Ok, op de Renault Espace F1 na, dan!
Het was de rage in de jaren ’90: MPV’s. De Multi Purpose Vehicles waren enorm ruim, handig en praktisch. Zeker als je een wat groter gezin had, kon je je geluk niet op met een dergelijke auto. In Europa was de Renault Espace de trendsetter en in de Verenigde Staten de Chrysler Voyager.
Al snel volgde de concurrentie. Ondanks dat er een redelijke markt voor dit type auto was, moet deze niet overschat worden. Zeker omdat de ontwikkelingskosten voor een dergelijke auto enorm hoog waren. Daardoor moesten fabrikanten creatief zijn. Zo werkte Volkswagen samen met Ford aan hun MPV’s, respectievelijk de Sharan en de Galaxy. Een derde exponent daarvan was de Seat Alhambra.
Voor Peugeot moest het succes van de grote MPV extra zuur zijn geweest, want het was Peugeot dat als eerste van Matra het idee voorgeschoteld kreeg. In plaats van het idee over te nemen en pionier te worden in de klasse, bedankte Peugeot voor het idee van Matra. Matra ging vervolgens naar Renault en de rest was, zoals men zegt, geschiedenis.
PSA (het moederbedrijf van Peugeot en Citroen) ging samenwerken met Fiat. De MPV’s werden ontwikkeld onder de noemer ‘Eurovans’. Het resultaat was een kwartet aan min of meer dezelfde MPV’s: de Citroen Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse en Lancia Zeta. Nog een voordeel: op deze bodemplaat kon ook een bestelwagen-versie ontwikkelen: de Citroen Jumpy, Peugeot Expert en Fiat Scudo. Om het extra verwarrend te maken, waren daar óók personenwagen-varianten van. Nu waren die veel minder luxe en meer op basaal taxivervoer ontworpen, maar voor de buitenstaander was het lastig te zien.
Terug naar de vier MPV’s. De meest populaire (in Nederland althans) was de Peugeot 806. Het Franse merk deed het sowieso goed in die periode. De Peugeot 806 was leverbaar met een keuze uit viercilinder benzine- en dieselmotoren met zeer weinig tot vrij weinig vermogen: 92 tot 150 pk. Ook was de styling eigenlijk een aanfluiting. Er zat kraak nog smaak aan, terwijl Renault en Chrysler wat meer futuristische lijnvoering hanteerden.
Dat Peugeot echt wel wat bijzonders kon maken op basis van de 806, bewees het Franse merk in 1996 met de Peugeot 806 Surf, een extra ‘sportief’ aangeklede 806. Niet zozeer om een sportievere auto te zijn, dan wel een auto voor mensen die sportieve dingen doen.
Maar een echt bijzondere 806 kwam in 1997. Toen toonde men de 806 Runabout op de IAA in Frankfurt. De auto was gebaseerd op de 806, maar dat was eigenlijk nergens terug te zien. De auto zag eruit als een peperdure motorboot op wielen. Of de auto mooi of lelijk is, houden we graag in het midden, maar origineel was ‘ie zeker.
Wat te denken van de vooruit, die net van een Riva lijkt af te komen. Of het teakhouten achterdek, wederom een auto die dat eerder had dan de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Het dek kon elektrische bediend worden om eronder spullen op te bergen. Het nautische concept kon ook bemerkt worden in het interieur. Zo konden de airbags langzaam opgeblazen worden om te fungeren als reddingsvesten.
Qua snelheid was de 806 iets geslaagder dan zijn normale broertjes. Onder de kap lag een 2.9 liter V6, goed voor 190 pk. Spectaculair zal het rijden ermee niet geweest zijn, want alle 190 paarden werden via een viertraps automaat overgebracht over de voorwielen. Uiteraard bleef het allemaal bij een concept. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de voorkant van de Peugeot 807, de opvolger van de 806, er wel wat van wegheeft. Zoals Harm Edens zou zeggen: gelukkig hebben we de foto’s nog. En een filmpje!
tjorque zegt
Ah, de evasion, mijn eerste auto!
Geweldige herinneringen aan…
Zowel aan het rijden ermee, als de dingen die er in gebeurd zijn… een kamer met vele hoeken ?
Soms zou ik er wel terug een willen. (Maar dan wel liever de CT turbo i.p.v. de turboD)
skid zegt
@tjorque: :-) Ja, daar komen dit soort auto’s goed van pas. Mijn Viyager was ook uitstekend vervoer voor die reden. Nu weet ik niet hoe de stoelen in een Evasion waren, maar in de Chrysler had ik alle ruimte.
De jeugd van tegenwoordig weet niet wat ze missen met hun Upjes en 108jes.
tjorque zegt
@skid: bij de evasion kan je alle achterstoelen volledig wegnemen en vooraan op de voorste zetels stapelen voor het betere konijnenwerk achterin.
Maar ook achter het stuur was er voldoende plek om (niet al rijdende off course) aan je jeugdige driften te voldoen.
In de meer luxueuze versies (niet de mijne dus) had je de mogelijkheid om de bestuurders stoel 180° te draaien. Dat biedt ook perspectieven ?
888natan zegt
@tjorque: Dat je die ooit hebt kunnen wegdoen..
tjorque zegt
@888natan: het beste was er op den duur wel vanaf… na de vele pleziertjes werd hij gedegradeerd tot verbouw mobiel (ik kreeg er ongeveer 3 kuub rommel in)
Met 365k op de teller verkocht aan een Roemeen, die er waarschijnlijk niet mee naar de keuring ging… heb hem nog een paar keer zien rijden (vol deuken van een zware hagelbui). Ondertussen staat de klok op 450 of 500k vermoed ik ?
suzikubelona zegt
Bertone / Lamborghini Genesis: https://images.app.goo.gl/WsXdqUS1LBxMgjvk8
E550 zegt
In de VS was het de Chrysler Town & Country en de Dodge Voyager.
slowland zegt
Ben ik nu de enige die 2.48 naar het filmpje heb zitten kijken en zich afgevraagd heeft wanneer John Jeremy ten tonele zou verschijnen?
pindakoning zegt
Peugeot is erg goed in het bouwen van gave conceptauto’s
alfalfa zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Wie niet waagt, wie niet wint..
punt666 zegt
Deze concept heb ik heel lang geleden eens in het wild gefotografeerd. Was op vakantie aan het Comomeer en daar reed dat gevaarte voor ons. Wij in een witte Citroën Visa 14TRS en deze Runabout voor ons door het plaatsje Tremezzo. Vond het toen een hele indrukwekkende auto, maar als ik hem nu zo zie….nou ja…
Gulli zegt
Lijkt wel een creatie van Rinspeed