Eigenlijk is er maar één tuner die er bovenuit steekt als het om veredelen van Ferrari’s gaat. En dat is Novitec Rosso. Nu laat deze firma eindelijk zien wat ze met de 458 Italia kunnen.
Om maar even met het toegenomen aantal pk’s te beginnen: de V8 middenin de Ferrari levert na een behandeling van Novitec 609 pk en 569 Nm. Hierdoor komt de Vmax uit op een nette 330 km/u. Hoe ze dat bereiken? Nou, onder meer door een high-performance uitlaat te monteren (21 kg lichter dan het origineel) en de ECU aan te passen. Verder heeft deze bepotelde Italiaan een koolstofvezel bodykit aangemeten gekregen die ontwikkeld is in een windtunnel van de Universiteit van Stuttgart.
Die bodykit bestaat onder meer uit een nieuwe bumperlip, zijskirts, achterspoiler en een diffusertje. Het standaard lichtmetaal werd vervangen door wielen met de naam NF3 die voor 21 en achter 22 inch groot zijn. Daaromheen zitten een paar PZero’s van Pirelli in de maat 255/30 ZR 21 en 335/25 ZR 22.
Om de tweezitter 35 mm dichter bij het asfalt te krijgen werden er andere veren gemonteerd. Vrij lastig met drempelterreur in Nederland denkt u? Daar hebben ze wat op verzonnen. Een hydraulisch systeem kan met een druk op de knop de voorkant met 40 mm liften. Handig! Het interieur, tot slot, wordt bezaaid met leer en alcantara. Wat dit getunede geintje moet kosten houden ze nog even geheim. Wie hem wil zien kan vanaf 1 maart terecht op de Novitec-stand in Genève.
Mairsil zegt
Niet verkeerd. Ik vind die front-splitter die nu als een soort snor doorloopt wel grappig gedaan.
casey zegt
Tsja, ik blijf het tunen van sportwagens, die al redelijke prestaties leveren, toch een beetje raar vinden.
ascari15 zegt
@casey: Dat vind ik ook.
raphael zegt
0-100 in 3 sec?
Ik vraag me af wat die auto zou leveren als ze er net als McLaren een turbo of 2 aan hangen. Bizar.
dujokke zegt
Als ze door wat prutsen aan de ECU er nog meer power uitkrijgen, waarom doet Ferarri dat dan zelf niet? Zij gaan toch niet inzitten met wat C02tjes meer of minder?
bassie zegt
@dujokke: omdat ze ook op lage kwaliteit brandstof moeten kunnen rijden(USA), na het aanpassan van de ECU kan je alleen op premium brandstof goed rijden.
AlwinH zegt
@dujokke: dat meen je toch niet?
Natuurlijk vind Ferrari de CO2 uitstoot wel belangrijk, omdat dat bijvoorbeeld in rare landen als Nederland de hoogte van de slurptax bepaald. Hoe meer slurptax hoe duurder de auto’s worden, alleen gaat dat extra geld wel naar de NL belasting, niet naar Ferrari.
Burdy zegt
Dus deze komt overeen met de auto’s van ferrari zelf waar de autojournalisten mee rijden?? Kwa vermogen dan
Geef mij de standaard maar met de motortuning.
forza3racer zegt
Als hij net zo goed is dan de f430 weet ik nie zkr maar het zal dicht in de buurt komen :P
Homer55 zegt
Ik ben meer iemand die voor een origineel uiterlijk gaat. Maar het werk van novitec vind ik toch wel netjes
mrB zegt
Is er iemand hier die toevallig op de Uni van Stuttgart zit? kan me niet voorstellen dat het verneuken van de actieve earo van ferrari de auto beter maakt
CSL zegt
heerlijk, maar rosso?
Megakix zegt
Bepoteld…ghi…
Maar dit is dan eindelijk een Ferrari zoalsie hoort te zijn ! Ik bedoel, gewichtsbesparing op EEN UITLAAT = 21 kg ! Zijn ze bij ferrari gek geworden ofzo…En het gestrooi met verkeerde pk’s (PR-auto vs straatauto) en gewichten (incl / excl vloeistoffen) maakt dat ze langzamerhand wat ‘belachelijke trekjes’ vertonen daar..
valluik zegt
@Megakix: Dat van die uitlaat vind ik ook erg vreemd, de meerprijs van deze uitlaat tegenover de originele is niet heel groot, dus waarom niet standaard?
ferrari zegt
@valluik: wereldweide geluidsnormen respecteren. een tuner hoeft dat niet, die moet alleen aan de algemene geluidsnorm voldoen, niet de internationale norm.
NielsGP zegt
@ferrari: idd de wereldwEIde geluidsnormen ja!
Megakix zegt
@ferrari: …en ze kunnen geen lichtgewicht uitlaat monteren die voldoet aan deze normen ? Kom nou zeg !
dondeboer zegt
Lekker :) Novitec snapt t aardig :)
ericc zegt
De afscherming over de achterste zijruitjes doet me denken aan het 308/328 GTS-model. Wel leuk!
Verder een aardig setje. Nog even wachten op de uitslag van Underground Racing met hun bi-turbo model.
Quintin zegt
Waar zat hier de ‘like button’ ook al weer!?
ferrari zegt
deze vermogenswinst klinkt al veel geloofwaardiger! 570pk/540Nm in standaardtrim en na de behandeling (uitlaat/ECU) is dat 609pk/569Nm. Trouwens loopt de standaard versie al 330,1km/h! (getest door auto-motor-sport)
The360box zegt
Ik dacht dat een Ferrari tunen verboden was? Ik brak me er dan ook over dat Ferrari claimde dat die wagen van Glickenhause echt geen ferrari badge mocht dragen en deze gedrochten wel?
Yeelen zegt
@The360box: Het is nog altijd een Ferrari 458, gewoon wat aangepasterder. Glickenhaus z’n racert is zelf gemaakt (weliswaar met onderdelen van Ferrari’s), en is dus eigenlijk geen Ferrari meer, daarom.
Yeelen zegt
Leuk, leuk, maar ik heb nog altijd liever de Oakley Design, alhoewel er daar maar 7 van zijn.. Zucht….
lenyboy zegt
die wil ik wel im mijn schoen vinden!
ascari15 zegt
@lenyboy: grote schoen maat heb je dan.
Freewarefreak zegt
Erg geslaagde ombouw, hij ziet er zeker goed uit! Wel link die foto 9. Volle bak op de bank en er zit geen spanband of niks aan..
Bo1972 zegt
Ben je eindelijk door de stand van techniek verlost van een spoiler, gaan ze opnieuw een Spuug lelijke Sjonnie Gay spiler plaatsen. Dan heb je echt een klap op je kop gehad. Tactloos en gewoon niet meer van deze tijd. Ook al krijg je dit gratis op je 458, dan wil je dit toch niet. Zelfs tegen betaling van 1000 euro per dag zou ik het niet eens doen…..
Freewarefreak zegt
@Bo1972: Nou Bo, dan zit het jou wel heel erg diep.. man.. voor 1000 euro per dag.. :shock: ..dan zet ik hem er nog ondersteboven op.
quanti zegt
Netjes, maar die snor is wat teveel van het goede
Dimglor zegt
Is best wel netjes gedaan hoor… Ik zou het misschien niet meteen zelf doen, maar is toch beter gedaan dan door zo’n uitbundige tunert die de wagen anders gewoon zou vern**ken…