Stijlvol rondrijden kan voor weinig, maar hoe weinig?
De Audi TT zag in 1995 voor het eerst het daglicht als concept op de IAA in Frankfurt. Audi was toen pas net begonnen met de Ax-modellen. De meeste mensen dachten bij het merk nog aan ingetogen, ietwat saaie auto’s voor bankiers die geen BMW of Mercedes durfden te rijden (de sedans) of cementboeren (de Avants). De TT, een ontwerp dat mede wordt toegeschreven aan de huidige KIA-designer Peter Schreyer, moest daar voor altijd verandering in brengen.
Audi slaagde in die opzet want met de TT sprak het opeens hipsters als onze @wouter aan, die als een blok viel voor de sportieveling (aankoopadvies). Ook andere mensen die een goed gelletje wel weten te waarderen sloten de TT in hun armen.
Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde generatie TT, maar stiekem is de eerste nog steeds de leukste. Dat komt goed uit, want het is ook degene die je voor het minste geld op kan pikken. Voor slechts 2.349 Euro stap je bijvoorbeeld al in deze rode Audi TT. En denk niet dat ‘ie kaal is, want xenon lampen, 18″ velgen, leder en climate control zitten er allemaal op.
Helaas geldt dat ook voor een stuur dat aan de rechterkant van de auto, een motortemperatuurmeter met kuren, een lekkende uitlaatpakking en wat ‘plekjes’ in de blanke lak. Maar niet getreurd, volgens de verkoper heeft een stuur aan de rechterkant ook zijn voordelen:
-Rechts afslaan beter zicht
-Op de snelweg geen dode hoek meer rechts
-Meeste ongelukken gebeuren links voor (nu zit je rechts voor)
-Makkelijker inpakeren in file vorm
-Lagere aanschaf waarde
-Je neemt minder snel de drive thru eet gelegenheden (dit is beter voor de gezondheid)
Geen speld tussen te krijgen. Ga jij voor de Britse vibe in deze rode Duitser?
wimof zegt
1999
wimof zegt
@wimof: ik was te snel 1995 als concept.
1999 in de showrooms
jorden zegt
“Je neemt minder snel de drive thru eet gelegenheden (dit is beter voor de gezondheid)” De echte koning luiaards onder ons, gaan gewoon achteruit.
siebren zegt
@jorden: Dat heb ik dus een keer geprobeerd. Ze nemen dan helaas geen bestellingen aan
jordydeknecht zegt
@siebren: Als dat waar is ben je echt een held :’D
peug206 zegt
@jordydeknecht: ik heb met een vriend van mij eens met de vrachtwagen geprobeerd. Was net een nieuwe mac, en ze hadden de barrière van 2.40 nog niet hangen. Keken ze wel even raar van op :’)
smoked zegt
@siebren: jaar of 4 terug gedaan, deden ze het wel…
gerhardgrun89 zegt
@siebren: klopt :(
escort77 zegt
Eentje met het stuur aan de goede kant hoeft amper meer te kosten, dan zou ik toch gewoon voor zoiets gaan https://link.marktplaats.nl/m1193442355
(de eerste de beste rode TT van mp, neem even tijd en je vindt vast nog wel een betere)
kennone zegt
Wel een toffe kleur voor deze generatie TT. De meeste zijn zilvergrijs..
Stuur aan de verkeerde kant went maar ook weet niet. Had ooit een Lancer Evo III en ook na een jaar wilde ik nog wel eens aan de verkeerde kant instappen. Sta je goes voor schud als er een aantal hoofden op jou auto gericht staan.
Parkeerkaartje bij de slagboom is makkelijk op te lossen met een grijper. Voor de rest heb je wat meer afstand nodig als wilt inhalen omdat je dan minder goed voorbij je langzame voorganger kund kijken.
tenaci zegt
Om Brits te blijven: ‘Not my cup of TT’
bitteeinbit zegt
@tenaci: Haha
fanboy zegt
Nee dank je, de britten gaan niet zo fantastisch met hun auto’s om qua onderhoud (of aftrappen). En bij zo’n Audi met turbo motor komt dat nogal secuur lijkt me.
stephane8200 zegt
@fanboy: ben een keer tegen een TT uit UK aangelopen door inruil. Als deze rode net zo slecht is als die groene die ik had wens ik de toekomstige eigenaar veel plezier.
RHD heb ik verder nooit problemen mee gehad, maar ik heb altijd meerdere auto’s, ook LHD – dus ik ben niet afhankelijk van één auto.
diablogt zegt
Je koopt eigenlijk een gezonde levensstijl en de auto krijg je erbij. VOrige eigenaar heet Sonja Bakker?
thearchitect zegt
Het is dat geen kapperszaak of een vervallen nachtclub langs de Belgische kust heb, anders zou ik het serieus overwegen.
rufctr01 zegt
Nee dank je.
peugeot307 zegt
Leuk weetje is dat Geert Wilders ook een Audi TT (eerste generatie, deze dus) heeft…
Ondanks dat ik niet politiek met hem eens ben is zijn auto smaak wel goed
mashell zegt
@peugeot307: Niet zo gek. De TT wordt een kappersauto genoemd. En diep van binnen wil Geert Wilders helemaal geen grof gebekte politicus zijn maar was was hij gewoon het liefst kapper geworden. Dat zie je al aan zijn eigen kapsel.
m54b30 zegt
Staat al maanden te koop, is nu wel heel erg gezakt met de prijs.
Rechts gestuurd is een drama om vanaf te komen.
stephane8200 zegt
@m54b30: dat klopt inderdaad tenzij het een heel specifiek JDM model is. Als het een standaardauto is, is het lastig.
m54b30 zegt
Heeft onze Wouter zijn zilvergrijze MK1 TT 225 quattro nog wel.
Vind het nog steeds een ontzettend mooie auto!
Mits netjes/volledig origineel.
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor al die voordelen, maar heb je wel eens een inhaal actie uitgevoerd met een rechts gestuurde auto? Doodeng!
peug206 zegt
@dutchdriftking: went wel…
maotje zegt
Stuur rechts is gewoon armoedig.
thomasthomas zegt
Best grappig toch voor deze prijs. Gewoon lekker rijden voor weinig, niet allemaal teveel over nadenken. Wel even de storingen wegwerken. Onderdelen zijn er genoeg voor op MP en sloperijen.
stephane8200 zegt
@thomasthomas: die tellers hebben allemaal problemen of pixel-uitval. Is een bekend probleem bij de TT. Is wel te fixen. Zo ook de knop van de stoelverwarming die in het dashboard verdwijnt. Het is echt irritant om die er uit te vissen trouwens.
rolov zegt
Ik vind rhd echt mega kansloos als je dat gaat rijden terwijl er Lhd te koop zijn.
toyotafortuner zegt
T is best een mooi exemplaar zo in t rood. Maar ik wil geen TT.