Moeten we in deze oververhitte okkaziemarkt misschien zoeken naar iets waar niet iedereen aan denkt? Met die vraag in het achterhoofd, werpen we vandaag een blik op de goedkoopste Cadillac ATS van Marktplaats!
Een dikke BMW 3-Serie kopen is eigenlijk nooit echt een verkeerde optie. Het probleem is alleen, dat iedereen dat ook weet. De Dreier is al decennia een van de meest gezochte modellen op websites voor okkazies als Marktplaats. Al die vraag drijft de prijzen op, zeker in de huidige oververhitte markt. Misschien is het dus meer dan ooit tijd om naar alternatieven te zoeken.
Want ja, die waren er wel, zeker in de afgelopen jaren. De 3-Serie was altijd de absolute maatstaf in zijn klasse, zeker als het op het kernpunt rij-eigenschappen aankwam. Maar juist dat laatste, was bij de F30 generatie volgens de puristen wat minder op orde. Met name de preliftversie was een beetje soft geworden.
BMW was wellicht figuurlijk ook een beetje te comfortabel geworden met haar positie in de markt. Men wist in München dat ze op het sportieve vlak niet per se hoefden te vrezen voor ondersturende Audi’s en comfy Mercs. De sportieve rijder zat sowieso al in de tas, dus door iets op te schuiven naar de comfortabele kant, kon men misschien nóg meer klanten binden.
Het soft worden van de Dreier, viel echter samen met de introductie van enkele extra scherpe RWD-concurrenten uit onverwachte hoek. Jaguar kwam met de XE, Alfa Romeo bracht de Giulia op de markt en nóg iets exotischer in deze contreien was de Cadillac ATS. Alledrie werden door serieuze journalisten neergezet als auto’s die stiekem gewoon beter reden dan de koning van het segment.
Maar ja, het gebrek aan premium iDrive en misschien toch ook de relatieve onbekendheid, maakte weer eens onbemind. BMW maakte de Drie met de facelift van de F30 en vervolgens met de G20 gewoon weer wat scherper, terwijl de frisse nieuwigheid er bij de nieuwe pretendenten al snel weer een beetje af was. Het is gewoon ontzettend moeilijk om in deze markt een voet tussen de deur te krijgen. Lexus probeert dat al langer met de IS, wat zeker in eerste instantie een soort Japanse 3-Serie kloon was. Maar ook de Japanners hebben in Europa maar matig succes.
Niet getreurd echter, want je zou zeggen dat dit alles voor epische occasions moet zorgen die lekker afgeschreven zijn. Helaas heeft collega @willeme al laten zien dat de realiteit anders is. Een mooie Giulia op benzine, vind je gewoon nog steeds niet voor minder dan 25.000 Euro. De Jaguar XE is ietsje maar niet veel goedkoper en zoals we vandaag ondervinden op Marktplaats, is ook de Cadillac ATS geen Schnäppchen.
Het goedkoopste exemplaar is deze unit uit 2015 en de vraagprijs bedraagt 22.900 Euro. De beige kleur geeft de auto een ietwat saai maar ook ingetogen en chique uiterlijk. Binnenin vind je zwart leder en een interieur dat doet denken aan een luxe Opel. Op zich niks mis mee en ook niet heel gek, daar naast Cadillac ook Opel destijds nog deel uitmaakte van General Motors.
Onder de kap huist een 2.0 Turbo met 277 pk, die gekoppeld is aan een automaat. De ATS staat net als de Camaro uit die tijd op GM’s veelgeprezen Alpha platform en stuurt daarmee zoals ook wij ondervonden puik. Op de teller van dit exemplaar staan pas 64.755 kilometers. De auto is origineel geleverd in Nederland en kan dus nog wel even vooruit. Toch maar het geld op tafel leggen en kopen dan?
frank2b zegt
Een Cadillac met een tweeliter viercilinder.
Gone is the Nordstar….
frank2b zegt
… Northstar
Variomatic zegt
@frank2b: erger nog: dit is onderhuids gewoon een Opel Vectra..
vaakbenjetebang zegt
@variomatic: Was jij nou degene die mij gisteren wist te vertellen dat een Macan echt geen Q5 is en ga jij nou vervolgens serieus beweren dat een nota bene RWD auto onderhuids een Vectra is? Waarschijnlijk ben je in de war met de BLS, dat was een Saab 9-3 in een andere jas maar zelfs dat is niet één op één een Vectra.
Variomatic zegt
@vaakbenjetebang: oh, haha, sorry, ik dacht echt dat dit hetzelfde platform was :-)
vaakbenjetebang zegt
@Variomatic: Nee dus, die BLS was echt een Saab met een andere grille maar de ATS is wel een eigen platform. Schijnbaar behoorlijk goed ook nog, maar heb er nooit zelf mee kunnen rijden – je ziet echt nooit zo’n ding. Volgens mij verkoopt/verkocht het ding voor geen kwartje, waar dan ook ter wereld, dus GM zal wel weer even genezen zijn van zelf zoiets in elkaar draaien. Helaas…
moveyourmind zegt
Jammer dat interieur- en exterieurkleur verkeerd om zit. Persoonlijk vind ik hem mooier in een combinatie van een donkere lak en een beige interieur.
Maar dan nog zou ik niet voor de ATS gaan maar voor een iets oudere STS gaan van de generatie van rond 2006. Dat vind ik éën van de mooiste Cadillacs met het Stealthdesign en heeft het formaat dat bij het merk past.
PunicaOase zegt
Lijkt me helemaal geen slechte prijs voor wat je krijgt.. oogt nog steeds modern en lekker vlot blok. Je moet hem wel lekker zelf ‘oprijden’ want als je hem wegdoet krijg je er niet veel meer voor vrees ik.. Overigens zou ik hem gelijk laten wrappen in een andere kleur want dat goud/champagne is wel erg oubollig.
simonferrari zegt
Eigenlijk best een gaaf ding. Oogt modern en een goed bouwjaar met weinig kilometers voor een prima prijs. Maar weet ‘m na een paar jaar maar weer eens te verkopen.
tenaci zegt
Ik zat laatst eens te grasduinen op de site van deze dealer. Heeft genoeg leuks staan. Vooral als je anders dan anders (en veel Amerikaans) wil rijden.
bpc zegt
Op autoscout be staat er eentje met het dubbel van de kms voor 15k
bsxc2 zegt
Zal persoonlijk eerder een oudere CTS kopen.
mustang750supersnake zegt
bij deze modellen is t niet de prijs die kilt….t zijn de motoren…..🤭
mustang750supersnake zegt
@mustang750supersnake: oeps…dacht dat t n oud model was…..
bvlagusta zegt
Mooie andere keuze dan een 3 serie
Ik heb mij vorige week maar een mooie lexus is250 executive opgehaald :)
MarcoM zegt
Wel apart, maar in zo een auto hoort een ronkende V8 en geen 4 pitter, net zo fout als een Mustang met een 2.3 ecoboost.
stuko zegt
@marcomanta: vasthouden aan vroeger is zo 2001 😉 als er niks veranderde hadden vrouwen nog bossen schaamhaar en reed de politie nog op varkens
MarcoM zegt
@stuko: doe mij maar een bos hout voor de deur.
mustang750supersnake zegt
@stuko: schaamhaar hòòrt erbij!
MarcoM zegt
@mustang750supersnake: :-) en rood gelakte nagels
jarnobakker zegt
@marcomanta: ik heb gereden in mustang 2.3 ecoboost. Is echt geen straf hoor. Is lichter in de neus , dus kun je lekker door bochten smijten.
MarcoM zegt
@jarnobakker: ongetwijfeld, maar bij een Mustang hoort een V8 geluid, puur nostalgie.
pier zegt
Origineel NL uit 2015, maar een kenteken uit 2017. Zou deze 2 jaar zonder kenteken in de showroom hebben gestaan?