De Alfa 159 onder de Franse berlines.
De kerst is weer voorbij. Twee dagen lang hebben we ons copieus mogen welbehagen aan allerlei opgediste spijzen van het hogere kaliber. De luxere vogelsoorten, runderbavette’s en uiteraard de verplichte konijnen hebben het moeten ontgelden, opdat wij onszelf omtoveren tot een menselijke foie gras.
Dat betekent dat we moeten uitbuiken en wel goed ook. Weinig auto’s zijn daar zo goed in als een grote Citroën. Het enige nadeel: tijdens de kerstperiode vliegen de moneten eruit. Uitbuiken op een budget is dus het devies. Vandaar dat wij gezocht en gevonden hebben: de goedkoopste Citroën C6 van héél Nederland.
Het is uiteraard de minst courante Citroen C6 die je maar kunt vinden. Een viercilinder, een diesel en een hoge kilometerstand. We beginnen meteen even met de prijs, want je kan deze auto ophalen voor 2.600 euro. 2.600! Nu is ondergetekende ervaringsdeskundige op het gebied van spotgoedkope occasions die maandelijks het aanschafbedrag qua onderhoudskosten doen en lijkt deze C6 een garantie voor problemen. Bekijk daarom ons Citroen C6 aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Maar in de advertentie heeft de verkopende partij niet een heel gedicht gewijd aan de chique berline, maar slechts de enige zin die ertoe doet:
Dit is een goed rijdende Citroën.
Kijk! Dat is precies wat je nodig hebt. Nu is de kleurencombinatie niet spannend, de C6 ziet er nog altijd fris, modern en tijdloos uit. Erg knap. Ook zitten de goede wielen eronder en zit je op heus leer. Zoals gezegd, het is de instapdiesel. Een viercilinder 2.2 HDI motor, goed voor 173 pk bij 4.000 toeren en 370 Nm bij slechts 1.500 toeren. Deze auto is niet gemaakt om te sprinten, maar om mee te cruisen op de snelwegen. De rijtest met precies deze uitvoering kun je hier bekijken. Het is een van de zeldzame moment dat @Wouter compleet tot rust komt achter het stuurwiel van een auto.
Deze in 2014 geïmporteerde auto koste destijds bijna 67.000 euro, nu kun je ‘m voor een fractie van die prijs overnemen. Natuurlijk, er zit geen garantie op en de kans dat je wat onderhoud moet plegen is groot. Doe het hoognodige, rijd er een jaartje mee en verkoop ‘m voor hetzelfde bedrag. Een verstandige keuze hoeft niet zozeer een keuze te zijn waarmee je content bent. En in een Citroen C6 ben je dat elke gereden kilometer. De advertentie kun je hier bekijken.
Meer lezen? Lees dan hier onze special over de Citroen C6!
amersfoorter zegt
Courante C6-en zijn anders behoorlijk aan de prijs. Deze is echt cheap
borrelnoot zegt
2600 aanschaf, 2000 om de eerste ellende eruit te krijgen die je tegen gaat komen na aanschaf. En alvast 2500 sparen voor de eerste beurt ellende die er alweer aan zit te komen. Of dit nou zo’n goedkope optie is? Mwah.
willeme zegt
@borrelnoot: ja. Anders heb je die kosten bij een auto van 10.000 :).
bsxc2 zegt
@willeme: kan, hoeft niet. Een kentekenrapport opvragen kan je al een hoop ellende besparen.
Bender zegt
@borrelnoot: die € 2.000 ‘ellende’ voor € 200 self fixen. Onderdelen gebruikt of via Autodoc.
Als je voor alles naar de dealer gaat kan je deze inderdaad beter laten staan en een nieuw C1 rijden.
techniekmeneer zegt
@bender: Een gemiddelde autobloglezer kan zo’n auto niet zelf fixen. Zijn complexe auto’s.
monsieurleloure zegt
@borrelnoot: da’s bij een gemiddelde Audi uit 2011 niet anders…???
Patric zegt
Ik heb deze auto nu een jaar geleden ongeveer gekocht en enige onkosten waren een wiellager en een ABS sensor. Dus valt reuze mee. Olie heb ik er nog geen druppel bij hoeven vullen
Crosscabouter zegt
Dit is wel een quilty pleasure…. Maar de kosten(zowel vast als variabel) hebben mij tot dusver tegengehouden. Dus maar een Honda Accord gekocht. ( Jep, ik weet dat dit het andere uiterste is)
f31bmw320d zegt
@crosscabouter: quilten heeft hier toch niks mee te maken?
Crosscabouter zegt
@f31bmw320d: in ieder geval een goedkopere hobby dan het onderhouden van een Citroën C6 ;)
baklava zegt
290.000 bij een citroën. Ik denk dat ik hem laat staan.
mashell zegt
@baklava: en dat op een Franse auto, zouden ze de teller vooruit gedraaid hebben?
tjorque zegt
@mashell: mijn eerste fransoos heb ik rijdend bij 365000 weg gedaan. Na jaren van minimaal onderhoud en dito kosten…
mashell zegt
@tjorque: het was meer een grap om het vooroordeel van “Frans” te bevestigen. Als je weet deze bijna 3 ton heeft gereden, dan is het gewoon een goed exemplaar geweest. Waar je dan vooral op moet letten (zoals met elke auto met wat kilometers) of er achterstallig onderhoud is.
Robert zegt
@baklava: bijna drie ton op de teller is bij auto’s als deze een aanbeveling. Dat is namelijk een zwaarwegend bewijs dat er vooral mee is gereden. De vele maandagmorgen exemplaren die de reputatie van auto’s als deze z’n bedenkelijke reputatie hebben gegeven zijn inmiddels allemaal wel geëxporteerd of gesloopt.
maussieknip zegt
@baklava: zelf ooit dezelfde motor gehad in een 407 als taxi. Ijzersterk blok werd pas met 8 ton op de teller ingeruild.
tenaci zegt
Stond er gisteren een bij ons in de straat. Ik word toch altijd nog wat week in de knieën van de C6. Schitterend apparaat en een klassieker in wording.
sonnybonds zegt
@tenaci: precies nu kopen is een investering voor later. Wordt heel veel geld waardt later.
bierbuik zegt
@sonnybonds: waardt?
sonnybonds zegt
@bierbuik: taalpurist ook. Ik bedoel natuurlijk waard
SimonMc zegt
@bierbuik: Ik waard, hij waardt.
frederik zegt
@sonnybonds: Geen enkele Citroen wordt veel geld waard. Een knappe DS doet 25-30k, je had het geld beter in 1970 op een spaarrekening kunnen zetten.
punt666 zegt
@frederik: een DS cabrio doet 100k plus, SM doet gemiddeld 50k en een mooie 2cv gaat tegenwoordig ook voor 20k weg….
edward330d zegt
Zo de vooroordelen zijn weer niet van de lucht. Bij elke auto van dit formaat loop je leeg op een onderhoudsbeurt. de aanschafprijs zegt niets over de kwaliteit anders waren de meeste VAG modellen ook wel de helft goedkoper. Prijs is gewoon een gevolg van een grote zware diesel die qua design en rij eigenschappen nogal smaak gevoelig is.
troljedemoeder zegt
@edward330d: Maar niets uit jouw relaas neemt die vooroordelen weg. :)
edward330d zegt
@troljedemoeder: lijkt me niet zo relevant bij dit onderwerp het gaat erom dat er mensen conclusies trekken op basis van merk, type en prijs en ik stel dat dat niet terecht is. Er zijn auto’s die aantoonbaar kwalitatief veel slechter zijn waar wel veel geld voor wordt betaalt.
Donstil zegt
@edward330d: Nou praat ons eens bij dan.
jarnobakker zegt
@edward330d: die kosten voor een onderhouds beurt vallen wel mee. Grote beurt zal je ongeveer 500 euro kosten en dan ben je weer helemaal het mannetje
johnhert zegt
@jarnobakker: Maar natuurlijk, als je alle filters en vloeistoffen laat vervangen á € 500,- Zijn je mogelijk versleten turbo, lekkende intercooler, kapotte aircopomp, draagarmrubbers, veerbollen, banden etc. etc. etc. ook in één keer volledig verholpen !!
jarnobakker zegt
@johnhert: ik neem aan dat als hij 3 ton gelopen heeft , er al behoorlijk veel vervangen is vam wat jij zegt. Anders had hij deze kmstand niet gehaald.
johnhert zegt
@jarnobakker: Dus wanneer je de remmen en banden al eens hebt vervangen moet je ze daarna nooit meer vervangen ? Een auto met 3 ton op de teller, hoe goed onderhouden ook heeft ALTIJD aandachtspunten. En zeker als ze worden aangeboden voor de kostprijs van een elektrische fiets…
Patric zegt
Er zit inderdaad een rekening van 2700 euro bij de papieren
monsieurleloure zegt
@edward330d: hoho. Mijn Lexus GS300 uit 1998 kostte een habbekrats qua onderhoud Vorig jaar weggedaan bij 250.000km. Aan dat ding ging werkelijk waar niets kapot, alleen regulier onderhoud.
bobje zegt
@monsieurleloure: waarom heb je ‘m weggedaan?
monsieurleloure zegt
@bobje: voor een o zo bejubelde AR159 die heeft inmiddels al weer het veld moeten ruimen voor een Lexus IS
yupyup zegt
Tja met dat wegenbelastingstarief (vanaf januari meer dan €600,- per kwartaal) begrijp ik wel dat zo’n auto niets meer waard is. Toch is het stiekem heel aantrekkelijk voor dit geld.
Edge zegt
@yupyup: Serieus, meer dan €600 per kwartaal? Dat is inderdaad wel erg hoog voor zo’n auto.
knapzuur zegt
@edge: mwah 536 max. maar dit slagschip weegt dan ook bijna 1800 kg. wel een dingetje zeg maar..
stephane8200 zegt
@knapzuur: het is tegenwoordig toch juist goed dat je veel (wegen)belasting en BPM betaalt? Dan hoor je er helemaal bij op AB.
Dit tarief is trouwens bijna 7 keer de prijs per kwartaal van mijn iets lichtere auto. Stimuleren aan de ene kant en laten betalen aan de andere kant met oude diesels.
yupyup zegt
@knapzuur: vergeet niet dat daar per januari 15% overheen komt?
elemento zegt
@Edge: daarom zal het export worden
rikus zegt
Het lijkt me een heerlijke auto om mee te rijden. Maar.. Hij is wel echt lelijk.
Dutchdriftking zegt
Hij wordt wel mooi oud hoor!
bernoulli zegt
Meh. Zo’n auto moet je een speciaal gevoel geven. Maar als je voorbij het aparte, maar niet mooie, exterieur bent, kijk je uit over een grauwe vlakte van Frans plastic dat zo maar in een 15 jaar oude Berlingo had kunnen zitten, inclusief alle universele PSA bedieningselementen. Daar veranderen de schuifklepjes in de portieren en het reepje Frans hout niks aan.
sabrerator zegt
@bernoulli:
Deze auto is dan ook niet voor dashboardknuffelende duitsliefhebbers.
bernoulli zegt
@sabrerator: niet? Als ik naar het dash kijk zou ik juist denken van we. Waar is de Franse Joie de Vivre?
sonnybonds zegt
@bernoulli: ben wel met je eens dat interieur niet zo mooi is maar dat is bij de meeste autos zo. Ook van de dure duitse merken
cappie zegt
Lekker laten staan waar die nu staat.
TimoBac zegt
M’n opa van 82 rijdt al 10 jaar met zijn C6. Vrijwel dagelijks, ook op hoge snelheid richting Zwitserland voor de wintersport. De 3.0 V6 benzine is een heerlijke reisgenoot. En zoals vaak het geval is: normaal rijden = normaal onderhoud. In 10 jaar nooit gekke dingen gehad! Ik denk dat een C5 uit de tijd even betrouwbaar is.
thomasthomas zegt
Staan er wel meer voor die prijs op, niets speciaals.
willeme zegt
@thomasthomas: waar dan? Meeste exemplaren zijn wel iets duurder. En een Cotroen C6
Is ALTIJD speciaal ?
frederik zegt
@willeme: Ik voel een nieuwe serie posts aankomen ;)
T5Power zegt
Er zit zelfs nog 224€ aan rest-bpm op die je terugkrijgt bij export. Mijn huidige A8 heb ik ook in Nederland gekocht en uitgevoerd naar Duitsland.
De wegenbelasting in Duitsland zit voor zo’n C6 overigens op 300€ per jaar. Nederland gekkenhuis :-p
techniekmeneer zegt
2600,- aan ellende. Tuurlijk rijd zo’n ding als een sloep, maar het zijn erg complexe auto’s. Als er wat kapot gaat, en die kans is reëel, kun je gewoon failliet gaan op zo’n auto.
Tjerk zegt
Leuk, ik heb exact dezelfde, een 2.2 HDI Exclusive. De lichtste motor in de meest luxe uitvoering. Snel genoeg en véle malen betrouwbaarder dan de V6 diesels. Begin dit jaar gekocht met 270.000 km, inmiddels staat de teller bijna op 3 ton, net als het hier aangeboden exemplaar. Wat een prachtige, heerlijk rijdende en vooral probleemloze auto. Echt een aanrader! Moet er wel 1 ding bij zeggen: de mijne heb ik gekocht met volledig bekende onderhoudshistorie die aantoont dat er nooit op onderhoud bezuinigd is. Een C6 zonder historie kopen is heel erg moedig aangezien het spul zonder onderhoud gewoon stukgaat, en reparaties duur kunnen zijn. Maar volgens mij geldt dat voor elke auto in deze klasse…
edward330d zegt
@Tjerk: je moet er ook een beetje geluk mee hebben maar deze auto’s zijn niet per definitie slecht. de lage aanschaf prijs is te wijten aan een combinatie van smaak imago en gewicht en de fijnstof toeslag die er nog bij komt. Maar als je hier iets positiefs over een grotere Franse auto post krijg je meteen de hele goegemeente over je heen met allemaal aannames die voornamelijk zijn gebaseerd op onderbuik gevoelens en niet op technische feiten.
punt666 zegt
@Tjerk: techniek is grotendeels gelijk aan andere PSA producten. Blok is heerlijk en bij normaal onderhoud niet kapot te krijgen. Hydrauliek is ook gewoon erg degelijk geconstrueerd (al beweren sommige dat het een zwak iets is)
Interieur is mijn mening het minst mooi aan de auto. En de relatief kleine kofferbak.
Mijn broer heeft net een XM 2.5 td gekocht en de volgende wordt een C6 op benzine
SimonMc zegt
@punt666: Blok is inderdaad zo goed als kogelvrij. M’n leraar avondschool mechaniek indertijd, werkt bij Peugeot en ze hadden daar een 607 in onderhoud met meer dan 900.000 km op de klok.