De Skoda Octavia RS is de ideale auto voor miliebewuste vaders met haast.
We zijn inmiddels aanbeland bij alweer de vierde generatie Skoda Octavia RS. De extra snelle Octavia is sinds 1999 leverbaar. Het is altijd een verstandig compromis geweest tussen een sportief topmodel en zakelijk verantwoorde gezinswagen. Een beetje in de geest van de snelle Volvo stationwagons van weleer.
Herkenbaar
Die traditie zet Skoda voort met de nieuwe Octavia RS. De auto komt er als vijfdeurs hatchback (liftback, om precies te zijn) en natuurlijk een stationwagon. Je kan de Octavia RS in beide gevallen herkennen aan de premium zwarte raamlijsten, 19″ velgen, dikke voorbumper, dubbele platte eindpijpen, diffuser en zwarte grille. Ook staat de Octavia RS iets dichter (15 mm) op het asfalt dan zijn gewone broertjes. Daarnaast zien we rode remklauwen, Matrix-LED koplampen en LED-achterlichten. Dus ook in het donker val je op met je nieuwe Skoda Octavia RS.
Milievriendelijk
In eerste instantie is de Skoda Octavia RS alleen maar leverbaar als zogenaamde ‘iV’. Dat is de aanduiding van Skoda voor een extra milieuvriendelijk plug-in hybride model. In dit geval gaat het om een 1.4 TSI benzinemotor. Deze 150 pk viercilinder is gekoppeld aan een elektromotor met 115 pk. Aangezien de vermogensopbouw van beide motoren niet gelijk is, kun je deze twee cijfers niet simpelweg bij elkaar optellen. Het totale systeemvermogen is 245 pk, terwijl de totaal beschikbare trekkracht 400 Nm bedraagt.
Redelijk aansprekend
Dat zorgt voor redelijk aansprekende prestaties. Van 0-100 km/u in 7,3 seconde en een topsnelheid van van 245 km/u is niet verkeerd, maar de uitgaande Octavia RS deed er 6,6 seconden over en was begrensd op 250 km/u. Bij een sportief topmodel tellen de prestaties natuurlijk mee. Wees overigens niet ongerust, net als voorheen zullen er een Octavia RS met 2.0 TSI en 2.0 TDI volgen. Gezien de verwantschap met de eveneens nieuwe VW Golf kunnen we met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid mede delen dat deze goed zullen zijn voor respectievelijk 245 pk / 370 Nm en 200 pk / 400 Nm. Deze zullen in een later stadium volgen.
Connected
In het interieur zien we dikke sportzetels en wat meer uitrusting ten opzichte van de reguliere Octavia. Standaard heb je nu een 10 inch infotainment scherm met de laatste MIB3-interface, waardoor je altijd connected bent. Tevens is er ambient LED-verlichting in het interieur die je in 10 kleuren kun instellen.
crs86 zegt
Mooie wagen! Ziet er uit alsof hij de koplampen heeft van de Audi TT.
dare2think zegt
Het is maar de vraag hóe gloednieuw de rs iv werkelijk is. De 1.4 leverde in 2012 (!) al 150 pk in de GTE terwijl in niet-hybride Golfs de 1.4 allang uitgefaseerd is. Dat ze nu op 245 pk (41 stuks méér) en 400 Nm koppel (50 Nm meer) uitkomen ipv 204 moet dus wel komen door een net iets andere afstemming van de elektromotor.
Mijn theorie: het ontwikkelen van de aandrijflijn van de GTE was mega duur. Om dat terug te kunnen verdienen moet VAG deze specifieke aandrijflijn nog jaren toepassen in nieuwe modellen.
poes zegt
@dare2think: dat is nou juist waarom de Volkswagen groep zou ontzettend succesvol is. Niks bijzonders dus.
Design_Driven zegt
Uiteraard is dat het geval. dat is nou juist een van de voordelen van schaal vergroten en het hebben van diverse merken. Zo krijg je het meest terug van je ontwikkelingskosten.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn, de diesel met een DSG moet toch een heerlijke daily zijn om in Nederland mee naar je klanten te sukkelen.
bernoulli zegt
Milieuvriendelijk? Plant hij om de kilometer een boom?
Design_Driven zegt
Hij is weer lekker. beetje te druk maar het spreek me een stuk meer aan dan een Gold of zelfs een Passat.
Hier in het VK noemen ze deze versies altijd vRS, iemand een idee waarom?
vaakbenjetebang zegt
In den beginne, toen de Octavia RS uitkwam, stond er zo’n accentje voor het RS-logo – het accentje wat boven de ‘S’ van Škoda staat… en dat lijkt op een ‘v’–> vRS.
anilv26 zegt
@vaakbenjetebang: De juiste uitleg is. “The correct meaning of vRS is victor rally sport, as already quoted.
Skoda wanted to use the RS logo (ford) to take on the ford brand in Skoda’s performance vehicle on the market,
Ford did take them to court but with having the v infront of the RS then it is a new logo and Skoda won”
vaakbenjetebang zegt
Grappig, destijds is mij door de Skoda-boer in de UK verteld dat de ‘v’ er dus vanwege e reden bij was gevoegd die ik noemde. Kan best zijn dat die rechtszaak een beetje met de mantel der liefde bedekt werd. Overigens: waarom heeft Ford dat dan alleen in de UK zo aangevlogen? In de rest van Europa is het volgens mij overal ‘RS’ zonder v-tje.
saxoke zegt
@sketcher: Skoda RS is eigenlijk idd vRS, met de reden dat Skoda RS niet deftig klinken vond in UK. RS kan je uitspreken als arse (kont) en dat wilden ze niet. Peugeot deed destijds met de 206 RC net t zelfde. De 206RC van hier heette daar 206 GTi180 ook vanwege de schijthol uitspraak. Dus, vandaar vRS
hingenine zegt
Mooi spul wel moet ik bekennen (ben niet zo’n VAG liefhebber)
Alleen zonde dat we hem in deze niet vaak zullen zien rijden, maar als grijze/witte diesel in lease-trim. :(
tjorque zegt
Jammer dat ze de hybride niet gecombineerd hebben met het 2.0 blok.
Verder wel erg leuk dingetje.
kniesoor zegt
Aan de neus kan je nog wel zien, dat het een Skoda is, maar de achterzijde (van beide carrosserievarianten) heeft een nogal hoog Azië-gehalte. Niet lelijk, maar was aardig geweest als ze er een eigener design-draai aan hadden kunnen geven.