De goedkoopste Aston Martin van Marktplaats kost net zoveel als een kale BMW 116i.
De Aston Martin DB9 was een zeer welkome verrassing toen deze op de markt kwam in 2004. De DB7 en V12 Vanquish waren al erg fraai. Maar kennelijk kon het dus toch allemaal nog mooier. Daarbij was de auto ook een stuk moderner. Hoewel de motor in principe nog steeds de fameuze twee Ford V6-en zijn die aan elkaar zijn geknoopt, sleepte de DB9 Aston Martin de 21ste eeuw in. De schuur in Newport Pagnell maakte plaats voor een moderne productielijn in Gaydon. Het zat allemaal een stuk strakker in elkaar.
Het interieur was ook een stuk moderner. Tegenwoordig dateert het Volvo infotainment-systeem van de vroege DB9’s de auto’s nogal. Maar het is geen vergelijk met wat Aston Martin eerder aanbood. Natuurlijk, ze zijn extreem gaaf die V8-en uit de jaren ’70. Maar het was ook wel zo dat kilometers leder en hout moesten verhullen dat de bouwkwaliteit niet per se overhield, om het zo maar te zeggen. De charme van handgebouwd moet je maar zeggen als liefhebber (en die charme is er ook natuurlijk).
De DB9, latere DBS en de Virage die nog even werd aangeboden, waren veel meer precisie instrumenten dan mokerhamers. Nog niet zo als een Ferrari. Maar het kwam een beetje in de buurt. Sjeems Bond kon eindelijk de Xenia Onatopps van de wereld realistisch bijhouden in hun rode Ferrari’s. Hij zal daar nog weleens met weemoed aan terugdenken nu hij woke is en euhm…dood is (spoiler alert).
Als jij het nog wel aandurft zo’n Aston Martin anno 2023, dan hebben we ontzettend goed nieuws voor je. In tegenstelling tot Ferrari’s, schrijven Astons namelijk af. En best fors ook. De goedkoopste Aston Martin DB9 op Marktplaats, kost nu 38.499 Euro. Dat is zoals in de intro reeds benoemd, ongeveer hetzelfde als een kale nieuwe BMW 116i. En dan heb je dus vier keer zoveel cilinders, plus premium achterwielaandrijving.
Natuurlijk is er wel een keerzijde. Het kost ietsje meer om de DB9 ook rijdend te houden. De V12 lust een flinke slok, wat niet lachen is met de huidige benzineprijzen. En onderhoud is ook niet per se goedkoop. Gelukkig heeft de vorige eigenaar bij 160.000 kilometer nog groot onderhoud laten uitvoeren. De motor is voor 20.000 Euro gereviseerd. Nu staat de teller op 162.000 kilometer. Dus feitelijk is deze unit een megadeal van jewelste.
Is het dan een of ander gaar hok? Moeilijk te zeggen vanaf papier. Volgens de verkoper is ‘ie in ieder geval schadevrij gebleven. En is de auto origineel in Nederland geleverd. Een sluitende onderhoudshistorie is ook aanwezig. Wel heeft de auto volgens de RDW al 9 eigenaren achter de rug. Het fraaie leder is een beetje smoezelig. Maar ja goed…Het is geen nieuwe auto.
Als je het helemaal goed wil doen, ben je natuurlijk alsnog een sloot geld kwijt. Maar met hier en daar wat poetswerk, een beetje mazzel en een rug hier en daar voor dingen die misgaan op de plank, kan je wel de levenservaring opdoen om een hele fraaie Aston te rijden voor weinig. Gewoon doen dus, als het een beetje kan. Of zou jij toch verder kijken naar een wat duurdere/nieuwere?
bietje zegt
Ik vraag me dan toch af: waarom investeer je met 160K km 20K euro in een auto die 38K moet kosten wanneer je er vervolgens met 162K km meteen weer vanaf wil.
Mijn eerste gevoel is: motor was stuk of zeer gaar, auto leverde op die manier helemaal niks op, dus 20K geïnvesteerd om in ieder geval een rijdend chassis te kunnen leveren waarvoor nog 38K gevraagd kan worden ?
ouwedibbes83 zegt
Precies mijn gedachte. Denk dat je gelijk hebt. En mss wel kat in zak gekocht, dus compleet afschrijven zou nog pijnlijker zijn, daarom 20K en rijden. Daarna levert ie wel weer wat op. Al is 38K niet zo veel.
Grifo65 zegt
Zonder stoerdoenerij of verbeelding durf ik te zeggen dat die 20K vlak voor de verkoop niet meteen verdacht hoeft te zijn. Ik ken het merk en model. Dat de DB9 net op de markt kwam, het geluk gehad deze voor langere tijd mogen te rijden. Het hoeft geen uitleg dat menig vriend of goede kennis graag mee wilde rijden. Of zelf eens achter het stuur wilde zitten. Maar het is mooier om even met DB9 te rijden dan deze te hebben. Toentertijd vond ik vooral het interieur en de klokkenwinkel bijzonder fraai. En wat een beul van een motor! De bak is niet je van het, Dat geldt ook voor de knoppenwinkel om deze te bedienen, de afwerking (losrakende panelen) etc. De auto ging echter snel vervelen. En dat is raar. Want: Aston Martin, V12, kom op, je bent autoliefhebber of niet. En toch gebeurde het. Lange afstanden vonden we vermoeiend. Voor een kort ritje pakte je hem ook niet zo maar effe. Meer een droomauto dan een ‘hebauto’ En toch: als het jouw droomauto is en je hebt de 38K + nog een paar ‘tientjes’ in je kontzak, die je gemakkelijk kunt missen, gewoon doen. Het leven is namelijk te kort om iets wat je graag wilde hebben over het touwtje te laten wippen. Niet te lang over nadenken, prijs rondmaken, samen met de verkoper een stukkie rijden en klap er op!
bietje zegt
@Grifo65:
Vijf reacties onder dit artikel met argumenten om het vooral gewoon te proberen.
Je bent niet toevallig partij in deze verkoop ? 😇😄
PS het ontwerp/model is wel echt tijdloos.
Grifo65 zegt
Nee. Het is gewoon mijn eerlijke mening. Helaas heb ik door mijn ziekte de tijd om te reageren. En mijn ervaringen te delen met anderen. Door mijn ziekte zijn echter de activiteiten in de verkoop van o.a. exclusieve wagens gestagneerd. Ik heb voor een cliënt toentertijd een DB9 geregeld. We waren aanvankelijk zeer enthousiast. Later vlakte dat af. Niet door de magistrale V12. Of het prachtige dashboard ontwerp. Maar een auto met tekortkomingen. Zie het als een kunststuk op wielen. En al krijg je hem gratis, je hebt een bom met duiten nodig. Want als het tegenzit kost het echt een vermogen. Heb je die niet tot je beschikking, niet doen. Anders: veel plezier!
tortuga zegt
Wat een prachtig exemplaar! Ik zou het aandurven moest ik in de markt zijn voor 55k aan auto. 35k voor de auto zelf, 10k aan inschrijving in België en 5k voor benzine een heel jaar lang
mp014 zegt
En dan de laatste 5k voor onderhoud veronderstel ik?
tortuga zegt
Ja en verzekering. Een jaar lang.
Grifo65 zegt
Als je zo een wagen kunt kopen kun je beter niet 5 duizendjes denken. Denk in ‘tientjes’ Of beter helemaal niet. Want je weet domweg niet wat er komen gaat. Gewoon doen als je het geld kunt missen.
Grifo65 zegt
Die 38 K kan ook wel. Als je zo een auto koopt moet je het geld kunnen missen en hetzelfde bedrag ook nog eens gemakkelijk kunnen missen. Naast de brandstof, verzekering etc. Anders gewoon niet doen.
moveyourmind zegt
Als ik het geld zou hebben…
Dit is echt een plaatje, tijdloos model in een tijdloze en sjieke kleurencombinatie.
JelmerS zegt
Mooie Youngtimer YOLO. Hoe verhouden de kosten van zoiets met een V8 vantage?
ouwedibbes83 zegt
Die Vantage is in veel grotere aantallen gemaakt en deze DB9 had een stuk hogere nieuwwaarde. Dus ik denk dat dit rijdende houden een klap duurder is.
polpol33 zegt
DB9 17.5k geproduceerd
V8 vantage 24.5k
Scheelt niet veel.
Ze delen veel onderdelen. Het onderhoud zal elkaar niet enorm verschillen denk ik.
kuip zegt
9 eigenaren.. nee danku. En waarom eerst 20k erin steken en vervolgens verkopen? Dan moet je vertrouwen in je auto verder wel fantastisch laag zijn.
Grifo65 zegt
Hoeft niet zo te zijn. De verkoper kan het juist vermelden om vertrouwen te winnen. Het is heel simpel. Ga naar de man of vrouw toe, en je intuïtie vertelt hoe het zit. Is eerlijker dan vooraf te oordelen.
ouwedibbes83 zegt
2.000 km geleden voor 20K een V12 motor laten reviseren met 160.000 km erop en nu in de verkoop voor ongeveer het dubbele van die onderhoudskosten. Dat is een kort genieten van je opgeknapte DB9. Ik zou bijna willen zeggen, die heeft in 2.000 km die 20K weggepist. Mss was hij onverkoopbaar met zulk groot onderhoud in t verschiet en had hij daarvoor al flink wat gereden zonder noemenswaardige investering, maar erg economisch klinkt dit niet.
Grifo65 zegt
Het is heel simpel: rij er heen en jouw technisch inzicht vertelt of de auto klopt. En jouw intuïtie vertelt of de man of vrouw deugd. Als je geloofwaardigheid en eerlijkheid hoog in het vaandel hebt staan.
Jagris zegt
Mooie wagen, maar ligt het nu aan mij of ziet dat leer er echt slecht uit voor de kilometerstand? Ik dacht dat Aston Martin altijd best kwalitatief leer gebruikte, of zijn de stoelen gewoon nooit meer behandeld sinds aanschaf?
ponnie zegt
Dat zie je wel vaker bij plezier auto’s. Minder lange ritten en vaker in en uitstappen.
Bij een merc met 4 ton op de teller heb je vaak nog dat het interieur er bijna als nieuw uit ziet.
polpol33 zegt
AM kwaal uit die periode. Mijn stoelen zagen er na 50k km ook zo uit….
e36thuglife zegt
Nee ik moet m niet want waarom moest die motor een revisie bij 160k en waarom moet ie weg bij 162k?? Nee ik ben gekke Henky niet. Doe mij maar een E36 M3 dan.
Dr.Dre zegt
Een mooie quote uit de advertentie:
Wist je dat:
– Dit één van de weinige auto’s is die als investering gezien kan worden (gezien ze hun waarde behouden)
Ik zie een investering liever in waarde stijgen en liefst met meer dan het percentage aan inflatie 😄
Autoverkopers (was er ooit zelf één) zijn meestal niet direct goede beleggingsadviseurs zullen wij maar zeggen!
swisspass zegt
Zo te zien is de grille vervangen voor de facelift versie. De eerste had meer streepjes ipv deze vijf. Verder zijn het ook de ‘oude’ stoelen. Ik zou doorsparen en eentje van na 2008 met sports pack zoeken. Eventueel het simpele onderhoud zelf doen, hoewel oliefilter wisselen al betekent dat je de gasklep moet uitbouwen. Zo jammer dat dit soort auto’s steeds minder realistisch worden voor hobbyisten/liefhebbers vanwege de benzineprijzen. Aanschaffen is nog te doen maar rijdend houden is waar je aan ten onder gaat.
mashell zegt
Juist doordat het onderhoud zo duur is, wordt de markt ervoor heel klein en dat betekent een hoge afschrijving waardoor de wagen voor velen bereikbaar maar toch niet haalbaar is.
maotje zegt
Vraag me dan direct af. Wat is er fout gegaan dat er bij nog geen 160.000 km al een motorrevisie uitgevoerd moest worden ?