Maak kennis met de allereerste Porsche ooit ever, uit het jaar onzes Heeren 1898. Deze P1 (what’s in a name) leverde een whopping 3 pk, of in overboost zelfs kortstondig 5 pk. Dat ging als een raket, voor die tijd dan…
Deze P1, voluit ‘Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton’, kenmerkt zich door de afwezigheid van een verbrandingsmotor. Ondanks zijn accu’s is het model met 130 kg (125 kg met het optionele Weissach Package) echter een behoorlijk lichtgewicht. Mede hierdoor was een actieradius van 80 km mogelijk, en haalde de P1 een topsnelheid van 35 km/u.
De snelheid was in twaalf stappen te regelen door middel van een ‘controller’, en dankzij zijn wisselcarrosserie kon de eigenaar zijn Porsche zowel in de zomer als in de winter rijden.
Naar verluidt was het originele voertuig geruime tijd zoek, maar is het onlangs in ongerestaureerde staat teruggevonden. Vanzelfsprekend grijpt Porsche de gelegenheid aan om zijn eerste model ooit (een halve eeuw voor de 356, maar 17 jaar na deze driewieler) binnenkort te tonen in het Porsche Museum te Stuttgart.
Op de fotoreeks is te zien hoe P1 (Porsche, nummer 1) op tal van plekken op de carrosserie is ingegraveerd. Het heerschap op de laatste foto is Ferdinand Porsche himself.
turtle zegt
Leuk ding
parker zegt
Nah.. Weer typisch zo’n klassieker waar dagelijks in wordt gereden alleen maar om de MRB te ontduiken..
bluesbrother zegt
voor de volledigheid (voor zover wikipedia gelijk heeft):
deze auto is ontwikkeld in samenwerking tussen Ludwig Lohner en Ferdinand Porsche.
rond het jaar 1899. en het zou wel een hybride zijn MET verbrandingsmotor.
dat gezegd hebbende ben ik nog steeds verbaast over de techniek van destijds. wat is er de afgelopen 100 jaar fout gegaan dat we nu nog steeds een actie radius hebben van 80Km met elektrisch.
baasbas zegt
@bluesbrother: Dat was deze?
bluesbrother zegt
@baasbas: dat zou dan, ik haalde de info hier weg.
daar word overigens maar over 1 model gesproken, dus dan is dit een volledig nieuwe vondst?
EFB zegt
@bluesbrother: Wat ‘fout’ is gegaan is dat vroeger (zo rond 1920) de ontwikkeling van de verbrandings auto die van de elektrische auto inhaalde, waardoor de ontwikkeling van de elektrische auto zo goed als stil is komen te staan. Deze is pas vanaf ongeveer 20 jaar geleden weer opgepakt. Daarnaast zijn de elektrische auto’s van nu veel zwaarder, luxer, veiliger en sneller….
timberleek zegt
@bluesbrother:
De ontwikkeling heeft aardig stilgelegen, maar het is ook niet helemaal eerlijk vergelijken.
130kg en 80km bereik met max 35km/u zonder enige luxe.
En nu een auto die 10 keer zo zwaar is, met volledige carrosserie en een flinke berg stroomvreters (verlichting, kachel, radio etc) en het moet ook allemaal >130km/h doen
StijnB zegt
Leuk zo’n GT3: Graag Traag 3 (PK)…
lambowambo zegt
Was er ook een RS uitvoering?
Gionni zegt
80km actieradius in 1898? Weinig vooruitgang in 115 jaar EV-ontwikkeling.
motoragent zegt
@Gionni: Behalve dan dat de EV’s van nu veel zwaarder, luxer en een behoorlijk stuk sneller zijn dan toen. Bovendien heeft de ontwikkeling ongeveer 80 jaar op zijn gat gelegen, wat ook niet bepaald helpt.
Maar wees gerust, het gaat niet lang meer duren voordat de EV de conventionele auto met ICE op alle vlakken inhaalt.
desjonnies zegt
Ik begrijp dit hele artikel niet.
Wat heeft dit met Porsche te maken, de wagen is een Egger-Lohner.
Is Dr Porsche bij het ontwerp en de ontwikkeling betrokken geweest.
M.A.W. wie, hoe, wat, waar en waarom
Liep Dr Porsche toen nog in zijn korte broek rond of heeft hij het ding echt ontwikkeld
406_v6 zegt
@desjonnies: Dr. Ferdinand Porsche werd geboren op 3-9-1875, hij was dus ten tijde van de ontwikkeling van dit voertuig 23 jr. In 1898 ging ie voor de fa Jakob Lohner & Co in Wenen werken. Van dit voertuig werden er over de 300 gebouwd tot 1906.
406_v6 zegt
da’s nieuw….. onthaasten in een Porsche… ;-)
dubcars zegt
De vroer voorloper van de 918 Spyder?
2cool4school zegt
Ook toen waren elektrische auto’s lelijk..
consumptieverplicht zegt
Fijn om te zien dat er vooruitgang zit in het design bij Porsche. Trager dan evolutie, maar ze zijn aardig op weg.
piebepost zegt
Aaah, Ferdinand Porsche. Echt een voorbeeld van zo’n onschuldige uitvinder die zijn leven heeft ingezet om de samenleving mooier te maken.
Arnoud zegt
@piebepost:
Dat vind jij van alle uitvinders van tanks en oorlogstuig? Of toevallig alleen van Ferdinand Porsche omdat hij dat voor nazi-duitsland deed? Ik kan me voorstellen dat er ook mensen in Irak zoiets denken over de uitvinder van de goalkeeper.
Persoonlijk vind ik de mensen die de verbrandingsovens in de destructiekampen ontwikkelden vele malen erger. Lees maar eens op internet over deze zieke geesten.
Esprit_de_Flandre zegt
@piebepost: Noem eens een automerk dat nooit Militaire voertuigen maakt(e)…