De snelheidsmeter van deze Audi RS6 met V10 loopt door tot een indrukwekkende 330 kilometer per uur. De kilometerteller is echter nog indrukwekkender in dit geval…
Deze Audi RS6 van de generatie C6 die we via onze mailbox na een tip van @rachid tegenkwamen, doet ons toch weer denken dat de piek voor petrolheads achter ons ligt. Want ja, de nieuwe C8 RS6 is natuurlijk ook blubberdik, maar deze C6 was destijds pas écht een blepper. Onder de met box flares uitgeruste koets verschuilt zich een V10 van 5.0 liter met 580 pk. Met die ‘Lamborghini motor’ was de Audi destijds de koning van de dikke E segment Duitsers.
De auto kwam op de markt in 2008, eerst alleen in Avant vorm. Pas later dat jaar, samen met de facelift van de C6 A6, kwam er ook een RS6 sedan bij. Die was over het algemeen al wat minder geliefd en werd na deze generatie dan ook niet meer geleverd. In 2011 was het helaas al klaar met de productierun van de C6 RS6. In de fabriek in Neckarsulm moest plaats gemaakt worden voor de productie van de A7.
De reeds genoemde tienpitter baseert op de V10 die ook in de S8 en S6 lag, maar heeft dankzij een andere krukas een kleine 200 cc minder inhoud. Wel heeft de motor nu, net als bij Lambo, dry sump smering in plaats van wet sump smering. Tevens zij er twee turbo’s op het blok geschroefd, die met een relatief milde 0,7 bar blazen. Handige Harry’s konden dat laatste getal makkelijk een beetje opschroeven en daarmee onheumige hoeveelheden Pferde uit het blok peuren.
De koper van dit blauwe exemplaar wist waarschijnlijk dat hij veel ging rijden en heeft daarom een verstandige keuze gemaakt. Door de sedan te kiezen, is het opgegeven verbruik namelijk niet 14,0 liter per 100 kilometer, maar 13,9 liter per honder kilometer. Kijk, dat scheelt toch weer. Als we even zouden aannemen dat het verbruik klopt, wat natuurlijk niet het geval is, dan is er alsnog 341.977 / (100 / 13,9) = 47.534 liter dode dino door het blok heen gevloeid in een dikke tien jaar. Lekker man.
@rachid vond de auto op schadeautos.nl. Dat is wel apart, want bij de beschrijving staat dat ‘ie los van de torenhoge kilometerstand schadevrij is. Wel zit er een Belgisch kenteken op, dus je zal nog even wat BPM formulieren moeten invullen nadat je 18.500 Euro overmaakt. Zou jij je er je vingers aan branden?
vaakbenjetebang zegt
-edit: oefff…dat gebeurt dus na paar stressvolle weekjes @ het door de weekse office…Fixed!-
pj75 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
porker zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vacano zegt
Euh als je zovéél geld uitgeeft aan deze barrel ben je echt rijp voor ’t gesticht
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Deze? *Dit barrel!!!!!!
Homer55 zegt
@F36GC: sorry man
erwh zegt
Ik snap dat het redelijk wat kilometers zijn voor een RS6, maar “torenhoog”?
Het beeld van kilometerstanden is heel erg vertekend ben ik bang. In NL komt het terugdraaien van tellers helaas nog heel veel voor. Als dat zou stoppen, zal je zien dat dit soort kilometerstanden eigenlijk helemaal niet zo bijzonder zijn.
Niemand die het opvallend vindt dat er bijna geen auto’s met meer dan 300k op de teller te koop staan? Elke auto die ik tot nu toe heb gehad (zowel Frans als Duits) heb ik met gemak over de 3 ton gereden en ik ken velen die dat ook hebben gedaan. Die auto’s waren nog lang niet afgeschreven, maar stonden uiteraard daarna met “onlogische km stand” in de RDW boeken.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De meeste (niet gedownsizede) motoren halen ook minsten 500.000km. De rest eromheen daarentegen….?
detroitv8 zegt
@erwh: dat is een vrij logische verklaring en heeft niets met terugdraaien van kmstanden te maken; alle kilometervreters worden geëxporteerd.
pa045 zegt
@erwh: het meeste dat in NL is teruggedraaid is import.
En het meeste komt uit Duitsland. Trek je conclusie maar.
evdw zegt
Het feit dat hij op schadeautos staat is waarschijnlijk vanwege de “motorschade” na die km stand.
petros zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jajeroenja zegt
Liever zo’n kmstand met het juiste onderhoud, dan een met 80k gelopen en er mist vanalles in het boekje.
lithiumion zegt
Ben geen extreme liefhebber van Audi en de overhyped R en of S uitvoeringen, maar wat mis ik deze klassieke single frame grill met clean gevormde licht-units
Dutchdriftking zegt
Zit er nu een gasinstallatie op? Toch een beetje knaak. Deze V10 is overigens geen Lamborghini origine maar 2x RS3 blok….
jajeroenja zegt
@dutchdriftking: en de RS3 mannen zeggen weer dat ze een halve R8 V10 in het vooronder hebben… Dus wie zal het zeggen…
Dutchdriftking zegt
@jajeroenja @coupedriver : Het RS3 blok is geen halve V10, dat is inmiddels wel bekend. Het is de 2.5L 5 cilinder uit de Amerikaanse Jetta. Zonder Turbo 170pk. Dat was de basis uit 2005 geloof ik.
coupedriver zegt
Vanaf wanneer was de RS3 er? …
raoufff zegt
Handig om ramkraakjes mee te oefenen.
MoeWat zegt
@raoufff: zelf bedacht?
kniesoor zegt
Mooie kleur. Maar ik zou m’n vingers er niet aan branden, tenzij er een enorm pakket aan documentatie bijzit, waaruit zo ongeveer elk detail m.b.t. kilometerstand en onderhoud te achterhalen is.
mopar zegt
350.000km op Belgische wegen… die wagen is dus rijp voor de sloop :p
thestino zegt
Mijn RS6 verbruikt toch wel 20liter per 100km hoor. Meestal meer