Een kunstwerkje, deze twaalfcilinder van Bentley. Het is de eerste W12 van de Bentley Bacalar die naar een klant gaat.
Na een aankondiging en testen is het dit jaar zover. Klanten die een handtekening hebben gezet onder de onder van een Bacalar krijgen de exclusieve auto dit jaar geleverd. Van de Bentley Bacalar met W12 worden er namelijk maar 12 gemaakt.
Met al dat nieuws van elektrificatie de laatste dagen is een shotje ‘verbrandingsmotor’ meer dan welkom. Wat dat betreft komt dit bericht van Bentley als geroepen. De W12 die Bentley in de Bacalar lepelt is de krachtigste tot op heden. Het blok, dat bijvoorbeeld ook ligt in de Continental, is in de Bacalar goed voor maar liefst 659 pk en 900 Nm koppel. Een vermogensstijging van 27 procent en een koppelstijging van 38 procent sinds de introductie van de motor.
Elke W12 die in de Bacalar komt te liggen krijgt drie uitvoerige inspecties. De Britse autofabrikant staat graag stil bij het feit dat het eerste exemplaar nu klaar is. Ervaring hebben ze wel in Crewe, want Bentley zegt meer dan 100.000 stuks van de W12 tot op heden hebben gebouwd. Geniet er tegelijkertijd nog maar van, want de machtige motor heeft niet langbestaansrecht meer.
In het geval van de Bentley Bacalar zijn 45 personeelsleden in totaal 6,5 uur bezig om de handgemaakte W12 in elkaar te zetten. Het motorblok gaat in de basis al een enorm lange tijd mee. Deze twaalfcilinder gebruikt Bentley sinds 2002, dat is alweer 19 jaar geleden.
Gulli zegt
Als ik zo die meneer naast dat blok zie staan krijg ik de indruk dat ik dit blok niet in de Mini van mijn vrouw geperst krijg. De meneer ook niet trouwens :D
Overigens off-topic; ik heb in het verleden vaak geklaagd over de spelling en grammatica van menig Autoblog-redacteur, maar deze is in zo’n beetje alle gevallen zienderogen vooruit gegaan (natuurlijk gaat er nog wel eens wat fout maar ik ben zelf ook niet perfect). Het leest tegenwoordig toch een stuk prettiger en daarvoor mijn complimenten!
kennone zegt
@Gulli: gewoon dyslectie nemen. Heb ik ook, en nog nooit last van spellingsfouten gehad tijdens het lezen👌🏼
rikus zegt
@kennone: supertip!!
petroldrinker zegt
100,000 stuks al, je zou denken dat die blokken gebruikt dan relatief te betalen zouden zijn ondertussen, maar helaas is dat nog niet het geval….
babayaga zegt
W12 in de Continental 635PS, in de Baccalar 659PS, 659/635=4% vermogens stijging. Waar komt die 27% vandaan? Lees ik iets verkeerd?
RubenPriest zegt
Bentley doelt op een stijging van 27% sinds de introductie van de W12. Heb het wat verduidelijkt in de tekst.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een fantastisch blok. De V8 zal beter zijn. maar mocht ik ooit een Continental of Flying Spur mogen aanschaffen zal ik echt voor de W12 gaan, gewoon omdat het kan.
frank2b zegt
Wanneer 45 medewerkers er in totaal 6,5 uur over doen om de motor in elkaar te schroeven dan is dat vlot gedaan zeg!
Da’s maar tien minuten of zo per persoon. Tjonge! Top!
rikus zegt
@frank2b: Dat volk muk hier ant wark hebb’m..
clubbtraxx zegt
Doen ze bij AMG toch beter, werken met het One Man, One Engine principe.
Heeft zich bewezen als betrouwbare manier van werken omdat ‘probleem blokken’ makkelijk zijn terug te herleiden naar diegene die het in elkaar schroefde. Bij 45 man is is het al weer een stuk moeilijker ;-)
laptom zegt
@clubbtraxx: er heeft ook in wetenschap bewezen dat men het beste 1 type taak in 7 minuten moet uitvoeren om de hoogste kwaliteit te krijgen.
coupedriver zegt
Prachtig!
markgt3 zegt
BMW – Compact 5.0 V12 – 1994
€ 13.750,00
https://link.marktplaats.nl/a1372562611?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Toch niet bijzonders dit.. zit ook in een compact ;-) ;-)
wimof zegt
Een éénrijige ketting, geef ons toch de illusie dat we iets waardevol kopen.
Bekijk op “https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/ ” de video over de Honda Civic R eens.
Motor waar de Duitse constructeurs nog wat van kunnen opsteken, opperde men.
clubbtraxx zegt
Och… Soms is simpel gewoon goed genoeg.
Kan me ook niet herinneren dat de W12 nou veel distributieketting problemen heeft gehad.