Zelden zag een cabriolet-versie er zó goed uit.
Nog een paar uurtjes wachten en de IAA 2019 in Frankfurt gaat van start. Zoals bekend zijn niet alle merken aanwezig op deze beurs. Eentje daarvan is Ferrari. Toch kunnen de Italianen het niet nalaten om toch even groots nieuws te presenteren. Dit is namelijk de Ferrari F8 Spider.
De Ferrari F8 Spider is de open variant van de eerder onthulde Ferrari F8 Tributo. De auto is uitgerust met de RHT (Retractable Hard Top) die we ook kennen van de 458 Spider en 488 Spider. Volgens Ferrari valt de F8 Spider qua prestaties en sportiviteit tussen de 488 Spider en de ruigere 488 Pista Spider in. Nu was een standaard Ferrari 488 al een geweldige auto, dus dit belooft wat.
Onder de motorkap vinden we een 3.902 cc grote achtcilinder in V-Vorm. Deze motor is voorzien van twee turbo’s om tot een vermogen te komen van maar liefst 720 pk. Daarvoor mag je van Ferrari wel je best doen, want het vermogen wordt pas vrijgegeven bij 8.000 toeren. Het maximum koppel is echter eerder beschikbaar. Bij 3.250 toeren levert de Engine of the Year 2016 t/m 2019 een overdadige 770 Nm. Terwijl het vermogen dus steeg ten opzichte van de 488 Spider, daalde het gewicht met 20 kg. Het leeggewicht bedraagt 1.400 kg.
De prestaties zijn dan ook meer dan uitstekend. Van 0 naar 100 k/u sprinten is al in 2,8 seconden achter de rug. Van stilstand naar 200 km/u duurt 8,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 km/u. Naast de prestaties een hoedtik voor het design. Ondanks dat het platform al wat langer meegaat, ziet deze open variant er zeer geslaagd uit, zeker in dit boterbloemetjesgeel.
loutervanplezier zegt
Ben geen Ferrari fan, maar hij heeft hier wel de enige juiste Ferrari-kleur.
Shenkie zegt
@loutervanplezier: en de échte Ferrari-kleur. Rood was immers de Italiaanse race-kleur.. de logo’s van Ferrari zijn niet veur niks geel.
OT: ziet er goed uit
LoutervanPlezier zegt
Volgens mij zaten wij op één lijn, dat Geel de Ferrari-kleur is!?!
Rood is inderdaad de Italiaanse racekleur uit het verleden.
fendercd60 zegt
Wat een mooie auto.
8cylinder zegt
Mooier is naar mijn mening niet echt het juiste woord met dit soort ultra auto’s, maar ben het met je eens dat deze open versie er beter uitziet dan de dichte. Die twee bulten achter de passagiers zijn altijd cool.
lecomte zegt
Wat een druk gedoe met die lijnen. Ik kan er niets aan doen maar ik kan hem niet mooi vinden. Doe mij maar een F355 spider.
ontploffer zegt
@lecomte: het valt mij wel op dat er nog maar zelden een nieuw model mooi word gevonden.
mashell zegt
@ontploffer: dat komt nog net zo veel voor als vroeger maar je leest het niet omdat dat het negativisme wat vroeger tot geenstijl en nujij beperkt bleef nu heel het internet heeft overgenomen.
bobje zegt
@ontploffer: kijk voor de grap eens naar de Ferrari’s uit de jaren 70/80 en de eerste Lambo’s onder Audi vlag. Dat waren allemaal redelijk strak ontworpen wagens. Tegenwoordig lijkt het noodzakelijk om minimaal 89272927 lijntjes aan te brengen in een ontwerp met een achterkant die meer lijkt op een Gilette Mach 5 dan op een auto. In mijn ogen ook veeeeeel te druk allemaal.
rhellema zegt
@lecomte: veel succes met het onderhoud van je 355 dan?
z4coupe30si zegt
Niet alleen Vettel is de weg kwijt bij Ferrari zo te zien…
drdre1 zegt
De gele streep op de stoelen kleurt waarschijnlijk goed met die in je broek wanneer ’t écht hard gaat.. . ?
agnelli zegt
Waarom tegenwoordig al de knopjes/keuze mogelijkheden op het stuur?
Je hebt de volle aandacht nodig bij het autorijden, je bent tenslotte niet op een circuit.
Plaats ze zonder te kijken onder handbereik, maar niet op het stuur waarvoor je je ogen naar beneden moet richten, om de juiste keuze te maken.
Fijne maandag.
viezefreddyw zegt
@agnelli: Juist vanwege wat jij zegt hebben ze de knoppen op het stuur geplaatst. Nu hoef je je handen niet van het stuur te halen tijdens het rijden. Niet mijn woorden.
ukbob zegt
@viezefreddyw: én zo zitten de bediening van knipperlicht en ruitenwisser niet in de weg bij de schakelflippers die zo extra groot gemaakt kunnen worden.
agnelli zegt
@viezefreddyw: je moet wel kijken naar het stuur voor de keuze, ook zo”n ding: flippers? eerdaags ook benzinepompcontrol?
berlinetta zegt
@agnelli: Ik denk dat je na een paar uurtjes rijden wel op de tast de knoppen weet te vinden. Of kijk jij ook nog eerst iedere keer verbaasd waar de schakelpook zich bevindt voordat je schakelt?
densk zegt
@berlinetta: waar zit die achteruit ook alweer? ?
viezefreddyw zegt
Toch jammer dat sinds de 458 bij de Spiders geen glazen plaat boven het blok zit. Blijft een mooie feature.
Loek zegt
@viezefreddyw: lijkt me dat dat moeilijk(er) is geworden met dat stalen klapdak. Want inderdaad, daar ik de F430 niet helemaal mijn auto vond qua styling (excuses :) de achterkant is wel gaaf!) is dat wel een hele gave touch, die glazen motorkap.
viezefreddyw zegt
@720s: No offense, ieder zijn/haar smaak natuurlijk.
Maar het komt inderdaad door stalen klapdak. Zonde, stof vind ik ook mooier en het scheelt in gewicht.
Loek zegt
@viezefreddyw: mja. Bij dit soort auto’s vind ik het stalen klapdakje altijd net niks inderdaad, helemaal als die ‘C-stijlen’ altijd zichtbaar zijn, ook bij de open configuratie.
Bij een Portofino vind ik dat het niet anders kan of had gekund. Die auto is schitterend, dak open of dicht. Maar vooral knap dat je bij het dak dicht bijna niet doorhebt dat het een open auto is.
spiderman zegt
Prachtige auto en ik snap dat Ferrari auto’s maakt voor verwende miljardairs die elk jaar wat anders op de oprit willen, maar ik kan de snelle opvolging van modellen amper bijhouden. De 458 Spider kon m.i. nog heel wat jaartjes mee…
tenaci zegt
In een split-second dacht ik bij de eerste foto een oude Lotus Elise te zien….
rhellema zegt
@tenaci: dat idee had ik ook heel even en ik vind dat zeker geen verkeerd compliment voor die achterzijde.
berlinetta zegt
Ik vond de 488 een stuk mooier. Die was iets cleaner. Deze is vooral heel erg bruut. Vind het wel gaaf, maar het is wel een druk design. Vooral die achterkant.
jwcroy82 zegt
Wel met deze snelle doorontwikkeling van modellen blijft er sinds de 485 geen enkel model memorabel en tijdloos. Niet zoals bv de lamborghini gallardo dat blijft een mooie tijdloze supercar.
toyotafortuner zegt
@jwcroy82: sorry hoor, maar ik ben t oneens met jouw mening tov de 458. Ik vind dat juist een hele lelijke Ferrari
paulvtec zegt
Gelukkig, smaken verschillen. Als ik de loterij zou winnen dan komt er toch wel 1 in mijn garage te staan en ook zeker wel in deze kleur.
Dutchdriftking zegt
Is Ferrari gewisseld van rood naar geel? staat prima hoor, daar niet van. Zet maar voor de deur. Erg goed gelukt weer.
ozzytrk zegt
Mn favo Ferrari blijft de F430 Scuderia Spider.
appeltaartislekker zegt
Lotus heeft gebeld, ze willen hun kont terug.