De BMW M5 CS met 635 pk is gearriveerd op Nederlandse bodem.
Als je vroeger de snelste 5 Serie wilde bestelde je de M5. Klaar. Nu is er een M5, een M5 Competition én een M5 CS. Die laatste is dus de topversie van de topversie. De M2, M3 en M4 kregen eerder al CS-versies en met de facelift was ook de M5 aan de beurt voor zo’n behandeling. Dit maakt het meteen de krachtigste auto die BMW’s M-divisie ooit bouwde.
Dat klinkt spectaculair, maar heel groot is het verschil qua vermogen met de M5 Competition niet. De Competition heeft 625 pk, de CS doet daar nog 10 pk bovenop. Dat lijkt een beetje karig, maar er zijn meer aanpassing gedaan. De CS is bijvoorbeeld ook 70 kg lichter. Dit heeft BMW onder meer bereikt door veelvuldig gebruik te maken van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic).
Het eerste exemplaar is nu gearriveerd in Nederland, bij De Maassche in Echt. De auto heeft ook meteen een Nederlandse kleur: grijs. Om het geheel op te fleuren zijn er de bronskleurige accenten rondom waaraan je de CS in één oogopslag kunt herkennen. De 20 inch Y-spaak velgen zijn ook uniek voor de M5 CS. De knalrode remklauwen zorgen voor nog wat meer kleur.
In het interieur is ook duidelijk te zien dat dit geen alledaagse M5 is. De CS heeft de carbon kuipstoelen met rode accenten. Bovendien is de achterbank vervangen door twee losse stoelen, wat de CS een vierzitter maakt. Mochten deze herkenningspunten nog niet duidelijk genoeg zijn, dan maken de rode letters op het dashboard wel duidelijk dat dit een CS is.
Wat kost zoiets? De M5 CS heeft in Nederland een vanafprijs van €224.523. Dat is ruim €60.000 meer dan een standaard M5, die met 600 pk ook geen vermogen tekort komt en daarnaast een extra zitplaats heeft. Maar dan heb je niet het sterkste M-model ooit.
Met dank aan Mayke voor de foto’s!
Estate_of_mind zegt
Wat een gekke kleine nieren, ziet er niet uit ;)
okdoei zegt
@Estate_of_mind: je spelt “neusgaten van een varken” verkeerd
mpgc zegt
@Estate_of_mind: hij is leuk!
SpeedGeek zegt
Een dikke sedan die op het circuit sneller rondgaat dan een Porsche 911 GT3 is gewoon tof. Totaal nutteloos, dat ook.
kniesoor zegt
@SpeedGeek: Da’s maar de vraag, het ding is nogal obees, 400 kilo zwaarder dan de Porsche. Daarbij is het onderstel van die laatste waarschijnlijk ook competenter voor een rondje circuit.
SpeedGeek zegt
@amghans: Het Duitse Autobild had de M5CS op de Lausitzring getest en daar was de M5 enkele tiende sneller dan de uitgaande generatie 911 GT3.
kniesoor zegt
@SpeedGeek: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst : de 992 GT3 is 17 (!) seconden sneller op de Nürburgring dan de oude. Aan te nemen valt, dat de 992 op de Lausitzring dan ook sneller zal zijn dan de Beemer. Maar goed, we wachten de cijfers even af.
SpeedGeek zegt
Dat is toch niet zo verrassend? Daarom noemde ik ook de uitgaande generatie 911 GT3. En voor een sedan vind ik dat indrukwekkend, en nutteloos.
Zou wat zijn als de 992 langzamer is…
sportabgasanlage zegt
Misschien ligt het aan de hoek waarin de foto’s genomen zijn, maar wat lijken die velgen klein??? En ook een flinke overhang aan de achterkant zo lijkt het. Geen beste fotograaf.
por100 zegt
De foto’s zijn niet optimaal, maar de ‘back-overhang’ is een gekunsteld stukje design van Adrian van Hooydonk: hij wilde de auto er en profile snel rijdend uit laten zien als ie stilstaat. Benader je de auto schuin, dan krijg je wat jij hierboven benoemt.
polleke71 zegt
Om nou te zeggen mooi? Nee…..
sparks zegt
Bij de foto van het front meteen afgehaakt…
fabian159 zegt
Koop je voor dat geld niet beter gewoon een veel betere porsche turbo of iets exotisch? Vallen meer op en zijn beter op het circuit want deze auto wordt echt niet als daily driver gebruikt
goedverhaal zegt
@fabian159: een porsche turbo?
lekkerlinksrijden zegt
Bronzen wielen met rode remklauwen, sorry maar geen gezicht
alcantara zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
z4coupe30si zegt
Het lijkt alsof iemand kinderzitjes heeft achtergelaten op de achterbank.
jvthof zegt
@z4coupe30si: gelukkig hebben die kuipjes achterin wel isofix idd!
posthumus zegt
De CS zou toch gele koplampen krijgen?
machielvdd zegt
Klopt, maar blijkbaar is dat optioneel
antwaarpeneir zegt
@posthumus: dacht ik ook.. zal wss wel een prijzige optie zijn
posthumus zegt
@antwaarpeneir: dan wil je het toch júist hebben?
Loek zegt
@posthumus: als het zo makkelijk gaat dan zou er hier op de oprit ook geen Renault Clio maar een M5 CS staan ;)
kennone zegt
@posthumus: speelt ook mee dat de auto van af een paar vreemde hoeken gefotografeerd is waardoor de M5 niet helemaal lekker overkomt.
gerjan zegt
Dan denk je oke. Lelijke velgen kan verwisselen. Je kan hem in ander kleurtje bestellen. Word het allemaal al stuk beter. Kijk in de auto. Zie je zo’n lelijk beeldscherm. Wordem er nog auto gemaakt zonder die lelijke schermen?
kitt2000 zegt
Smaak is natuurlijk persoonlijk. Ik zou voor andere opties op deze auto gekozen hebben. Sowieso gefeliciteerd met de aankoop en respect voor het feit dat er zoiets gaafs rond gaat rijden op de NL wegen. 😁👍
renskuhh zegt
Met wat opties ga je gewoon richting het kwart miljoen, respect als je dat er voor wilt uitgeven. Persoonlijk zou ik er toch heel wat anders voor kopen.
slickrick zegt
Bouw je een zware Duitse sedan, ga je vervolgens Carbon stoelen en andere meuk erin schroeven om deze weer lichter te maken…en de consument trapt er weer in
mstiic zegt
Heel gek!! Ik zag deze gisteren of eergisteren vervoerd worden op de snelweg😂
str8six zegt
Heerlijk. Donkergroen, gele klauwen. Die facelift is zo goed gelukt. Zet maar voor de deur!
mashell zegt
Maar waarom zeg je tegen de dealer “doe hem maar in die grijze kleur die je zoveel op Skoda Kodiaq’s ziet”?
hatseflats zegt
Vet interieur!
sntial zegt
Dit is dus wat ik niet wil als ik een 5-serie/M5 koop.
fredflinstone zegt
Dik ding, maar die achterbank 🤭
rodrieck2007 zegt
Sow die is echt mooi maar toch wel een andere kleur
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Doe mij maar een groene.
paulvtec zegt
Hier word ik toch echt wel hebberig van, maar kan hem toch niet betalen. Dus blijf ik tevreden met mijn huidige BMW.
berlinetta zegt
Heeft dit ding ook andere technische aanpassingen of is het alleen 10 pk meer, extra carbon en stoelen die totaal niet bij deze auto passen? Ik denk dat een normale M5 met een fijn zittend setje sportstoelen en wellicht een chipkuurtje een fijnere auto voor elke dag is.