![BMW 4-Serie Marktplaats](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/BMW-4-Serie-Gran-Coupe.jpg)
Wat kost zo’n chique BMW 4-Serie nou nog, op Marktplaats?
BMW kwam in 2013 op de proppen met haar antwoord op de Audi A5 Sportback. Het waren nog andere tijden. Tesla en EV’s waren nog een relatieve noviteit en Duits premium gaf de toon aan. Discussies op fora gingen over FWD versus RWD en de meerwaarde van quattro, in plaats van actieradius en laadtijden. Als boffende junior account manager was het de keuze welke van de drie premium D-segmenters met een kleine benzine- of dieseltor je wilde hebben.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/4-serie-liftback.jpg)
Om je een beetje af te zetten van het grauw, kwamen Audi en BMW dus met liftbacks. Ooit was dat het domein van de tweede generatie Opel Vectra en de Renault Laguna I. Maar Audi en BMW maakten het praktische concept premium en gaven er een speciaal randje aan. Opeens was je net ietsje gedestingeerder dan je collega met een Dreier of A4. En dat telt natuurlijk op de parkeerplaats bij KPriceWaterhousEY Consulting Group.
In veel opzichten is de BMW 4-Serie Gran Coupe wat de 4-Serie coupé (of eigenlijk 3-Serie coupé) altijd al was. Subtiele details, net wat meer breedte en sportieve proporties maken dat de auto er nog steeds heel erg uitziet als een ‘gewone’ 3-Serie, maar toch net wat begeerlijker. Als vierdeurs kwamen daar alleen voor het eerst twee extra deuren bij. Zelf heb ik daarbij een pet peeve nog steeds niet verwerkt. Ik ben niet zo’n fan van het extra ruitje achter de insnede van de achterdeur. Ik had dat liever gezien als bij de 6-Serie Gran Coupe.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/Side.jpg)
Qua motoren had je in die tijd nog een keuze die reuze was. Hoewel, het was al niet meer zo zoals in de jaren ’90 en rond de millenniumwissel. BMW was al overgestapt op een modulaire bouwwijze met cilinders die in elke motor even groot waren qua inhoud. Toch liep het gamma nog van (uiteindelijk) een bonkige driepitter tot een zijdezachte zes-in-lijn.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/Stoel.jpg)
Als je nu de goedkoopste wil hebben van Marktplaats, zal je het helaas moeten stellen zonder die romige zespitter uiteraard. In plaats daarvan krijg je een heuse 418d. Deze heeft een 2.0 liter vierpits diesel onder de kap, met 136 hete pk’s. De uitrusting is iets rianter dan de motor. Het is namelijk een High Executive met forse velgen en een open dak in een chique kleurcombo van bruin over pindakaas leder. Een echte Nederlandse lease special voor die tijd dus. Aan de bestuurderstoel zie je alleen wel een beetje dat er al twee ton onder de wielen voorbij is gegleden aan ervaring.
En dan de kosten, want dat was natuurlijk de vraag. Voor hoeveel Ekkermannen stap je vandaag de dag in zo’n 4-Serie? Wel, deze is de jouwe voor 14.999 Euro. Koop dan?
Koop zelf?
Nee, ik zou zelf eerder een gewone Dreier, Fünfer of een ekte tweedeurs Vierer coupé doen. Met een benzine-tor.
Liever een wat verser exemplaar, maar wel altijd een prachtige auto dit. Heb ook BMW’s gehad met deze fijne motor. Is uiteraard geen strepentrekker, maar met een softwareaanpassing wel zeer eenvoudig naar een acceptabele 180pk te brengen.
Heerlijke en prachtige auto!
Even een grote beurt uitvoeren, poetsbeurtje, automaat spoelen, chipje naar 190 pk en je hebt een prima auto voor de komende jaren. Alleen die enorm en extreem knakige M2 Competition-imitatievelgen zou ik omwisselen voor een keurig setje OEM-lichtmetaal.
Of gewoon een nette A5 Sportback opzoeken voor 15 mille. Die is aanzienlijk mooier naar mijn mening.
Niet verwacht dat jij over OEM lichtmetaal zou beginnen @willeme! Maar je hebt zeker gelijk.
@pascal: uiteraard zou ik er zelf iets anders mee doen. KW V1 schroefset met H&R anti-rollbars en ik denk dat de BBS CC-R wielen hier heel goed onderstaan. Maar ja, dan ben je zo een paar tientjes verder ;-)
Met het verschil dat de A5 zo onbetrouwbaar is als de pest. Van raammechanismes tot aan gezeik met de tfsi motoren… ken 3 mensen die de verleiding van de A5 SB niet konden weerstaan en er vervolgens leeg op liepen.
Dan zit je al zonder vermogen en ga je het nog erger maken door van die lompe grote wielen er onder te zetten.
Heb een 420d gehad. Geweldige auto. Vlot genoeg en rondje BtoG in 9 min. Veel plezier in gehad.
‘BtoG’ ?
Bridge to Gantry, gok ik
Denk, dat je gelijk hebt.
Ik had vroeger de 440 nog steeds m’n lievelingsauto – heerlijke bak – mooi geluid ook
Ik vind die koplampen van de 4 altijd een beetje overdreven net als een racefietser met zo een zo genaamd snelle zonnebril van kijk mij speedy gonzalez zijn. Dat hoort dus niet bij een duitse waggi die heb dat niet nodig die moet juist een beetje rustig boos kijken. 3serie F30 is gewoon precies goed en dan gewoon voor de snelle look een M paketje er op gooien en 19 of 20 inch meer heb je niet nodig toch????
In de categorie; meer heb je niet nodig, 17 of 18 inch velgen zijn ook groot genoeg ;)
Maar inderdaad, een BMW 3-serie is in principe prima genoeg, ik zie de meerwaarde van de 4-serie niet. Interieur en motorisch hetzelfde. Je krijgt alleen stijlloze raampjes en een iets ander design, en verder niets toch?
Ik heb een 2019 4-serie GC LCI. Hiervoor had ik een 3-serie en daarvoor een 5-serie. De meerwaarde voor mij (in vergelijking met de 3-serie) is een betere afwerking van de materialen, betere isolatie, geen kraakjes, de handige toegang tot de kofferbak (niet te onderschatten) en een chiquer uiterlijk. Voor mijn gevoel zit de 4-serie echt tussen de 3-serie en de 5-serie in, terwijl vroeger de 3-serie coupe een ‘gewone’ 3-serie was.
Nadeel van de 4-serie is dat het zicht rondom veel minder is, vanwege de lage vooruit / daklijn en relatief klein achterraam.
Had niet verwacht dat er zoveel verschil in zit met de 3-serie. Ik denk dat de meeste mensen toch denken/dachten dat het gewoon een 3-serie is met een iets chiquer buitenkantje.
De 4-serie is vrijwel identiek aan de 3-serie qua interieur. Is ook een veel gehoord punt van kritiek, omdat de 4-serie toch net wat ”unieker” en minder voorkomend is dan een 3-serie. Interieur is naar mijn mening voldoende strak en goed afgewerkt. Je merkt wel dat er toch nog veel plastic wordt gebruikt. Stap je in een 5-serie dan zie je direct het verschil. Ik heb zelf een 2017 420i cabriolet (LCI).
Klinkt alsof je 3-serie knaak was
Grotere, of in ieder geval beter toegankelijkere kofferbak. Praktischere instap naar achter en ander design. Dat laatste is natuurlijk subjectief, maar dat telt meestal zwaarder mee dan de feitelijke redenen. Ik vind de GC mooier dan de 3 sedan en 4 coupé.
De 4GC is juist geen uitblinker in de “praktische instap naar achteren”. Als je de achterportieren bedoeld tenminste. De deuren zijn wat kort en je moet een soort bobbel over voordat je zit. En de daklijn is veel lager dan in de 3-serie.
Hiervoor een 428i gehad. Hele fijne reisauto en enorm praktisch door de liftback. En naar mijn bescheiden mening ook mooier en exclusiever dan een 3-serie sedan.
Begeerlijk wat uiterlijk betreft. Maar z’n stuiterige onderstel en zenuwachtige stuurinrichting deed me toch naar een meer burgerlijk model grijpen.
Met het huidige bmw design is dit haast een klassiek model te noemen, in de positieve zin van het woord. Graag in Snapper Rocks Blue, chromen omlijsting en ivory leder.
Heb zelf 4 jaar een 418d (LCI) gereden. Was er wel tevreden over. De liftback is wel een voordeel tov een 3 berline om grotere objecten te laden.
Als Junior Accountmanager mocht ik blij zijn met een Polo. Toch wat verkeerd gedaan?
Haha ik dacht hetzelfde, ik reed in die periode een 1-serie en daar was ik al trots op.
Rij zelf 435 2014 , prima uit te houden.
Ruim 2 ton gereden, kleinste dieselmotor, 8 jaar oud. En dan nog 15 duizend euro ervoor vragen. Nog steeds te veel geld als je het mij vraagt. Voor een paar duizend meer is wel wat beters te vinden, een 6 in lijn bijvoorbeeld.
Als je de duurste 4-serie wil dan moet je deze hebben:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1837017479-bmw-4-serie-m4-competition-m-xdrive-cabrio-safety-pack-c
183K tweedehands. Weinig kilometers, dat dan weer wel.
Rij een 2021 4-serie Gran Coupe 1.5 3-cylinder. Voor t formaat motor absoluut niet langzaam, maar ook geen strepentrekker uiteraard. Met een M-sport pakket erop ziet t er allemaal heel fraai uit, en de afwerking is verder ook bovengemiddeld goed. Heel aardig in uit te houden.
Ik heb 1,5 jaar een 420 LCI gehad maar toch wel de nodige vreemde dingen. Zo had de automaat veel moeite om in de juiste versnelling te blijven rijden. 80 bleek een lastige snelheid en wisselde de auto constant tussen versnelling 7 en 8… onderzoek leerde dat alle motoren van dit type met bijbehorende bak dit probleem kennen aldus BMW. Bye bye 420..
Lijkt wel een 4 serie eigenaars forum. Blijft een mooie auto, maar mijn voorkeur zou toch een 3 sedan hebben qua looks!
Ik vind het ‘gedrongen’ uiterlijk van een 3-serie sedan ook mooier dan het ‘langgerekte’ uiterlijk van de 4GC. Ik hou het erop dat ik de 4-serie coupe het mooiste vind, en als ik 4 deuren nodig heb wordt het gewoon een 3-serie.