Het moest er van komen.
Wanneer een nieuwe auto van een relatief populair merk op de markt wordt gebracht, is het altijd de vraag wie zich als eerste zal wagen aan het opwaarderen van het model. In het geval van de Volkswagen Group is het veelal huistuner ABT die met een of ander halfbakken “pakket” komt aanzetten. Bij de Audi e-tron moet het bedrijf uit Kempten de gevierde velgenexpert Vossen voor zich dulden.
Hoewel het lijkt alsof de velgenfabrikant de auto op verschillende punten heeft aangepakt, is niets minder waar. Zijn verlaagde koets in combinatie met het zwarte bumperwerk wekt de indruk dat de auto nieuwe sportieve onderdelen heeft gekregen, maar dit is niet zo. Alleen nieuwe 22″ velgen uit de reeks HF-2 moeten de Audi e-tron beter voor de dag laten komen.
En werken dat het doet! Zelfs als je geen fan bent van tuning, zul je moeten erkennen dat de eerste volledig elektrische Audi totaal verandert door deze twee relatief kleine aanpassingen. Het lijkt wel een bonkige A6, nu.
Het kan natuurlijk ook dat er niet aan de ophanging is geknutseld, maar dat hij door zijn benen is gezakt. De e-tron is immers een van de zwaarste Audi’s die op dit moment gekocht kan worden. De auto weegt ongeveer 2.400 kg, waarvan ruim een kwart enkel voor de rekening van de batterijen wordt genomen.
Het lijkt er niet op dat de aandrijflijn van de Audi e-tron is aangepakt. Zodoende heeft de EV nog altijd een 408 pk sterke krachtbron, die hem in 5,5 seconden naar de 100 km/u kan laten schieten.
Nu is het gewoon een elektrische A3 Sportback, wel een hele zware en dure.
Pas een zien staan en had hem eigenlijk groter en hoger verwacht, tis een echte Audi: weinig auto voor veel geld
@haaren: mweh
@haaren: Weet je zeker dat je hem in het echt hebt gezien. Een vergelijking met een a6 station gaat dan beter op want die etron is gewoon bijna maatje q7..
@haaren: ga eens een rondje rijden zou ik zeggen.. is echt een heel stuk groter hoor.
@haaren: wat de rest zegt. Het is echt een grote bak. Had hem veel kleiner verwacht aan de hand van de foto’s.
@haaren: Wat een rare, scheve vergelijking!
@haaren: E-tron is 60 cm langer dan A3 sportback en slechts 4 cm korter dan een A6 avant. Lijkt me dat je niet weet waar je over praat of toch eens naar de opticien moet…
@vroaaar: geef ‘m een breek, A3, A4, A6… Ik zag laatst een aanbod voor 3 daagse training “Audi determinatie”. Was de eerste in een reeks van 3…
@haaren: ach, een nieuwe RS3 kost in Nederland ook 80 mille. Dat vind ik imo een veel slechtere deal dan deze voor hetzelfde bedrag.
Best wel lekker eigenlijk…
@denx: Inderdaad, maar….. Ik heb zo mijn twijfels of dit wel de afbeelding is van een e-tron. Hij heeft namelijk een normaal Duits kenteken, terwijl EV’s daar worden voorzien van een kenteken dat eindigt op een “E”. Ik zou dus geen twijfels meer hebben als het kenteken op deze Audi zou zijn: HX-PW 2 E
@9000cse: hij ziet er verder ook niet uit als een E-tron dus je kunt hem alleen herkennen aan de E op het kenteken…
‘t Blijft een soort contradictio in terminis, een SUV die zo laag ligt als een Ferrari. Maar het moet gezegd : ‘t staat deze auto wel.
Ze mogen dit ding tunen zoveel ze willen, de levenscyclus zal kort blijven. Audi is zijn voorsprong door techniek al lang kwijt.
@jannemaneke: Hebben ze nooit gehad.
@viezefreddyw: Quattro destijds?!
@ghost: Nope, Subaru.
@ghost: Mehh, ik snap dat Audi het zelf zag als voorsprong door techniek met hun Quattro systeem. In mijn optiek is dat altijd wel meegevallen.
waar blijven de tuners die de electromeuk onder handen nemen… met gouden stekkertjes, dikkere kabels en anti skin effect kooltjes.. ?
@hans75: je vergeet een chippie!
@tjorque: en een app erbij he, dat hoort
@gulli: zo’n app om hem waterdicht te maken, kan je in de grachten parkeren.
@tjorque: Oeh, van olieboot naar fluisterboot!
(Ja ik weet het)
@gulli: gratis optieset: Exxon Valdez stickerset
Deze velgen en verlaging in combinatie met die kleur, doet mijzelf bijna een elektrische auto wensen.. maar toch nog net niet.
@plastichero: Is toch leuk man, voor erbij. Naast de V8 in de schuur.
Mercedes kwam met de zijspiegel met geintergreerde knipperlicht, en nu Audi met zijcamera’s. Ben benieuwd wie als eerste volgt.
@van1: Hoho, Lexus was eerst…
Electromeuk ook….
Het optisch tunen van een EV is niet veel anders dan van een brandstof auto.
Maar als je wat bekrompen denkt, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet inziet.
Knapt hij flink van op. Maar waarom zou je een SUV verlagen?
@dutchdriftking: nu heb je een beetje de rijhoogte van wat Audi zelf “allroad” noemt, schijnt markt voor te zijn.
@dutchdriftking: omdat ie zoals je zelf al aangeeft er flink van opknapt.
Het wachten is op de eerste ‘range-tuning’… Met een dakkoffer met accu’s ofzo.
@svenska_aeroplan_ab: Nog meer accu’s maakt hem alleen nog maar zwaarder, de auto heeft gewoon veel betere accu’s nodig voor een grotere range.
Heeft zo’n e-tron “Luchtvering”. ??
Dan is verlagen een kwestie van een laptop aansluiten en wat parameters aanpassen.
@HZW: heeft standaard adaptieve air-suspension. Moet inderdaad niet te moeilijk zijn voor een tjoener om dat ff opnieuw in te regelen.
@vroaaar: ik denk dat ze bij deze iets teveel eentjes in nulletjes hebben veranderd
Baas apparaat. Ik vind de verhoudingen vet.
Ik vind hem er fraai uit zien.
Matig dat ik mailtjes krijg van Topgear magazine waarin ik kan precies dit zelfde artikel kan lezen maar 2 dagen eerder…
@ghost: ja, heel matig van Top Gear dat ze de primeurs van AB verpesten door voortijdig het nieuws te lekken…
@vroaaar: whahahaha
Na de fake uitlaat, nu de nep gril.
Een heel pak minder suv qua proporties… ?
Wat nog veel beter zou zijn (imnsho): gewoon een rs6 body met elektromeuk erin.
“.. zul je moeten erkennen dat de eerste volledig elektrische Audi ..”, lees ik. Gister schreven jullie nog precies het tegenovergestelde: “De e-tron was niet de eerste volledig elektrische Audi. Dat was de R8 e-tron in 2015.”.. onduidelijkheid ten top.
Best leuk maar dan liever in 21 i.p.v. 22 inch en de wagen zelf in zilver, grau of zwart aub
Mag zo voor de deur gezet worden, laad palen aan de overkant van de straat. ;)