Je hoeft helemaal niet zo’n gloednieuwe te kopen om met de letters ‘Audi S3’ op de bips te rijden, dus wij zochten uit hoe veel (of weinig) je betaalt voor een exemplaar op Marktplaats.
Wie niet de snelste versie van de Audi A3 wil, maar toch rap vooruit wil, kan kiezen voor de Audi S3. Natuurlijk is de RS3 de leukste, maar ook de duurste. De RS3 is overigens een product van Audi Sport GmbH, dus de S3 is de dikste auto die echt van Audi zelf is.
Nieuwe S3
Dat alles is natuurlijk relevant omdat gister de nieuwe S3 werd voorgesteld. De inmiddels vierde generatie van de snelle kleine Audi.
Zoals zijn voorgangers van de generatie 8P en 8V heeft de S3 niet de lekkere 2.5 TFSI aan boord, maar de goed tunebare 2.0 T(F)SI die we kennen uit vele andere VAG-producten. In zijn nieuwe vorm levert het blok 310 pk. Niet slecht! Prijzen zijn nog niet bekend, maar die kunnen wel eens hoog oplopen.
Ouder
Maar zoals gezegd is de nieuwe S3 de vierde S3 die Audi uitbrengt. Uiteraard kun je met gemak goedkopere versies vinden. De 8P is al lekker in prijs aan het dalen en ook een goed gebruikte, vroege 8V is tegenwoordig schappelijk geprijsd. Maar de echte prijsknaller is nog steeds de eerste generatie (8L).
Goedkoop is duurkoop
De 8L is op een paar manieren een buitenbeentje. Het was immers de eerste S3. Zo heeft deze geen 2.0 in het vooronder maar een 1.8. Deze leverde een schappelijke 210 pk, precies 100 minder dan de huidige. Alle exemplaren zijn driedeurs, ook dat is tegenwoordig anders. En ten slotte was de S3 de dikste A3, er was destijds nog geen RS3. Onderschat de 8L trouwens niet, zoals beschreven in de special over de Audi S3.
Goedkoopste op Marktplaats
Goed, laten we eens overgaan naar wat nou de goedkoopste Audi S3 is op Marktplaats. Uiteraard is dat een 8L, maar dat hoeft niet zo uiteraard te zijn. Men begint door te krijgen wat de S3 zo speciaal maakt en de prijzen voor goede exemplaren zijn bepaald niet aan het dalen. Dat we een vrij goedkoop model hebben kunnen vinden kun je dan ook zien als goed nieuws en slecht nieuws.
Het goede nieuws is: de auto is niet duur. 4.995 euro om precies te zijn. Het nadeel is dat je dat er ook wel aan af ziet. Het leer op de bestuurdersstoel mag een opfrisbeurtje gebruiken. Ook zitten er wat vervelende schades her en der.
Ook is de S3 al aan zijn tweede motor toe, die bij 235.000 km erin is gezet. De nieuwe motor heeft iets minder gelopen, de rest van de auto is dus iets meer versleten. Maar er is recent goed voor gezorgd. Het hoeft allemaal niks te betekenen, maar de term ‘goed gebruikt’ schiet te binnen. Oh, en het kenteken is nieuwer dan de auto, dus er moet ook even gecheckt worden of de import normaal is verlopen.
Maar als je dit allemaal aandurft, ben je wel met een vrij goedkope S3 op pad. Dat gaat een nieuwe niet lukken voor 4.995 euro. De advertentie bekijken van de goedkoopste Audi S3 doe je op Marktplaats.
SimonMc zegt
Wie vervangt er in vredesnaam nog een motor bij 235.000 km?
tmenges zegt
@SimonMc: waarom niet? Ooit een Civic coupé gehad met 220000 op de teller die als een malle olie en koelvloeistof begon te zuipen, was verder een superfijn autootje dus ander blok geregeld. 1,5e dag sleutelen en klaar! Daarna nog 4 jaar probleemloos plezier van gehad
Groninger zegt
@SimonMc: motor begon te tikken na aankoop, en is onder garantie vervangen door de garage die hem een een bekende van mij heeft verkocht destijds (2 jr terug).
Groninger zegt
@groninger: aan een bekende
bruinwerker zegt
Jullie kunnen toch ff checken of de import goed is gelopen?
ouwedibbes83 zegt
@bruinwerker: ze hebben wss geen zin om hun vingers eraan te branden. Als ze ernaast zitten, voelt dat erg shit
techniekmeneer zegt
@bruinwerker: Nee, dat kan niet.
moveyourmind zegt
Wel mooi dat er tweede hans motorblok in ligt.
vaakbenjetebang zegt
“Men begint door te krijgen wat de S3 zo speciaal maakt”. Kennelijk ben ik niet ‘men’, want ik zie het speciale niet. Ik zie een Golf IV met 210 pk in een andere jurk, met alles wat daar goed en slecht aan is (geen waardeoordeel mijnerzijds). Wat maakt dit dan bijzonder, wat verheft de S3 boven een Golf IV met dezelfde motor?
willeme zegt
@vaakbenjetebang: motor, bak en vierwielaandrijving. De Golf GTI had de 1.8 20VT met kleinere turbo, voorwielaandrijving en een andere bak. Deze S3’s kun je serieus goed tunen. Chip alleen is al 270 pk, maar met inlaat, uitlaat en wat andere kleine mods heb je 330 paarden. Andere turbo (blok kan het hebben) en je gaat richting de 420 pk. Was destijds best een dingetje. In feite is het een TT hatchback. Daarbij was de A3 er eerder dan de Golf IV, dus is de Golf een kalere en minder potente variant ;-).
rubend zegt
@willeme: ik wilde het net gaan benoemen. Als je geen behoefte hebt aan een achterbank, dan is de TT met 225pk de technische gelijke van deze S3.
jajeroenja zegt
@willeme: Ho Ho Ho. Niet zo optimistisch.
Mijn S3 had destijds inlaat, uitlaat, chip, en bleef bij 275 wel een beetje steken.
330 Zijn er wat meer euro’s nodig.
willeme zegt
@jareroenja: Dat is opmerkelijk. Misschien even de testbank wat positiever afstellen ;-). Wat voor inlaat had je gedaan?
kyoto944 zegt
Veel te optimistisch inderdaad. 300 pk en 420 nm is in principe de max. Er zijn mensen die rijden met 320 rond maar dan moet het koppel al begrensd worden in de lage toeren anders gaat de boel kapot. 420? In your wildest dreams. ;) Dan is sowieso het onderblok aangepast.
vaakbenjetebang zegt
Beetje een semantische discussie of de Golf of de A3 het eerst op de markt was, nietwaar? Het is hetzelfde ding. Was er trouwens niet een of andere ‘Edition’ van de Golf IV GTI die ook diezelfde 210 pk had maar geen vierwielaandrijving? En dat een S3 vierwielaandrijving en wat andere internals heeft ten opzichte van een standaard Golf IV GTI: big whoop. Dat had een TT zoals je zelf al aangeeft ook, en een TT was op het absoluut geweldige design na ook al niet speciaal. Het zal een uiterst competente auto zijn (geweest), zo’n S3, maar speciaal is het naar mijn mening niet. Al voer je het ding op naar 330, 420 of voor mijn part 600pk: je hebt in de basis te maken met een WWD Golf IV. Minder speciaal wordt het haast niet… Destijds heb ik er een paar keer mee gereden en het gaf me precies de indruk dat het een lekker snelle Golf was met een wat doods aanvoelend stuur. Leuk voor een ander, niet voor mij. Voor mij is een auto speciaal als je er spontaan een rondje mee wilt gaan rijden, gewoon, om het rijden. En deze auto riep dat gevoel bepaald niet bij me op.
bpc zegt
Iedereen dat ik een 1.8t heb weten tunen heeft er enorme betrouwbaarheidsproblemen mee gehad
Dutchdriftking zegt
Ik vind de S3 8L anders alweer flink gestegen. 5 jaar geleden kocht je voor dit geld bijna een knappe.
johnhert zegt
@dutchdriftking: Alle prijzen vsn 2e hands auto’s stijgen. Zeker liefhebbers auto’s, als de S3 8L, S2000, 350Z, alle M3’s zijn weer al jaren in waarde aan het stijgen. De toekomstige betaalbare klassieker met dikke atmosferische motor over 10 jaar bestaat dan niet meer… Nu moet je dus een goede kopen met weinig kilometers. Netjes bijhouden en je zal er nooit geld op verliezen.
davelepeef zegt
Maar: zit de Gucci pet met manpurse er wel bij?
z4coupe30si zegt
In mijn optiek wordt deze auto mooi oud. Exterieur dan. Van het Audi interieur uit die tijd word ik serieus verdrietig. De TT, of concurrenten zoals BMW of MB, hadden het wel beter voor elkaar met zeer tijdloze interieurs.