Iron Man staat bekend om zijn coole gadgets en toffe auto’s. Met stip op een staat nu deze BMW E9, die het nieuwste vervoer is van Robert Downey junior himself.
Tsja je zou maar een superheld zijn op het witte doek. Een leven van adrenaline, zonder angst bad guys hun vet geven en de rest van de wereld redden is natuurlijk best puik. Maar superhelden zijn in het echt ook mensen van vlees en bloed, zo bleek ook dit weekend weer (RIP Chadwick Boseman). Je moet toch gewoon naar de supermarkt en de Efteling enzo.
Gelukkig kan je je omringen met wat dingetjes die je helpen je toch een beetje de superheld van je eigen leven te voelen. Een horloge met lasers is misschien frowned upon in het echte leven, maar een gave auto behoort natuurlijk wel tot de mogelijkheden. Zo is Robert Downey junior bijvoorbeeld in het echte leven minstens net zo’n grote liefhebber van auto’s als zijn personage Tony Stark/Iron Man in de films.
Eerder al trakteerde Downey zichzelf op een Ford Mustang aangepakt door Speedkore. We kennen Speedkore vooral van de Tantrum, de epische Dodge Charger met boot-motor, die inmiddels van Vin Diesel is. De producten van Speedkore zijn zeker gaaf, maar ook typisch Amerikaans. Je zou kunnen zeggen dat het soms een tikkie fout wordt.
Op aandringen van Downey zelf heeft Speedkore nu echter wat anders gemaakt, met een sterk Europees sausje. Als basis heeft men een BMW E9 genomen. Je weet wel, die fraaie coupé met die geweldige neus. De auto heeft van Speedkore de volledige restomod behandeling gekregen. Dus onder de traditionele looks (met moderne HRE velgen en een houten sierstrip aan de buitenkant) huist moderne(re) techniek.
De gele binnenste lampen kleuren goed bij de kleur. De carbon accenten verliezen de strijd om aandacht van de genoemde houten strip die de schouderlijn siert. Binnen tref je een fraaie mix aan van apart hout, klassieke sferen en koffiekleurig leder. De achterbank is vervangen door een bespoke baggageset. Een modern schermpje is verstopt in het dash.
Onder de kap verwacht je misschien een honkin’ great vee-eight motor, maar dan kom je bedrogen uit. Of juist niet. Speedkore heeft namelijk gekozen voor een S38, de motor uit de E34 M5. Dat gaat dus om een volvette zes-in-lijn met in ieder geval ruim 300 pk. Kortom, het is allemaal best wel puik. Enige nadeel is misschien dat de motor gekoppeld is aan een automaat. Maar ja, daar komen wij wel overheen. Hebb0n?
Rick-dos zegt
Enige wat ik nog zou laten doen is de frontspoiler in kleur van de auto laten spuiten. Nu lijkt het als ze vergeten zijn om het te spuiten. Voor de rest; heerlijke auto.
kle500 zegt
@Rick-dos: mag van mij bkijven zutten als ze er een handbak aan schroeven..
kle500 zegt
@kle500: *blijven zitten*
tjorque zegt
Kijk! Toen BMW’s nog mooie neuzen hadden!
Ik heb niet veel met oldtimers, maar deze maakt me toch een beetje hebberig.
baf07 zegt
Pwoahhhh, wat gaaf
marcomanta zegt
Zo hoort BMW weer te zijn, geen saloon deuren aan de voorkant, maar een mooie herkenbare echte BMW snuit, klasse!
moveyourmind zegt
Aan de ene kant vind ik het jammer dat klassieker auto’s zichzelf niet meer mogen zijn en compleet aangepast worden.
Maar eerlijk is eerlijk, het interieur is wel heel erg mooi gemaakt, echt vakwerk. Maar het contrast met de buitenkant wordt zo wel erg groot. Alsof halverwege het project het geld op was.
kevertje zegt
Net zoals de Alfa een paar dagen geleden, is ook design van deze BMW oneindig veel tijdlozer dan de huidige monsters met lelijke koplampen, plastieken ribben, grote valse neuzen, stoofbuizen als uitlaten en veel andere zinloze aanhangsels, ook binnenin. Evenmin was de eeuwig bug-zieke complexe electronica en firmware aanwezig. En daar gaat het ook in dit geval weer fout. Laat zo’n prachtige auto leven met de patine van wat hij was, dat was meer dan geslaagd genoeg om vele harten sneller te laten slaan tot op de dag van vandaag. Ook zaten een massa van deze dingen binnen het bereik van iemand met een wat normaler salaris. Wanneer een goede tot redelijke verdiener nu met een vergelijkbaar budget naar de showroom stapt,valt meestal zelfs het basis-model buiten bereik. Het is ook nogal logisch – de Eurokraten hebben zich met zoveel normen en regeltjes bezig gehouden dat alleen al daaraan voldoen fortuinen kost aan elke fabrikant.
tenaci zegt
Heel gaaf dit, maar die voorbumper kan 100 x beter.
laptom zegt
@tenaci: Ik weet niet wat er mis is met de voorbumper, maar dit lijkt erg veel op de orginele CSL voorbumper zonder die verstorende koelsleuven in het midden. Ik vind het de auto juist afmaken, alleen had het geen carbon hoeven te zijn, maar gewoon zwart.
joosstra zegt
Beter hadden ze hem origineel gelaten. Ik vind het een mislukt projekt. Zonde van het geld.Lelijke voorkant (ik hoop dat ze de originele bumper bewaard hebben), die gele koplampen slaan nergens op, een houten sierstrip : hoe verzin je het?, een interieur van Leen Bakker …. nee, driewerf nee.
roverbmwdriver zegt
Helemaal mee eens. Je kunt een E9 heel goed upgraden, zonder teveel geweld te doen aan de originaliteit. Een van de fijnste is een vijfbak (niet de sportbak met korte overbrengingen van de CSL, maar de bak uit de 635i). Strakkere schokdempers, custom made RVS uitlaat, en Alpina velgen maken het verder compleet. Als je een stap verder gaat, dan neem je het Alpina 3.5 blok erin (veel fijner dan het M5 blok voor deze auto). Verder moet een E9 zo origineel en puur mogelijk zijn en dan heb je een ontzettend fijne auto.
Foramen zegt
@roverbmwdriver: stijlvol maar onwijs cliché wat jij beschrijft. Toch mooi dat er een keer een andere interpretatie aan gegeven wordt.
Het is niet dat ze deze hebben mishandeld, gewoon persoonlijk samengesteld.
Zijn genoeg e9’s, eens wat anders is juist leuk.
frank2b zegt
Gave kar!
Een restomod met Europees aandacht voor detail zo te zien.
karaya zegt
Valt me mee dat ze de wielkasten niet uit hebben gezaagd om plaats te maken voor 24inch velgen. Mooi staaltje Amerikaanse wansmaak,
Dat snapt Alfaholics dus veel beter.
Less is more.
mashell zegt
Waarom is de titel van het artikel niet “Dit is de gaafste auto die je dit jaar gaan zien”?
Dit is een restomod zoals het hoort, perfect uitgevoerd. Respect voor het origineel (geen onzinnige verbredingen of andere gekkigheid) maar wel beter.
pomoek zegt
Mooi hoor, niet helemaal zoals ik het zou doen als ik het me kon veroorloven, maar leuk dat RDJ in plaats van de zoveelste RR of Bentley te verpesten met zwarte velgen en dergelijke gewoon een klassieker gaan rijden.
elemento zegt
Ik vond shark neus echt mooi altijd
Dutchdriftking zegt
Mooie wagen met wellicht de perfecte motor. Wat de automaat betreft, als het een moderne ZF bak is dan is het dikke prima, is het echter een jaren “80 exemplaar dan is het een doodzonde.