De gloednieuwe Suzuki Alto heeft de bips van een Micra en een platte bank.
Gisteren hadden we het over betrouwbare auto’s die je aan iedereen kunt aanraden. Toen moesten we denken aan de Toyota Starlet, voornamelijk omdat dat het onderwerp van het artikel was (zij het met 443 pk). Maar voor lange tijd was de beste auto die je kon aanraden de Suzuki Alto.
Het was een van de goedkoopste auto’s als je keek naar de TCO, de total cost of ownership. Suzuki vroeg zelf een bescheiden bedrag voor de auto. Omdat de auto licht was, betaalde je nauwelijks motorrijtuigenbelasting. Daarnaast zorgde het lage gewicht voor een laag verbruik, dus ook weinig brandstofkosten. Ook in de verzekering was de Alto zeer goedkoop. Tel daarbij op dat ze zeer betrouwbaar waren, waardoor je kon concluderen dat het de de meest ideale auto’s waren.
Kei-car
Er is nu een gloednieuwe Suzuki Alto die de lijn van een betaalbare en betrouwbare auto moet voortzetten. Het is in dit geval de ‘Kei’-versie van de Suzuki Alto. Die heeft minder te maken met de Suzuki Alto die wij in Europa konden krijgen. De Kei-versie is namelijk nog compacter, lichter en zuiniger. De Alto ziet er lekker funky uit met de vierkante koplampjes, stoere bumpers en de wielen op de hoeken van de carrosserie. De achterzijde doet ons wat aan de vorige generatie Nissan Micra denken.
Het interieur is bovengemiddeld sober. Zo vrolijk als het exterieur is, zo deprimerend is het binnenin. De ouderwetse automaat-hendel bevindt zich in het dashboard. Je zit het weleens bij busjes, MPV’s of SUV’s. Echter, in zo’n kleine stadsvlo ziet het er vreemd uit. Wat verder opvalt is de achterbank. Zelden hebben we zo’n vormloze plank gezien. Natuurlijk is dat de charme van de auto, want de Suzuki Alto is heel erg goedkoop. Vandaar dat de hoofdsteunen en voorstoelen een onderdeel zijn, bijvoorbeeld.
Motor gloednieuwe Suzuki Alto
Er komt één aandrijflijn beschikbaar voor de nieuwe Suzuki Alto. De 660 cc grote driecilinder van de vorige generatie wordt namelijk overgeheveld naar deze generatie. De motor is voorzien van een ISG, een ‘integrated starter generator’. Dat maakt de auto een mild-hybrid. Dit is een kleine generator die de auto op gang helpt.
De nieuwe Suzuki Alto komt in 2022 op de Japanse markt. Er komt ook een opvolger voor de Alto voor andere markten, gebaseerd op het Maruti-model. In Nederland wordt de Suzuki Alto (of Celerio) niet meer geleverd.
Meer lezen? Dit zijn 17 briljante Kei Cars op een rij!
Skynet zegt
Wat een kanon!
karhengst zegt
Doet het vast goed in de carnavalsprovincies.
faalhaas zegt
Is een ID3, Kona of ander E-voertuig nou milieuvriendelijker over de levensduur dan zo’n KEI gebakkie eigenlijk?
wilbertg zegt
Ok, natuurlijk. Zat mooie andere auto’s die hier op Autoblog voorbij komen. Dikke Duitsers, onbetaalbare exoten, etc. We zouden allemaal wel iets van dat willen hebben. Maar dit is toch een prima auto voor wie van A naar B wil. Zonder een fortuin uit te geven. Zeker van binnen vind ik ‘m niet moeders mooiste maar zou hier in NL zeker in een prima behoefte voor velen voorzien. Lijkt mij.
luckyluke zegt
@wilbertg: klopt, daarom spreekt het concept van dacia me ook aan. Alleen 1000x liever een vergelijkbaar geprijsde occasion, dan zo’n gebakje
baardmijt zegt
Van mij mag ie hierheen komen. Natuurlijk kan het luxer, sneller, groter, fraaier, premiummer etc. Maar in feite is dit alles wat ik nodig heb in een auto. Jammer dat het A segment verdwijnt hier, en als er iets overblijft is het elektrisch. Dat is prima als het ding alleen als auto voor erbij wordt gebruikt, maar als je niet te hoge eisen stelt aan luxe kun je met een A segmenter alles doen, ook op vakantie, een weekendje kamperen. En dan is benzine tanken gewoon veel handiger dan stroom.
MarcoM zegt
Het valt mij steeds meer op dat het gros van de mensen het helemaal niet boeit hoe een auto er uitziet. Ik denk dat als je zoiets koopt, er dan heel veel jaren met extreem lage kosten kunt in kunt verplaatsen.
Robert zegt
‘Funky’ is Nile Rogers, zachtjes meewiegend met de muziek die hij schreef, speelde of produceerde. En anders is er nog Sly & The Family Stone, live op een podium. Da’s kneitervette funk totdat het dak eraf knalt. Maar dit blokkendoosje op wielen is niet ‘funky; hooguit pragmatisch en doeltreffend.
z3cabby zegt
@RRRobert: Jij schakelt bij Funky naar de muziekstijl. Dat kan natuurlijk, maar in het Engels wordt funky ook voor ‘een beetje eigenzinnig/niet alledaags’ gebruikt. Dat is ook hoe de blogger het hier bedoelt.
Robert zegt
@z3cabby: zelfs met die logische redenering zie ik niet in waarom dit funky is. Het is 100% functioneel qua ontwerp. Auto’s als de Daihatsu Materia, de eerste Kia Soul en de Nissan Cube, die waren lekker eigenzinnig, funky. Bij deze bliktrommel op wielen zie ik daar niets van in.
Robert zegt
@frank3: totdat je er in Wallonië mee over de snelweg vol kuilen rijdt. Dan snap je waarom kleine wieltjes, in combinatie met de veren uit (waarschijnlijk) een Bic pen, niet echt handig zijn.
BerlingoHdi zegt
Ik zie verdomde veel luxe opties….helaas word zo’n auto hier door de bpm kei duur (snap je hem😛). En het is jammer dat stoelzittingen zo kort zijn, voor ons langere Nederlanders meestal niet heel comfortabel op langere ritten.