Voor als je een MINI ontgroeid bent, maar een 3 Serie te groot is.
Auto’s worden telkens groter. Dat zorgt ervoor dat er op een gegeven moment ruimte is voor een modelletje eronder. Zo kwam het voor dat een Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse voor sommigen net te hoog gegrepen was. Voor hen was er een alternatief in de vorm van de Audi A3 ‘Limousine’ en Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’. De woorden tussen haakjes worden overigens écht gebruikt door de fabrikanten om de auto’s omschrijven.
Enfin, bij BMW was er geen alternatief in sedan vorm. Daar komt nu verandering met de BMW 2 Serie Gran Coupé. Zoals de naam doet vermoeden is het niet zomaar een sedan, maar een ‘vierdeurs’ coupé zoals de 4 Serie Gran Coupé en de splinternieuwe 8 Serie Gran Coupé. We beginnen even met de afmetingen: de 2 Serie is 4,53 meter lang, 1,80 meter breed en 1,42 meter hoog. De wielbasis is 2,67 meter lang. Bijzondere feature: de 2 Serie Gran Coupé heeft stijlloze deuren.
De 2 Serie Gran Coupé is gebaseerd op de splinternieuwe 1 Serie (F40). Dat betekent dat ook deze BMW voorzien is van een overdwars geplaatste motor en voorwielaandrijving. Overigens is dat in deze klasse gemeengoed: Audi en Mercedes passen hetzelfde principe toe. Om ervoor te zorgen dat je niet met spinnende voorwielen telkens wegrijdt, is de auto voorzien van ARB wat staat voor Aktornahe Radschlupfbegrenzung en is een verbeterde vorm van normale tractiecontrole.
De 2 Serie Gran Coupé is leverbaar met 3 motoren. Instappen doe je met de 218i Gran Coupé. Deze is voorzien van een 1.5 liter grote driecilinder benzinemotor met 140 pk. Voor de veelrijder is er een 220d, voorzien van een 2.0 grote viercilinder turbodiesel die 190 pk levert. De topper is de M235i xDrive Gran Coupé. Deze M235i is voorzien van die 306 pk sterke 2.0 viercilinder benzinemotor. Deze variant is alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Speciaal voor de Amerikaanse markt is er een 228i xDrive met 231 pk sterke benzinemotor, zonder M-opsmuk.
Het is overigens niet alleen opsmuk, de M235i heeft ook daadwerkelijk serieuze hardware. Naast de eerder genoemde vierwielaandrijving heeft de M235i xDrive Gran Coupé ook M Sport Steering, M Sport remmen en een mechanisch Torsen sperdifferentieel. De 218i en 220d zijn leverbaar als Luxury Line, Sport Line en M Sport. Uiteraard zijn er wel tal van opties mogelijk om jouw 2 Serie Gran Coupeé op smaak af te stemmen, zoals Digital Key (ontgrendelen met je smartphone) en Active Cruise Control.
De BMW 2 Serie Gran Coupé maakt zijn publieksdebuut op de Los Angeles Auto Show die plaats vind in november 2019. De marktintroductie vindt plaats in maart 2020.
GTR zegt
Meestal vind ik de sedans/coupés wel een verbetering.
Maar BMW doet het wel heel knap. Ze hebben de auto nóg lelijker weten te maken.
g60gti zegt
Nee niet zo.. het interieur oogt ook niet vernieuwend naar mijn mening..
lekkerlinksrijden zegt
@g60gti: vernieuwing hoeft niet altijd verbetering te zijn
g60gti zegt
@lekkerlinksrijden: dat zeg ik ook niet
joost1990_2 zegt
Ter vergelijking: een E46 sedan is 4.47 meter lang, oftewel 6cm korter. Bizar.
loserboi932 zegt
https://m.youtube.com/watch?v=6Q1XGcNVTIE
Ram-G-maN zegt
Wat een gedrocht op wielen. Alle verhoudingen zijn zoek; BMW onwaardig. Dan kun je nog stijlvolle raamstijlloze portieren hebben, als de basis al ruk is kun je het niet op details opleuken. Ontwerp past beter bij een Hyundai. Niets ten nadele van Hyundai, echter daar komen deze overduidelijk transversaal-geplaatste voorwielaandrijver layout beter tot zijn recht.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@AutomotiveDesigner: precies, niet alleen de ramen zijn stijlloos…
e1000bmw zegt
@svenska_aeroplan_ab: @automotivedesigner ik ben dan ook qua smaak overgestapt naar Mercedes. De huidige designtaal van BMW staat me tegen…
niex zegt
@AutomotiveDesigner: ik denk dat je hyundai tekort doet. Een mooie bmw, dat lijkt hedendaags dan op een hyundai.
rollingstoned zegt
@automotivedesigner: Hyundai maakt vandaag de dag mooiere auto’s dan BMW. Hoe heeft het ooit zover kunnen komen? :-(
bisazza zegt
@rollingstoned: ja die Kona is inderdaad echt een pareltje….
rollingstoned zegt
@bisazza: ik zeg niet dat _alle_ modellen van Hyundai mooier zijn. Maar ook BMW heeft modellen die nog lelijker dan deze 2 serie zijn. Neem de X6, de X7 en de i3 bijvoorbeeld…
lekkerlinksrijden zegt
@rollingstoned: de nieuwe 1 en 8 en Z4 en X1 en X2 en Z4 en de 2serie bus, gewoon ter aanvulling
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: Z4 en X4 had het moeten zijn
Jochempie zegt
@automotivedesigner: Ik vind een i30 Fastback mooier eigenlijk..
karhengst zegt
@AutomotiveDesigner: de Hyundreier dus
fendercd60 zegt
Meh
audi18 zegt
Oef, die is flink lelijk.
birdnerd84 zegt
Weinig Gran Coupe aan itt de 4/6/8-serie’s GC. Teveel X4 invloeden en dat maakt de achterzijde lomp en het FWD platform maakt hem niet echt sportief. Ik heb veel liever de strakke A3 sedan of sierlijke CLA
porker zegt
En wat is er eigenlijk voor koeling nodig voor een drie cylindertje? Al die luchthappers voorin, theatraal
harrie zegt
Als ze nou eens beginnen met het designteam bumpers te halveren.
Duidelijk teveel mensen met tijd teveel daar, wat een overgestylde onzin.
potjak zegt
Een auto als de Hyundai i30 fastback. Ik hou er wel van. Mooie wagen.
reactief zegt
@potjak: Die is mooier dan deze…
vbarchetta zegt
Het lijkt wel of dat ding in een kop-staart botsing heeft gezeten. Wat een quasimodo op wielen zeg, met die “ingedeukte” achterzijde en z’n “bolle” neus….
tazmania zegt
Wat een treurnis…
room850 zegt
Ik moest denken aan een soort Astra sedan kwa styling achterkant, maar nondeju, dit ziet er echt niet uit gewoon.
autofanaat zegt
Allemachtig wat een lelijk grafhok is dit zeg.Alsof een blinde de auto heeft getekend.
E550 zegt
Leuke geprobeerd, maar nee. De A3 sedan en CLA zijn echt een stuk mooier. Leuk voor verhuurbedrijven en China (die kopen immers alles waar een BMW logo op zit + ze houden van zwakke motortjes).
Ot92 zegt
Sorry BMW, maar het exterieur is er niet mooier op geworden…
Loek zegt
Ik heb een paar problemen met deze auto.
1. Dit is een Gran Coupé op dezelfde manier dat de X6 een coupé is. Ja, dat kan je wel zeggen, maar dat maakt het nog niet juist. Dit is gewoon een 1 Serie sedan, want een verlengde 2 Serie (die er op basis van de F22 gewoon had moeten komen) zou betekenen dat hij het oude neusje + RWD had gekregen. FWD + gloednieuwe basis = gewoon een 1 Serie Sedan. Naar mijn mening kan je niet impliceren dat dit een spin-off van de 2 Serie is: de opvolger van de F22 is er namelijk nog niet. Bovendien hebben ze hem Gran Coupé genoemd. Dat is een probleem omdat de Gran Coupés schitterende auto’s zijn. Vierdeurs zonder de balans van de coupéversies kwijt te raken. Daarom:
2. Mooi is ‘ie niet… Het grootste nadeel van de 1 Serie is de neus en die erft ie dan net weer. Net zoals dat de achterkant van de X6 G06, het lelijkste aspect van die auto, één op één achterop deze 1GC is geplakt. Met de 8 Serie bewijst BMW dat die moderne designtaal niet op elke auto een miskleun wordt, maar des te kleiner, des te meer het de verkeerde kant op gaat, zo lijkt het.
3. Ik zou dit nooit kiezen over de gewoon beeldschone Audi A3 Limousine en de tegenwoordig best lekker smoelende Mercedes CLA. Jammer, want als ze rond 2015 een RWD 2 Serie GC hadden uitgebracht op basis van de F22 was het duidelijk de beste keuze van de drie.
Om toch even positief te eindigen, net zoals bij de 1 Serie is dat hele FWD circus fanboy-gezeik, in een auto als deze is dat geen probleem meer. Ook het motorenaanbod ziet er netjes uit en het interieur is zoals altijd wel op orde. Die rode sfeerverlichting in de deur is misschien een beetje over de top, maar wel een origineel ontwerp.
TL;DR ik haat hem niet maar het kon een stuk beter.
alfapeter zegt
@720s: Het fanboy-gezeik is wat BMW precies BMW maakte, een voornaam deel van hun imago. Daar blijft nu weinig van over.
HzR zegt
@720s: en de grap is dat de 2-serie coupe rwd wordt…
wokpan zegt
Niet alleen de deuren zijn stijlloos… wat een nare verbastering van het merk
dolledries zegt
Zo das lelijk
smex zegt
Het is een zooitje deze auto, het front oogt ook veel te massief in tegenstelling tot de grootte van de auto. Dit is geen design voor BMW. Echt zonde deze generatie 1 serie. Hopen dat Audi het met de nieuwe A3 wel goed gaat doen.
rollingstoned zegt
@smex: De varkenssnuit is het nieuwe familiegezicht van BMW. Wat dat betreft past het er wel bij…
neymar zegt
Wauw prachtig hoor!
mpgc zegt
Het is niet een auto die ik direct mooi vindt. Zo op de foto’s werkt het lijnenspel nog niet. Er zitten wel een paar mooie details op. Maar dat was bij de nieuwe 3 serie ook niet. Die zie je nu in regelmatig rijden en in “real life” komt ie een stuk beter tot zijn recht. Ik vind hem nu erg mooi. Zelfde had ik met de nieuwe 1 serie. Op de foto’s meh en in “real life” bij de dealer presentatie vond ik hem eigenlijk best fraai. Zou best kunnen dat dat voor mij bij de 2 serie GS ook zo gaat werken. Ik ga binnenkort een keer rijden met de nieuwe 1 serie. Het stuurgevoel is waarom ik destijds een BMW adept werd. Zal bepalend worden of de volgende weer een 3 serie wordt of bijvoorbeeld een keer een M235i ?
daan83 zegt
Ik denk dat die in het echt een stuk beter eruit gaat zien. Soms komen de lijnen op de foto niet goed tot hun recht.
Maar als je dit vergelijkt met de voorgaande 2 serie, bijvoorbeeld de Active Tourer, dan is het een sprong vooruit.
erce zegt
@daan83: Precies, BMW’s zijn over het algemeen niet fotogeniek (behalve de nieuwe 8 gran coupe dan ;-) ) en komen in het echt veel beter tot hun recht.
daan83 zegt
@erce: klopt, daarom hou ik ook van BMW’s! Vergelijk het maar dat je een mooie dame op Instagram ziet. Hoeveel daarvan zijn in het echt ook mooi ?
Dan maar wat minder mooi op de foto en mooi zijn in het echt
bimmerfan zegt
Zo wat een lelijk ding, maar gelukkig is de nieuwe cla ook zo’n lelijk ding.
P1m zegt
Tijd om voor van Hooydonk een uitzwaaiparty te organiseren, man man man wat een gedrocht…
mpgc zegt
Interessant trouwens dat er voor de VS een 228i met 231 pk komt. Een 3 serie met die motor heet volgens mij een 330i. Zou die 228i uiteindelijk ook bij ons in de 1 en de 2 GS geleverd gaan worden? En betekent 228i ipv 230i dat er geen plek meer is voor een 120i en 220i GS?
bart1976 zegt
Prachtige auto, zeker de M135i variant
hans75 zegt
Tijd dat ze chef “achterkant” en chef “broodrooster voorkant” ontslaan..
pindakoning zegt
Toch vind ik dit ding beter gelukt dan die nieuwe gare 1-serie.
JamesBond007 zegt
Dit is wat je krijgt als je zegt dat je voor het innerlijk valt
karhengst zegt
@jamesbond007: Om vervolgens de motor te starten en ook daar op af te knappen.
intimrasiert zegt
Het design is zo’n drama bij BMW op het moment dat woorden hierover compleet onnodig zijn. Hooguit eentje dan: poep
Fr13ndlyGh0st zegt
Waar blijft de disclaimer dat klikken oogschade kan veroorzaken?! Mijn god, wat een gedrocht zeg. En dan is dit nog de knapste versie van allemaal, want M235i dus met alle M-goodies. Wil niet weet hoe dit er in de Nederlandse-grijze unilak-15-inch wielen-maar ik rijd wel een BMW-lease versie eruit ziet…
HIM zegt
Eigeblijk zijn alles series een gedrocht, de 5er is wel prima te pruimen en die verkopen prima alleen de rest lelijk of niet verkopen doen ze toch wel. Dot soort reacties waren er ook Bangle design en verkocht als een bezetene
bart1976 zegt
Ik weet nog goed dat de F20 1 serie uitkwam. Wat een lelijke auto vond ik dat en nu, druk op zoek naar een M135i….
Dutchdriftking zegt
Het is geen lelijke auto, maar het huidige design van BMW’s staat wel veel beter op grote auto’s. Hij lijkt heel veel om de 8-serie, maar die is wel vele malen mooier.
troljedemoeder zegt
Warm ontvangst hier, deze auto. ?
Kleine sedans zijn per definitie niet mooi, ook niet als je ze coupé noemt. Zou ik moeten kiezen tussen een A3, CLA of deze, dan zou het wel deze worden.
mark997gt3 zegt
@troljedemoeder: deze is langer dan een e46 sedan. Dat was toch een heel geslaagd ontwerp.
alper zegt
Mooi afgekeken van Hyundai Fastback?
lazia zegt
Ik vind toch echt dat ze eerst aan het volk moeten vragen van “Jongens, dit is ons ontwerp. Zullen we het uitbrengen ja of nee?” Gatverpillekus..
vpowert zegt
Oh, oh, oh, FCA! Dit is jullie kans! Want wat wil de autoliefhebber? Een lelijke voorwielaangedreven BMW 2-serie gran coupé? ‘Mweehh.’ Of een achterwielaangedreven Alfa Romeo Giulietta? ‘Whoohooo!’
Ik droom nog even verder.
bernoulli zegt
Typisch zo’n auto waar ze niet op tijd zijn gestopt met tekenen. En nog een lijntje, en nog een detail.
Strip hem van alle opsmuk en er staat een Amerikaans aandoende dertien in een dozijn sedan.
z4rickss zegt
Ik denk dat ik er nog een paar maanden aan moet wennen.
Dat had ik met de nieuwe CLA niet.
Jantje_555 zegt
niches vullen ja – emotie nee
laarhovenn zegt
Lang leven de CLA. Gemiste kans voor BMW
Dutchcarwizard zegt
Geen achterwielaandrijving, geen 6 in lijn, geen Hoffmeister knik, GEEN BMW!
jumpman zegt
BAH
elmerblues zegt
Als ik de 2gc op youtube bekijk valt de hoge achterkant op, beetje GT achtig. Trouwens rommelig vormgegeven achterkant. Opvallend:geen 5e deur zoals de 4gc maar een gewone kofferklep. Ook is de auto wat smal voor zijn lengte. Vooralsnog vind de CLA coupé mooier.
azuli zegt
Zo deze is goed gelukt! Mooi ding deze GC.
tourannetje zegt
Hoera de oude CLA heeft een opvolger maar nu van BMW : ook niet te pruimen. Maakt niet uit : de junior niet-duidelijk-wat-manager gaat er zo trots als een aap met zeven… in rond rijden want groter dan een 1 of A