We maakten al een inschatting van de prijs van de Audi e-tron GT, nu zegt Audi Nederland hoe dichtbij (of ver weg) we waren.
In onze buurlanden Duitsland en België was de prijs van de Audi e-tron GT al bij de introductie bekend, maar de Nederlandse importeur moest nog met de rekenmachine aan de slag. Inmiddels is er een antwoord uitgekomen: de Audi e-tron GT moet 104.895 euro kosten. Slechts 105 euro minder dan wat @RubenPriest gisteren schatte.
Audi kondigt daarnaast twee limited editions aan, de ZERO en de ZERO Competition. Audi gebruikt die Competition-naam wel vaker bij snelle Audi’s, dan hebben ze bijvoorbeeld meer pk. In het geval van de e-tron GT gaat het echter om wat ‘sportievere accenten’.
Maar laten we beginnen bij die ZERO. Deze heeft ZERO-graveringen in de achterruit, een ZERO-interieurbadge en een paar aangevinkte opties. Denk aan 21″-lichtmetalenvelgen (normaal 19 inch), matrix-ledkoplampen en verlichte instaplijsten. Dit model heeft ook met lederen bekleedde sportstoelen die exclusief zijn voor de ZERO-modellen. Het leukste pakket is misschien wel het ‘hoogwaardige assistentiesystemen’, met zaken als adaptieve cruise control, active lane assist en een 360-camerabeeld.
De ZERO Competition is zoals gezegd een pakketje met ‘sportieve accenten’, zo zijn de singleframegrille, bumpers, dorpels, buitenspiegels en Audi-ringen in glanzend zwart. Daarnaast heeft dit model privacyglas. Of je voor de ZERO gaat of de ZERO Competition maakt qua prijs niet uit, beide kosten ze 127.995 euro.
De Audi e-tron GT heeft zoals bekend een systeemvermogen van 476 pk, 630 Nm en een actieradius van 487 kilometer. De topsnelheid is 245 km/u, de 0-100 km/u is in 4,1 seconde klaar. Opladen kan met maximaal 270 kW, dan kan opladen van 5 tot 80 procent in 23 minuten klaar zijn. Met vijf minuten laden heb je 100 kilometer extra ‘getankt’. De voorverkoop van de Audi e-tron GT start op 18 februari, in mei verschijnt deze bij de dealer. Een prijs voor de Audi RS e-tron GT geeft Audi NL nog niet.
Als we kijken naar de concurrentie, dan is de Porsche Taycan misschien wel de eerste waar je aan denkt. De Audi is immers gebaseerd op de Porsche, alleen is de Taycan gericht op een wat sportiever (en hoger) segment. Deze Taycan is er inmiddels in vier smaakjes, wij richten ons voor nu op die eerste twee.
De instap-Taycan is nieuw, deze kost 87.200 euro. Daarmee krijg je een achterwielaangedreven Porsche met 326 pk, maximaal 345Nm, een 0-100 km/u-tijd van 5,4 seconde en een topsnelheid van 230 km/u. De actieradius is 431 kilometer.
De Taycan 4S is met 110.600 euro iets duurder, maar heeft dan ook met 435 pk en maximaal 640Nm meer kracht dan de instapper. Van nul naar honderd duurt vier seconde, de topsnelheid is hier 250 km/u. De actieradius van dit model is 408 kilometer.
Als we het over elektrische sedans hebben, moeten we natuurlijk ook de Tesla Model S noemen. De Plaid is de hete versie, maar qua prijs komt de Long Range met 89.990 euro het dichtst in de buurt. Deze heeft een piekvermogen van 670 pk, een topsnelheid van 250 km/u en haalt de 0-100 in 3,2 seconde. Deze heeft een geschat bereik van 663 kilometer.
piedlourd zegt
Nou, dan wordt het gezien de te verwachten afschrijving toch de Porsche.
Gatver..even m’n mond spoelen
……….
……..
……..
Ja, ben ik weer.
De Audi is overigens hoofdzakelijk FWD en die andere RWD
berlinetta zegt
Hoe kan de Audi hoofdzakelijk FWD zijn en de Porsche RWD, terwijl de Audi op de Porsche is gebaseerd?
piedlourd zegt
Aansturing van de aandrijving: de Audi rijdt FWD e n als het spannend wordt komt de RWD erbij, bij die andere is het andersom.
Ze rijden niet de hele tijd met aandrijving voor en achter, de nadruk ligt bij de een op FWD en bij de ander op RWD
mashell zegt
Waar baseer je dat op? Want de gewone e-tron is primair achterwielaangedreven. De motor voor dient voornamelijk voor recuperatie en kan bijgeschakeld worden voor aandrijving wanneer nodig. Het is logisch is vanwege de recuperatie de boel zo in te richten en het zou heel raar zijn als ze dit hier anders doen.
Charles Taycan 4S zegt
@piedlourd, hoe weet jij dat?
piedlourd zegt
Staat beschreven op autocar.co.uk, carscoops.com, automobile-magazine.fr en nog een paar sites.
De nadruk ligt bij de Audi op FWD en dat met 100% koppel.
Die andere lijkt dus beter maar ze zijn allebei veel te log en te zwaar.
Ik kan met de Ferrari 60 km harder door dezelfde bochten.
gregorius zegt
We houden het dus makkelijk
Audi e-tron GT : 105k. Moet je waarscchijnlijk wel zelf de ramen opendraaien en zit je op hout.
Audi e-tron GT ZERO : 128k; 23k aan opties.
Audi e-tron GT ZERO Competition: ook 128k, ziet ie er iets anders uit, maar dat kost niks extra.
Audi RS e-tron GT: weten we nog niet.
En ik dacht dat ze het al onmogelijk was om te onthouden welke Audi je wil met 40, 50 en 55.
Uiteindelijk kom ik op de conclusie.
Wil ik elektrisch? Ja.
Wil ik premium elektrisch? Ja.
Is er een mooie Elektro SUV die ik net zo mooi vind als zn niet-elektro stalgenoeg? Nope: de Etron tov de Q5/Q7 en de EQC tov de MLC/MLE ogen toch allemaal wat ongemakkelijk. De iX3 lijkt me echt een klasse lager.
Zou ik dan een sedan willen? hmm, heb ruimte nodig.
Next
mp014 zegt
@gregorius: iNext bedoel je ☺️
mwti zegt
Mijn keuze zou de Audi e-tron GT ZERO Competition 128k zijn maar dan kan ik ook voor een Porsche gaan. Dat is toch een ander level dan een Aldi (Auwwdie) waar je met vier nullen op de motorkap en de vijfde achter het stuur de mindere bent.
marcomanta zegt
Mooi! Ik zou in het filmpje ook wat andere kleuren willen zien, wit of iets met de oer quattro kleuren.
Charles Taycan 4S zegt
Nog meer keuze in het bovenste EV segment, prima! Denk dat Porsche goede zaken blijft doen na het zien van deze Audi prijzen…👍 Voor ieder wat wils!
berlinetta zegt
Als je puur af gaat op de specs, dan is de Model S LR toch de beste op papier. Knap van Tesla.
Charles Taycan 4S zegt
Op papier wel, in de praktijk niet: https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html?fbclid=IwAR271e2syzsKbOct7Wu4K6GbQldVVePmXAWL1h91hb0NiHX7C13guOjCY1c
vacano zegt
105K voor ZERO? Sorry maar dan toch eerder de Taycan
eklasse zegt
‘Duur’ in aanschaf, ‘goedkoop’ in de lease. Doorgaans smullen potentiële leaserijders daarvan…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wat was de marketingafdeling denkende toen ze de naam “Zero Competition” bedachten??? Dat betekent in ’t Engels ook zoiets als “geen tegenstand” en lijkt me nou niet wat je wil uitstralen… Maar goed, ’t blijven Duitsers…
mashell zegt
Hoezo wil je dat niet uitstralen? Zero competition straalt uit dat je zo goed bent dat je geen tegenstand hebt. Zoals Lewis Hamilton in de F1. Het is natuurlijk een beetje vreemd omdat deze in de Taycan een heel directe concurrent heeft. Maar als er iets onlogisch kan zijn dan is het marketing.
b088y zegt
Wil je range dan koop je een tesla.
Wil je een badge dan koop je de Porsche.
Maar wanneer koop je de Audi dan?
kruij zegt
@b088y: je neemt een Audi als je van onder stuur houdt
SimonMc zegt
*onderstuur
smex zegt
@b088y: waarom zou je de taycan alleen voor de badge willen? Ik vind de Audi overigens mooier dan de Taycan, die ik ook al goed eruit vind zien. Dus ik zou sowieso zonder twijfel voor de Audi gaan.
rutgerg zegt
@b088y: niet?
porker zegt
@b088y: voor de fanboy, de asorijder en voor de brave burger die niet met een Porsche aan kan komen rijden. Wat zullen ze wel niet denken!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Je koopt geen Porsche voor de badge hoor.. Maar vooral als je beter wil zitten dan in een slecht afgewerkte ipad waar de lak van loslaat.
b088y zegt
@F36GC: dat bedoel ik, dan valt de Audi weer af.
autoriteit zegt
@b088y: ehh… de Tesla dus
autoriteit zegt
@b088y: als je kwaliteit wilt (geldt ook voor de Porsche) en een auto met een design waar de anderen niet tegenop kunnen. De e-tron GT Quattro is echt een beauty. De Porsche Taycan vind ik ook een prachtige auto, maar de Audi vind ik nog mooier. Het gave is ook dat de productieversie bijna niks afwijkt van de concept. Zet m maar voor de deur in de kleur Kemoragrijs metallic met oranje remklauwen.
HZW zegt
Volgens mijn is de e-tron GT en Taycan een gezamenlijke ontwikkeling van Audi en Porsche.
De Audi is niet gebaseerd op de Taycan, als het een gezamenlijke ontwikkeling is.
Porsche mocht de spits afbijten omdat ze hem (een EV) harder nodig hadden dan Audi.
mashell zegt
Denk ik niet. Uiteraard is MLB evo een Audi platform maar Porsche was zo vroeg met de Mission E en Audi komt hiermee twee jaar nadat de Taycan af was. Ook is de daklijn veel meer Porsche dan Audi. Dit is gewoon een Taycan met een Audi carrosserie. Een auto die ze echt samen maken zijn de nieuwe Q5 en Macan.
donpiston zegt
@mashell: De Taycan en de etron staan op het PPE platform. MLB/MQB zijn de platformen voor klassieke verbrandingsmotorisaties. De IDx-modellen staan op MEB.
lekkerdwars zegt
Nieuwe Model S veegt alles en iedereen op in dit segment. Jammer dat er vooralsnog geen spannende kleuren zijn en wat meer mogelijkheden om te personaliseren!
tourbillion zegt
De 5k verschil tussen de gt en 4S.
Denk dat de verkopen gaan tegenvallen.
coupedriver zegt
Altijd die Porsche toch…?! Dat is een perfect voorbeeld van een ‘nobrainer’.
TNThomas zegt
Ongelofelijk dat de Model S al zo lang op de markt is en toch betere specificaties biedt dan de relatief nieuwe concurrentie. Daarbij komt dan nog de prijs, want als je opties gaat aanvinken is het een (te) duur feestje bij de Duitse merken.
Charles Taycan 4S zegt
Voor de Tesla liefhebbers die denken dat die beter presteert dan een Taycan in de praktijk komen van een koude kermis thuis…. alleen op papier dus, niet in de praktijk. Porsche is vanouds voorzichtig met opgeven van specs qua range, vermogen en acceleratiecijfers, in de praktijk scoren zij vaak beter zoals nu ook weer blijkt uit dit onderzoek: https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html?fbclid=IwAR3c6tI6b2GSTen81QEiVZ_EakcxUHZGhft1cGeNiy3KRV8x9g8s6c0lPug . Sales van de Tesla Model S zijn worldwide dramatisch ( logisch ook met een 9 jaar oud model want wie koopt dit nog?) net als de Model X overigens. Goed dat er meer aanbod komt in dit topsegment van andere merken.
TNThomas zegt
Als ik de cijfers in de link goed begrijp, dan kan ik het volgende concluderen: De Model S Performance komt 5 mijl minder verder dan Taycan 4S. Met wat opties is de Taycan 4S aanzienlijk duurder en dan komt deze dus zo goed als even ver als een auto die al 9 jaar op de markt is. Bovendien is de data in de link van 2020. De recent gefacelifte 2021 Model S Long Range met een range van 412 mijl op papier zal dus (veel) verder komen dan de Taycan 4S, want dat is 96 mijl meer range dan de geteste 2020 Model S Performance op papier. Ook kost die 2021 Model S Long Range grofweg €20.000 minder dan de Taycan 4S en dat verschil groeit als je opties aanvinkt. Begrijp ik het dan goed?
Dan heb ik het trouwens maar niet over de 2021 Model S Plaid+ met meer dan 520 mijl range op papier.
Charles Taycan 4S zegt
De papieren Tesla range is niet de praktijk range , hoor ik ook van berijders die er een gehad hebben en nu Overgestapt zijn naar een Taycan. De Model S facelift komt pas in september dus daar valt in de praktijk nu nog niets over te testen alleen papieren range . Jij rijdt met een Tesla zelf?
TNThomas zegt
We gaan het zien hoe lastig Tesla het met een 9 jaar oud model kan maken voor Porsche. Zeker in de Plaid+ uitvoering…
Op de vraag of ik een Tesla rij ga ik niet in, want niet iedereen voelt de drang zijn eigendom in zijn gebruikersnaam te zetten en onder ieder artikel te delen. ;)
Charles Taycan 4S zegt
Tnt, nee, dat begrijp ik volledig…. dat zou ik dan igv n Tesla ook niet doen!😉 Verder merk ik bij u op mijn reacties enige vorm van jaloezie …. maar ik kan het natuurlijk mis hebben, altijd de wat stekelige en op de man gerichte en niet ter zake doende opmerkingen…onnodig en jammer op een autosite me lijkt.
TNThomas zegt
Charles toch…
Charles Taycan 4S zegt
TNToch….
mopar zegt
@TNThomas: zo is het!
thjvanvlerken zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de realistische range. ik begreep dat de taycan best dicht bij het opgegeven range komt, zal zijnaudi broertje ook doen denk ik zo dan maar de tesla?
harrie zegt
Maar komt Audi ook met een Turbo?
wop10 zegt
@harrie: TSI 95pk instapper…🧐
mashell zegt
Dan kom je straks bij de Audi dealer omdat je de E-tron GT zo mooi vindt. Die staat naast de gewone e-tron SUV. Die heeft eitjes mindere specs maar is in de 55 variant wel 30k goedkoper. Je maakt in beide een proefrit en komt to de conclusie dat de e-tron SUV veel meer waar voor zijn geld biedt.
ghost zegt
Niemand die zich afvraagt waar die 6000 euro meerprijs vandaan komt t.o.v. Duitsland?
Pon zal het zelf ook niet kunnen verklaren en al konden ze het, doen ze het niet. Maar goed, auto’s zonder uitstoot kosten slechts €95,- om op NL-kentekens te krijgen. Het transport verwaarloos ik voor het gemak maar even met het feit dat zoon auto’s zonder officiële garantie koopt van VAG. Dat je dan ietsje wilt verdienen zoals in België, snap ik, maar vind het zo raar dat wij altijd de slechtste deal krijgen.
intimrasiert zegt
Dat heet PON-tax
ronaldotour zegt
@ghost: Zijn de uitrustingsniveaus hetzelfde? Misschien dat het prijsverschil door komt.
gezondverstand zegt
Autorijden zonder uitlaatgeluid = geen ruk aan.
grandmasterb zegt
Is de binnenruimte ook zo klein als die van de Taycan? Die heeft alleen genoeg ruimte voor mensen die geen kinderen hebben. De Tesla S heeft veel meer binnenruimte en ziet er veel beter uit.
mopar zegt
Toch een duizendje of 20 te duur. Vind hem zelf wel veel mooier dan die Taycan, zeker van achteren vind ik de porker er veel te glad uitzien. Wil niet zeggen dat Audi in de rangorde onder Porsche zit en zodoende een prijsverschil van net €5K te weinig is om zich te differentiëren. Maar even kijken wat de nieuwe Plaid versies van Tesla gaan doen.
Charles Taycan 4S zegt
Tesla gaat een zware dobber krijgen aan de Taycan en deze Audi in dit segment met een 10 jaar oud model S. Sterker nog, dat hebben ze al, er wordt amper meer een Model S of X verkocht…. en er is nog meer concurrentie vanuit Duitsland en Jaguar op komst dus keuze genoeg buiten Tesla.👍
stefan82 zegt
@Charles Taycan 4S: Tesla rijders zijn als iPhone gebruikers. Ze geloven in waar het bedrijf achter de producten voor staat. Met rationele argumenten ga je niemand van deze groepen overhalen. Zowel Tesla en Apple zijn superieur, zonder het nog maar over producten te hebben, om mensen aan hun merk te binden.
De fanboy uithangen en deze mensen hiervan pogen te overtuigen is dan ook onzinnig.
Groeten van een gelukkige ModelS eigenaar alsmede fanatieke Apple gebruiker. Ohja… hetzelfde gaat ook op voor Ducati… :)
Charles Taycan 4S zegt
@stefan82, ik bemerk inderdaad bij veel teslabestuurders, meestal geen eigenaar want lease, een soort van hyperig fanboygedrag die idd met valide argumenten niet voor rede vatbaar zijn en blijven hangen in hun eigen gelijk aangespoord door hun Messias Musk.😉 Wel jammer, zou ze graag eens uitnodigen voor een proefrit in een ander merk EV… 😉 och, wellicht ooit als ook de financiën het toelaten ipv de lage bijtelling.😉Wens u verder veel plezier met uw Model S.🙏
rrfm zegt
Als ik al een van de drie zou moeten kiezen dan zou ik zeker voor de audi gaan.
Ziet er van binnen en buiten goed uit.
De taycan is mooi van binnen maar van buiten een beetje ongelukkig. Het lijkt wel alsof de auto aan et huilen is.
En een tesla is vreselijk van binnen.
De bouwkwaliteit en de klantenservice zijn ook niet mals.
Ik wacht lekker op de eqs of een vergelijkbare auto.