Compleet met stijl, charisma én een Busso V6.
Nog niet zo heel erg lang geleden publiceerden wij van Autoblog een Special over de Lancia Thesis. Lancia probeerde met een bijzondere auto een zeer behoudende markt aan te spreken. De auto was niet een groot succes. Voor veel mensen was de auto toch even iets te bijzonder, alle kwaliteiten van de auto ten spijt.
Of was de auto niet bijzonder genoeg? Dat was een gedachte waarmee Stola zat te spelen. Voor wie Stola niet kent, dat iss een Italiaanse carrossier uit 1919. Maar in in het eerste decennium kwamen ze met diverse bijzondere concepts aanzetten. Hun meest succes hebben ze gehad met het verbouwen van Porsche-koetsen voor de Duitse autobouwer Ruf Automobiles. Daar lees je meer over in dit artikel.
Terug naar de Thesis. Voor de Salon van Genève in 2004 had Stola een wel heel bijzondere Thesis in gedachten. Het resultaat heette de Stola S85. Stola zette de zaag in de Thesis en verlengde deze met maar liefst 60 cm. Deze centimeters waren enkel en alleen bedoeld voor de twee achter passagiers. De Stola S85 had namelijk geen achterbank, maar twee uiterst comfortabele fauteuils. De Stola S85 was een van de eerste auto’s waarmee je echt ‘connected’ was. Zo was er internet aanwezig, zodat je je mail kon checken en er was zelfs een heuse faxmachine aan boord.
Qua concept had de Stola S85 wel wat weg van de Maybach en Rolls-Royces uit die tijd. Motorisch moest de S85 het onderspit delven. Onder de kap lag de vertrouwde 3.2 liter grote Busso V6, met in dit geval ‘slechts’ 230 pk. Daarmee duurde het bijna 10 seconden voordat je de 2.000 kilogram zware S85 op de 100 km/u kon laten rijden. Het was de bedoeling om enkele exemplaren op speciale bestelling te laten bouwen. Of het daarvan gekomen is, betwijfelen we. Stola bestaat overigens nog wel, maar houdt zich nu voornamelijk bezig als toeleverancier voor andere automerken.
unavailable zegt
Dat lijkt me een fijne vakantieauto.
911targa zegt
@unavailable: lijkt mij een verschrikkelijke vakantieauto (tenzij je gereden wordt).
unavailable zegt
@911targa: Ja, is ook zo. Het is ook wel een utopie dat mijn vrouw gaat rijden en ik achterin. Bij nader inzien is het een kansloze vakantieauto.Bedankt voor het wakkerschudden. :-P
911targa zegt
@unavailable: hahaha! Geweldige reactie!
arhanso zegt
@unavailable: Past wel veel in! caravan er achter… What een spot! ;-)
geelbarrel zegt
@unavailable: twee dakkoffers achter elkaar op t dak… yeah!
viezefreddyw zegt
De Thesis heeft toch wel een van de fraaiste konten van de laatste 20 jaar. Hele chique verschijning.
mikje90 zegt
@viezefreddyw: ik denk er ook zo over, maar de meeste mensen die vinden de thesis niet mooi.
viezefreddyw zegt
@mikje90: Dat bleek wel gezien de verkoopcijfers. Helaas.
vondick zegt
@mikje90: Ik denk dat dat door de aanzienlijk minder fraaie voorkant kwam.
vondick zegt
@viezefreddyw: Het was eigenlijk een soort Plork
MaartenD zegt
Stijlvol!
KEV9 zegt
Mijn hart klopt 200 slagen per minuut bij het zien van deze Diva :) het blijft toch wel 1 van de allermooiste auto’s ooit de Thesis.
Dutchdriftking zegt
@Soulmaster: smaak blijft een vreemd iets. In mijn ogen is de Multipla beter gelukt. Het is sowieso een van de minder mooie Lancia’s….
KEV9 zegt
@dutchdriftking: wel eens in een thesis gezeten/gereden?
Dutchdriftking zegt
@Soulmaster: dat hij fijn rijdt betekend niet dat hij mooi is….
KEV9 zegt
@dutchdriftking: smaken verschillen… het is eeuwig zonde dat lancia gestopr is met het maken van onderdelen anders stond hier gisteren nog een 2.4 JTD 20v voor de deur
Dutchdriftking zegt
@soulmaster: die motor is leverbaar in de fantastische 159 :p
vaakbenjetebang zegt
Ach, de Thesis. Hij is net zo hopeloos als fantastisch. Een schitterend sculptuur, een waardeloze auto.
KEV9 zegt
@vaakbenjetebang: vertel.
vaakbenjetebang zegt
@soulmaster: De kans dat ik hier tegen een Thesis-bezitter zit te praten is vrij groot, schat ik zo in. Dan zul je wel begrijpen wat ik bedoel. Let wel: ik houd van de Thesis, en eigenlijk van alle auto’s die anders zijn dan anders. Sterker nog: ik heb een heleboel (vooral ook Italiaanse) auto’s gehad waar iedereen op iedere verjaardag van zal zeggen dat je gek moet zijn om er een te kopen en ik weet dat het in de praktijk allemaal wel meevalt, zeker als je alles zelf doet.
Dat gezegd hebbende ben ik niet blind voor de valkuilen die er ook zeker bij horen. Wat voor veel complexe auto’s op wat hogere leeftijd geldt, geldt zeker ook voor de Thesis: je kunt er ècht op leeglopen. En dan niet omdat het ding niet rijdt, maar omdat allerlei randzaken het niet doen of domweg regulier onderhoud nodig hebben wat dan weer de wereld kan kosten (besteed de distributiewissel van een Busso 24v maar eens uit).
Nogmaals: als je het allemaal zelf kunt, is het een mooie hobby en kun je het aardig binnen de perken houden, maar anders kan het hard, heel hard gaan met de kosten. Daar komt nog bij dat de onderdelenvoorziening van FCA voor hun erfgoed nou niet bepaald fantastisch geregeld is (loop eens voor de gein binnen bij een dealer voor een motorsteun van een 156GTA of zo) en het bezit van een Thesis wordt voor 98% van de mensen, autoliefhebbers inclusief, al behoorlijk onaantrekkelijk. Complexiteit en bijbehorende kosten tot daar aan toe (een oudere Jaguar rijdend houden, om maar eens wat te noemen, is ook geen feestje voor de portemonnee), maar niet-verkrijgbaar zijn van reserve-onderdelen is killing.
Bij mijn ex-vriendin in de straat woont iemand die lange tijd een Thesis gehad heeft. Daar was letterlijk altijd wel iets mee. Soms was het triviaal (raampje wilde niet open, of niet dicht, niet alle verlichting had er zin in, dat werk), soms was het ernstiger (niet starten door aanhoudende codesleutel-problemen). De man heeft heel wat ochtenden vergeefs plaatsgenomen op de bestuurdersstoel om dan gelaten de wandeling naar het station te maken en de auto dan, als hij het weer wilde doen, naar een specialist te brengen. Heb wel eens een praatje met hem gemaakt omdat hij samen met Alfa-rijdend ex-lief de enige in de straat met een ontwikkeld gevoel voor stijl op automobielgebied was, en de kosten waar hij het over had deden mij toch wel de wenkbrauwen fronsen. Hij had het er voor over, want hij vond het ding geweldig, maar ook hij had zijn grens en heeft het ding een schop gegeven toen de bodycontroller de geest gaf. Goed, anekdotisch bewijs, misschien, maar toch. Nu rijdt hij overigens een Brera, en die doet het altijd zonder ook maar het minste probleem.
Dat maakt de Thesis een hopeloze auto wat mij betreft: hij is slechts voor een heel klein publiek van echte doorzetters geschikt. Voor dat specifieke publiek is hij niet hopeloos, maar fantastisch. En voor al die andere mensen blijft dan slechts het sculptuur over, waar ze van kunnen genieten omdat er een enkeling is die er daadwerkelijk eentje heeft.
potver7 zegt
0-100 in 10sec is toch prima voor zo’n auto? Anders beginnen de passagiers te klagen… En die klaagden ook al over de instap achter; aanschouw op foto 5 hoe ver die stoel naar voren staat en hoe weinig ruimte er in de deuropening overblijft om je been naar buiten te slingeren…
autoblogger zegt
Er most hier toch echt een belangrijk Stola artikel :) https://www.autoblog.nl/archive/2007/03/06/stola-me-stola-you
autoblogger zegt
@autoblogger: mist!!
Alfarobert zegt
Wat een prachtige limo.Wel eens een Mercedes Limo gezien van binnen.Wat kaal en ouwerwets.Dit ziet er superdeluxe uit.