Deze prachtige BMW 5-Serie is de goedkoopste E61 van Marktplaats.
Een dikke BMW 5-Serie wil iedereen wel. Sterker nog, de 5-Serie van de generatie E6x die we vandaag behandelen, is de originele dikke BMW die onsterfelijk werd middels de legendarische soundbyte ‘dikke BMW Jongus‘. Nou is de ironie een beetje dat de E6x generatie, tegenwoordig stiekem niet meer zo dik wordt gevonden. Mensen slaan ‘m liever over.
Voorgangers als de E34 en E39 gelden in nette staat inmiddels als ‘klassiekers’ in de dop en vangen prijzen die dat reflecteren. Opvolgers F1x en G3x gelden nog als courante auto’s waar menig familievader (m/v/i) wel warm van wordt. Ook die zijn nog niet voor een appel en een ei te scoren. De E6x daarentegen, die staat voor een handjevol ruggen voor je deur.
Nu was de E6x ook toen ‘ie nieuw was al niet zonder controverse. De styling en de kneiterharde runflats waren antwoorden op vragen die geen enkele BMW-fan eigenlijk gesteld had. Het dashboard en de deurbekleding was ook een beetje kaal en misschien wel van mindere kwaliteit dan bij de E39. Bij de facelift werd dat verbeterd, maar het bleef niet overhouden. Toch heeft de E6x ook zijn pluspunten.
Onder de kap vind je veelal nog een heuse zes-in-lijn terug. Daarbij geldt dat hoe goed de F1x ook is, de E6x wel wat lichtvoetiger aanvoelt. En de runflats zijn snel vervangen door een set conventionele banden dan wel moderne runflats met een stuk meer comfort. Zo heb je met een donkergroene LCI 530i met beige leder, comfortstoelen en een paar opties voor relatief weinag stiekem toch een behoorlijk patente auto bij de kladden.
Vandaag kijken we echter naar hoe goedkoop het echt kan worden. En zodoende zijn we uitgekomen bij een…hok. Of nou ja, het kán allemaal nog een stuk slechter, maar het is al behoorlijk troosteloos. We hebben hier namelijk niet te maken met een LCI. En ook niet met comfortstoelen of leder. En ook niet met een zes-in-lijn.
Voor minder dan 2.000 Ekkermannen, krijg je namelijk deze handgeschakelde vierpits 520d met 391.541 kilometer achter de kiezen. Helaas is dat de internet meeneemprijs voor export en betalen gewone klanten 2.999 Ekkermannen. Althans, als het aan de verkoper ligt. Deze verkoper meldt verder dat de staat ‘gemiddeld’ is en dat de vering achter defect is. Dat laatste is eerlijk, doch tevens vrij moeilijk te ontkennen. Ook de leek kan namelijk vaststellen dat de Fünfer achterover hangt alsof hij iets te vaak Lean Back van Fat Joe geluisterd heeft en nu niet meer terug overeind kan komen.
Dat wordt dus in de buidel tasten voor nieuwe blaasbalgjes. Maar ook daarna zit je nog met een koets die niet helemaal vlekkeloos is en een auto die bijna vier ton achter de kiezen heeft. Koop dan?
kniesoor zegt
Dit is alleen geschikt als knutselobject voor iemand, die net (het equivalent van) LTS Autotechniek heeft gedaan. Om eens te kijken of die jaren theorie en praktijkles iets bruikbaars hebben opgeleverd.
jaapiyo zegt
Episch M359-achtig project. Dacht ik ook aan, maar ja, dan doe je dat toch eigenlijk ook met een zespitter…
307-2.0-chipped zegt
Pfffff, alleen die foto’s al…. Te erg voor woorden.
Lekker laten staan.
E34M5Touring zegt
Driftpig van maken. Keer wat anders.
ouwedibbes83 zegt
Het was wss toen al een van de goedkoopste 5-series, op de instap benzine na. Lijkt haast geen enkele optie gekozen te zijn; dakrails, trekhaak, cruise control en skiluik? Of waren ze er ook wel zonder navi?
Die handmatig airco knoppen, stoffen bekleding en handbak op deze diesel maken m niet erg luxueus. Na 391.xxx kilometers zal het best BMW 5-serie gevoel wat die ooit had, ook wel zijn vervlogen…
Als je de testritten van “Klokje rond” wel eens hebt gezien, kun je het ongenoegen al voorspellen wanneer je hier mee gaat rijden. Gelukkig is de auto ook zo geprijsd, dat er voorgesorteerd wordt op exporteren van deze vermoedelijke frikandel.
raoufff zegt
Eerst even naar Rikkert om em fabrieksnieuw te laten maken.
Albert zegt
Die heeft hier vast een middeltje voor ontwikkeld
redbeams zegt
Vond dit altijd een mooi type.Vond de dubbele uitlaat aan 1 kant wel vaak lelijk gemonteerd…zat gewoon scheef.
peewee05 zegt
Direct even Lean Back opgezet, incl videoclip: wat mooi!
OT: wie durft dit dan aan? Ook als export… beetje opknappen en dan weer verkopen in het oostblok? Lijkt me weinig eer aan te halen.
Marco zegt
Wat een droevig gebakje zeg..
Benny_Weisz zegt
@AB
Is het geen idee om in het vervolg bij zulke artikels ook gelijk de duurste exemplaar naast te zetten?
(zou hier een M6 zijn geweest of een 550i)
Benny_Weisz zegt
@AB
Is het geen idee om in het vervolg bij zulke artikels ook gelijk de duurste exemplaar naast te zetten?
(zou hier een M6 zijn geweest of een 550i)
oversoft zegt
Als je het uberhaupt aandurft om een brakke E60/61 diesel te kopen, trek er dan op z’n minst direct even de swirlflaps uit, anders ga je gegarandeerd een cilinder verliezen op korte termijn.
Maargoed, als je voor een E60/61 gaat, kijk dan even verder, pak een 6/8 cilinder benzine met leder en pro-iDrive, ipv dit gare postzegel schermpje voor een paar mille meer. Knal er een Carplay boxje in, die grotendeels je iDrive vervangt en je kan weer even vooruit.