Het model is niet meer in Nederland leverbaar, maar het is wel een oude bekende.
Autonoom rijden is aan de ene kant heel dichtbij, maar tegelijkertijd nog ver weg. Waar het twintig jaar geleden nog toekomstmuziek was, zijn systemen als adaptive cruise control al gemeengoed geworden. Toch is de stap naar lanterfanten achter het stuur nog groot. Daarvoor moet het systeem eigenlijk feilloos werken. En het moet legaal zijn.
De drempel ligt momenteel bij niveau 3. Dit houdt in dat je in principe van A naar B kunt rijden zonder het stuur aan te raken. Je kunt zelfs andere dingen gaan, maar indien nodig moet je nog wel in kunnen grijpen.
Dat is nu nog niet aan de orde. Althans, bij 99,99% van de auto’s. Toch is er nu al een auto die autonoom kan rijden op niveau 3. En belangrijker nog: die ook autonoom mag rijden op niveau 3. Deze primeur is voor een Honda die niet in Nederland leverbaar is, maar wel bekend klinkt: de Legend.
De Legend was van 1987 tot 2010 leverbaar in ons land als het topmodel van Honda. Sinds 2014 is er ook een vijfde generatie, maar die ging aan onze neus voorbij. Deze vijfde generatie heeft nu een facelift gekregen en daar horen een aantal interessante functies bij onder de noemer Sensing Elite.
Sensing is de naam die Honda geeft aan de rijhulpsystemen zoals we die ook in Nederland hebben. Sensing Elite gaat nog een stapje verder. De Legend heeft bijvoorbeeld Traffic Jam Pilot, waarmee de auto het filerijden voor je overneemt. Volgens Honda gaat het hier om niveau 3 autonoom rijden, waarbij je dus niet constant hoeft op te letten. De complete rit wat voor jezelf doen is er echter nog niet bij. Het is dus nog vrij beperkt allemaal.
Desondanks gaat het hier wel degelijk om niveau 3 en dat vereist goedkeuring van de overheid. Dat is gelukkig geregeld. Op de thuismarkt van Honda, althans. In Japan is het systeem namelijk goedgekeurd. Dit betekent niet dat Japanners straks massaal in de file een krantje zitten te lezen achter het stuur. Honda beperkt de oplage van de Legend met Sensing Elite namelijk tot 100 stuks.
Conclusie: we kunnen niet zeggen dat er sprake is van een revolutionaire doorbraak. Volledig autonoom rijden lijkt dus nog steeds ver weg. Er zijn echter mensen die daar anders over denken. Elon Musk bijvoorbeeld.
Robert zegt
Honda Legend. Briljante auto’s die niemand kocht, want geen ster, boksbeugel of propeller op de grille. Er werd wel eens gefluisterd dat de enige in Nederland gekentekende exemplaren vrijwel enkel dealer exemplaren betrof. Jammer.
eklasse zegt
@RRRobert: misschien ook wel omdat bij de laatste versies het dashboard leek op een goedkope jaren ‘90 stereotoren en het leder op de stoelen van Seats and Sofa’s outlet leek te komen. Niet echt luxe sfeertje in vergelijking met EU merken en dus overduidelijk gebouwd voor US markt.
knapzuur zegt
Dat is niet zo zeer gefluisterd maar door de dealers van de daken geschreeuwd omdat ze met een onverkoopbare auto opgescheept zaten.
s2000vtec zegt
Gelukkig is dit in de rest van de wereld anders….. Zelfs in Rusland !
flutterby zegt
In Europe, however, Audi will roll out the full Level 3 A8L with Traffic Jam Pilot (in Germany first).
machielvdd zegt
Daar heeft Audi inmiddels van afgezien: https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-doet-een-stap-terug-qua-autonoom-rijden-151067
pomoek zegt
Nog een nadeeltje van al die automatische systemen, heb ik geleerd, is dat wanneer je na enige tijd in een half autonome auto hebt gereden en je weer in een normale auto stapt, je even moet wennen aan het feit dat je alles weer zelf moet doen.
Richmond zegt
@pomoek: mensen gebruiken nu al veel van de rijhulp systemen niet, waarom zouden ze zelf rijdend wel gebruiken?
birdnerd84 zegt
En dan één foto..? De Legend heeft voor de gelegenheid ook een faceliftje gehad, hier staan veel meer foto’s: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1309878.html
mashell zegt
Op basis van dat achterlicht had ik ingezet op een oude BMW 7 serie… Die Japanners kopiëren alsof het nog steeds 1975 is.
redbeams zegt
@mashell: Kijk eens naar de nieuw bmw’s…achterlichten van een lexus…welke copycat 😅
vbarchetta zegt
@redbeams: Haha touche 🤣
Erik zegt
En weer zijn de Japanners de Europese industrie een stap vooruit.
utregcity zegt
Daar (Japan) heet hij Honda, maar het is dus eigenlijk een Acura (RLX) model. 🤔