![Afbeelding Dit is de Ferrari F12tdf [780 pk]](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/F12tdf/Ferrari-F12tdf-001.jpg)
![Afbeelding Dit is de Ferrari F12tdf [780 pk]](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/F12tdf/Ferrari-F12tdf-002.jpg)
![Afbeelding Dit is de Ferrari F12tdf [780 pk]](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/F12tdf/Ferrari-F12tdf-003.jpg)
![Afbeelding Dit is de Ferrari F12tdf [780 pk]](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/F12tdf/Ferrari-F12tdf-004.jpg)
![Afbeelding Dit is de Ferrari F12tdf [780 pk]](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/F12tdf/Ferrari-F12tdf-005.jpg)
![Afbeelding Dit is de Ferrari F12tdf [780 pk]](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/F12tdf/Ferrari-F12tdf-006.jpg)
spatiebalkgebruikisvoorstakkers.
We wisten dat er een extra hete F12 aan zat te komen, waarvan de naam Versione Speciale rondzong, maar uiteindelijk werd het F12tdf, geheel in lijn met de F12berlinetta.
799 stuks
De F12tdf wordt gelimiteerd tot 799 stuks, en accelereert van 0-200 km/u in 7,9 seconden. Naast 780 pk kreeg de atmosferische V12 een max koppel van 705 Nm en een redline van 8.900 toeren per minuut (+200 rpm), ook is het gewicht met maar liefst 110 kg gereduceerd, waardoor de F12tdf nu droog 1.415 kg weegt. De naam is een hommage aan de Tour de France-wegrace, die Ferrari in de jaren ’50 en ’60 veel succes bracht.
Bredere voorbanden = meer grip
De extrahete F12 kreeg een set bredere voorbanden (275, in plaats van 255 mm), waardoor de zijwaartse grip toenam. Ook is de downforce dankzij de nieuwe body met 87% vergroot, en werden de schakeltijden fors verkort. Mooier wordt de auto er wat mij betreft absoluut niet op, maar sneller wel. De F12tdf doet een rondje Fiorano in 1:21 minuten.
De F12tdfzonderspatiebalk wordt op 8 november in Mugello onthuld, tijdens de Finali Mondiali.
Pff, hij is wel ongelofelijk dik! Alleen die achterkant is nog even wennen.
Tour de Force lijkt me meer op zijn plaats…
@w0o0dy: Tour de Farce…
Het ziet er in ieder geval goed uit!
Fraai, profiel doet mij een beetje aan de Corvette denken.
@toniominestrone: had ik ook ja!!
@toniominestrone: ja dacht ik ook al aan
780 pk.. Insane!
Het piemel meten met pk’s is dus nog lang niet afgelopen.
@rikus:
Als de 488 al 670 pk heeft, dan kon dit niet uitblijven..
Begint wel wat waanzinnig te worden, dat wel!
@rikus: tja, de standaard F12 heeft al een volslagen idiote 740pk, en hij moet natuurlijk wel wat meer hebben…
@guusboum: Daarom is hij ook 2 seconde sneller op Fiorano dan de F12 Berlinetta. Wel leuk om dat erbij te vermelden @sir_smokalot
@991gt3rs: Maar dat komt echt niet alleen door die 40 paa… nee geintje. Het zou inderdaad wel fijn zijn als we wat meer informatie kregen, want nu weten we alleen de 0-200 tijd.
@berlinetta: Dingen als:
– 100 in 2,9 sec
– Hij heeft het remsysteem van de LaFerrari
– 200-0 in 121 meter
– 100-0 in 30,5 meter
– actieve mee/tegensturende achteras
– gewicht is met 110 kg afgenomen
– opschakelen gaat 30% sneller
– terugschakelen gaat 40% sneller
@berlinetta: Niet het remsysteem, maar de remklauwen komen van de LaFerrari. Gewicht kon er inderdaad nog wel even bij, dus dat zal ik toevoegen, de rest kunnen we mss eens in een vergelijking stoppen. Sneller op- en neerschakelen zou voor mij voldoende zijn om te weten.
Of weet jij de tijden ook in ms?
@sir_smokalot: Die weet ik niet helaas. Het was al sneller dan een mens mijn z’n ogen kan knipperen dus dat is snel genoeg ;)
@sir_smokalot:
Een leuke vermeldingswaardig feitje is misschien nog wel dat hij door de gewichtsreductie nu rijklaar zelfs minder weegt als 488 GTB spider. Dat is toch wel een prestatie!
@berlinetta: 230 kg downforce bij 200 km/u. Top 340 km/u.
Scheda tecnica F12tdf
Motore
Tipo V12 – 65°
Cilindrata Totale 6.262 cc
Potenza massima* 574 kW (780 cv) – 8.500 giri/min
Coppia massima 705 Nm a 6.750 giri/min
Regime massimo 8.900 giri/min (limitatore)
Dimensioni e peso
Lunghezza 4.656 mm
Larghezza 1.961 mm
Altezza 1.273 mm
Peso a secco** 1.415 kg
Distribuzione dei pesi 46% ant – 54% post
Pneumatici e cerchi
Anteriori 275/35 ZR 20” 10” J
Posteriori 315/35 ZR 20” 11,5” J
Prestazioni
Velocità massima oltre 340 km/h
0-100 km/h 2,9 sec
0-200 km/h 7,9 sec
Giro di Fiorano 1’21”
Consumo combustibile ed emissioni CO2
Consumo*** 15,4 l/100 km
Emissioni*** 360 g/km
* La potenza del motore è espressa in kW, come definito dal Sistema
Internazionale (SI) e in cv (1KW=1.3596216 cv). Con sovra-alimentazione
dinamica
** Con contenuti opzionali alleggerimento
*** ECE+EUDC con allestimento HELE
@T16: 107 kg meer dan de F12berlinetta.
Dingen te loodsen? Ferrari willen graag het niet uitleggen. Anders spelers en oude mannen konden een pijn. “We hebben – in feite verklaren de ingenieurs in Maranello – maak een auto uiterst wendbaar en krachtig, maar het was beheersbaar, zelfs door minder ervaren chauffeurs Ze profiteerde ook van wat er ontstond in de jaren XX programma dat high-performance auto’s aangedreven door niet-professionele chauffeurs kenmerkt. . De buitengewone prestatie voertuig, zowel wat de maximale zijwaartse versnelling zowel wat de snelheid van de reactie op de commando’s, zijn ook het resultaat van de nieuwe dimensie van de banden aan de voorzijde waarvan de grootte wordt verhoogd van 255 tot 275, een toename van kanaal halve inch ( 9,5 “tot 10”). Dit biedt meer dwarsversnelling gegenereerd uit de vooras, maar resulteert in een sterke overstuur hanteerbaar alleen deskundige rijders. Om de heren bestuurders in staat om volledig van de prestaties van de auto geïntroduceerd SWB Waarschuwingen (PCV), dat op F12tdf vindt zijn eerste toepassing, waardoor de actieve achteras, waardoor de wielen draaien op de verticale as. De achteras besturing, door middel van een controle logica volledig ontwikkeld in Ferrari, bepaalt dat de achterwielen automatisch aangepast bepalen van de optimale stuurhoek als functie van de stuurhoek, besturing snelheid en het stuurwiel snelheid. “Bello nee?
Enorme eindelijk werken aan aerodynamica: ondanks niet zien rolroer stijl Can Am deze zeer speciale F12 gaat om een downforce van 230 kg hebben op 200 km / h, die 107 kg meer dan het model waarvan het afkomstig is. Een zo kom je met mobiele vleugels overal verborgen, plus spoiler, diffuser achteraan volledig herontworpen met 3 “deuren” actieve en een herziene onderkant stroomt. Zelfs de achterruit is meer rechtop om de efficiëntie te verhogen gemaakt.
Ik vind die achteras besturing bijzonder noemenswaardig, en dan toch 110 kg lichter, bravo!
@berlinetta: De overbrengingsverhoudingen F1 DCT werden ingekort met 6%, een korte eindoverbrenging dus.
@guusboum: uiteraard bedoel ik niet met die reactie te zeggen dat het alleen door 40PK extra komt…voordat ik weer een preek krijg van willem
Mensen gaan mij vermoorden maar hij lijkt wel beetje op een Corvette zo6 in het geel.
Tutti deliberamente flagrante
@w0o0dy: ik dacht Turbo Diesel Ferrari
Vet ding, maar achterkant is wel even wennen.
Te Dikke Ferrari lijkt me.
780 pk? Meh
799 stuks? Meh
7 jaar garantie? Ik moet em hebben
Zei geen ferrari eigenaar ooit
tdf? tour de france?
@henkhupelschoten: Goed dat je de tekst hebt gelezen!
@991gt3rs: Oeps, overheen gelezen… Tis dindag he!
Wow wat een ding. Helaas geen kans om er een in handen te krijgen want ik heb de milli’s nu even niet liggen en vanmiddag is ‘ie waarschijnlijk uitverkocht.
@jaapiyo: Zal wel aan de doping zitten. Moet Volgend jaar zijn gele lak inleveren.
Lijkt wel alsof een of andere wanstaltige tuner ermee aan de haal is gegaan
Wat??!!! Dit is echt een officiële weg Ferrari en niet een grapje van een tunner? Dit ziet er echt niet uit en de naam slaat ook nergens op.
@mrB: u heeft geen historisch besef… Google eens Ferrari tdf
@papa: ik denk dat @mrB niet zozeer doelt op het gebruik van de letters TDF, maar op de manier waarop. F12tdf ziet gewoon niet uit. Dat ze de Tour de France willen noemen is prima, maar noem hem dan gewoon F12 Tour de France of F12 TDF. Dat met kleine letters en zonder spatie ziet er gewoonweg kinderachtig uit.
@papa: Ja ik weet van de tour de france wagens. En vroeger waren die prachtig. Maar ik doelde meer op het F12tdf allemaal aan elkaar. Waarom niet F12 Tour de France? Klinkt veel mooier ;)
Zouden ze die gele kleur hebben gekozen in de hoop er eentje aan Benjamin Sloss en zijn Racewife te slijten?
Verder: Heel erg dik. Toen ik die uitgelekte spyshots zag en hij hier op Autblog nog als F12 QuattroFormaggi door het leven ging had ik sterke twijfels. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit heel indrukwekkend vind. Het is vooral heel erg dik, zonder meteen Mansory-wanstaltigheid mee te dragen en in die zin snap ik de opmerking van @mrrallycross over de gelijkenis met de Corvette Z06 ook wel. Ik vind het niet mooier dan een gewone F12, maar wel heel erg tof. En eh, Ferrari, probeer eens wat minder hip te zijn en geef dat ding gewoon een fatsoenlijke naam mee.
Ik moest ik meteen denken aan turbo diesel..
Is ook gedacht aan het rubber aan de achterzijde? 335/345 moet wel volstaan met dit vermogen.
Hmm.. Nee, ik weet het nog niet zo goed.
Eigenlijk vind ik hem niet zo geslaagd als ik eerlijk ben.
Wat hierboven al een aantal keer gezegd is, hij heeft zeker veel weg van de Corvette ZO6.
Plus dat hij zo net van een tuner afkomt in plaats van uit de fabriek van Ferrari zelf.
Als dit de vervanger moet zijn van de 599 GTO is hij niet geslaagd in mijn ogen.
Voor mij dus een 599 GTO, in het geel! Er staan er twee te koop bij de heren van Hoefnagels.
Wat een schitterende apparaten, iets wat ik helaas niet kan zeggen over deze F12.
@viezefreddyw: _O_ amen
o god laat niet nu alsjeblieft alle irritante amateurwielrenners met een 6 meter pens leip worden omdat ze tour de france in een ferrari zien
Ferrari heeft het GTO label misbruikt door het op een getunede 599 te plakken, nu doen ze hetzelfde met Tour de France.
Om het zacht uit te drukken: niet zo geslaagd dit.
Oke, ik kom erop terug. Ik vind het een tering dik apparaat. Hij is totaal niet meer stijlvol en mooi zoals de gewone F12 dat is, maar dit is gewoon een blubberdikke racekar. Ik zou wel de zwarte accenten in dezelfde kleur meespuiten om het toch net iets rustiger te houden.
En die specs: tja, hij is sneller dan je ooit zou willen. Maar dat was de vorige ook al. Bovendien is hij nauwelijk sneller dan de 488, maar dat komt natuurlijk door die verrekte turbo’s.
Laten we er niet omheen draaien, wat een lelijk hok. Nu hoop ik wel op een F12 SA met dit blok erin, wel het geluid maar niet het uiterlijk
Niet moeders mooiste, maar hopelijk klinkt ie net zo lekker als een 599 GTO!
Toch jammer, vond de achterkant juist het beste punt van de F12 en die hebben ze nu naar mijn mening helemaal verneukt
Best een lekkere racemonster zo. In het geel lijkt het net gatenkaas. Ik zou em wel in het zwart bestellen. Valt het niet zo op.
Oeps, ik was even bang dat tdf zou staan voor Turbo Diesel Failure… Had dat ding toch Tour de France genoemd!!
@silver: Het blijven wel Italianen hè… die zoeken wel vaker de grenzen van de logica op.
Ik vind de voorkant niet echt mooier dan een stock F12. De achterkant wel, die vind ik een stuk fraaier zo. Specs zijn fantastisch. Snap sowieso niet dat iemand een Aventador kiest boven deze. Zat een tijdje geleden achter een F12 op de A10. Die stampte er even vandoor. Kippenvel, wat een sound en performance.
Voor petjes met teveel geld, vind m wel vet
Tour de Frans?
@reggie-boy_rood:
Dit?
http://media.dumpert.nl/foto/4058bd05_309325_2961229688196_989521287_n.jpg
Heerlijk zeg! Is dit zeg maar de GTO? Zoals de 599 GTO toen der tijd?
@gemaskerdemuchacho: Yes.
@gemaskerdemuchacho: dat wil ik niet hopen. Ik vind hier namelijk geen hol aan.
Lijkt net of een of andere tuner er mee aan de haal is gegaan. Nee, doe maar een ‘gewone’ f12
Niet mooi, wel belachelijk dik. Vooral van voor en van de zijkant. De achterkant valt me tegen. Te hot wheels.
Binnenkort in de Ferrari gift shop: de papieren F12pdf…
Wat een gaaf ding zeg! Zal dit de laatste atmosferische v12 zijn van ferrari?
@clarkson: Volgens mij niet. Ferrari heeft gezegd dat alle V8-modellen aan de turbo’s gaan en de V12-modellen hybridetechniek krijgen. Ze hebben toen niks gezegd over turbo’s dus fingers crossed. Het geluid van een V12 die tot 8.900 rpm doorjankt, wil ik graag nog lang blijven horen.
Lelek
Zoals sommige hier zouden zeggen :wat een onbewezen kitcar
De luier is ie kwijt, dat is toch wel de grootste winst.
HAAI was volgens mij was het thema deze keer.
Hehe. Eindelijk een Ferrari waar je zo’n mooie gele kentekenplaat goed op kwijt kan.
Mooi kan ik ‘em niet noemen. Maar goed, wat wil je met een intens lelijke basis…….
Indrukwekkend kan ik ‘em wel noemen. Gaat vast superhard over een circuit, mits je een geoefend coureur bent natuurlijk. Anders heb je helemaal niks te zoeken in dit ding……..
Denk maar niet dat je als amateur überhaupt iets hebt aan ook maar één van de verbeteringen ten opzichte van de normale F12. Echt niet. *Mompelt iets met parels voor de zwijnen….*
Ergo: dit is niks voor mij en ik ga ook niet doen alsof het iets voor mij zou zijn. Idem dito voor een normale F12, maar dat terzijde.
Normaal gesproken ben ik helemaal down met stringetjes die uit gaan maar in dit geval vind ik het jammer. Was zo lekker karakteristiek en ik vond het zelf erg fraai :/
WTF TDF? Als je een fiets zo noemt, OK… Of moet dit bijdragen aan een groen imago of zo?
Successen met mooie auto’s niet, kan me toch wel heel wat meer tot de verbeelding sprekende races bedenken waarnaar ze nog geen auto vernoemd hebben.
@anders: nou aangezien de eerste alinea van dit artikel alleen al over de naam gaat, vervolgens volgen er nog meer verwijzingen naar de spatie loze naam. Hoe makkelijk wil je gratis publiciteit hebben??
@jorden: Hebben ze helemaal niet nodig. Elke scheet die ze laten wordt al groots uitgemeten. En die 799 stuks zouden ze zonder die publiciteit zelfs voor het einde van het jaar wel verkocht hebben.
Prestaties: puik! Bizar snel. V12 met bijna 800pk. Onglaublich!!!!
Looks: zelfs Mansory zou het niet zo lelijk kunnen bedenken!
Naam: gewoon een kinderachtige actie van de marketing afdeling. Alleen de 398 GTB zou ik kunnen goedkeuren. LaFerrari, FF, F12berlinetta, F12tdf: serieus???? Wat is er gebeurd met 212 Inter, 365/4 GTB, 575M Maranello, 250 Testa Rossa of 599 GTB Fiorano??
Kortom, alleen mechanisch en qua prestaties een raspaardje. In mijn ogen niet voldoende voor een Ferrari.
Ik zeg: Coachbuilden dat ding! :)
http://www.michielvandenbrink.com/wp-content/uploads/ferrari-f12-gto-by-michiel-van-den-brink1.jpg