Als je het nog niet wist: Sony en Honda gaan samen auto’s bouwen. Deze auto, om precies te zijn.
Sony kwam in 2020 verrassend uit de hoek, door vanuit het niets met een productierijp ogende auto te komen. Er werd eerst gezegd dat er geen productieversie zou komen, maar sinds vorig jaar weten we dat dit wél gaat gebeuren. Daarvoor krijgen ze hulp van Honda.
Sony en Honda vormden vorig jaar een joint-venture onder de noemer Sony Honda Mobility (SHM). Op de CES in Las Vegas presenteren ze nu hun eerste gezamenlijke wapenfeit, in de vorm van een nieuwe concept car. Deze auto borduurt qua vorm voort op de Sony Vision-S, maar oogt een stuk cleaner en moderner.
De auto gaat géén Sony heten en ook geen Honda. In plaats daarvan hebben de Japanners een nieuw merk in het leven geroepen, genaamd AFEELA. Dat is dus de naam die op dit prototype prijkt.
De Afeela is 4,90 meter lang en zit daarmee qua lengte tussen de Tesla Model 3 en Model S in. Over de technische specificaties laat SHM verder nog niks los. We weten alleen dat de Afeela vierwielaandrijving heeft.
Net als in de Honda e zien we in het interieur schermen zover het oog reikt. De twee buitenste schermen fungeren als buitenspiegels. De achterpassagiers zijn niet vergeten: ook zij hebben twee grote schermen voor hun neus. Wat verder opvalt is het yoke-stuur, wat natuurlijk megahip is.
Zoals te verwachten valt is er veel aandacht voor autonoom rijden. SHM mikt op autonoom rijden op niveau 3 en in sommige situaties op niveau 2. Om dit voor elkaar te krijgen is de auto volgehangen met in totaal 45 camera’s en sensoren.
Het gaat nog wel even duren voordat de eerste Afeela van de band rolt. De auto is pas vanaf 2025 te bestellen en in het voorjaar van 2026 moeten de eerste exemplaren geleverd worden. Dat zal in Noord-Amerika gebeuren. Het is nog niet bekend of Afeela ook richting onze contreien komt. Laat maar weten in de reacties of deze Sony-Honda welkom is of niet!
Aon zegt
Der is er maar ene de koning en dat is,,,,Peerzieken.
utregcity zegt
Strakke bak. Net een “kleine” Lucid.
hondafiel zegt
Honda’s zijn altijd welkom. Of ze verkopen is een tweede. Maar ik mag het exclusieve wel van dit merk in Nederland/ Europa.
Robert zegt
Afeela. De paarse broeken van de afdeling Marketing zullen vast iets van ‘A feel(ing)’ in gedachten hebben gehad, maar er zit me iets te veel ‘fail’ in.
Ik vind het verder wel een fraaie auto. Dat dan weer wel.
Edge zegt
Het klinkt als een naam die Harvey Weinstein verzonnen zou kunnen hebben.
porker zegt
Ein fehler!
mashell zegt
Deze wagen heeft een “lekker kontje”. Nu maar hopen dat Honda er een batterij groter dan twee penlights in zet.
Michiel1 zegt
Zeer interessante wagen en ziet er goed uit!
Alleen 2026 pas… Dan is dit toch allemaal al achterhaald.
Dat prototype van Sony zag er behoorlijk productierijp uit, interieur van deze heeft honda-e kenmerken. Hoezo moet dat nog 3 jaar duren om dit te kunnen leveren?
dondeboer zegt
Ziet er niet slecht uit, maar doordat er heel veel focus op aerodynamica is worden t wel allemaal aalgladde tamelijk generieke windtunnelmobielen, zo ook deze. Zie ik overigens nog altijd 10x liever dan al die wanstaltige SUV’s.
flyerbunch zegt
Specs?
machielvdd zegt
Zie alinea 4
O plaat zegt
Geen fan van dit futuristisch design, ik zie mij niet direct dit of een elektrische Benz of VW kopen hierdoor.
AudiRS zegt
Beter te pruimen dan de poepende hond Ioniq6.
giulia64 zegt
Lijkt in ieder geval functioneel en gericht op laag verbruik en bonus: geen SUV!
En nu maar hopen dat ze niet net als bij de Honda-e concept alle leuke dingen er afhalen of lelijk maken.