Hadden we deze nog niet? Nee, de Audi SQ5 Sportback is echt helemaal nieuw.
Met het enorme aanbod van SUV coupe’s onder de Duitse merken is ondergetekende het overzicht kwijtgeraakt. Deze Audi SQ5 Sportback was er nog niet, maar aanschouw. De nieuwe modelvariant is geboren.
Deze zomer stelde Audi de Q5 als Sportback voor. Het model is voortgekomen uit een reeks andere modellen die al deze behandeling hadden gekregen. Denk aan de Q3 Sportback en de e-tron Sportback. Zo’n aflopende daklijn is helemaal de bom.
3.0 TDI
De nieuwste toevoeging vinden we hier in vorm van de SQ5 Sportback. Het is de eerste in zijn soort. Dit gaat geen verkooptopper worden en dat heeft alles te maken met de aandrijflijn. Hier in Europa rust Audi de SQ5 Sportback uit met een 3.0 TDI. En een diesel in dit segment is al jaren niet meer hot & happening in ons kikkerlandje. Prijzen zijn nog niet bekend, maar die zullen ongetwijfeld hoog uitvallen.
Prestaties
De Audi SQ5 Sportback TDI is goed voor 341 pk en 700 Nm koppel. Dat koppel is al aanspreekbaar tussen 1.750 tpm en 3.250 tpm. De compacte tank met aflopende daklijn zal met name dankzij het koppel heerlijk comfortabel zijn om te rijden, mits de automaat er ook een beetje zin in heeft. De performance is gewoon een dikke prima. 0-100 in 5,1 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.
De nieuwe Audi Q5 Sportback en de SQ5 Sportback TDI verschijnen in de eerste helft van 2021 op de markt.
intimrasiert zegt
Op zich prima te pruimen, hoewel de RSQ3 waarschijnlijk niet een heel ander prijskaartje zal hebben en net iets beter is gelukt.
Jaaaag zegt
Ik merk dat nieuws over snelle Duitse auto’s en met name SUV’s me eigenlijk niks meer interesseren. Het is allemaal 300+ PK, hartstikke snel en luxe, dus niks mis mee. Maar allemaal risicoloos, geen enkel scherp randje en volledig elektronisch gecontroleerd. Alles is elektronisch geregeld, tot en met het uitlaatgeluid en de drie plopjes bij overschakelen. Zo kunstmatig.
fmgarcia zegt
@Jaaaag: Ben ook bang dat dit nooit meer beter zal worden. De tijd dat een M3 met 340 pk kon wegkomen, en overschakelen zonder plopjes 30 seconde duurde mis ik ook.
tttijn zegt
@Jaaaag: denk dat de prijs van je onderhoudsbeurt wel iedere x spannend is ;)
Jaaaag zegt
Als je goedkoop wilt rijden is een Suzuki Alto een goede keuze :-).
troljedemoeder zegt
De kopers in dit segment maken zich meestal geen zorgen over onderhoudskosten. Hooguit over de totale afschrijving in de eerste paar jaar. Dan staat er weer wat nieuws, ver voordat er onderhoud van betekenis aankomt.
karhengst zegt
SUV’s zijn dusdanig voorspelbaar en doorsnee geworden dat een C-segment hatchback, ook wel “het Golf-segment” genoemd, er spannend bij is.
w0o0dy zegt
@Jaaaag: zoek op YouTube naar de vergelijking nieuwe RS6 VS AMG E63S..van Throttlehouse. Na die video wil ik opeens wel de Mercedes….
enricoleerdam zegt
@w0o0dy: op de roze accenten na dan….
bitd zegt
@w0o0dy: zal wel een performance versie van de RS6 aankomen toch?
Ot92 zegt
@bitd Ja, die gaat er zeker komen. Die krijgt waarschijnlijk 625 a 650pk.
Ot92 zegt
@w0o0dy Dat de E63S stock sneller is dan gewone Rs6 verbaast me niks. De Rs6 doet haast precies 600pk op de dyno, hetgeen wat Audi claimt. De E63S doet 625 a 640pk op de dyno. Niet zo gek dat die E63S dan een stuk sneller is he… De M5 (Competition) doet zelfs 650 a 675pk op de dyno.
In de video zeggen ze dat ie na een stage 1 800pk deed, klopt voor geen meter… het is zo’n 720 a 750pk, tenzij ze er ook even snel een downpipe en een andere intercooler eronder hebben gestoken. Dan zou het best kunnen kloppen.
pietertjep85d zegt
Dan heb ik veel liever de e-tron. Veel mooier en ongeveer net zo snel.
fabian159 zegt
Ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan het coupe suv segment maar Audi weet toch als enige er iets moois van te maken met als uitblinker de Q3 sportback.
Robert zegt
Wel tof dat ze de ‘klassieke’ kleuren Nardo grijs en Nogaro blauw weer aanbieden. Deze auto zou er ongetwijfeld ook goed uitzien in de eveneens klassieke kleuren Alpine wit of Tornado rood. Maar helaas zal de overgrote meerderheid, die er zoveel geld op wenst stuk te slaan, weer kiezen voor zwart, antraciet of eventueel zilver metallic.
mashell zegt
Nardo grijs, beter bekend als komo grijs, hoort wat mij betreft in het lijstje zwart, antraciet, zilver metallic, oftewel de asfalt kleuren voor mensen die niet durven opvallen.
w0o0dy zegt
Dat grijs op die SQ5 zou ik denk ik als cement grijs omschrijven… Net zo spannend als cement ook trouwens.
Loek zegt
Een S Diesel Coupé SUV. Vier woorden die evenveel kapot maken als ‘we moeten even praten’.
michiel_vandelft zegt
Maar nu de hamvraag, zijn de uitlaat sierstukken echt of nep?
Loek zegt
@michiel_vandelft: de sierstukken zijn echt! De uitlaten, geen idee.
TDI-goeroe zegt
doe mij die maar.
troljedemoeder zegt
Ben ik de enige die onplezierige uiterlijke overeenkomsten met een Model 3 ziet?