Een Donkervoort kopen is altijd een goed idee, maar niet per se een goedkoop idee. Dit is de goedkoopste Donkervoort met Audi motor, op Marktplaats!
Het is hartje zomer en dat betekent dat open rijden aantrekkelijker lijkt dan ooit. Nou moeten we zeggen dat daarbij ‘lijkt’ een elementair woord is. Stiekem is de hete zomer helemaal niet de beste tijd om open te rijden, althans niet op écht zonnige warme dagen. Je brandt dan namelijk vooral weg in je badkuip, die toch onvermijdelijk als een soort heatsink fungeert. Zeker als het zo’n hypermoderne is, waar je heel goed beschut zit voor de wind.
Een Donkervoort is wat dat betreft wel van een andere orde. Haal de deuren eraf en je zit op een vierwielige motor. Nou zijn wij allen fan van en trots op het Nederlandse merk. Maar ja, het speelgoed van Joop is wel duur. Een nieuwe Donkie in carbon doet je tonnen. Niet dat het andere kopers tegenhoudt, maar ja, ons helaas wel. Gelukkig is daar ook een oplossing voor: Marktplaats aanvuren.
Daar vinden we momenteel vier Donkervoorts terug. Eentje is een bijna nieuwe F22 die voor 389.900 Euro aangeboden wordt. Ja, dan moet je wel eerst de staatsloterij winnen. Er staan twee Donkervoorts uit de 80s. Eentje met geblazen Cosworth motor. Ook heel gaaf. Maar wij lichten vandaag wat misschien wel de sweet spot is en was uit de range uit. Namelijk een D8 uit 2001.
Deze Donkervoort heeft net als de meest recente een Audi-motor onder de kap. Maar dan niet de hitsige vijfpitter, maar een vertrouwde 1.8T. Zat toen ook in de Golf GTI. Het is geen extreme geweldenaar, maar weet natuurlijk wel raad met de vederlichte Donkervoort. Dat is namelijk toch uiteindelijk de echte aantrekkingskracht van de auto; het lichte gewicht.
In deze periode waren de Donkie’s al ver geëvolueerd, maar nog niet de extreme monsters van nu. Je had de bekende speciaal gevormde stoelen met aparte hoofdsteunen en de ronde achterlichten. Het ziet er in principe uit als de late D8 GTO’s. Alleen is de carrosserie hier gewoon nog van staal.
Nul naar honderd gaat in 6,0 seconden. De topsnelheid is een weinig indrukwekkende 200 kilometer per uur. Maar ja, je rijdt dit ook niet om 1.000 kilometers te vreten op de Autobahn. Dat blijkt ook uit de kilometerstand, want de teller staat pas op 36.000 km. Het interieur lijkt daarvoor wel een beetje veel te lijden gehad te hebben. Maar goed, ook dat is blootgesteld aan de elementen natuurlijk. Een klein beetje detailen kan wonderen doen.
Dit model is geleverd van 1999 tot en met 2007. En het is nog altijd niet goedkoop. Voor dit exemplaar wordt 57.900 Euro gevraagd. Voordelen: er lijkt altijd wel markt voor te zijn, dus je hóeft niet per se veel af te schrijven. En de MRB is dankzij het lage gewicht maar maximaal 45 Euro per kwartaal. Extreem voordelig dus eigenlijk. Koop dan?
Allison Burgers zegt
Gaaf bezit.
Blijft ook een lekker blok. In 2006 een Ibiza Cupra gekocht met dit blok als 2e auto. Paar jaar lol van gehad rijdt nu nog steeds rond zag ik op Finnik.
janmetdelangeachternaam zegt
Leuk hoor, maar voor 60k koop ik wel wat anders
ouwedibbes83 zegt
Dat gevoel had ik eerst ook, dat is nog stevig aan de prijs voor een auto met deze specs… Maar wat komt hier qua puur rijgenot in de buurt? Caterham, Lotus Elise / Exige, KTM XBOW, Super Seven? Is dat allemaal zo veel betaalbaarder? Weet t oprecht niet.
drdre1 zegt
Heb een keer een Westfield gereden bij Sport7cars nabij Valkenburg. Heerlijke auto was dat ik kan me nog herinneren dat de eigenaar zei dat Westfield een wat groffere afwerking heeft en daarmee een stuk goedkoper is dan menig ander Super Seven-kloon.
willeme zegt
@drdre1:
klopt:
1. Donkervoort
2. Niets
3. Niets
4. NIets
5. Caterham
6. Westfield
7. DAX
8. Robin Hood
9. Ford Sierra zonder koets
potenza zegt
Heerlijk sturen. Naar 100 in 6 tellen. Valt niet mee naar huidige maatstaven. Beter maar rechts neerzetten bij het stoplicht..
kennone zegt
Denk dat je 80% nog steeds voor blijft.
willeme zegt
@potenza: Uit ervaring kan ik zeggen dat dit specifieke exemplaar aanzienlijk sneller is dan dat ;-). Die 6 seconden was voor de 150 pk-versie.
Roskampies zegt
De beleving naar die van 100kmh. Zal je een grijns en kreet doen uitslaan die je in een ev never zal meemaken. En rechte lijn snelheid daar is dit absoluut niet voor bedoeld. Je moet hoer een bepaald type chaffeu(r/sse) voor zijn. Geen a-b rijder zeg maar .
ghini zegt
Ik zou dr een paar modernere lampen op zetten..
torsen zegt
Toevallig van de week nog naar gekeken. Jammer dat ze zo prijzig zijn.
Er is ook een oranje te koop voor 90€ meer met de 270 specs.
En dit stukje ben ik ook niet vergeten:
“Het is enige echte nadeel van de D8 GTO. Zowel cameraman Martijn als ik torenden boven het raam uit, 80 voelt daardoor als 180, 130 alsof je in een orkaan gaat skydiven. Zonnebrillen en hoofdtelefoons dansten op onze hoofden alsof we aan zee een zuidwesterstorm trotseerden. Een integraalhelm en/ of vliegeniersbril is geen overbodige luxe. Kortom: ben je langer dan 185 centimeter, ga dan zeker even proefzitten en rijden. Donkervoort kan namelijk nog veel doen aan de zitpositie, maar er zijn ook limieten aan de fysieke mogelijkheden van een D8.”
kniesoor zegt
Da’s inderdaad een dingetje. Zou best eens een Donkervoort willen hebben, zelfs voor zulk geld. Maar boven een voorruit uitsteken is wat onpraktisch qua vliegen tussen de tanden. Nog los van de potsierlijke aanblik . . .
pomoek zegt
Ik denk voor 60k best wel behoorlijk wat bang voor je buck, leuke auto, maar is het niet het lage gewicht in plaats van het lichte gewicht?
unimog406 zegt
Het leuke van een Donkervoort, maar eigenlijk ook al van een MX-5: die zijn mij bijna letterlijk op het lijf geschreven! Al die lange lijzen in NL zijn veel te lang hiervoor. Met 1,75m pas ik juist heel goed in dit soort skelters! Ik heb recent een MX-5 ND van 2021 aangeschaft – ik wilde al 20 jaar een MX-5 – en dat is werkelijk perfect .
kniesoor zegt
Als één van die lange lijzen moet ik je helaas gelijk geven.
• in snikken uitbarst •