Is de Alpina Z4 Roadster de laatste echte?
Zoals we net al even aanstipten in het artikel over getunede Tesla’s, is tsjoenering ook niet meer wat het geweest is. Dat geldt zelfs voor Alpina, hoewel we dat officieel nog steeds geen tuner mogen noemen. In de nieuwe B3 gebruikt de ‘fabrikant’ uit Buchloe zelfs gewoon de nieuwe motor van de M3 met een wat andere afstelling. Maar een ekte ekte getsjoende motor heeft natuurlijk gewoon een andere inhoud dan degene waarvan ‘ie is afgeleid.
Dat was bijvoorbeeld nog het geval bij de Alpina Roadster S op basis van de E85 Z4. Deze was namelijk voorzien van een heuse atmosferische 3.3 liter zes-in-lijn, een formaat zespitter dat bij BMW zelf al een tijdje niet meer verkrijgbaar was. Met zo’n volvette I6 heb je dus het piekvermogen dat je wil (in dit geval 300 pk), maar ook souplesse bij lagere toeren. Beter wordt het eigenlijk niet. Alpina zegt zelf trouwens dat het om een ‘3.4’ gaat, maar daar liegen ze een beetje mee. De krachtbron meet namelijk 3.346 cc.
Hoe dan ook past het aggregaat prima bij het karakter van de E85 Z4. Die is namelijk best scherp en hard qua onderstel. Zo hard, dat BMW de tweede generatie van de weeromstuit juist te soft heeft gemaakt. Misschien was het ook wel wat teveel van het goede, met name op de vermaledijde runflats waarmee BMW pionierde na de millenniumwisseling. Fijn is in ieder geval dat de eerste generatie Z4 objectief gezien de best geslaagde Z4 is qua looks. De tweede was ook best fraai maar niet bruut genoeg en de meest recente is net zo vernaggeld als het meerendeel van de rest van het gamma.
Bij het exemplaar op Marktplaats zie je de liefdevolle details die een echte Alpina speciaal maken. De baaaadge op het zijknipperlichtje, de baaaaadge op de windvanger, de blauwe klokken, de velgen en het opschrift op de voorbumper. Het is bekende kost, maar wel lekkel.
Dit exemplaar is origineel geleverd in Zwitserland en op enig moment verhuisd naar Duitsland. De unit heeft er bijna 130.000 kilometer opzitten en is volgens verkoper Wensink netjes onderhouden. Alpina’s zijn vaak dik uitgerust, zo ook dit exemplaar. Nadeel daarvan is dat je de navi-unit hebt die het interieur flink dateert. Een E85 zonder is eigenlijk fraaier, maar ja, als je wil kan je waarschijnlijk nog wel wat ombouwen.
De vraagprijs bedraagt 37.945 Euro. Dat is natuurlijk niet goedkoop. Een Z4 3.0 is er al vanaf een rug of tien en een eveneens best lekkere Z4M is in redelijke staat verkrijgbaar voor 25-30K. Maar ja, dit is nummer 328 van 343. Koop dan?
awesome zegt
Er staat maar 1 Roadster S op marktplaats.
Wat een stomme titel.
doublechevron65 zegt
@awesome: als er geen andere is, dan is ‘t inderdaad de goedkoopste. En titels zijn er voor om tot lezen te animeren. Dus niets mis mee!
VeniVidiVici zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bmwzcsi zegt
@awesome: en dan te bedenken dat deze auto dik een maand geleden voor minder dan 30k nog te koop stond…
erikabarth zegt
Runflats onder de E85 gaat prima, niet alles geloven wat je leest.
Heb jaren met een E85 3.0 gereden, bijzonder fijne wagen!! en oerdegelijk.
Deze Alpina is wel heel begeerlijk!!
stradale888 zegt
@erikabarth: Mijn ervaring met dezelfde auto en dezelfde banden was wel anders. Ik vond het een verademing toen er geen runflats meer onder zaten. De Bridgestones waren overigens in natte omstandigheden ook dramatisch.
Voor de rest helemaal eens. Over de E85 zelf niets dan lof. De Alpina is de overtreffende trap. Alleen die velgen vind ik echt afschuwelijk. Dat gezeur over de navi snap ik niet. Klap gewoon het schermpje dicht en klaar.
erikabarth zegt
@stradale888 oke zal zo zijn dan.
Regen kwam die van mij sowieso nooit buiten. Ik koop er binnenkort weer eentje, mis de de E85 gigantisch de fijnste hobby wagen die ik ooit heb gehad.
Weer een 3.0 hoop een Facelift Si met sportstoelen te vinden.
griffendahl zegt
Ik heb een E86, maar die RFT’s zijn echt drama…
erikabarth zegt
@griffendahl vond ik juist niet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Waarom geen Alpina-badges op de neus en kofferdeksel?
sleepyj zegt
@F36GC: Waarom? Omdat dat niet hoort bij een Alpina.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ah, thanks. Dat wist ik niet. Meen laatst een B3 (F31) gezien te hebben met badges op neus en kont, maar die zullen dan wel van AliExpress afkomstig zijn.
e38ossie zegt
@F36GC: die komen zeker van Ali.
Officieel is elke ALPINA dan ook een BMW ALPINA. Dat zeggen ze bij ALPINA zelf ook. Ik ben daar vorig jaar nog geweest voor een rondleiding.
moveyourmind zegt
Wat een mooi tijdloos model is zo’n Z4 toch. Een erg stijlvolle roadster ook. Interieur oogt wel erg sober, maar dat past ook wel weer een beetje bij het type auto.
vaakbenjetebang zegt
Je mag het hier vast niet zeggen, aangezien Alpina in deze panelen welhaast heilig verklaard lijkt te zijn, maar ik doe het lekker toch: 38k voor wat in essentie een smaakgevoelig getjoenificeerde BMW van 15 jaar oud is? Dat is nogal wat.
mpc007 zegt
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. En ik hoop ook dat hij lang onverkocht blijft, want op deze manier wordt een tweedehands Alpina nooit fatsoenlijk bereikbaar. Terwijl dat ooit wel de insteek was.
mpc007 zegt
Het is natuurlijk een geweldige auto maar als een Alpina duurder wordt dan een BMW M model schiet het zijn doel voorbij. Alpina probeert de modellen nieuw zo te positioneren dat ze qua prijs tussen de subtopper en het M model inzitten, maar qua performance eigenlijk niet onderdoen voor de M. Dat mislukt hier volledig. Slecht aanbod dus, ook al ben ik fan.
poes zegt
@maarten_zoutendijk: is dit echt zo? Alpina’s worden met wat leuks fijnproever opties heel snel heel duur. Duurder dan M. Ik dacht juist dat het niet zo zeer om de prijs gaat, maar wel om de perfecte combinatie tussen veel vermogen maar toch ook souplesse. Dat wat je bij BMW M niet vindt.
b088y zegt
@poes: klopt, gaat meer om comfort bij Alpina (in combinatie met veel vermogen).
7-serie is bijvoorbeeld nooit in een M versie gemaakt (net als de diesels voorheen).
porker zegt
In plaats van marktplaats advertorials plaatsen zou een special over de z4 niet verkeerd zijn. Je bent al half op weg met dit artikel. En als je op het eind een marktplaats linkje zet vind ik dat wel ok.
grandmasterb zegt
In tegenstelling wat in dit artikel staat vind ik juist huidige Z4 de mooiste.
haroldv zegt
@grandmasterb: die Kia neus bedoel je? Vind de achterkant beter, dat is ook bij de E85 zo….de mooiste Z4
Dutchdriftking zegt
Hij is wel heel erg fijn hoor. Stond er ooit niet op Autojunk een filmpje van een Alpina Roadster welke naar Zweden reedt voor een compressor upgrade?
Paul zegt
We hebben een E85 al heel lang.
Inmiddels 180000km mee gereden door heel europa zowat.
Wij noemen hem de knuffelauto vd familie.
Iedereen is er blij mee.
Zit regelmatig te kijken naar een nieuwere, maar tot nu toe niks besloten.
Ik wil deze echt niet kwijt ( Z4 met 2.5si en inderdaad rft’s )
The Alpina fan boy zegt
En dan te bedenken dat ik een vrijwel identieke Roadster S #141 in de garage heb staan.. Zwarte met beige interieur met optionele “Extended New England leather”.