De eerste elektrische Bentley is ook al meteen zestig jaar oud.
Niet alleen Volvo wil eind dit decennium volledig elektrisch zijn; Bentley heeft diezelfde ambitie. Over vier jaar presenteren ze daarom al hun eerste elektrische Bentley. De Britse restomodder Lunaz is wat sneller. Vandaag laten zij ’s werelds eerste volledig elektrische Bentley zien. Althans, dat beweren ze zelf. Een snelle zoektocht op Google heeft ons het tegendeel niet bewezen, dus gaan we er maar vanuit dat de Britten gelijk hebben.
Het gaat hier om een S3 Continental Flying Spur uit 1961. Deze kwam origineel met een 6,2 liter V8, maar die heeft Lunaz weggegooid. In plaats daarvan heeft de Bentley volgens Autocar een 80 kWh-accu die een actieradius van 402 kilometer mogelijk moet maken. Acceleratietijden geeft Lunaz niet, maar waarschijnlijk kan de 97 km/u in zo’n vijf seconden worden aangetikt. Wat bizar snel is voor zo’n oude, luxe kist als deze eerste elektrische Bentley.
Deze gerestomodde Bentley is voor een specifieke klant gemaakt, al verklapt Lunaz niet welke. Wel dat het om een ‘bekende Britse autoverzamelaar’ gaat, die kennelijk twee kinderen heeft. De auto komt namelijk met leren kinderzitjes die matchen met het interieur. Toch wel wat luxer dan autostoeltjes van de Praxis. De klant gaat de auto dagelijks gebruiken, stelt Lunaz.
De auto is gespoten in two-tone groen, waarbij de motorkap, achterklep en alles rondom en boven de ramen lichtgroen is. De rest is donkergroen. Ook het interieur hebben de vaklui van Lunaz aangepakt, met nieuw leer, walnoothout, airco en infotainment. Daardoor krijg je navigatie en zelfs Apple Carplay in je zestig jaar oude koets. De ophanging en remmen zijn ook verbeterd. Tot slot krijg je stuurbekrachtiging.
Lunaz maakt daarnaast bekend het niet alleen bij deze ene Continental te willen houden. Mensen kunnen nu S1’s, S2’s en S3’s bij Lunaz bestellen. Het gaat om zowel tweedeurs- als vierdeursauto’s. Ook willen ze een Continental Drophead Coupé verkopen. Wie een elektrische Bentley wil hebben, moet wel een flinke zak met geld overleggen. De vraagprijs is voor belastingen een ruime vier ton.
Robert zegt
Toch wel een voordeel van zo’n grote auto; je kunt er tenminste een fatsoenlijke hoeveelheid accu’s in kwijt. De meeste restomods met EV conversie levert vaak auto’s op met een armetierige range die zelfs het rijden van een toerrit op de zondagmiddag al een uitdaging maakt.
pignon zegt
Voordat iedereen losbarst in de bekende ‘nooit-elektrisch-modus’; ik kan dit wel waarderen :)
faalhaas zegt
Komt je elektrische wagen na 60 jaar eindelijk eens uit, is een Lada Niva nog moderner.
Papageno zegt
Bijzonder graag zelfs zou ik zo iets rijden. Heerlijk laden op zo’n klein plekje in de stad terwijl de BOA zich achter de oren krabt (wel of niet electrisch).
joosstra zegt
Ik mag hopen dat ze de V8 niet weggegooid hebben, want ooit zal iemand hem weer in de oorspronkelijke staat willen herstellen. Die V8 was al fluisterstil, en als je hem hoorde was het in ieder geval niet het geluid van een stofzuiger waarvan de slang verstopt is.
moveyourmind zegt
Wel sjiek, maar toch…
There’s no replacement for displacement.
tjorque zegt
“ maar die heeft Lunaz weggegooid”
No way, die staat nu gewoon ergens zijn salontafel op te leuken…
fransananas zegt
Dit is toch zo onwijs gaaf! Lekker de binnenstad van Londen in
Robert zegt
@fransananas: nou, als er iets is wat níét leuk is, dan is het de binnenstad van Londen per auto te betreden. En nee, dan heb ik het niet alleen over de Congestion charge à £11,50/dag (en £21,50 voor auto’s zonder Euro4 norm of beter). Vrijwel elk stoplicht binnen de London Metropolitan Area schakelt bijvoorbeeld volgens het principe ‘8 seconden groen, 2 minuten rood’. Niks geen ‘intelligent schakelen op verkeersaanbod’ o.i.d.; gewoon je tijd uitzitten voor elk stoplicht.
ericd zegt
DE auto om te electrificeren is de Citroen DS. Ik heb nog geen garage daar z’n specialiteit van zien maken. Wat op internet is te vinden is van een grote hobby-knulligheid. Onder de niet onaanzienlijke snuit van de DS moeten behoorlijk wat batterijen en de FWD kwijt kunnen. https://media.s-bol.com/k0m421K6m2N/550×412.jpg
cossiekiller zegt
Waarschijnlijk eentje voor James May. Die leeft nog in de jaren ’50.
Ultimora zegt
@cossiekiller: klopt! Een Toyota Mirai, Tesla Model S en BMW i3 zijn echt auto’s van vroeger.