230pk heeft.
sanderp zegt
@vincentmiata: de enige b-segment hatch met meer pk’s zijn de audi s1 en de Yaris GR volgens mij.
toyotavenray zegt
@sanderp: de Yaris gr klopt niet. Die heeft 212 pk. De gr Yaris heeft daarentegen 261 pk.
sanderp zegt
@toyotavenray: De Yaris GR is dan helemaal geen auto, want dat is de Yaris GRNM. Maar goed, je snapte het idee van mijn reactie.
jajeroenja zegt
Een jaar of 10 geleden nog aan gedacht om er een te kopen. Zag er toen eentje staan voor 17k.
techniekmeneer zegt
Tering wat een geld ?
vaakbenjetebang zegt
Vind ik eigenlijk wel meevallen, relatief gezien dan. In absolute zin is het best een schep geld, maar je koopt wel een waanzinnig stukje autogeschiedenis en waarschijnlijk leer je hierin gaandeweg ook nog eens een stuk beter autorijden als bonus. Stiekem zit ik mijn geld al te tellen, eigenlijk…
techniekmeneer zegt
@vaakbenjetebang: 30k voor een auto met het interieur wat uit een 20 jaar oude Twingo lijkt te komen….
mark383 zegt
Dan mis je echt het punt van deze auto. Zoals de schrijver terecht opmerkt heb je toch geen tijd om daarna te kijken.
vaakbenjetebang zegt
Het is maar hoe je het bekijkt en waar je waarde aan hecht. Hierboven gaf al iemand aan voor dit geld liever een nieuwe Polo GTI te kopen. Daar kan ik me persoonlijk dan weer totaal niks bij voorstellen, dat iemand vrijwillig 30k op een Polo zou stukgooien, al heeft-ie 400pk. Zo’n ding mag dan misschien op alle fronten sneller zijn dan deze Clio, meer gadgets en een beter interieur hebben, maar het is wat mij betreft snel rijdbare Ritalin. De snellere versie van de auto die junior salesjongens met een sip gezicht moeten leasen, inclusief de verkeerdwielaandrijving.
Deze Clio brengt, naar ik mag aannemen, prachtige en angstige momenten door zijn rijgedrag. Ongekende ergernis als er weer een stuk vanaf breekt dat er eigenlijk niet toe doet, maar wel vast had moeten blijven zitten, maar ook absolute voldoening als je hem precies goed door een bochtencombinatie stuurt. Vlammende haat voor de groep apen-met-Gauloises die het ding ontworpen hebben als je aan het ding aan het sleutelen bent en werkelijk NIKS goed bereikbaar blijkt te zijn, terwijl je het allemaal WEL gewoon kunt zien, maar dan ook weer dat euforische moment dat alles het tegelijk doet en jij, de bestuurder, er het beste uit weet te halen.
Doe mij dan maar de onvoorspelbare pieken en dalen in plaats van de vlakke, veilige weg.
1000bochten zegt
Heerlijke comment!
nord zegt
Als het je vooral om het geld te doen is dan is dit de enige juiste keus. Uitmuntende investering.
Topper deze auto !
emping zegt
@techniekmeneer: sterker nog dat interieur komt uit een oude Clio, maar daar kan je best nog iets aan doen. Ik zelf zou er meteen een ander stuur in zetten want wat is die lelijk zeg!
grasvreter zegt
Super gave wagen. Had vroegah in gran turismo 4 wel moeite met het besturen van dit ding, kont brak retesnel uit.
j4cks0n zegt
*Lutecia.
shellplc zegt
Een unieke auto waar je van weet dat het niet meer gebouwd gaat worden.
Als ik er eentje zou kopen zou ik toch voor de phase 2 omdat deze beter te rijden is wat ik begrepen heb, helaas zijn deze nog een stukje duurder.
mpgc zegt
Van dit model moet je wel de phase II hebben. Die zitten beter in elkaar. De Clio V6 blijft best een listige auto. Door de brede banden voor is er weinig stuuruitslag en dus een kleine sliphoek. De V6 achterin is best zwaar . Als deze achter uitbreekt moet je er echt snel bij zijn.
shellplc zegt
https://topgear.nl/autonieuws/tweedehands-renault-clio-v6/
Toch wel een aantal puntjes waar je op moet letten als je in de markt bent om er een te kopen, vooral de onderdelen zijn een probleem.
v10m5 zegt
Auto’s met karakter en dit is er 1 van. Zat net nog na te genieten van een M3 e46 rit en al die auto’s toen ze nog karakter hadden. Nu is er nog maar weinig van over helaas. Morgen maar weer met de G20 3-serie op pad en bedenken wat er maar moet gaan komen…..
jmeverts zegt
@v10m5: m340i heeft ook karakter
raym zegt
Geweldig dat ze dit op de markt durfden te brengen. Vind zo als de vw beetle RSI een auto waar je niks mee kan maar eigenlijk best geinig voor een keer.
tazmania zegt
Er is een tijd geweest dat ze een mille of 15 waren. Zoals zo veel auto’s zijn gestegen natuurlijk.
lightisride zegt
Ik kwam een keer gast tegen die ermee over de Ring reed. Die zei dat het best te doen was. Maar ja wie durft er nu nog echt hard met zo’n auto.
Destijds vond ik t niet veel. Dezelfde Clio met voorwielaandrijving, de 172 denk ik, was op het circuit sneller, makkelijker en ook heel erg leuk. Daar durfde je wel voluit mee, al sprong die ook alle kanten op.
Reimon zegt
TWR heeft alleen de Phase I gebouwd toch? Naar ik me kan herinneren was Renault zo niet te spreken over de bouwkwaliteit dat ze het zelf gingen doen. En als Renault dat al vindt, zegt dat best wel wat.. :-)
tenaci zegt
Heel gaaf, maar het kutte bij zulke pareltjes is wel dat je gewoon in het chabby interieur van een gewone Clio zit. Dat doet toch een beetje afbreuk aan de beleving.