Alle info over Kia’s nieuwste ster.
De wereld wordt op dit moment overladen met compacte crossovers. Allemaal compromisloze verlengstukken van je persoonlijkheid. Allemaal gericht op jonge, veelzijdige mensen met een dynamische levensstijl. Waarschijnlijk. Daar is nu een auto bijgekomen, de Kia Xceed. Een paar weken geleden konden we de eerste foto al laten zien, nu hebben we alle informatie.
Volgens Kia is de nieuwe Xceed een, urban crossover mobility vehicle. Een auto die het midden moet houden tussen een SUV en een hatchback. Had Kia niet al een dergelijke auto in zijn assortiment? En zitten wij op zo’n auto te wachten?
Ja, eigenlijk wel. De mensen die nieuwe auto’s kopen hebben bepaalde eisen. We kunnen van alles vinden van een SUV, maar die instap is gewoon erg lekker. Ook het uitstappen is prettig: je hoeft er niet meer te klimmen. Maar een SUV/Crossover kent ook wat nadelen. Kia heeft met de Xceed geprobeerd de voordelen met elkaar te verenigen, zonder de nadelen van een hoog gewicht of massieve uitstraling.
Nu moeten we eerlijk zijn: daar lijkt Kia goed in geslaagd. Het is dat ze zelf aangeven dat de auto een crossover is, want de auto ziet eruit als een keurige, vlotte hatchback met een zeer vlak aflopende C-stijl. Om een idee te krijgen van het formaat: de Kia Xceed staat op het platform van de Kia Ceed en heeft dezelfde wielbasis van 2,65 meter. De totale lengte bedraagt 4,40 meter, de breedte 1,87 en de hoogte is 1,50 meter. De bodemvrijheid is 18,4 centimeter. Die dimensies doen denken aan een ietwat lange C-segment auto die relatief hoog op de poten staat, wat dus ook het geval is.
Er is keuze uit drie motoren. Het begint met een 1.0 T-GDI driecilinder met handbak, een automaat is niet mogelijk met deze motor. De 1.0 T-GDI levert 120 pk en 172 Nm. Deze haalt in 11,3 seconde de 100 km/u en loopt maximaal 186 km/u. Een stapje hoger staat de 1.4 T-GDI met 140 pk en 242 Nm. Deze haalt in 9,4 seconde de 100 km/u en loopt maximaal 200 km/u. Een zeventraps DCT-bak is optioneel leverbaar voor de 1.4, waarmee je 0,1 seconde van de 0-100 km/u sprinttijd afhaalt. Topper aan het firmament is de 1.6 T-GDI. Deze levert 204 pk en 265 Nm. In Nederland krijgt deze versie standaard de DCT-transmissie met zeven voorwaartse verzetten. Daarmee kan de snelste Xceed in 7,5 seconden naar de 100 km/u versnellen en een topsnelheid van 220 km/u halen. Voor 2020 komen er meer motoren bij, waaronder een plug-in hybride en een diesel met 48V-ondersteuning.
De productie van de Kia Xceed begint aan het einde van deze zomer. De Xceed wordt gebouwd in het Slowaakse Zilina, waar ook de andere varianten van de Ceed worden geproduceerd.
wceend zegt
Zou er ook nog een compacte crossover komen tussen de Stonic en de Xceed in?
lekkerlinksrijden zegt
Wat het ook mag zijn, ik vind m er wel goed uitzien. Foto’s zeggen niet alles, maar zeker niet verkeerd
kevin_krystofiak zegt
Mooi kontje, ben benieuwd naar de kofferinhoud wel
scorpion80 zegt
@kevin_krystofiak: Dank je. Wees gerust, ik heb ook een goed stel hersens.
johnwaters zegt
@kevin_krystofiak: 426 liter kofferinhoud.
antoombom2000 zegt
Toevallig samen met Ford ontwikkeld? Ze lijken echt gigantisch veel op elkaar
joejojo2012 zegt
@antoombom2000: kwou net zeggen. En toch smoelt deze Kia beter dan de Ford.
suzikubelona zegt
@antoombom2000: Ik vind hem overall meer weg hebben van de DS 7 Crossback: https://www.autojunk.nl/2018/07/mooie-ds7
johnwaters zegt
“jonge, veelzijdige mensen met een dynamische levensstijl”….die hun kofferklep enkel nog maar elektrisch kunnen openen.
dare2think zegt
@johnwaters: In werkelijkheid zijn de echte mensen die dit kopen degenen die inderdaad de kofferklep alleen nog maar elektrisch openkrijgen. Ik vraag me af of crossovers echt zo populair geworden zouden zijn als de vergrijzing niet zo massaal toesloeg. Jonge dynamische kopers hebben geen cent te makken. Die gaan voor een derdehandsje (als ze niet al in de stad gaan wonen en daardoor uberhaupt het auto-avontuur niet aandurven).
stationcar zegt
@dare2think:
Jij hebt nog nooit van leaseauto’s gehoord? ?
gregorius zegt
Beetje Mazda CX-3. En dat is best een compliment.
De properties ogen goed. Met een kleurtje kan ie dat zwart plastic goed hebben.
Of de auto van binnen ook een beetje ruimte heeft; ach.
lecomte zegt
Ik moet een beetje aan de BMW X2 denken, alleen is deze wel goed gelukt!
marinepower zegt
Het houd niet op, niet vanzelf.
Dutchdriftking zegt
Deze trend mag van mij gisteren nog over zijn….. 10 jaar geleden was de Juke best geinig, maar zullen we nu gewoon weer echte auto’s gaan maken?
hiostu zegt
@dutchdriftking: liever dit dan een SUV wat mij betreft.
JamesBond007 zegt
Mooi ding! Kia is goed bezig
Tonnie zegt
Beete crosscountry idee. Een type auto dat ik er altijd wel goed uit vind zien. En deze lijkt ook geslaagd.
joppe zegt
Lijkt op een BMW van deze tijd, maar dan mooier :-)
posthumus zegt
Toch grappig dat Kia en Mazda op dit moment zo veel mooiere auto’s uitbrengt tov Audi, BMW ea
bernoulli zegt
Xceed, Xceed wat jij niet Ceed en de kleur is goud.
emping zegt
Een fijne instap… dat heb je nodig als je tegen de zestig aanloopt en zo vaak doe je dat ook niet op een dag. Echt een kul reden imo.
RiKe zegt
Ik vind ‘m leuk! Smoelt wel lekker en het kleurtje kan hij ook goed hebben. Persoonlijk zou ik voor de 1.6 turbo gaan
sander1980 zegt
Kia is echt bizar goed bezig. Dit is qua design gewoon een erg fraai ding. Ik zou zo niet weten welke directe concurrent fraaier is… garantievoorwaarden zijn top, kwaliteit is goed en het interieur lijkt ook “on-point”. Hier gaat de gevestigde orde een zware dobber aan krijgen.
autodrome zegt
Die gele plastic fantastique bies in de cockpit kan echt niet, heel cheek. Voor de rest is het een hele nette auto, Schreier en consorten laten weer van zich horen ….
Gulli zegt
Dus een crossover die tussen een hatchback en een crossover (die al tussen een hatchback en een suv in zat) zit? Hoe noemen we dat? Crosshatch?
bernoulli zegt
@gulli: een opgeruigde hatchback.
johnwaters zegt
@gulli: KIA noemt dit een CUV, crossover utility vehicle.
willeme zegt
@johnwaters: dat zou je denken, maar in het PB spreken ze toch echt van een urban crossover mobility vehicle :-D
BaRa zegt
Auto’s die beschermkappen in zwart plastic omheen de wielboog hebben zitten: ik knap er iedere keer op af. Zelfs bij de Stelvio. Het is een idiote truc om een probleem van verkeerde koestwerkverhoudingen te maskeren. Het kan perfect zonder, kijk maar naar RR en Jaguar.
johnwaters zegt
@bara: dus jij vindt dat de Golf 1 GTI verkeerde koestwerkverhoudingen heeft?
mashell zegt
@bara: ik vind dat helemaal juist goed, maakt een wagen een stuk stoerder en visueel minder zwaar.
allesmetturbo zegt
Ziet er beter uit dan de nieuwe bmw’s van tegenwoordig
mashell zegt
En dan heeft de Europese autoindustrie nu ook nog het probleem dat de mooiste C segmenter een Kia is.