Volledig uitstootloos en een dikke spoiler.
De Battery Electric Vehicle is onze huidige houvast op het gebied van schone auto’s. Terwijl iedereen zijn hersenen aan het kraken is om een oplossing te zoeken, nemen we maar voor lief dat de BEV een goede oplossing is. Niet dat het dat niet is, maar je merkt toch dat men gauw de elektrische auto als dé uitkomst aanwijst. Dus terwijl iedereen streeft naar CO2-neutraal zijn, komen er steeds meer autogerelateerde zaken waar de BEV een rol speelt. Neem de schone F1-zus, Formule E. Of de nog extremere, eh, Extreme E. Ook in andere racerij wordt nu een oplossing gezocht. Touring Cars, bijvoorbeeld. We kennen de BTCC en WTCC natuurlijk van het beste idee aller tijden: auto’s die bij je vader op de oprit staan, maar dan als raceauto. Noem eens een andere serie waar ooit een Volvo 850R Estate meedeed?
Maar goed, ook daar moet men kappen met olie stoken. VAG laat met de CUPRA e-RACER zien hoe het kan. Dat is een volledig elektrische Touring Car op basis van de SEAT Leon. Maar dan met 680 pk en een wat dikker uiterlijk. Hyundai volgde snel met de Veloster N ETCR: een opgefokte elektrische Veloster: hetzelfde idee. De volgende kandidaat is eentje die wij iets verrassender vinden.
Alfa Romeo lijkt namelijk een kleine achterstand te hebben op het gebied van technologie. De Giulia en Stelvio zijn prima, maar aan hybride of elektrische aandrijflijnen ontbreekt het in de middenklassers. Geen zorgen, het is dan ook niet een creatie van Alfa zelf. Romeo Ferraris is de naam die op dit project prijkt. De auto heeft dan ook – behalve delen van het uiterlijk – weinig te maken met de Giulia.
Concreter dan deze twee renders en de e-TCR serie wordt het nog niet, maar dan kunnen we al wel een voorspelling doen. De specs van de CUPRA e-RACER zetten namelijk de limieten in de e-TCR-serie. De Alfa zou dan dus ook een 65 kWh-accupakket krijgen met 680 pk. En natuurlijk een bliksemsnelle acceleratie.
Wanneer we de Giulia e-TCR in actie zien, is nog niet bekend. Dus kunnen we genieten van de dikschiff die we op de plaatjes zien.
Robert zegt
De Battery Electric Vehicle is onze huidige houvast op het gebied van schone auto’s.
Tenzij ze binnen 3-5 jaar komen met batterijen op basis van goedkope en ruim voorradige grondstoffen, zou ik eerder m’n geld eerder inzetten op brandstofcellen of hybride systemen.
mashell zegt
@RRRobert: als je ziet door wie allemaal en hoeveel er in batterij technologie geïnvesteerd wordt in vergelijking het de alternatieven dan is duidelijk dat die alternatieven nu al kansloos zijn. Lekker door tuffen met een fossiele auto totdat waterstof eindelijk geschikt is voor de massa (voldoende rendement, goede tank infrastructuur en veilig transport) is geen realistische optie.
stephane8200 zegt
@mashell: inderdaad. De natuur laat het ook niet toe om waterstof efficient te produceren, of gemakkelijk, goedkoop en veilig op te slaan en te transporteren in grote volumes.
Robert zegt
@mashell: het is vooral de politiek, die hierover de beleidslijnen bepaalt. Ingegeven door onderbuikgevoelens en bühnepolitiek. Er liggen bijvoorbeeld al meerdere uitgewerkte plannen klaar om waterstof te produceren m.b.v. elektrolyse, waarbij men inzet op het gebruik van door wind- en zonnekracht opgewekte stroom, op momenten dat ons netwerk overcapaciteit te verwerken krijgt.
Er zijn meerdere succesvolle initiatieven om synthetische diesel te gaan produceren, gemaakt uit bijvoorbeeld algen of afvalvetten, die niet concurrerend met de voedselproductie. Probleem is echter dat de politiek en de publieke opinie diesel hebben gelabeld als ‘satanssap’, dus ik denk dat we straks een generatie geduld moeten hebben om dit als alternatief te omarmen.
Toen voor twee weken terug het nieuws naar buiten kwam dat Tata Steel IJmuiden 1600 mensen zou moeten ontslaan, en dat daarmee het voortbestaan van deze hoogovens op het spel stond, is er geen één politicus geweest die heeft gezegd “hé, laten we de sluiting eens doorrekenen, zowel economisch als milieutechnisch”. Ik denk namelijk dat je in één keer een enorme stap zet richting het terugdringen van allerlei uitstootwaarden. Zeker nadat nog deze week bleek dat de werkelijke uitstoot twee keer hoger was als dat de vergunningen toelieten.
En dan blijf ik mijn standpunten herhalen t.a.v. de huidige accutechnologie: er wordt een enorme roofbouw gepleegd op het milieu op de benodigde grondstoffen te delven, op de mensen die deze fysiek boven de grond moeten halen en bij het verwerken van de erts tot eindproduct. Dat allemaal wordt hardnekkig stilgezwegen. Los nog van het feit dat de productie hiervan ons economisch zwaar afhankelijk maakt van één producent (China, heeft 80% van de wereldmarkt in handen) én dat voor sommige van die grondstoffen sneller op zullen zijn dan de wereldvoorraad van ruwe aardolie.
Weet je, ik heb geen enkel probleem met elektrisch aangedreven auto’s. Het is een mooie tussenoplossing. Maar waar ik wel een probleem mee heb is de wijze waarop dit ons -gesubsidieerd- door de strot wordt gedouwd, terwijl de miljarden die dit kost nauwelijks rendement opleveren. Een vriend van me is in afwachting van de uitlevering van z’n elektrische Kia eNiro, waarmee hij maandelijks zo’n 350 euro in de zak houdt. Het zou toch mooi zijn als diezelfde overheid die hem die subsidieregeling verstrekt, hem bijvoorbeeld zou verplichten tot het plaatsen van zonnepanelen. Die zou hij namelijk binnen een jaar hebben terugverdiend – en hij laat z’n auto dan in ieder geval deels op gegarandeerd emissievrije energie rijden. Maar dat is nou precies waarop de politiek hierin tekort schiet.
bischero zegt
@RRRobert: hulde voor deze top reactie ?
nissanfairladyz zegt
@rrrobert: Klopt, hier een grafiek dat laat zien dat Waterstof VEEEEEEL beter is dan elektrische auto’s op batterij: https://uploads.disquscdn.com/images/a9f8877e0b02e4d89deb84a0ce3877b885d39b8bae7b69f564f65dd82c918690.png
gandini zegt
Hebben ze die voorbumper ontworpen in Minecraft?
sjonniedeluxe zegt
Nog leverbaar dit jaar ivm 4% bijtelling?
Poulusma zegt
Even over de “schone F1-zus, Formule E”, hoe schoon zijn die auto’s als ze door diesel aggregaten opgeladen worden omdat het lokale netwerk niet aan de vraag kan voldoen?
En dan nog een vraag, komt de e-TCR met een remote control?
martijn_vangammeren zegt
@poulusma: Ik zou toch even iets nakijken voordat je claims maakt ;) want ja het lijken diesel generatoren maar ze lopen niet op diesel. Je kunt het zo opzoeken.
moondustfocus zegt
Het enige dat hier ontbreekt is het Tamiya logo
donjunior zegt
Toch knap dat je zo’n verhaal weet te verzinnen bij een tweetal photoshop plaatjes. Conclusie: Niks concreets.. gewoon een fanatiek persoon in de weer met Photoshop
mpgc zegt
@donjunior: Romeo Ferraris is een Italiaans tuning bedrijf dat zelf op basis van de Alfa Giulietta een TCR raceauto heeft ontwikkeld die het de afgelopen jaren niet onverdienstelijk heeft gedaan. Deze foto’s staan ook op hun site.
t1mothys zegt
Zo, wordt lekker BEV-ven met deze Italiaanse schone