Met de gaafste Audi S8 Plus is alles natuurlijk relatief. Behalve dat ‘ie erg dik is.
Het allergrootste nadeel van grote toplimousines is de afschrijving. Dat was bij de S8 Plus niet anders. Net als alle andere grote dure auto’s. Maar wat is dan het ideale moment om in te stappen? Na 15 jaar is het inderdaad een youngtimer, maar kun je kennis maken met de stevige prijzen voor onderdelen en bijzondere reperaties die zo’n auto nodig heeft.
Gaafste Audi S8 van NL
Ter lering en vermaak gingen we op zoek naar de gaafste Audi S8 Plus van Marktplaats. Het mooie van de Audi S8 Plus is natuurlijk dat je een RS-motor hebt, met RS-hardware, maar niet de RS-uiterlijke kenmerken. Waar een S-Klasse met AMG-goodies en een 7 Serie met M-spulletjes er een beetje fout uitziet, is de Audi S8 Plus juist bijzonder cool. 7 Series zie je een potsierlijke Bond-films, Audi S8’s in coole films als Ronin.
Maar deze Audi gaafste S8 Plus heeft nog een paar voordelen. Zoals gemeld heb je alle mogelijke hardware als keramische remschijven, sperdifferentieel op de achteras en 21″ lichtmetalen velgen. De motor is het blok uit de RS6 Performance, dus een 4.0 Biturbo met 605 pk, 5 pk meer dan de nieuwe RS6 en flink wat paardjes meer dan de nieuwe S8, die om mysterieuze redenen 300 kilogram zwaarder is geworden.
Bergpas
Collega @jaapiyo zal erop wijze dat de V8 voor de vooras ligt en FWD-muiterij roepen. Maak je maar geen zorgen, deze auto is ontworpen als AWD-auto. Het is geen circuit-monster, maar wel het ideale kanon om naar Zwitserland op en een neer te blaffen. En mocht het sneeuwen kun je nog gewoon de bergpas over. Het is geen probleem met deze alleskunner.
Prijs gaafste Audi S8 Plus
Interesse? Tegenwoordig pik je de gaafste Audi S8 Plus op voor 71.900 euro. Er zijn goedkopere auto’s op het net, maar die hebben aanzienlijk meer kilometers gelopen. Deze heeft nog geen 40.000 km gelopen. Dik 70 mille lijkt erg veel geld, maar een nieuwe S8 zonder opties met minder paardenkrachten kost je 188.286 euro. Scheelt even 110 mille!
Daar kun je heel veel benzine van kopen en eventueel een paar kleine upgrades om nog wat extra vermogen uit het blok te peuteren. Ten tijde van het tunen van de 3 Serie van ondergetekende, werd een andere S8 ‘eventjes’ doodleuk naar 700 pk gekieteld, enkel door motoroptimalisatie. Het geeft aan wat voor marges er in het blok zitten.
Aan de andere kant, je hebt het niet direct nodig. Standaard sprint de Audi S8 Plus namelijk al in 3,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 305 km/u. Meer dan snel dus. Interesse? Bekijk de gaafste Audi S8 Plus van Marktplaats hier!
Meer lezen? Bekijk hier het Audi A8 (D4) aankoopadvies!
kroon zegt
Deze vorige A8 is, ook na een paar jaar nieuwe A8 op de markt, nog steeds de mooiere.
De vorige A8 was veel dikker en robuuster. De nieuwe te dun, iel en de grille te groot.
Stijnson zegt
@kroon: Ik heb het gevoel dat die nieuwe voor geen meter verkoopt
E34M5Touring zegt
Grappig, toen ik de Golf bij JD had staan was er ook een S8 plus. Die had een stage 2 met akrapoplof uitlaat. Holy crap wat een beest.
willeme zegt
@e34m5touring: waarschijnlijk dat ze allemaal gekieteld zijn :-D
jensoffbutton zegt
Technisch een beest, en ja al een hele schel af de prijs, maar dat interieur ziet er echt ouderwets uit. Als je had gezegd dat dit interieur uit 2012 kwam, ik had je geloofd.
willeme zegt
@jensoffbutton: de S8 Plus is een uitloopmodelletje, de basis van de Audi A8 (D4) stamt uit 2009.
autoriteit zegt
@willeme: bedoel je niet 2011? Of doel je wellicht op een concept car uit 2009 wellicht?
willeme zegt
@autoriteit: nee, de A8 van de D4 generatie is eind 2009 gepresenteerd dacht ik.
autoriteit zegt
@willeme: ah ja je hebt gelijk zie ik, de A8 D4 werd op 1 december 2009 gepresenteerd en in 2010 voor het eerst uitgeleverd. Ik dacht dat de oudste exemplaren uit 2011 stammen, maar ik zat er een jaartje naast blijkbaar.
edu7 zegt
Echt een hele mooie auto,zijn ze een beetje waardevast ,jong gebruikt?
sr20det zegt
@edu7: nee natuurlijk niet. Het is een lomp groot zwaar hok met een veel te grote motor.
Die is over een paar jaar geen kut meer waard net als elke andere container uit deze categorie.
The Stig NL zegt
@sr20det: Jeez, net gescheiden??
Dutchdriftking zegt
Hij is erg fijn. Helemaal met een MTM kuurtje naar 850pk. Wel graag eentje in een chique kleur, chromen accenten en zilveren wielen. Vuilniszakken-grijs is meer iets voor een RS3.
willeme zegt
@dutchdriftking: Dat was met de Plus niet mogelijk. Die was er in enkele kleuren en altijd met zwarte accenten. Dan kun je beter voor een gewone S8 gaan (die je ook bij MTM kan laten kietelen naar Talladega-specs met 802 pk)
Dutchdriftking zegt
Tja, Talladega bumpers van MTM zijn stiekem wel wijs, maar wellicht zonde om die op een originele plus te schroeven. Een gewone S8 is ook niet misselijk, dan een verdant green pearl wrapje er op, zijn we al een heel eind ;).
leaper035t zegt
Moest je 1 auto voor de rest van je leven kiezen…
Dieseltor zegt
@leaper035t: Dan was het de nieuwe G500..
saxoke zegt
@leaper035t: rs6
The Stig NL zegt
@saxoke: E500 (vorige generatie uiteraard). Ik weet niet wat ik meer van een auto zou kunnen wensen die ik heel m’n leven zou hebben.
Maybe, just maybe, once upon a time…
mrmark1337 zegt
Serieuze vraag;
Krijgen jullie nog betaald voor dit soort (…ik noem het maar) sluikreclame?
Benny_Weisz zegt
Dik apparaat, zonder twijfel maar tja, die kleur, hé?!…..
Doe mij maar een zwarte met veel chroom accenten aan de buitenkant en cognac-bruin leer met carbon inleg en een zwarte alcantara hemel 😍😍
chimaera zegt
@bennyweisz: cognac bruin leer, en dan van die lelijke carbon stripjes. Carbon is gaaf, maar niet mooi, imo
Benny_Weisz zegt
@chimaera:
Die van Audi wel hoor, maar het mag ook zwarte piano lak zijn….. ook mooi
rfocus zegt
Ga je een onderwerp over een Audi S8 maken die ik overigens niet mooi vind in deze kleurstelling. Maar dat is persoonlijke smaak. Maar dan komt er ineens een Bmw 3 touring voorbij dit kan toch niet!
mark383 zegt
Inderdaad, het is blasfemie!
dirkv zegt
Prachtige power sloep!
Er is idd een aardig bedrag afgeschreven maar ik sta er van te kijken dat het ding nog 72.000 moet opleveren. Hij zal het best waard zijn maar zo veel geld voor een auto van 15 jaar😅
denniyo zegt
@dirkv: De auto is geen 15 jaar oud, dat is een verwijzing naar de huidige Youngtimerregeling, als je even terug leest dan lees je in de reacties dat dit model A8 pas in 2009 is gepresenteerd en in 2010 werd uitgeleverd, lees je nog eventjes wat verder dan zie je dat de S8 een uitzwaai-editie is, deze is er sinds 2014 of 2015 geloof ik. Nu weet ik natuurlijk niet hoe goed jouw rekenen is, maar volgens mij kom je dan lang niet uit op 15.
dirkv zegt
@denniyo: mijn lezen was iig niet goed op dat moment. Bedankt voor je aanvulling!
soundgarden zegt
Dikke bak, jammer van die voetballers snuit..
peter911 zegt
Sjezus wat een heerlijke pornobak!
bitd zegt
@willeme er staat ook een nieuwe te koop voor 119,5k Eur, een nieuwe van het oude model dus, staat al lang te koop overigens.
MarcoM zegt
Prachtig!