Vertegenwoordiger van het bestaansrecht van de sedan.
De Subaru Legacy is een bekende naam uit de Japanse autocultuur. Uiteraard was het de Legacy GT Turbo die furore maakte door zijn rallygenen, maar het blijft gewoon een D segment sedan. Qua uiterlijk was hij wat saai, het was de techniek, optioneel vierwielaandrijving en altijd boxermotoren, die de Legacy uniek maakte. In Nederland heeft de Legacy het nooit geweldig gedaan, tot en met ongeveer 2010 was het nog een interessante keuze als tegenhanger van de ‘gevestigde orde’, maar daarna was het succes vooral in de VS: hier kregen wij alleen de boswachter-editie genaamd Outback.
Dat succes in de VS is de reden dat de auto nog bestaat. Daar is Subaru nog een serieuze strijder en doen de auto’s het prima. De Forester (en zijn nieuwe zevenzits broer Ascent) werden vorig jaar al vernieuwd, nu is de Legacy aan de beurt. Vergeleken met de oude doet de styling denken aan een facelift, maar het is echt de zevende generatie Legacy. Hetzelfde verhaal als de Forester, waarschijnlijk valt het design nog prima in de smaak.
Technisch is er het een en ander te melden. De nieuwe (en voor Europa veel te grote) 2,4 liter turbo-boxermotor met 260 pk bijvoorbeeld. Ook een nieuwe 2,5 liter boxermotor met 182 pk is een lekker eigenwijze krachtbron. En misschien het meest belangrijk: het interieur is flink op de schop gegaan. Dezelfde veiligheidsfeatures als de Forester zijn toegevoegd, vooral assistentiesystemen als anti-afleiding. Die meten je gezicht om te kijken of je wel oplet.
Maar hetgeen wat het meest opvalt is het nieuwe infotainmentsysteem. Het 11,6 inch grote touchscreen eist de aandacht op van de hele cabine. Het systeem van Tesla is ietsje groter, die van Subaru doet veel denken aan het scherm van nieuwe Volvo’s.
Door ons crossover-syndroom zal de Legacy waarschijnlijk niet naar Nederland komen. Ook een Legacy Wagon is er sinds de zesde generatie al niet meer, er komt wel binnenkort een nieuwe Outback. Daar worden er jaarlijks zo’n 150 van verkocht in Nederland, dus het is niet zeker of die wél hier komt. Jammer, doch begrijpelijk.
denniss00 zegt
Strakke sedan! Ik zet m’n schoentje alvast..
Dutchdriftking zegt
Typisch zo´n auto waarmee je een weekend op pad moet om deze echt te gaan beoordelen. Het kenmerkende boxer geluid, de extreem goede kwaliteit, de bouwkwaliteit, en het gemak waarmee je in de sneeuw een helling beklimt.
davelepeef zegt
@dutchdriftking: ja. Alleen heb je maar 10 seconden nodig om vast te stellen dat het echt een duf ding is om te zien…
baardmijt zegt
@davelepeef: Op zich wel een beetje waar. Maar voor sommige mensen is dat niet zo belangrijk. Het kan zelfs een voordeel zijn.
cvoo zegt
@davelepeef: Het interieur ziet er anders wel goed uit hoor, zeker in de pindakaas uitvoering. Het exterieur is idd vrij saai!
davelepeef zegt
@cvoo: oh zeker. Ik gun het ding ook best z’n bestaan hoor, maar als je modellen op de markt brengt die dezelfde uitstraling hebben als degene die een concurrent 4 jaar oid geleden introduceerde (hoi Mazda) dan vind ik dat beslist geen pre. Vooral niet omdat het geen goedkope auto’s zijn. Dacia kan er dan nog mee weg komen ;)
jeroenwz zegt
@davelepeef: Tja. Je hebt mensen die een boek beoordelen op de kaft. Er zijn ook mensen die wachten totdat ze het boek in kwestie gelezen hebben.
davelepeef zegt
@jeroenwz: tja. Je hebt mensen die het design van een auto erg belangrijk vinden, zeker als ze er 40/50k tegenaan knallen. Denk dat als tamelijk gemiddelde boeken zulke prijzen moeten vangen dat er een stuk meer mensen op een leuk ontworpen kaft zitten te wachten…
wimof zegt
@dutchdriftking: Misschien, zoals bijna overal is de kwaliteit niet meer wat het ooit geweest is.
Mooie wagen tov vroegere modellen.
Een T5 is zoveel minder kwalitatief dan een T4.
Dutchdriftking zegt
@wimof: vernieuwing is inderdaad niet altijd verbetering. Deze wagen is dan ook een heerlijk ouderwets recept.
gandini zegt
Er ontbreekt wel nog een scoop op de motorkap.
daihatsucuore zegt
@gandini: Daarvoor hebben we in Nederland de Levorg.
eklasse zegt
Extreem ondergewaarde overgewaardeerde auto.
steelboy zegt
Hoewel het interieur van de Suby’s decenia lang achter leken te lopen, zijn de carosserie ontwerpen wel behoorlijk tijdloos gebleken. Op wat scherpere randjes en andere lampies na is er weinig verandert. Nu nog een deels elektrische aandrijving en wat zuinigere motoren, ze hebben echt potentieel.
jaapiyo zegt
Zal best een prima ding zijn, maar het interieur is niet half zo gezellig als dat van de premium Duitsers.
johnwaters zegt
@jaapiyo: natuurlijk niet, de Subaru pretendeert dan ook geen premium ambities, het is gewoon een goede auto.
joost1990_2 zegt
@jaapiyo: ik vind dit interieur echt vele malen gezelliger
baardmijt zegt
@joost1990_2: Ik draag de Legacy wel een warm hart toe. Maar ik had laatst een interieur vol Duitsers en ik moet bekennen dat het heel gezellig was.
Esprit_de_Flandre zegt
@baardmijt: Yuk…
sanderp zegt
@jaapiyo: Een a4 interieur gezellig?
gerjan zegt
@jaapiyo: Zoals die lelijke beeldschermen bij Mercedes? Ik vind dat spuuglelijk en dan allemaal kleurtjes. Vind het verschrikkelijk. Doe mij dit maar. Lekker rustig
nautique206 zegt
@gerjan: heb je de foto’s wel bekeken? 1 groot scherm in het midden
griffendahl zegt
Heb dus echt niks met Aziatische auto’s maar heb een zwak voor de Legacy, heb er mijn rijbewijs in gehaald een flinke tijd terug.
Esprit_de_Flandre zegt
@griffendahl: Awel, daar zeg je zoiets. Moest Subaru nu eens zwaar investeren in “lesauto’s” maken. Dus met extra pedalen rechts en zo. En die heel goedkoop verkopen aan rijscholen. Desnoods met verlies, maakt niet uit.
Als heel veel jongelui hun eerste rijervaring opdoen in een Soeb, hoeveel gaan ze er dan niet verkocht krijgen 10 jaar later… ?
Esprit_de_Flandre zegt
@griffendahl: Anders gezegd: get ‘m while their young…
johnwaters zegt
Een 2400cc is voor Europa te groot? Nog niet zo lang geleden had je onder de 3000cc V6 geen recht van spreken op AB.
Loek zegt
@johnwaters: Tijden veranderen helaas. Zelfs voor D en E-segment sedans is een tweeliter viercilinder met turbo gemeengoed.
vbarchetta zegt
Mooie auto, maar ik moest wel eerst even googlen voor een plaatje van het oude model om de verschillen te zien….
lincoln zegt
Kunnen Europeanen toch niet betalen ..
bisazza zegt
@lincoln: vervang ‘kunnen’ door ‘willen’ en je hebt een punt
Rob zegt
@lincoln:
Schijnen dan wel weer hondstrouwe kopers te hebben in Europa.
Doen al jaren ongeveer dezelfde verkoopcijfers. Stelt natuurlijk geen zak voor, maar tis wel een zekerheidje voor ze..
schoen85 zegt
Ziet er best aardig uit. Mn vader heeft 25 jaar geleden een Legacy sedan gehad. Vreselijk saai, maar oerdegelijk. Zowel de auto keuze van mn vader, als het uiterlijk van de Legacy zijn er behoorlijk op vooruit gegaan!
amersfoorter zegt
Als nou 25% van de enthousiastelingen hier een subaru kopen…… Oh nee toch niet….
aalt zegt
Yes please, parkeer hem maar naast mijn Impreza ‘18!
Toch even bij de dealer vragen of import mogelijk zou zijn ;) je weet maar nooit!
menaz zegt
Bij Subaru ontwerpen ze een nieuw model. Dan wachten ze 10 jaar. En dan brengen ze hem uit.
bisazza zegt
Kraak nog smaak
rolov zegt
Prachtige auto. Als ik het geld had kocht ik er een.
jvthof zegt
Eindelijk!!! Een mooi interieur in een subaru. Dat was hetgeen wat juist jaren ontbrak. Serieuze techniek maar zodra je instapte was de verliefdheid gelijk voorbij.
dondeboer zegt
Niet slecht zo op het eerste zicht, maar er zit geen foto bij van de achterkant, althans, niet met de klep dicht. Zou dat de minst gelukte kant zijn?
techniekmeneer zegt
Interieur is prachtig. Exterieur behoorlijk saai.
RiKe zegt
In Amerika doet Subaru het prima. Wat is het verschil met hier…oja die idiote belasting op belasting op belasting op…….
mat1980 zegt
Mooi! Ik ben benieuwd naar de outback! Subaru is de baas!
ghost zegt
Nice hoor!
cossiekiller zegt
Ik koop er terug eentje als de Astra ooit de deur uit gaat. Waarschijnlijk een Levorg… Qua design ga ik er dan wel serieus op achteruit, maar de boxermotor en de symmetrical AWD zullen me wel gelukkig maken.
toyotafortuner zegt
Strak ding hoor!
driver79 zegt
Exterieur had ook 10 jaar geleden ontworpen kunnen zijn… Ongetwijfeld een goede auto.
thomashofman1 zegt
Mooie auto geworden.
Alfarobert zegt
Niks mis met een sedan. Snap die hele SUV hype ook niet. Zat altijd alleen in de auto.Wat moet je dan met zo’n hok op wielen?
subarudriver zegt
Prachtige wagen onmiskenbaar een Subaru, jammer dat ie niet naar NL komt, zou een mooie verschijning en aanvulling zijn geweest op de weg.