Laatst bij de duurste Renault gingen we nipt over de 60K, maar Volvo redt het tot voorbij de ton!
Een ton, als ‘ie bedoeld is om regen in op te vangen word je er wellicht niet warm van, maar als het een bedrag is waar je een auto voor kan kopen dan ligt dat opeens heel anders. Opeens is een heuse Ferrari Testarossa binnen bereik, of wat te denken van een Jaaaag F-type of een Audi RS6. Enfin, dit scenario hebben we laatst al eens de revue laten passeren.
Wat echter niet opgenomen was in die lijst, was een regelrechte bijtellingsknaller. Wellicht is dat ook niet het eerste waar je aan denkt als je zo’n bedrag mag uitgeven aan een auto. Bovendien zijn we nu toch eindelijk verlost van dat bijtellingsgeneuzel. Nou ja, ja en nee. Als het om de nieuwe auto’s gaat kunnen met zijn allen weer massaal opteren voor een Golf GTD (rijtest) in plaats van een 1.6 TDI Slowmotion. Op de tweedehandsmarkt werken de ingrepen van de overheid in de vrije markt echter nog wel even door.
Neem nou deze Volvo XC90 T8 (rijtest). Een dikke bak natuurlijk, die zelfs verkozen werd tot autoblog auto van het jaar in 2015. Maar daar betaal je ook voor. De nieuwwaarde van dit exemplaar lag op 100.400 Euro. Na 37.539 kilometer en inclusief enkele vouwen in het leder van de ergonomisch verantwoorde bestuurdersstoel ligt de vraagprijs nu op 101.999 Euro. Huh?
Ondanks de eerder genoemde felbegeerde titel die de auto in de wacht sleepte, reflecteert deze ferme vraagprijs niet dat de auto gezien wordt als een klassieker in wording. De waardestijging heeft alles te maken met het lage bijtellingsprecentage dat je verschuldigd bent als je in deze auto gaat rollen als DGA (of als je baas je een tweedehands Volvo laat uitkiezen als leasebak). Iets soortgelijks zagen we ook al bij deze ontiegelijk dure Passat in het verleden.
Je pakt dus wat fiscaal voordeel en de handige verkoper probeert daar een graan(tje) van mee te pikken door een deel van de winst te appropriëren. Hij is overigens niet de enige, gezien het feit dat er meerdere, vergelijkbare XC90’s aangeboden worden voor ongeveer dezelfde prijs. Stuit deze praktijk je tegen de borst, of zie je zo’n comfortabele Volvo wel zitten en ga je keihard onderhandelen om de ‘bonus’ van de overheid eerlijk te verdelen met de handelaar?
900t zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Knappe wagen, maar als particulier niet interessant.
2505 zegt
Ooit stond Volvo voor praktisch, veilig, degelijk en no-nonsense, dat laatste is er nu wel vanaf sinds de komst van dit soort modellen. Beetje audi dit
viezefreddyw zegt
@Deuxmille505: Ooit stond Mercedes voor luxe, comfort en klasse. Ooit stond BMW voor dynamiek, souplesse en sportiviteit. Ooit stond Lamborghini voor hardcore geweld, onhandelbaar en over the top design. Ooit stond Ferrari voor snelheid, design en exclusiviteit. Ooit stond Citroën voor ultiem comfort en vormgeving. Ooit stond een Mercedes GL voor een perfecte terreinwagen. Nu voor een handtasje voor rappers en B-artiesten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijden veranderen.
Donstil zegt
@viezefreddyw: Doe eens. Ik zat er net lekker in.
2505 zegt
@viezefreddyw: ho, daar ga je de mist in, Lamborghini stond ooit voor trekkracht, offroad en landbouwwerkpaard
viezefreddyw zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: Dat is helemaal waar. Gaan we nog verder de geschiedenis in.
Sir_Vmax zegt
@Deuxmille505: porsche ook…
rauto zegt
@Deuxmille505: Ja kijk alleen dat leer al haha
shibby zegt
Mooi apparaat zeker, voor een ton zou ik echter toch echt wat spannenders kiezen
bartsmit zegt
Dit hoort zo’n 70k te kosten. 30K teveel dus – hoeveel bijtelling kun je daar voor lappen?
MaartenD zegt
Dat interieur ziet er echt niet uit..vooral de middenconsole….kunnen ze nog wat leren van de Duitsers
thomasthomas zegt
@maarten020: helemaal mee eens, maar dat mag je niet zeggen. Want Volvo is in Nederland heilig pfff…
bonzoo zegt
Voor dat geld koop ik 2 droomauto’s van me!
rauto zegt
Overrated hok.
kennone zegt
Meer dan een ton voor een 2e handse SUV met vier cilinders.. Wij hebben ooit nog thuis een Volvo van bijna €140000,- gehad! XC90 V8 met veul opties. Maar die was na 37000km denk nog minder waard dan deze door de afschrijving haha
gerjan zegt
Ik ken iemand die had een ook een nieuwe volvo t8. Alle opties aangeklikt die er waren op eentje na. Dat donker glas. Dat vond hij te donker en heeft hij bij een ander bedrijf laten doen. Zijn volvo koste toen iets meer dan 114.000. Met velg maat 20 voor de Omee en voor de winter 19. Maar hij kwam uit een BMW 530 nieuwe model. En de volvo was het toch niet helemaal. Meneer heeft hem daarom ook voor bijna zelfde geld verkocht en rijd nu in zo’n porsche suv. Maar dan wel eentje op stroom en diesel.
bitd zegt
@gerjan: porsche is toch benzine plus accu?
snorrie zegt
@gerjan: wat een verhaal, zeg.
naamloos3 zegt
wat ziet die bestuurdersstoel eruit
dadutchdude zegt
Wauw, wat zit er een flut interieur in zo’n XC90. Volvo, dit kan echt niet meer als je een auto voor 100k verkoopt.
raym zegt
Wat ziet die bekleding van de bestuurders stoel er slecht na 37000 kilometer zeg.
carlover66 zegt
Volvo is het altijd net niet, doe mij maar een mooie Range Rover of een Q7 voor dat geld!
berlinetta zegt
De detailfoto’s doen deze auto geen goed zeg. Ik vind die remschijven heel klein uit zien en het interieur ziet er ook afgeleefd uit na 37k km’s. Wellicht ligt het ook aan de saaie kleurkeuze. Voor een ton had ik toch iets anders gekozen. Waarschijnlijk 2 auto’s zelfs.
v60germany zegt
@berlinetta: ik ben het volkomen met je eens.
Een dergelijke prijsklasse ga je niet ff met je standaard digitale camera zulke foto’s vastleggen. Ook de details zijn goed bedoeld, maar falen in deze foto’s ten grootste.
Blijkt maar weer dat een fotograaf en zijn apparatuur, als een vak mag worden begrepen!
E34M5Touring zegt
Lekker smoezelig interieur. Veel krassen op het plastic. Leer van de bestuurdersstoel heeft al vouwen. Zag mijn S70 er na 330k toch beter uit vanbinnen.
dijan zegt
Chinees leer?
mrrallycross zegt
Daar ga je toch vrijwillig niet in rijden? Met belastingvoordeel wel maar gewoon niet
duufjexc90t8 zegt
Heb zelf als ondernemer de xc90 T8 aangeschaft. Heb er tot nu toe echt geen spijt van. Kan er zowel heel relaxed en zuinig in rijden. Maar in powermode ( met Polestar optimalisatie) tot 420 pk ter beschikking. Dat tovert toch wel een glimlach op je gezicht. Al met al heb ik zo 2 auto’s ineen (dat valt dan nog best mee voor die prijs ;)
nikos zegt
Ik heb zelf ook een T8 na een Audi Q5. De bestuurdersstoel ziet er bij mij na 25.000 nog als nieuw uit dus dat is denk ik gebruikers afhankelijk. Omdat het nappa leer vrij zacht is en de vulling ook kan het leer bij wat zwaardere mensen wel snel gaan lubberen. De mijne staat op 21″ Shiny porrnojetsers en dan is t toch echt wel indrukwekkender dan de Cayenne van een collega van mij. En de T8 is gewoon heerlijk ruim! 7 zits en giga achterbak.