Een Audi uit de dag dat ze nog ingetogen en chique waren. Koop jij deze Audi 90 op Marktplaats?
Bekentenis: ondergetekende is (tot recent) nooit echt fan geweest van Audi. Het is niet persoonlijk, maar een logische resultante uit een afkeer van enorme neuzen met gigantische frontoverhangen en voorwielaandrijving. Dat was nog best wel grappig op het moment dat ik voor autoblog kwam te werken. Bij het eerste gesprek, ergens bij van der Valk in ik weet niet meer waar, kwam de toekomstige baas aanzetten met zijn rode B5 S4 Avant.
Ergens in dat gesprek betrapte ik mezelf erop zomaar te zeggen dat ik dat ‘eigenlijk niet écht een gave auto vond’. Niet veel later realiseerde ik me dat de andere baas er ook een had, alleen dan in het geel. Niet de meest handige move als je voor een kwaliteitspublicatie over auto’s wil schrijven. Maar ach, verfrissende eerlijkheid, heel soms werkt het dus toch. Of misschien was het uiteindelijk toch gewoon de bereidheid om te willen werken voor voedsel.
Maar ja, Audi dus, niet echt mijn pakkie aan. In de toekomst kan dat zomaar opeens anders worden. Want de fraaie grote nieuwe EV’s van de boksbeugel hebben natuurlijk achterwielaandrijving. Misschien wordt ik dus wel een Audi-fanb0i. Wie had dat ooit gedacht.
Doch niet alleen in de toekomst, ook in het verleden was Audi beter dan nu. Toen hadden Audi’s namelijk nog geen gapende single frame grille met ‘luchtinlaten’ die geen lucht inlaten en ‘uitlaten’ die geen lucht uitlaten. Audi was toen nog gewoon een ingetogen chique Volkswagen met een zacht dashboard, kneiterdegelijke eenvoudige Duitse styling en wat extra luxe.
De haast vergeten Audi 90 van de generatie B3, was wat dat betreft een rare propositie. De Audi 80 was al de wat chiquere Passat. Maar de Audi 90, was dan weer de chiquere Audi 80. Voor die tijd dus een poepchique ding. Uiterlijk waren de verschillen met de 80 subtiel, zoals het heurt.
De 90 heeft de zijknipperlichten niet op de flanken, maar in de bumper naast de standaard mistpitten. Er zit een chromen stripje rondom de ramen en op de stootstrips. Meest in het oog springend: de achterlichten ‘lopen door’ over de gehele breedte van de auto. Binnen word je verwend door velours bekleding en iets meer luxe. Onder de kap huist altijd een vijfpitter, al dan niet met 20 kleppen en/of turbo. Tenzij je voor de extreem trage diesel ging. Dan had je een geblazen 1.6 vierpittertje. Dit was nog (net) het Audi van voor ‘TDI’.
Deze grijze unit met de lafste 2.0 vijfpitter die beschikbaar was, is de goedkoopste 90 op Marktplaats. Het is trouwens ook de duurste 90 op Marktplaats. Het is namelijk de enige 90 die momenteel te koop staat. Het tekent wel dat de Audi 90 bijna verdwenen is uit het oog en misschien ook wel uit het hart. Doch nu begint voor de 90 misschien dat moment te komen dat ‘ie als bonafide klassieker kan worden gezien. Een nette BMW E30 is ook al (lang) niet meer goedkoop. Snel dit grijze geval kopen voor 2.950 Euro nu het nog kan dan maar? Of laat jij deze aan je lange neus voorbijgaan?
lexis zegt
Inderdaad een held van mijn tijd de jaren 85- 88. Met die achterlichten van de audi 200 en de o zo maffe sound van de 5 pitter, de audi 90 toen wel een behoorlijk exclusief ding. Toen was alles nog niet zo extreem en een beetje een serieuze motor met 150 160 pk was toen al genoeg om een auto een bepaalde status te geven.
Pallas zegt
Mooie herinneringen aan mijn parelmoerwitte audi 90, heerlijke motor verschrikkelijk meubilair
z4coupe30si zegt
Ondanks dat ik dan groot E30 liefhebber ben, vraag ik me toch af wat de E30 zo geliefd maakt tov concurrenten uit hetzelfde tijdperk.
rogerzz zegt
Ik denk de pavlov-reactie met e30 m3 welke destijds fantastisch was (tegenwoordig doet een suffe Golf TDI met DSG het sneller naar de 100 km/u) en vergeten we de 316 met een whopping 90pk. Maar eens, de e30 heeft een onverklaarbare heldenstatus haast.
Het valt mij wel vies tegen hoeveel Audi Coupé’s en 100’s en 80’s er over zijn. Die fantastische periode zogenaamd waren Audi’s niet zo geliefd achteraf? En het verzamelen ook niet waard. Deze bak van 3k is ook niet zo uniek dat de prijs dat laat zien. Ik sla ook over 😅
toniominestrone zegt
@z4coupe30si: misschien zijn rijeigenschappen?
3246cm252kw zegt
@z4coupe30si: rij eigenschappen misschien???? Afwerking ook natuurlijk… een Audi 80 bijvoorbeeld ten opzichte van een e30 is niet best hoor… gewoon een tellerbak met wat knoppen en dan een radio met 1 gaar speakertje er achter…..
pa045 zegt
Een Alfa 75 uit deze tijd is misschien nog wel geliefder. Komt door bepaalde kwaliteiten die de Alfa en de BMW bezat. Je hoefde niet persé een M3 of 3.0 V6 te hebben. Ook de andere uitvoeringen waren zeer prettige, comfortabele en toch sportieve auto’s.
Die Audi’s van toen waren in de normale uitvoeringen geen vlees, nog vis. Een Opel Record in Berlina uitvoering was een betere en luxere auto dan zo een 100.
cossiekiller zegt
Een buurman van me rijdt al 40 jaar met een donkerblauwe Audi 100.
Om de 10 à 15 jaar kocht hij wel steeds een andere occasie die er wat beter uitzag.
Het is dan ook een boer en gaat ermee naar zijn veld en heb hem die in al die jaren nooit zien kuisen aan de binnenkant. Denk dat er zelfs gras in groeit.
maxidyne zegt
Mijn ouders hadden in ’89 een 90 20V quattro, donkerblauw met dito interieur. Fijne herinneringen aan, was een fijne wagen.
kniesoor zegt
Aha, qua liefde voor 5-cilinder Audi’s is de appel dus niet ver van de boom gevallen 😃
mpgc zegt
Ik heb een zwak voor Audi’s uit deze tijd. Ik herinner me niet dat ze gezien werden als een soort chique VW VW’s. Volgens mij was VW toen nog niet zo ver met het integreren. Audi was met de 100 begonnen met het neerzetten van een auto met een zeer lage cw waarde en dat werd voortgezet met de 80. De 90 was de luxe uitvoering van de 89 en de 200, mijn persoonlijke favoriet, was de luxe uitvoering van de 100. Een Audi 100 (of 200) Quattro lieten ze een ski schans op rijden. Zo’n reclame sprak toen wel tot de verbeelding. Audi maakte bij de 80 ook reclame met “Procon 10”. Een mooie naam voor een kabel die bij een aanrijding het stuur bij de bestuurder weg trok. Moest een alternatief voor de airbag zijn. Mooie tijden 😀
wimof zegt
De inside(ders) joke was: hoe herken je iemand die een ongeval met een Audi had overleefd “aan zijn lange armen”
Toen konden we nog lachen met dit soort domme dingen.
PunicaOase zegt
Deze vond ik als kind altijd heel mooi.. vooral die doorlopende achterlichten, haha, maar ik laat hem toch maar staan..
camber24 zegt
Volledig eens met de insteek over Audi. Heb er ook niets mee, maar nu met de EV’s die RWD zijn/worden, in combinatie met een leuker design, durf ik ze wel te overwegen inmiddels
punt666 zegt
Heb zelf een 90 2.3e gereden. Niet heel snel en best dorstig maar wat een heerlijke sound! En vind het nog steeds een mooie en stijlvolle auto. Interieur is heerlijk massief gebouwd en gaf altijd een geborgen/veilig gevoel.
Denk er met veel plezier aan terug!
mashell zegt
Het blijft wel een mooi model met zo’n mooie strakke torpedo lijn. Maar dit vind ik dan weer niet zo’n fraai exemplaar.
wimof zegt
Het over het kleppendeksel hangende inlaatcollector werd een nachtmerrie toen de brandstofsamenstelling werd gewijzigd. inspuitleidingen werden heet en gasbelvorming tot gevolg.
Niet te starten tot ze er een koelleidng naartoe brachten.
ouwedibbes83 zegt
@wimof: klinkt als voorsprong door techniek ;)
wimof zegt
Verhaal in de trend van “als ik het had geweten dat zou….”
bugboy zegt
Voor dat geld heb ik een Audi cabriolet gekocht (2.8 V6). Die had als basis de 90 en een oerdegelijk ding. Bijna 30 jaar oud en elk jaar minstens twee keer mee op vakantie. Heerlijke auto en ouderwets Duitse kwaliteit zonder ordinaire fratsen.
saxoke zegt
De 90 was er enkel als 5 cilinder, maar was er verder onderhuids (technisch gezien) nog iets anders aan de 90 tov de 80. Of was het toen al een soort van “grootheidswaanzin?”
macchina zegt
@saxoke: mijn 90 was tevens quattro. Ik geloof dat de 80 enkel 4 cilinder was toen en voorwielaandrijving. Het was meer een optische verfraaiing hier en daar, dan een andere auto. Toch vind ik het wel origineel gevonden dat ze gewoon 10 punten er op hebben gegooid, voor een auto die zeker meer dan tien punten meer grijns op je gezicht gaf. Die vijfcilinder en quattro was fantastisch en ik heb met veel plezier ermee gereden.
kniesoor zegt
Kijkend naar het kenteken (Kohlberg, Kravis, Roberts) is dit duidelijk een investment grade Audi 🙂
Robert zegt
Episch heerlijke sound, zo’n vijfcilinder maar voor de rest lastig om rijdend te houden, want er is steeds minder (of helemaal niet meer) te krijgen voor deze auto’s. Zo is het hydraulisch systeem voor de gecombineerde rem- en stuurbekrachtiging betrekkelijk complex, niet bepaald solide en zijn de diverse onderdelen maar matig beschikbaar. Bijvoorbeeld de rembooster (‘die Bombe’, want stikstof gevuld), heeft een levensduur van 6 tot 8 jaar, maar is zeer slecht dan wel niet meer te vinden (en ook niet te refurbishen). Ook het (velours) interieur is erg slijtagegevoelig (elke Audi bezitter is bekend met de instapschade aan de wangen van de stoel) en alles van kunststof is na 25+ jaar z’n weekmakers wel kwijt en dus breekt of brokkelt dit soms letterlijk tussen de vingers af.
Audi heeft wel stappen (lees: stapjes) gezet met een oldtimer onderdelenvoorziening onder de vlag Audi Tradition, maar als het al beschikbaar is, dan betaal je echt de hoofdprijs voor NOS onderdelen; ik had ooit een bedieningsunit nodig voor een climate control (uit 1984, jawel!) en die hadden ze zowaar, maar kostte daar 1600 euro… Gelukkig bood Ebay uitkomst met een vervangend (gebruikt) exemplaar voor 150 euro, maar dit geeft wel aan wat je mogelijk te wachten staat.
20vtsport zegt
Oké.
vaakbenjetebang zegt
@RRRobert: Nou, ik denk niet dat de stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging gecombineerd zijn. Heel andere vloeistof. Zonder de Audi 90 te kennen, denk ik dan dat deze zo’n Teves-ABS heeft zonder vacuümbekrachtiger maar met een elektrohydraulische pomp. Die brengt remvloeistof op druk in een accumulator (140 tot 180 bar), inderdaad zo’n bol die doet denken aan de veerbollen van een Citroën, en zorgt ook voor de bekrachtiging. Heb hier nog wel Alfaatjes staan met dat systeem en die bollen leven echt veel langer dan 8 jaar. Op zich is het zo beroerd nog niet hoor. Als het niet op orde is, is het wel tobben, want als de bekrachtiging uitvalt trap je echt tegen een muur en krijg je amper vertraging. Word je niet blij van. Maar volgens mij zijn die accumulatoren nog gewoon te koop. Misschien niet exact in die vorm, maar zo spannend is het ding verder niet. En anders bouw je het in het slechtste geval om naar conventionele remmen zonder ABS, big whoop. Onderdelen zat van een Audi 80 te koop.
Robert zegt
@vaakbenjetebang: ik heb er zelf een gehad. Audi had in die jaren een pomp die de druk verzorgde voor de stuurbekrachtiging en de rembooster i.c.m. met een hoofdremcilinder voor de remkracht, maar ze putten beiden uit één reservoir. Er moet ook van die groene olie in (Total LHM) die Citroën ook toepaste in hun hydropneumatische dempersysteem.
Kom je een auto tegen waar ze ooit die gewone (rode) hydrauliekolie in gegoten hebben, loop er maar bij weg want dat komt niet meer goed. Het systeem is behoorlijk kwetsbaar, want lekkage op de afdichtingen van zowel de pomp als het stuurhuis waren de achilleshiel van het systeem. Revisiesetjes waren/zijn beschikbaar en is qua kosten tientjeswerk, maar een stuurhuis reviseren incl. uit- en inbouw kostte je anderhalf tot twee dagen arbeidsloon of tijd.
Ook had de hoofdremcilinder na verloop van tijd nog wel eens de neiging zichzelf te bekrachtigen, omdat deze te dicht bij het motorblok was gepositioneerd (motorwarmte liet een membraan uitzetten, geloof ik). Reed je niets vermoedend rond met rond totdat je na een langere rit merkte dat de auto leek in te houden en de auto bij stilstand vervolgens nauwelijks meer van de plek wilde komen.
En die rembooster (die Bombe), die verloor na een aantal jaar geleidelijk z’n stikstof gasvulling. Dit was te herkennen aan het oliedruk waarschuwinglampje op het dashboard, wat dan bij het starten langer dan 3 à 4 keer bleef knipperen – een signaal dat het systeem niet (snel) genoeg meer op druk kwam.
Nee echt, die vijfcilindersound mis ik nog elke dag, maar rijden met al die regelmatig terugkerende hydrauliek ellende, dat was ik na 3½ jaar toch wel een beetje zat.
vaakbenjetebang zegt
@RRRobert: Ik ben niet in de positie om je tegen te spreken, jij hebt zo’n ding gehad en waarschijnlijk de rekeningen betaald, maar als ik de foto’s van onder de motorkap van een 90 met ABS er bij zoek, zie ik toch echt een conventionele stuurbekrachtigingspomp op het blok zitten. Apart dat ze daar dan LHM doorheen persen. Kan op zich natuurlijk prima, maar je neemt dan het risico dat iemand dus normale stuurbekrachtigingsolie in het vaatje giet en kennelijk is die ABS-pomp daar dan dus niet van gediend. Beetje matig uitgevoerd wel, redelijk on-Duits.
Wat ik ook op de foto’s zie lijkt een conventionele vacuümbekrachtiger te zijn. Op zich zou dat ook geen problemen op moeten leveren, maar die hydraulische unit die daar in de buurt woont ziet er akelig specifiek uit inderdaad. Als je daar iets aan hebt kan ik me voorstellen dat je goed in de aap bent gelogeerd.
En zo’n ‘Bombe’, daar ben ik dus niet zo bang van. Dat is een redelijk standaard onderdeel, in zekere zin. Exact het origineel ga je wellicht niet vinden, maar iets wat functioneel uitwisselbaar is ga je met een beetje hydrauliekboer echt wel boven water krijgen. Of zit dat ding fysiek helemaal in die hydraulische unit geïntegreerd, zonder leidinkje er naar toe of zo? Dan is het helemaal mooi naadje, want dan kom je met iets universeels wellicht niet weg.
Robert zegt
@vaakbenjetebang: dat is ook een conventionele pomp, maar zoals gezegd, die deelt het reservoir met het hydraulische remsysteem. En de reden dat daar LHM olie in moet, heeft weer te maken met die veerbol. Daarin zit dus een membraan tussen de olievulling en de gasvulling en juist dit ding is de reden dat je geen conventionele hydrauliekolie mag toepassen; die lost dat membraan geleidelijk op – net als verschillende andere pakkingen in het systeem, overigens.
De beschikbaarheid van die veerbol is overigens nog vrij lang gegarandeerd doordat de (technisch vergelijkbare) Audi 100 (Typ 44) nog heel lang in licentie is doorgebouwd in China. Maar ook die bron is inmiddels aardig aan het opdrogen. Ik heb in een oude pc thuis nog ergens een snelkoppeling naar een webshop in Luxemburg; die haalt (haalde?) eens in de zoveel tijd een partijtje naar Europa toe, samen met non-CE gekeurde lampunits remklauwen en meer van dat soort spul.
marcomanta zegt
Blijven gewoon prachtige motoren om het geluid van te horen.
fredex zegt
Mijn vader had vroeger een bordeaux Audi 90 2.2, als kind was ik al onder de indruk van het geluid van die 5 cilinder. Na de 90 kwam een groene 80 2.6. Zescilinders van de eerste serie Audi 80 hadden ook de richtaanwijzers in de bumper. Wisten niet veel mensen en als je er op ging letten kwam je er achter dat er niet veel van rond reden.
Joris24 zegt
Ik denk dat ik ongeveer de duurste audi 90 (quattro) van Nederland heb, helaas rijdt ie niet zo veel meer, maar het was mijn eerste auto en die is er door de jaren heen alleen maar beter op geworden :) Het geluid van die i5 blijft heerlijk, die 10V roffel, trekt geen vette worst van tafel maar het blijft leuk.