Ferrari breidt het modelprogramma uit met de Ferrari GTC4Lusso. Deze nieuwe vierpersoons Ferrari moet ons de FF doen vergeten.
Na een tweetal teasers (1, 2) zien we nu eindelijk de vernieuwde FF. De naam GTC4Lusso verwijst naar enkele van zijn illustere voorgangers, waaronder de 330 GTC en diens 2+2 zustermodel, de 330 GT – één van Enzo Ferrari’s persoonlijke favorieten – en de 250 GT Berlinetta Lusso. Het getal 4 in de vreselijke modelnaam verwijst naar het aantal zitplaatsen, en naar het aantal aangedreven wielen.
Penned by Ferrari Design, the GTC4Lusso is a further refinement of the shooting brake coupé, reinterpreting the concept with an extremely streamlined, tapered shape that gives it an almost fastback-like silhouette.
V12
Onder de motorkap van de GTC4Lusso ligt uiteraard een 12-cilindermotor, met een vermogen van 690 pk bij 8.000 tpm (de FF had 660 pk). De vierpersoons Ferrari heeft een gewicht-vermogenverhouding van 2,6 kg/pk. Het maximale koppel van 697 Nm komt vrij bij 5.750 tpm, terwijl 80% van de trekkracht al beschikbaar is vanaf slechts 1.750 tpm. De sprinttijd is ook in orde, de GTC4Lusso gaat 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 334 km/u.
Vierwielaandrijving en achterwielbesturing
Een technologische highlight van de Ferrari GTC4Lusso is het door Ferrari gepatenteerde 4RM Evo vierwielaandrijfsysteem, dat voor het eerst is gekoppeld aan achterwielbesturing. Het resultaat is het nieuwe 4RM-S systeem dat op basis van Ferrari’s nieuwste Slip Side Control (4.0) nu tevens het elektronische differentieel (E-Diff) en de SCM-E dempers combineert.
FF-eigenaren rijden meer kilometers
Volgens Ferrari trok de FF een jongere groep kopers aan, die hun auto ook vaker gebruiken. De kopers zouden dan ook een 30% hogere kilometrage op de klok van hun Ferrari zetten.
Edge zegt
Wauw! Ik wil hem!
perry_snijders zegt
@Edge: Oké, ik ook. Groupbuy!
patrick zegt
@perry_snijders: me 2 groupies
dutchcorvette zegt
@patrick: ik ook!
sralracer zegt
@dutchcorvette: ik ook
awesome zegt
@Edge: eens! Mooiste Ferrari on the block!
lovecars zegt
@awesome: me three, ik wil hem ook.
dutchcarguy zegt
@Edge: KOOP DAN!
theyoungsaablover zegt
Mijn nieuwe favoriet, voor de rest heb ik het niet zo met ferrari
viezefreddyw zegt
Over de naam ben ik nog niet helemaal zeker, maar de auto zelf ziet er weer erg strak uit. Het interieur is ook erg netjes opgefrist met het mooie multimediascherm. Naast de naam ben ik ook nog niet helemaal zeker over de achterlichten. Wellicht is dat even wennen, maar voor de rest vind ik hem erg mooi!
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: De specs zijn ook erg indrukwekkend hoor, wat een beest! Mooi ook dat het om een V12 gaat zonder elektronische hulpmiddelen waarvan even over gespeculeerd werd.
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik vind die dubbele achterlichten juist heel erg tof. Het doet mij denken aan de 550, de 612 en al die andere prachtige wagens met dubbele achterlichten.
dell zegt
@Edge: Voor elke passagier 1 :) Weet je als buitenstaander hoeveel erin zitten.
viezefreddyw zegt
@Edge: Ik vind het ook zeker niet lelijk hoor begrijp me niet verkeerd, maar ik vond het bij de FF zo geslaagd dat ik hieraan weer even moet wennen. En wat je in een latere reactie zei over de sleutel he. Ik vond het eigenlijk altijd wel tof dat Ferrari nog lekker old school een sleutelgat had voor een ouderwetse metalen sleutel.
ikke8866 zegt
@viezefreddyw: Zou het kunnen dat het sleutelgat nu in de middenconsole te vinden is? Het rode gevaarte lijkt verdacht veel op een sleutel die op een soortgelijke wijze ingebracht is als bij de KTM X-Bow. Of het is een soort van “plaatshouder” voor de sleutel bij keyless go?
Edge zegt
@ikke8866: Het lijkt mij meer op een houder voor zo’n keyless go afstandsbediening
JagID3Merc zegt
@ikke8866: Veel merken werken met een soort dummy key. Je heb dan een draadloze sleutel en op de plek waar normaal de sleutel zit kun je draaien om de motor te starten. Porsche heeft onder andere een dergelijk systeem.
boomhauwer zegt
@ikke8866: het is keyless go.
vinox zegt
Voor een GT als dit is vierwielaandrijving en vierwielsturing zo gek nog niet. Op een 488 oid is het een big no, maar hier vind ik het zeker kunnen.
Forza zegt
De terugkeer van de dubbele achterlichten. Nice!
ko3n zegt
Doe dan toch maar een FF. Dat vond ik een schoonheid wat ik hier van moet vinden ben ik nog niet helemaal uit…
Justawheelchairguy zegt
Fack! Die is lekker!! Ik wil hem!!
Justawheelchairguy zegt
@kp92: ben ik trouwens de enige die m (met dicht geknepen ogen) een klein beetje vond lijken op die Lambo Asterion Concept?
terminator zegt
@kp92: nee
ikbenmnzus zegt
@kp92: Ja
Justawheelchairguy zegt
@ikbenmnzus: blijkbaar niet.
E34M5Touring zegt
Werkt het 4×4 systeem nog steeds enkel in de eerste 4 versnellingen? Ze hebben hem verder mooi strak getrokken, zeker de achterkant vind ik mooier zo.
boomhauwer zegt
@e34m5touring: het werkt tot 240kmpu, of wel de eerste 4 versnellingen…. Heb je nog meer nodig?
E34M5Touring zegt
@boomhauwer: Was gewoon een vraag. Maar bedankt hoor….
theracetosucces zegt
Achterkantje is even wennen
dutchcorvette zegt
Geweldig! Niet wat ik had verwacht, veel mooier geworden!!!
mclarenf1lm zegt
Een nieuwe Ferrari onthullen in het grijs. Desondanks ben ik erg blij met de achterlichten, weer iets origineler.
gtwillem zegt
Wat is het toch met Ferrari en typenamen waarbij het lijkt alsof de spatie het niet goed deed…
Dat gezegd hebbende: wat een verbetering. Ik vond de originele FF niet eens zo verkeerd, maar dit smoelt een stuk beter. Donkerblauw met caramel leer graag!
Edge zegt
@gtwillem: Ze hadden hem wat mij betreft beter 412 GTC Lusso kunnen noemen. Dat klinkt niet alleen beter, maar is ook nog eens historisch verantwoord.
kilum zegt
@gtwillem: Ik had hier onder net hetzelfde geschreven. Ik snap daar helemaal niets van. F12 TDF & GTC-4 Lusso is gewoon mooier.
Ergens vermoed ik dat het komt door LaFerrari Dat was de eerste (recent) waarbij het aan elkaar geschreven stond.
berlinetta zegt
@kilum: Nee dat was de F12berlinetta.
phaeton zegt
Zeg Ferrari, het internet van 2004 wil z’n hippe schrijfwijze van woord- en cijfercombinaties terug. In 2016 snap ik eigenlijk niet wat er staat.
En over 2016 gesproken: ben ik verdomme net aan de twee lichtunits achter gewend, komen jullie weer met vier units. Komt nog bij dat die twee op de slanke FF veel beter uit kwamen dan de vier op deze tekeningen.
brandon1997 zegt
Erg lekker!
meatpuppet zegt
Eerst de live pics even afwachten..
Edge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zo te zien is Ferrari ook afgestapt van de ouderwetse startsleutel en kun je bij deze ook keyless entry en go krijgen.
MAB zegt
Ik vind ze beide mooi. Als ik een ferrari mocht kiezen dan is het sowieso de FF
trustmeiamanengineer zegt
Nondejus wat een prachtige bak!! Wel weer een debiele naam, maar heeft ook wel wat al die rare lettercombinaties bij Ferrari tegenwoordig.
moldauferrari zegt
Wat heeft Ferrari de laatste tijd toch met hun namen! Kunnen ze niet ipv. gtc4lusso alleen lusso of lusso gt gebruiken want deze naam is het als je het mij vraagt gewoon net niet.
Over het uiterlijk gesproken weet ik het ook nog niet! Zo clean als de FF was zo veel verschillende lijnen heeft deze. Hoop dat hij er in het echt beter uit ziet!
nord zegt
Dit komt toch wel in de buurt van automobiele perfectie.
-juiste aantal zitplaatsen
-juiste aantal deuren
-juiste aantal pk’s
-juiste aantal cylinders
-juiste logo voorop
-juiste aantal turbo’s
Dit degradeerd toch wel elk ander merk.
janmetdelangeachternaam zegt
Ooh jezus, deze doet weer elegant aan, met name die achterkant
reistje zegt
Mooi, maar ik vind de FF mooier.
kapiteinaudi zegt
Ik ben een groot Ferrari liefhebber, maar man wat wat die FF een onding op wielen. Dit is een verbetering, maar nog steeds geen streling voor het oog wat mij betreft.
martijn11 zegt
Ferrari weet hoe het moet
knipperlichtje zegt
Ik was geen fan van de FF, maar ze hebben ‘m bijzonder geslaagd bijgeschaafd. Wat mij betreft is het de mooiste auto die Ferrari in recente jaren heeft gemaakt, eindelijk een mooi interieur en een exterieur dat niet zo druk is. Jammer dat ze niet een coupévariant maken, die zou ongetwijfeld een pak mooier zijn dan de F12.
carfreakjim zegt
De achterkant lijkt op die van de 456 venice, erg mooi maar niet helemaal van deze tijd.
berlinetta zegt
Ferrari en facelifts is echt een goede match wat mij betreft. Ik vond de FF al erg gaaf, maar dit is nog een verbetering. Die mooie vloeiende lijnen zijn tijdloos. En volgens mij is dit het enige merk dat daadwerkelijk nog een shooting brake aanbiedt, en wat voor een!
Het interieur vind ik ook erg mooi. Vooral het multimediascherm ziet er strak uit.
De specs zijn ook om van te smullen. 690 pk uit een NA V12 en dat voor een auto die praktisch bedoeld is. Volgens mij heeft Ferrari nu de snelste gezinswagen?
Als ik stinkend rijk was, werd dit zeker mijn daily drive. Definitly.
Tuono zegt
Mooi auto, maar konden ze die achterlijk diffusor niet dumpen. Ziet er mijns inziens niet uit. Het praktisch nut van die dingen zal bij deze auto toch niet benut worden.
baasbas zegt
Ik moest de foto’s even laten inwerken maar ik kom tot de conclusie dat ik hem wel wil hebben.
De beste ontwerpen zijn degene waar je een beetje aan moet wennen. Dan blijft het ook na jaren nog spannend om naar te kijken.
berlinetta zegt
@baasbas: Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Dat vind ik ook juist zo mooi aan Ferrari’s. In het begin ben ik vaak een beetje sceptisch, maar het design droogt altijd erg goed op. Zo blijft het interessant om naar te kijken.
dennisjuh95 zegt
@baasbas: Dat had ik met de LaFerrari en 488 ook. Het duurde even voordat ik ze echt mooi vond.
rufctr01 zegt
SCHITTEREND!!!!
Hier word ik heel hebberig van. Dit is toch bijna perfect!!!!
Treff zegt
Het is even wennen, maar hoe langer je naar de foto’s/plaatjes kijkt, hoe mooier ik hem ga vinden!
BmwMPower zegt
Doet me denken aan de 612 Scaglietti.
En dat is bijzonder positief.
Echt een mooie auto!
vonklausenburg zegt
@BmwMPower: precies, mijn gedachte!
allesmetturbo zegt
La bella machina!
jippie zegt
Wat een verbetering is dit! Gelijk alle Ferrari’s maar uitrusten met dubbele ronde achterlichten. Daar knappen ze echt van op.
Dutchdriftking zegt
Niet heel lelijk, maar komop, als dat ding praktisch moet zijn, stop er dan twee achterdeuren in….
fijnkonijn zegt
@dutchdriftking: mja, op de achterbank kunnen alleen mensen zitten zonder benen. Dus die achterdeuren zijn geen gemis…
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Het feit dat het een echte shooting brake is, maakt hem wel uniek. Maak er 4 deuren van en hij krijgt er meteen al een aantal concurrenten bij.
koeckenbacker zegt
De auto van 2016, hier is ie dan.
Erg mooi.
agera zegt
Achterkant: prachtig! Voorkant: mwoah
mrB zegt
Het is denk ik nog even wennen op een paar punten, maar overall vind ik hem zeker verbeterd! Ik vind het alleen jammer dat het hoekje uit de lichtunits voor is verdwenen. Ook de diffuser vind ik iets te lomp, dus voorlichten en diffuser van de FF. Voor de rest is een mooie auto enorm verbeterd. En dan nog de techniek, kwijl!!!
mvdd zegt
De nieuwe 488 GTB en F12 TDF waren net niet helemaal mijn smaak maar dit is wel weer heel gaaf!
bassx zegt
@mvdd: F12TDF is natuurlijk wat anders dan een gewone F12. De TDF hoeft per pk maar 1 kilo minder te trekken dan deze GTC4Lusso. Daarbij horen natuurlijk ook een paar aerodynamische aanpassingen die het uiterlijk er niet mooier op maken en denk ook niet dat je daarom de TDF koopt. Ga je voor de mooi koop je een gewone F12 Berlinetta en die vind ik persoonlijk veel mooier dan deze GTC4Lusso
edftw zegt
Mooi ding, is ze goed gelukt! Alleen de naam laat te wensen over natuurlijk. Het dashboard ziet er voor Ferrari begrippen zelfs redelijk rustgevend uit en da´s een pluspunt naar mijn mening, toffe bak
c-ad zegt
Beetje huiverig voor de achterwielbesturing, maar voor de rest bloedje mooi.
3246cm252kw zegt
Ook geen extreme cijfers als je bedenkt dat een RS, AMG of M op een paar tiende de zelfde sprintcijfers hebben en op top al helemaal geen extremiteiten. Niet dat veel harder nodig is want dat is gewoon bijna niet te rijden op de wegen met de huidige drukte.
berlinetta zegt
@3246cm252kw: Opzich heb je een punt. Een RS6 of een C62 S zijn slechts 0,5 sec langzamer naar de 100 en een E 63 S of CLS 63 S slechts 0,2 sec. Maar verder komen die auto’s totaal niet in de buurt van deze Ferrari. En dan heb ik het niet per se over de prestaties. De Ferrari is echt iets speciaals. De Duitsers bieden slechts alledaagse auto’s waar lomp veel pk’s in gegooid is.
3246cm252kw zegt
@berlinetta: klopt klopt. Maar het is niet meer zo dat als je een Ferrari rijdt en een Porsche of zo’n RS, AMG of M tegen komt dat je die finaal zoek trekt. Laat staan als ze voorzien zijn van een klein chipje ofzo… Zeker een mooie auto hoor!
lambo4all zegt
@3246cm252kw: jij vindt 334 niet hard genoeg? Toch dik 200+ mijl, al gaat het er meer om hoe de FF naar die top klimt, en met bijna 700pk gaat dat helemaal goed komen gok ik zo.
En wat had je verwacht dan, dat dit ding een sub 3 seconden 0-100 tijd had? feit is dat je 100 extra pk op de 0-100 sprint echt niet heel erg gaat merken, al helemaal niet als je bedenkt dat de V12 atmosferisch is en dus even op toeren zal moeten komen voordat de maximale koppel bereikt wordt.
3246cm252kw zegt
@lambo4all: ja is ook zo maar in verhouding tot hoe Ferrari verschilde van een Duitser was wel wat extremer. Begrijp dat ze wel een beetje uitontwikkeld zijn en je niet in minder dan 0 seconde van 0-100 kan maar toch.
jaapiyo zegt
Wow, toch wel een positieve verassing. Tof dat de dubbele ronde achterlichten weer terug zijn.
Klein minpuntje is wel de middenconsole, die vind ik er niet per se mooier op geworden met dat plompe scherm. En als ik dan toch in muggenzift-modus zit, de verwijzing naar de 250 GT Lusso verdient ‘ie ook niet IMO. Deze is weliswaar mooi, maar zó mooi…nee. Misschien dat we daar over 50 jaar anders naar kijken maar ik verwacht van niet.
MaartenD zegt
Wow….wat een schoonheid…ik kreeg de afgelopen jaren het idee dat Ferrari het een beetje kwijt was qua design maar deze ziet er prachtig uit!
dakarbemo zegt
iets normalere wielen en ik zeg, parkeert ‘ m maar in mijn droomgarage
clarkson zegt
Gaaf hoor. Hij ziet er een stuk strakker uit. Leuk die vergeten spaties ook weer…
mercedesclk350 zegt
Schitterende wagen, vooral het interieur is erg mooi. Maar die naam… Ik vond FF eigenlijk wel gewoon goed.
emmerson_crana zegt
Ik vind hem niet terug op de lease sectie van autoblog?
kapitein zegt
Ik vind ‘m erg gaaf! Zoals eerder gezegd, gaaf dat de dubbele achterlichten terug zijn. Alleen de diffuser achter vind ik een beetje aan de drukke kant voor een auto die voor de rest vooral een gt-achtige uitstraling heeft. Maar goed, Ferrari kennende zal het zeer zeker functioneel zijn.
Al met al zeer geslaagd!
mrrallycross zegt
Mooie auto, moest wel even wennen aan die achterkant
raym zegt
Graag met handbak.
kilum zegt
WaaromschrijftFerraritegenwoordigallesaanelkaar?F12tdf(kleinelettersheelsgek)>C4Lusso.
Hier en daar een spatie zou niet misstaan. F12 TDF & GTC4 Lusso zou toch mooier staan.
papa zegt
Het is nog niemand opgevallen dat het randje boven de achterlichten zo van de Ferrari 412 lijkt te komen
kaeser zegt
Dat de 4 ronde achterlichten terug zijn doet me deugd, voor de rest heeft de FF me altijd koud gelaten.
robv93 zegt
Sinds wanneer is 3,4 sec naar de 100 een “oke” waarde…. Mijn VW Polo doet 0-30 in 3,4 sec met geluk. Bij wijze van spreken natuurlijk
kilum zegt
@robv93: Omdat de V12 Lambo het onder de 3sec doet. Maar goed dat is dan ook geen 4 zits auto met kofferbak.
toyotafortuner zegt
Een flinke verbetering!
felixferrari zegt
#cargoal
autoriteit zegt
Zoooo dat is een erg mooie auto geworden zeg! Heel stijlvol en zeker net zo mooi als de FF, ik denk nog iets mooier zelfs. Ziet er van binnen ook erg chique en modern uit.
tjorque zegt
Zucht! Waarom kan ik dit niet betalen? ?