Zo’n BMW E34 M5 is natuurlijk enorm gaaf, maar inmiddels ook onbetaalbaar, toch? Het valt soort van mee, als je voor dit goedkoopste exemplaar op Marktplaats gaat.
Je kent het wel, je wil een achtervolging met een Audi D2 S8 naspelen, maar je hebt net niet de juiste auto bij de hand om het te doen. Marktplaats biedt ook op deze uitdaging een passend antwoord. Op de onvolprezen website kan je namelijk ook gewoon een BMW E34 M5 kopen.
De E34 generatie van de M5 was volgens de sommigen de laatste echte. Het was de laatste M die nog met de hand gebouwd werd. Dat gebeurt natuurlijk minder nauwkeurig dan een machine het kan doen, maar wel met meer liefde en met meer premium. Onder de kap lag bovendien geen bonkige V8, maar een smeuïge zes-in-lijn. Dat is eigenlijk veel meer BMW en veel meer M GmbH dan zo’n vee-eight-motor.
De exemplaren voor de facelift hadden de 3.5 liter grote versie van de S38 onder de kap met 315 pk. Later volgde een 3.8 versie van de motor met 340 pk. Er zijn nog een aantal speciale versies gebouwd met ongeveer 400 pk, maar deze zijn zo zeldzaam dat lange tijd niemand ervan wist. Tegenwoordig zijn die laatste units natuurlijk onbetaalbaar.
Het exemplaar op Marktplaats is niet de mooiste garage queen die je ooit gaat zien. Oorspronkelijk komt de zwarte sedan uit Spanje. Er staan al ruim 200.000 kilometers op de teller en hier en daar zit een gebruiksspoortje. De witte pinkers en de spoiler zijn natuurlijk helemaal fout. Maar ja, dat zijn dingen die makkelijk veranderd kunnen worden.
Bovendien is de vraagprijs er ook naar. Voor een perfecte E34 540i betaal je tegenwoordig makkelijk 30.000 Euro. Voor deze volbloed M5 met wat schoonheidsfoutjes die ‘m uitermate geschikt maken als daily driver, vraagt de verkoper 22.500 Euro. Dat is op een haar na hetzelfde als wat die Cadillac ATS van gisteren moet kosten. Dit roept natuurlijk de vraag op: wat zou jij doen? Kies moaaaaaaah!!1!
baf07 zegt
Denk dat ik even door zou sparen voor die 540i ipv een afgetrapt hok
porker zegt
@baf07: heb ik gehad E39. Was een nette Youngtimer uit Zwitserland met 89d km. Maar toch meer dan 15 jaar oud merk je aan van alles. En er ging toch ook best vaak wat stuk onder de kap en dat is geen goedkope grap. Maar ja 75 euro bijtelling maakte veel goed.
Bella Macchina zegt
Als je het budget hebt om deze terug in oorspronkelijke staat te brengen, lijkt het mij geen slechte keuze.
Vanwege het “sleeper” gehalte blijft de E34 M5 trouwens nog altijd mijn favoriet ook al stelt het vermogen tegenwoordig niet zo veel meer voor.
woertquattro zegt
Als deze geen achterstallig onderhoud heeft is het een nette prijs , anders kan je aardig leeglopen op het (periodieke) onderhoud
tinnemans zegt
“Onder de kap lag bovendien geen bonkige V8, maar een smeuïge zes-in-lijn. Dat is eigenlijk veel meer BMW “.
Er is een tijd geweest dat BMW geen 6-pitters maakte, en de 2.5l I6 die in de E90 lag was misschien wel smeuïg maar had absoluut geen pit. Ik heb niets tegen een I6, ik heb er 3 gehad, maar het is echt geen wonder ontwerp. Misschien is het 4 cylinderblok wat in de F1 is terechtgekomen wel veel meer BMW dan de I6.
ouwedibbes83 zegt
@tinnemans: ik weet dat je een BMW liefhebber bent, en dat ben ik ook. Toch denk ik dat BMW groot geworden is met heerlijk 6-in-lijn blokken. Dat begon al vroeg, met de eerste M versies. De iconische E30 M3 was een uitzondering, minder gewicht in de neus was beter voor de DTM en rally.
Maar ik kan niet geloven dat BMW zijn imago zou willen ophangen aan iets anders dan 6 cilinders. In hun glorietijd, eind jaren 90, was zelfs de x20i een 6 cilinder. Die miste wat kracht onderin, maar had wel de soepele laufkultür.
Zoals de E39 M5 wordt neergezet in het artikel, doet m wss geen recht aan, dit was een van de meest gewaardeerde generaties van de 5-serie.
Mijn reactie op dit artikel zou zijn dat niets zo duur is als een goedkope BMW, daarom zou ik op zoek gaan naar een frisser exemplaar en ook niet zo snel op Marktplaats op kijken naar een liefhebbers auto.
tinnemans zegt
@ouwedibbes83: Het klopt wel dat BMW een tijd overal een I6 in lepelde, maar die zijn vooral ‘iconisch’ omdat we ze nog goed kennen. Pak een BMW liefhebber die iets ouder is en die gaat, net zo terecht of onterecht, helemaal los op de M10. Wat ‘iconisch’ is, is vooral leeftijd en smaak gebonden. Ik zie mezelf trouwens niet als een echte BMW liefhebber, ik hou vooral van GT’s en muscecars, dus een V8 voorin en RWD. Ik zou dus het liefst een Aston Martin hebben. Maar met mijn postuur, budget en practische behoeftes komt een BMW qua idee aardig in de buurt. Soort van. :)
E550 zegt
Hij heeft tenminste nog de originele spiegels, en niet van die tokkie M-spiegels.
papa zegt
Mijn broertje heeft er ooit 1 gekocht voor 3k..
mustang750supersnake zegt
wat n volslagen achterlijke prijzen…..🤬
Sir_Vmax zegt
AAAARGH die tegen elkaar indraaiende Throwingstars… Geeft me de neiging de krik eronder te zetten en ze om te wisselen.
lohran zegt
@srthellcat: Dat is om de remmen snel op te warmen 😉
Maar je kunt ook gewoon de kappen wisselen, scheelt weer krikken.
mashell zegt
De E34 blijft de best gelukte sedan van BMW allertijden. Alle proporties van de model kloppen gewoon.
jayhovah zegt
@jaapiyo Dit is gewoon een verkapte manier om naar de achtervolgingsscene uit Ronin te refereren….EN GELIJK HEB JE! Vanavond maar weer de film in de videorecorder om hem terug te kijken :)
christian85 zegt
@jayhovah: videorecorder? Die heb ik al lang niet meer ;)
sportevo zegt
@jayhovah: alleen jammer dat het niet altijd een M5 was die er werd gebruikt.
Dutchdriftking zegt
@jayhovah: zal toch wel ergens te streamen zijn?
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn, maar toch liever een E36 of E39 voor mij.
swisspass zegt
Was beetje verward door de zin ‘3.5 liter versie van de S38’. Ik dacht altijd dat de E34 M5 een 3.6 en later 3.8 liter blok had, nav de typering; S38B36 en S38B38. Even gecheckt en de S38B36 (315 pk en degene die wil hebben want de modellen met de S38B38 hebben meer problemen) heeft een verplaatsing van 3.535cc dus inderdaad 3.5 liter, wat door waarschijnlijk marketing naar boven werd afgerond.