Jullie allen willen natuurlijk de auto van autoblog eindbaas Wouter rijden. Wat kost zo’n BMW G3x eigenlijk nog, op Marktplaats?
Was het maar weer 2017. BMW kwam uit met een nieuwe 5-Serie en die was níet veel lelijker en slechter dan de voorganger. Dat was best wel een prestatie, want de F1x die vooraf ging, was natuurlijk een blepper. Na de E6x vond BMW zijn vorm weer terug met de prachtige F1x, letterlijk en figuurlijk. De F1x was veruit de beste in zijn klasse, net zoals de E39 dat was.
De G3x was in bijna alle opzichten meer van hetzelfde. Hoewel het gewicht juist ietsje lager was. Qua styling was de nieuwe 5 net iets minder fraai dan zijn voorganger, eigenlijk net als de E39 ten opzichte van de E34. Maar de basislijnen waren eigenlijk praktisch hetzelfde.
Onder de kap veranderde wel het een en ander. De F10 had in het begin nog van die echte BMW-motoren onder de kap. De 523i, de 528i en latere 530i, hadden nog een smeuïge atmosferische zes-in-lijn. Dat duurde niet heel lang, maar toch. Bij de G3x mocht dat niet meer vanwege allerlei regeltjes. Als je nog een zespitter wilde, moest je een diesel nemen, of een volvette 540i. Voordeel bij een nadeel is dan wel weer dat de vierpitters nu van B-generatie waren en niet meer van de N-generatie. Hoewel niet foutloos zijn die iets fijner en (relatief) betrouwbaarder.
Nu kiezen tussen een F1x of G3x is best wel lastig. Qua prijs, is er bij gelijke kilometers en uitrusting geen groot verschil meer. Natuurlijk kan je een gare F1x voor een appel en een ei kopen en een bijna nieuwe G3x voor een sloot geld. Maar een echt mooie F1x, of een ‘acceptabele’ G3x van de eerste bouwjaren, ontlopen elkaar niet zo gek veel. Privacy-adepten gaan voor een pre LCI F1x (tot 2013), want die hebben nog geen EU zwarte doos.
Maar voor mensen die daar niet over nadenken, is het dus een beetje afhankelijk van persoonlijke voorkeur wat je wil. Of van welke motor je wil. Voor de purist is zo’n atmosferische I6 natuurlijk niet te versmaden (jammer alleen van de directe injectie). Maar stiekem is zo’n B58 ook echt een Sahnestück. Niet voor niks zit deze motor in alles van een Morgan via een INEOS tot een Supra.
Na geweldige ervaringen met zijn F11 535i waar hij het nu vrijwel nooit meer over heeft, ging Wout echter niet voor de zespitter maar voor een vierpitter. Als jij dat ook oké vindt, kan je voor 20.750 Euro op Marktplaats terecht voor deze 520i Touring. Het kan goedkoper, maar als enige filter hebben we verder ‘maximaal 200.000 km’ opgegeven. Met die moderne motoren is je auto anders al afgeschreven als je ‘m koopt.
De unit is een bescheiden 520i, maar niet helemaal een kale sjaak. Met een sportpakketje, de fancy sleutel met beeldscherm en een leder-stof combinatie op de sportstoelen is het goed toeven. Tevens zijn er grote velgen, hoewel die natuurlijk, om onbegrijpelijke redenen totaal de verkeerde kleur hebben. De eigenaar heeft zich bovendien koel gehouden achter het stuur. De climate control staat immers op 16 graden. Chippie erbij en je rijdt praktisch in dezelfde auto als de baas van autoblog. Niemand kan je dan nog vertellen dat je geen autoliefhebber bent. Koop dan?
ouwedibbes83 zegt
Is dat echt zo, dat een nette, volvette F11 voor weinig minder te koop staat dan een vergelijkbare G3x? Dacht dat de verschillen al snel 10K zijn, maar heb ook al even niet gekeken.
jaapiyo zegt
Het ligt er een beetje aan hoe je kijkt. Maar ik heb zelf het idee dat mooie F1x-en de laatste tijd wat duurder zijn geworden (als je ze kan vinden) en de G3x met de komst van de G6x een extra klapje gekregen heeft in de afschrijving (hoewel het de betere auto is). Als je nu gaat shoppen met 20K, kan je een mooie F1x kopen. Een soort van mooie G3x (met vierpitter) is meer iets van 23-25K.
V8Vantage zegt
Zwarte doos? Das toch meer richting 2020 of daarna?
V8Vantage zegt
Yep, idd : https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-dankzij-eu-zijn-nieuwe-autos-niet-meer-interessant-3364252
Bekende auteur 😉
jaapiyo zegt
En toch heeft uw trouwe verslaggever, zoals altijd, weer gelijk (helaas). Veel fabrikanten installeerden de/een EDR namelijk al voordat het moest. Zo ook BMW in de Fünfer, vanaf de F1x LCI. Alle G3x-en hebben ‘m ook.
V8Vantage zegt
Dank trouwe verslaggever! Waar zit ie? Kan ik hem eruit sleutelen? Niet dat ik iets te verbergen heb 😉
jaapiyo zegt
Dat is volgens mij lastig zonder foutcodes en gezeik helaas.
okmer zegt
Airbag module is de meest logische plek, want die heeft alle benodigde data al…
https://www.bmw5g30.com/event_data_recorder_edr-1468.html
In mijn online manual kan ik er overigens niets over vinden
tjorque zegt
Kan je zo’n zwarte doos niet “gewoon onklaar” maken?
okmer zegt
Dat hoor ik voor het eerst maar ik kan mijn G31 wel eens uitlezen, in welke ECU/module is de EDR geïmplementeerd?
Rohrl-fan zegt
Ik rij ondertussen sinds iets meer dan 4 jaar met een F11 520d xDrive automaat uit 2016, tjokvol opties.
Gekocht als Premium Selection met 103k op de teller, ondertussen over de 220k, nog steeds geniet ik elke dag van het comfort. Zalige wagen!
DeWitteCondor zegt
Het blijft fraai, zo’n 5 serie, helemaal als touring. Qua styling had ik iets meer met de generatie hiervoor maar het is allemaal vrij minimaal natuurlijk.
Off topic: Ik vind overigens de i5 ook helemaal niet slecht ogen. Heb m nu een paar keer in het echt gezien en het is gewoon een fraaie auto. Als ik ooit elektrisch moet gaat die wel op de shortlist.
okmer zegt
Er zijn nog wel wat meer selectiecriteria: de G30/G31 pre-LCI hebben nog iDrive6 en de 6WB tacho (wel digitaal maar met “gewone” ronde snelheids- en toerenteller. Vanaf de LCI is er een tijdje iDrive7 light geweest wat een beetje waardeloos was en daarna iDrive7 met de getrapte tellers.
De display sleutel is een onding, veel te groot en onpraktisch dus ligt hier weg te rotten in de la.
JelmerS zegt
De E39 en F1x zijn wel echt belegen ontwerpen, net alsof ze Mercedes klanten wilden verleiden ofzo. De G3x ziet er echt veel vlotter uit.
DeWitteCondor zegt
Dat gaat vrij ver wat je zegt. De F1x en G3x verschillen minimaal dus de F1x ‘echt belegen’ noemen is behoorlijk overtrokken.
De W213 van MB was toen al een jaar op de markt (bij intro G3x) maar verschilt qua frisheid echt niet zoveel als jij nu doet voorkomen.
Puh zegt
Achterwerk. Nee, ik wil hem niet rijden!
bunnylebowski zegt
Lekker. Mijn favoriete auto segment , maar ben beetje bevooroordeeld ;).
Inmiddels weer goede 70,000 km op de teller gezet van mijn F11 535i xdrive. Wil echt niet iets anders meer dan een vijf serie met nog wat lekker slagvolume.
Ik kijk wel steeds met een schuin oog naar een G31 540i maar vind ze best duur. Tegelijkertijd is ook de F11 echt in waarde gestegen, die van mij heeft maar €2k afgeschreven nu met 70,000 km meer en 2 jaar op de teller..
Alternatief is wat jaartjes door en dan een Alpina B5 uit 2020/21. In het groen. Met tartufo leder.
bunnylebowski zegt
Edit : wilde nog toevoegen dat het een LCI uit 2016 is dus nog wel ff mee kan. @jaapiyo de edit functie doet het niet meer – je wordt dan doorverwezen naar een lege pagina. Dit geldt trouwens ook als je op iemand zijn profiel pagina oude reacties wilt lezen
jaapiyo zegt
Genoteerd
isleofman zegt
Die sleutel is echt hylarisch. Verder prachtig model. Zoals tot nu toe steeds bij nieuwe introducties; geef mij de vorige maar. Of ik uiteindelijk het nieuwste model ook ga waarderen betwijfel ik nog.