De BMW 3 Serie, maar dan zoals ‘ie eigenlijk hoort.
Het is een auto waar we reikhalzend naar uitkijken, de BMW 3 Serie Touring. De sedan is alweer een paar maanden leverbaar, dus is het de hoogste tijd voor de stationwagonvariant. In Noord-Europa is deze carrosserie heel erg belangrijk. Wereldwijd is de sedan alsnog populairder.
Het is alweer 32 jaar geleden dat de 3 Serie Touring geïntroduceerd werd. De eerste keer was op basis van de BMW 3 Serie (E30). Van de BMW ’02 was ook een Touring, maar dat was geen drie serie en niet echt een stationwagon, dan wel een hatchback.
Touring
In die 32 jaar tijd heeft BMW al meer dan 1.700.000 stationwagons gebouwd op basis van de 3 Serie, dus logischerwijs dat er van de laatste generatie BMW 3 Serie sedan (G20) nu ook een stationwagon is. Het is al een tijdje het geval dat elke BMW carrosserievariant zijn eigen modelcode kent. Voor deze 3 Serie is dat ‘G21’. Dan weet je dat ook weer als je met BMW aficionados in gesprek bent.
Gegroeid
De BMW 3 Serie Touring is een stukje gegroeid, met 76 mm om precies te zijn. De totale lengte is nu 4,709 meter. De breedte nam toe met 16 mm naar 1,827 meter. Net als bij de sedan is de wielbasis gegroeid met 4,1 centimeter. Ook de grotere spoorbreedte (1,587 meter voor en 1,604 meter achter) zijn gelijk aan de sedan. Natuurlijk is de doorlopende daklijn wel uniek voor de Touring. De achterklep laat zich, net als bij de vorige 3 Serie Touring, automatisch bedienen.
Ruimte
Dan het bestaansrecht van de 3 Serie Touring, de ruimte. Die is op zich niet verkeerd. De bagageruimte biedt namelijk 500 liter. Dat is keurig in vergelijking met de concurrentie. De Mercedes-Benz C-Klasse Estate biedt namelijk 490 liter, de Audi A4 biedt met 505 liter net iets meer. Alleen de Volvo V60 zit er echt boven (529 liter). Als je de achterbank neerklapt, ontstaat er een ruimte van 1.500 liter. Dat is iets minder dan de C-Klasse en A4 (beide 1.510 liter), maar is duidelijk meer dan de Volvo (1.364 liter). In vergelijking met een Renault Talisman Estate (572 liter tot 1.681 liter) valt de ruimte overigens erg mee. Dat is de prijs van premium rijden.
Zelfontbranders
De 3 Serie Touring is verkrijgbaar met een keur aan motoren. Dieselen begint bij een 318d met 150 pk. Deze is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak; een achttraps automaat is optioneel. Dat geldt ook voor de 190 pk sterke 320d. Die 320d is eventueel ook met vierwielaandrijving uit te rusten, xDrive genaamd. Vierwielaandrijving is standaard op de 330d, de krachtigste diesel tot nu toe. Deze zescilinder motor levert 265 pk.
Voorlopig topmodel
Mocht je niet al te veel kilometers maken, zijn er ook diverse motoren die op benzine lopen. Instappen doe je vooralsnog met de 320i, goed voor 184 pk. Een stapje hoger staat de 330i. In basis is dit dezelfde 2-liter viercilinder, maar dan met 258 pk. De 330i is naar keuze ook leverbaar met xDrive. Die keuze heb je niet in het voorlopige topmodel, de M340i xDrive Touring. Deze heeft standaard vierwielaandrijving. Op zich wel een prettige gedachte, gezien het vermogen van maar liefst 374 pk. Tevens is de M340i xDrive voorzien van het M Sportdifferentieel. Deze is ook te bestellen voor de 330i xDrive of 330d xDrive, mits er gekozen word voor het M Sportonderstel, al dan niet adaptief.
Uitvoeringen
Net als bij de sedan kun je kiezen uit diverse uitrustingsniveau’s. Je kan kiezen uit ‘Sport Line’ (sportief), ‘Luxury Line’ (chic) of M Sport (nog sportiever). Je kan ook geen van die uitvoeringen uitkiezen en dan heb je ‘gewoon’ een BMW 3 Serie Touring. Het verschil tussen die modellen zit niet zozeer in de uitrusting, dan wel in de uitstraling van de auto. Over opties gesproken: je kan een enorme hoeveelheid opties uitkiezen voor de 3 Serie Touring.
Productie en introductie
De BMW 3 Serie Touring wordt geproduceerd in München. Vanuit de Zuid-Duitse stad zullen de ruime en praktische 3 Series verscheept worden naar Europa, Japan, Zuid-Korea, Taiwan, Hong Kong, Australië en China. De officiële marktintroductie is op 28 september 2019. Dan zullen ook de prijzen bekend zijn.
kennone zegt
Zo standaard vindik de voorkant wat vreemd ogen. Zou ook door de belichting kunnen komen
ghost zegt
Mwah vind de nieuwe 3 net een Lexus, geen idee waarom..
magnumsing zegt
@ghost: vind ikzelf ook, maar bij de sedan nog erger dan bij deze touring. Ben bang dat BMW de weg een beetje kwijt is.
Foramen zegt
@magnumsing: vind het juist een prachtige auto. Als dit is hoe hun designs er uitzien als ze de weg kwijt zijn vind ik het best.
tanzanitef30n zegt
@ghost: gisteren stond er een nieuwe 3 naast me bij de stoplichten. Hij naar mij kijken ik naar hem. Hij doet zijn raampje open en zegt “mooie auto hoor”.
Ik zeg “ja dank u wel, dat zou ik ook wel willen zeggen over uw Toyota” hij begreep het meteen en zegt lachend nog “ mocht m van de zaak”
PunicaOase zegt
@ghost: ik denk omdat ie vrij ‘hoekig’ is net als de hele Lexus-range en de LED-achterlichten lijken wel een kopie van de allerlaatste facelift van de CT200.
Vind de vorige wat mooier, chiquer en rustiger qua design, maar de echte winnaar vind ik de Volvo V60 die vind ik supermooi.
chriscross zegt
@ghost: ik vind de achterzijde net een Skoda met zo’n afdakje op de kont
PSK zegt
Eindelijk, of toch niet. Mijn voorkeur gaat vaker uit naar de touring. Toch overweeg ik sterk de sedan. Niet langer willen wachten op prijzen en levertijd. Deze plaatjes sterken mij in de keuze: eerste indruk is mwah, vind de sedan tóch beter in verhouding.
audirs3 zegt
Wat een grote auto zeg, is ongeveer even groot als de 2e generatie 5-serie. Ben benieuwd wanneer die eeuwige groei van een model eens ophoudt
pel96 zegt
@audirs3: Als je dit groot vind moet je toch eens de Skoda of Mercedes-Benz dealer binnenlopen. Die leggen je graag uit dat 4700 mm en 1500 lier bagageruimte niet heel veel is voor een station.
pel96 zegt
@pel96: en ergens in dat antwoord zit een d’tje zonder t’tje
mennok zegt
@pel96: In het stuk staat de vergelijking met de Mercedes c-klasse?
pel96 zegt
@mennok: Ik bedoelde de E-klasse
imarinos zegt
@audirs3: is niet alleen BMW… de huidige Polo is groter dan een oude Golf, de 911-992 is een stuk groter dan de oude 911.
Kennelijk is dit wat consumenten willen.
laptom zegt
@imarinos: voor de 911 zou ik dat graag niet willen. Wat een gedrocht met deze afmetingen. Zijn de oude modellen toch een stuk eleganter en leuker om te rijden.
evdw zegt
@audirs3: Ja ik begrijp ook niet waarom ze een nieuw model van een serie elke keer maar weer groter maken.
911targa zegt
Geen ‘cleane’ auto; 2 lijnen en een boog op de zijkant, de voorkant van een Lamborghini en de achterruit klein. Een druk ontwerp, geen strakke lijnen en de type aanduiding duidt op inflatie; 330 was vroeger een niet te versmaden 6 cilinder lijn motor met bijna 3 liter inhoud. Tegenwoordig willen we indruk maken, zonder het waar te kunnen maken; O tempora, o mores!
glennvdv911 zegt
Krijg het idee dat je naar een andere auto kijkt , of mss eens voor een bril moet gaan, want alles wat je vermeldt slaat nergens op. bril@911targa:
lexis zegt
@glennvdv911:klopt volledig. Ooit begonnen met die nep m pakketjes.
potver7 zegt
@911targa: Amen. Ik erger me al jaren aan fabrikanten die willen laten zien dat ze een hypermoderne metaalstamperij hebben door op de meest idiote plek een vouw te maken. De kunst van het weglaten is ver te zoeken.
Jochempie zegt
Leuk weetje: die wielrenner in één van die foto’s is iemand van de R&D afdeling. Veel BMW-medewerkers wielrennen graag en hebben een collega-clubje opgericht, met BMW wielerkleding :)
sirprize zegt
@Jochempie: wielrenners, de linksplakkende BMW-rijders onder de fietsers.
janmetdelangeachternaam zegt
@Jochempie: dit verklaart een hele hoop
rutgerg zegt
@jochempie: en bedankt, ik hield altijd van BMW. M’n favoriete merk. Nu kan dat niet meer nu ik weet dat de mensen die ze ontwerpen van wielrennen houden…..
Jochempie zegt
@rutgerg: Het lijkt me sterk dat ze het jammer vinden dat je vertrekt.
rutgerg zegt
@Jochempie: grapjeeee ben je wielrenner ofzo
Jochempie zegt
@rutgerg: misleidende grapjes zijn de leukste!
rutgerg zegt
@Jochempie: en aan de andere kant koop ik iedere 3 jaar een nieuwe dus dat zouden ze toch wel jammer moeten vinden toch ?
doublechevron65 zegt
@rutgerg: is R&D
Jochempie zegt
@jochempie: Ah, jullie zijn zulk soort lui. Goed om te weten.
kniesoor zegt
Allemachtig, heb een RSI-duim van het fotootjes swipen.
Tzt eens kijken hoe de auto er in den vleze uitziet, dat wil nog wel eens anders uitpakken dan wat foto’s suggereren. Van de foto’s – hoe mooi gemaakt ook – word ik nog niet direct wild.
imarinos zegt
@amghans: haha ik ben dus niet de enige… maar 144 foto’s is wel veel.
probono zegt
Itt velen vind ik dit dus echt een prachtig ontwerp! Wel als M-sport uitgevoerd met 19”, in de mooie kleur blauw (of zwart staat ook goed) zoals elke 3 serie sedan review inmiddels op YouTube staat, met de blauwe m-remklauwen en sportonderstel. Hier word ik dus echt hebberig van.
silenro zegt
@probono: Google eens op Tanzanite Blue. Veel beter als dat word het niet..?
tanzanitef30n zegt
@silenro: dat dus ??
silenro zegt
@tanzanitef30n: als ik het geld had gehad.. Nu maar n F31 in Mineral Grey.. ?
bmwenducati zegt
@silenro: de beste kleur imo. En dan met cognac kleurige bekleding. Daar wil ik mijn 3GT wel op inruilen. Wel weer een 330d graag ?
f31bmw320d zegt
@bmwenducati: daar wil ik hem ook wel op inruilen :-), past dan mooi qua contrast naast de Multistrada
laarhovenn zegt
Geen clean design, veel vouwen en lijnen aan de buitenkant. Zonder zou het een stuk eleganter zijn.
Geforceerd druk design wederom….
mashell zegt
@laarhovenn: dat is omdat het kan en moet. Inmiddels kun je plaatwerk zo vouwen en het dient om aan de klacht dat auto’s allemaal eenheidsworst zijn tegemoet te komen. Wen er maar aan.
potver7 zegt
@mashell: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik zou niet weten waarom ik eraan zou moeten wennen, zulke dingen gaan met golfbewegingen (pun intended), er komt vast wel weer een tijd dat ontwerpers de kunst van het weglaten ontdekken.
harrie zegt
Gouden tijden voor de tjoenert die met een setje fatsoenlijke bumpers aankomt.
fastforward zegt
Na de gewone drie een paar keer in het echt gezien te hebben begint het te wennen. De 330i xdrive (met gewone bumpers) in heel donkerblauw graag.
vanmijnbelastingcentenroeper zegt
Nieuwe koplampen zonder hap erop en hij is geslaagd . Vind m best gelukt eigenlijk, zeker als je m vergelijkt met de rest van het modellengamma.
Ram-G-maN zegt
Kunnen ze niet de aandrijflijn van de M340i xDrive in een Volvo V60 schroeven? Wat een orgie van lijnen op de auto. Lijkt wel een Jackson Pollock “schilderij”.
silenro zegt
Ziet er best wel strak uit.. En gelukkig zijn de 6 cilinders nog niet helemaal weggesaneerd, dat blijft toch wel het fijnste van heel de auto (en die van mij ook ;) ;) )
Dutchdriftking zegt
Het lijkt wel of er 3 uitvoeringen zijn. Standaard, een mooie M met dikkere bumpers en mooie ronde uitlaten, en een foute M met te veel led, te dikke bumpers met gekke gleuven en rare uitlaten. Klopt dat?
mashell zegt
@dutchdriftking: er is nog een vierde, helemaal achteraan in de gallerij. De chique versie, met het chroom lijstje om de zij vensters. Dat is wat mij betreft de best gelukte variant. Een echte klassieke BMW.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Die ziet er mooi uit zeg! Gave kleurencombinatie ook.
aJackie zegt
BMW’s (lees de van oudsher bekende nummer – 3,5,7 etc.) zijn gewoon heel toffe auto’s die je in het echt moet zien omdat ze dan nog mooier zijn. Nieuwe 3,8,Z4 zijn plaatjes op de openbare weg.
camber24 zegt
@ajackie: mee eens. Ik was eerst ook zeer sceptisch over met name de nieuwe 3. Totdat ik een uitnodiging kreeg van de dealer om ermee te gaan rijden, en het ding dus in het echt zag. In het zwart, met M pakket. Zag er zoveel beter uit dan op de foto’s. Onlangs bij onderhoud ook de Z4 in de showroom gezien. En idd zoals je zegt, ook deze was in het echt veel mooier.
Bij deze dreier touring vind ik hem direct al zelfs mooi. Erg mooi. Kan niet wachten ;-)
rutgerg zegt
@ajackie: En dit geldt zelfs voor de nieuwe 7 met mega nieren. Laatst zien rijden en dan is issie toch wel erg gaaf!
Sir_Vmax zegt
@rutgerg: zag de nieuwe 7 gister rijden, net als een m850i cabrio en nieuwe z4. Die laatste 2 zijn goed gelukt maar die 7 ziet er in de spiegel indrukwekkend doch lachwekkend uit. Voor de rest een plaatje van een auto in zand creme beige metallic kleur.
skinny058 zegt
Geen Hofmeisterknik dit keer! Kan dus in het illustere rijtje Z3 Coupe en E34 Touring.
Heb de nieuwe 3 nu een paar keer gezien en vind hem prachtig! Helemaal zonder de M-technik opsmuk met goede maat velgen en dito kleur. Deze Touring vind ik echt fantastisch. Heel herkenbaar BMW en in een mooie kleur veruit de mooiste in z’n klasse. Snap de anti-BMW beweging in autoland echt niet die op dit moment gaande is. De nieuwe 7 gister voor het eerst zien rijden zo ook de Z4. Werkelijk plaatjes en zo niet standaard als al die andere saaie ontwerpen op de weg…dat zou het dan ook wel wezen…niet standaard = lelijk is de algemene opinie.
supercarboy zegt
Ik vind hem echt heel mooi
bramos zegt
Ligt het nu aan mij of lijkt het er op dat op foto 8 een kofferklep uit 2 delen te zien is?
gumz zegt
@bramos: Bij een 3 touring gaat de achterruit altijd (weet niet sinds welke generatie, maar al zeker sinds de E91) apart open.
DaveB zegt
@gumz: E46 ook al.
bramos zegt
Laat maar, foto 142 had ik nog niet bekeken
Gulli zegt
BMW blijft maar vasthouden aan die ‘perfecte’ 50:50 balans. Iedereen en Mazda weet toch dat je beter 45 voor en 55 achter kunt hebben? Dan heb je met acceleratie meer gewicht op de achterwielen en tijdens het remmen wanneer de massa naar voren wil betere balans in de auto. Zo, want ik weet het lekker beter dan de BMW-ingenieurs.
karhengst zegt
@Gulli: ik vraag me eerder af wat ze gedaan hebben ter compensatie van het dakkapel, aangezien de sedan óók de “perfecte” verhoudingen heeft.
Jouw probleem is natuurlijk met de gedachte dat er standaard twee kratjes Augustiner of Paulaner in de kofferbak staan.
mp014 zegt
Ik moet er nog steeds een beetje aan wennen. Heb de sedan nu verschillende keren zien rond rijden en zonder m pakket vind ik hem niet mooi. Met m pakket is het al een stuk beter als je het mij vraagt. Hoe dan ook ga ik nog even wachten op de Alpina B3 Touring, ik denk (hoop) namelijk dat die de perfecte verschijning wordt van dit fenomeen. Benieuwd naar een vergelijk met de nieuwe A4 C klasse en wat mooi Frans spul (508)
evdw zegt
Wel weer jammer dat de 330d en de 340i standaard xDrive hebben. Het klinkt prachtig maar dat is het natuurlijk niet. Ze verplichten je om xDrive te nemen bij die motoren. De auto wordt zwaarder en dus ook duurder.
Een 340i met RWD lijkt me de leukste uitvoeren van allemaal maar die is dus niet te bestellen.
w0ut zegt
@evdw: Ik heb een 330d zonder xdrive. Zou het niet meer doen. Bij droog weer super. Maar bij nat/vochtig wegdek gaat de traction control toch veel aan. Ik heb het vooral bij het invoegen of uitkomen bij een rondpunt , vreselijk irritant.
silenro zegt
@w0ut: En zoveel gewicht scheelt het niet, mijn 330D is 70kg lichter als een xDrive. Maar ik herken je verhaal inderdaad, bij nat weer wil die best een beetje kwispelen.
berlinetta zegt
@silenro: Ik vind 70 kg toch wel aanzienlijk.
silenro zegt
@berlinetta: op een auto van 1580/1650 kg is het verschil niet bijzonder. Een echte lichtgewicht is het toch al niet.
hollow zegt
@w0ut: ik rijd een F30 330d rwd met chip (310pk/ 670Nm) op Michelin Pilot SuperSport banden in 255. En je hebt gelijk, bij regen is het echt opletten geblazen. Heb bij een inhaalactie aan 90 met amper 1/3 gas al de tc zien oplichten.
silenro zegt
@hollow: zolang het lampje eerder gaat branden als dat je de achterkant voelt glijden gaat het goed ?
v10m5 zegt
Wat zou het fijn zijn als je af fabriek achterlichten kon bestellen, die helemaal in rood waren uitgevoerd.
Ben je direct een beetje van de Lexus achterlichten af.
cpp1 zegt
@v10m5: dat hebben ze al klaar staat voor de face lift (lci)
over 3 jaar: Geheel rode achterlichten en koplampen zonder uitsparing, plus bumpers zonder ruitenkrabbers.
jmeverts zegt
@v10m5: dat komt over 3 jaar bij de LCI
ds3thp zegt
Wat mij betreft een geslaagde auto! Styling gewoon netjes, evenals het interieur!
Kofferbak is voor een station wel aan de kleine kant. Een KIA ProCeed, met zijn aflopende daklijn, heeft gewoon bijna 100 liter meer!
thjvanvlerken zegt
Niet echt mijn ding deze drie serie, ik zou toch voor een volvo gaan of in het geval van de sedan een giulia
w0ut zegt
Mis toch 1 belangrijk puntje. Er komt ook een 330e touring hybride! Dezelfde config als de berline.
Ziet er trouwens goed uit die touring.
gumz zegt
@w0ut: Kan niet wachten tot de 330e touring er is! De huidige 330e is prima maar die kofferruimte is een spijtige zaak. Andere bronnen vermelden inderdaad mid-2020 als launch datum. Dus tegen 2021 allicht vlot leverbaar..
sdv zegt
Als je de oorspronkelijke schetsen ziet wat had de 3 dan nog veel mooier kunnen zijn!!!
rutgerg zegt
Net als bij de 3 sedan en ook de nieuwe x5 vind ik de dagrijverlichting van de standaard led koplampen echt niet mooi. BMW verplicht je eigenlijk om de duurdere (in dit geval laser) optie te nemen. Veel merken doen dit ook bij VW bijv bij de Passat en Golf ook. Ziet er zo goedkoop uit als je de duurdere variant niet neemt. Auto verliest gelijk een stuk van zn identiteit.
bmw2coupeeigenaar zegt
@rutgerg: Je kan altijd nog aftermarket angel eyes erop plaatsen.
cloverleaf zegt
Mooi ding. Over een paar jaar als opvolgert van de e91. Lekker de 330 satansap voor een zachtprijsje. Blauw met wit leer graag
87sandyd zegt
Ik vind het design heel druk aan de achterkant. Hij heeft een beetje hetzelfde syndroom als de fpcus wagon. Ook zo druk bij het achterste gedeelte van de zijkant.
Verder een prima auto. Ik zou graag een 330e touring willen zien. Ben benieuwd of de kofferruimte dan nog groot genoeg is.
scrmeagle zegt
Prachtige auto, in tegenstelling tot sommige azijn pissers hier. Gelukkig werken die niet bij de design afdeling van BMW. Ik wil er wel mee gestraft worden.
berlinetta zegt
Ik vond de 3 sedan al goed gelukt en dat is bij de touring nog steeds hetzelfde. Zou op dit moment echt mijn keuze zijn in dit segment. Er zijn concurrenten die ik ook heel fraai vind (XE, C en Giulia), maar die zijn toch alweer wat langer op de markt. Dan kies ik eerder voor het nieuwste spul.
bmw2coupeeigenaar zegt
Zo, voor het eerst vind ik de touring mooier dan de sedan. De touring oogt juist minder druk doordat de daklijn mooi tot achteren wordt doorgetrokken.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik ben overigens wel benieuwd naar de fiscale waarde van deze auto. Zal sowieso zwaar worden voor de medior consultant om dit als leaseauto te kunnen nemen.
gumz zegt
Is vanaf nu ook in de configurator (DE en BE gecontroleerd) beschikbaar!
cpp1 zegt
In de Duitse configurator komt dit ding mooi vol aangekleed gewoon even op 73K. Daar komt dan zo’n 20 % bij, zit je op 87K hier in Nederland. En dan heb je nog eens geen 6 cilinder.
toecutter zegt
Vind hem echt prachtig. Die grijze kleur is ook te gek. Zal flink bloeden worden voor de 340…
mpgc zegt
Ik vind hem erg geslaagd!
janvignoble zegt
Doe mij maar de sedan. Maar deze vind ik ook prachtig