Koop deze BMW E32 7-Serie op Marktplaats en voel je een dubieuze Duitse zakenman in de TV-Serie Derrick.
Het zijn gouden tijden voor liefhebbers van 80s en 90s metaal in Nederland. Steeds meer van die bleppers zijn immers 30 jaar oud of ouder. Dat betekent dat je weliswaar nog steeds leegloopt op onderhoud, maar in ieder geval niet meer het volle pond moet betalen aan wegenbelasting. Nou maakt dat het verschil niet bij een vedergewicht als een BMW E30 of Porsche 944. Maar bij een mastodont als de BMW 7-Serie, is het wel lekker.
Dit jaar worden de eerste uitermate geliefde E38 Siebeners 30. Dus het duurt nog even voordat die betaalbaar worden qua MRB. Maar voor deze onvolprezen rubriek, grijpen we terug op de E32, waarvan de eerste exemplaren nu al wat voordeliger zijn in de belasting. Stiekem vind ik het model persoonlijk nóg mooier. Kloek en toch sierlijk, zoals alleen Italianen dat normaal gesproken kunnen. Wat niet gek is, want deze Siebener is natuurlijk getekent door Ercole Spada. Dezelfde man die ook letterlijk en figuurlijk voor de Aston Martin DB4 GT Zagato pende.
Deze auto’s worden schaars omdat ze natuurlijk vaak van de 7de eigenaar zijn en de roestduivel er vat op krijgt. Maar dit exemplaar op Marktplaats is ooit nieuw gekocht en daarna altijd in dezelfde familie gebleven. Precies wat je wil dus. De kentekenplaat en de kentekenplaathouder, suggereren dat deze aankoop daarbij heeft plaatsgevonden in Nederland, bij Renova in Chillburg. Deze dealer is later nog 30 jaar actief geweest en werd vorig jaar overgenomen door een andere partij.
Het is dus een origineel Nederlandse auto, doch fabrieksnieuw, is ‘ie niet helemaal. De verkopert vermeldt eerlijk dat de auto wat trilt bij 100 kilometer per uur. Daarbij werkt de centrale vergrendeling voor de passagier niet zoals zou moeten. Verder is het een ‘eerlijke’ auto met ruim drie ton op de klok.
Alleen de velgen zijn niet helemaal eerlijk; die komen namelijk van een E32 met V12. Dit exemplaar is echter een 730i. Dat kan bij de E32 twee dingen betekenen. Sommige E32 730i’s hebben een kleine V8 onder de kap. Maar de E32 730i kan ook een zes-in-lijn zijn met een inhoud van 3.0 liter. Deze unit uit 1993 heeft zo’n romige zespitter, gekoppeld aan een viertraps automaat onder de imposante kap.
De kleurcombo is helaas weinig extravagant, doch een zwarte BMW 7-Serie is ook wel altijd goed. Leuk detail zijn de inschakelbare parkeersensoren. Er is ook stoelverwarming en climate control. Opulente luxe anno 1993. De vraagprijs bedraagt 6.450 Euro, wat circa tien procent is van de nieuwprijs. Koop dan?
mtuning zegt
Je betaald gewoon volle pond wegenbelasting volgens mij hoor..
jaapiyo zegt
Goed punt, tekst aangepast. Ik was even in verwarring door de overgangsregeling die niet is ‘meegestegen’ met de jaren.
escort77 zegt
En ik zou er ook niet op rekenen dat auto’s vanaf 1988 en jonger ooit vrijstelling van de MRB gaan krijgen, ook niet als ze 40 of 50 jaar oud worden.
bart1976 zegt
De 730i V8 kwam pas in 1993. Is idd leverbaar geweest naast de 730i L6
jaapiyo zegt
Check. Die kleine V8 is ook wel leuk.
Sir_Vmax zegt
Wat? In een E32 ook maar meh. En zelfs dan kies je alleen die omdat de betere motoriseringen van na de facelift niet te vinden/ te duur zijn. Een M70, M60B40 en zelfs M30 zouden gewildere varianten zijn. In een E34 zit je met een M60B30 precies tussen de M50B25 en M60B40 in. Maar dan precies het slechte van beide werelden. De complexiteit en onderhoudsintensiteit van de M60 en maar fractioneel meer vermogen dan de M50B25 welke naar verhouding onverwoestbaar is.
e38ossie zegt
Good point well made. Bart was je net voor.
R zegt
Tampert, Horst Tampert, und jetzt ein Tropikal Trink
rendomjoeser zegt
Nein, nein, das wahr Freddy! Er hatte gerne ein tropical trink!
Oopelkadet zegt
ohhhh ganz ganz geil oder. |echt die oude BMW drogen zo fijn op. Beter nog dan Ferraris.
Robert zegt
Precies dit.
rollingstoned zegt
Disegno Ercole Spada 🇮🇹
appiejappie zegt
Heerlijke kar met plezier in gereden(735iL), maar houdt rekening met een heleboel werk. Jaren eentje gereden en werkelijk alle elektronica komt aan de beurt. Net als deze, begin maar met een stel koplamp lenzen, zit geen beeld meer in, afgebladderd. Verder audio, ABS, stoelverstelling, airco, clima besturing, pitman armen. Je wordt vanzelf een expert. Weet nog wel, er zat een 110 liter tank in ging toen 300 gulden benzine in:-)
LaLancia zegt
Sinds een maand of 3 heb ik ook een echte Ercole Spada voor erbij; een Kappa berlina 2.0t 20v. Daarvan geldt eigenlijk hetzelfde, kloek én stijlvol.