Met de duurste Volvo S80 van Nederland kun je lekker anoniem van het leven genieten.
Het is misschien wel de meest ingetogen luxe-sedan ooit gebouwd. We hebben het uiteraard over de Volvo S80 van de tweede generatie. De eerste generatie had een opvallend front en bijzondere achterzijde met de brede heupen en apart vormgegeven achterlichten. De tweede generatie daarentegen was nog neutraler dan een stel Zwitsers in de oorlog.
Dat wordt door velen gezien als een nadeel, maar het was juist het USP van de auto. Met een E-Klasse, 5 Serie of A6 laat je duidelijk zien dat het goed met je gaat. Met een Jguar XF laat je zien dat je ook nog eens een afwijkende en ontwikkelde smaak hebt. Maar met een Volvo S80 kies je bewust om onopvallend door het leven te gaan.
Duurste van Volvo S80 van Nederland
Neem dit exemplaar. Voor het vermaak hebben we gekozen voor de duurste Volvo S80 van Nederland die wij op Marktplaats konden vinden. Normaal gesproken is het nieuwere model (in dit geval de S90) op alle vlakken beter, maar die vlieger gaat niet helemaal op. Dit is namelijk een heuse Volvo S80 T6.
In de S80 stond T6 nog voor een heuse zescilinder, in plaats van een viercilinder met allerlei blaasinstrumenten. Een overheerlijke, vol-romige 3.0 zes-in-lijn met turbo. Deze motor was ontwikkeld voor maximale souplesse, niet zozeer om enorm potent te zijn. Met 304 pk en 440 Nm kom je overigens niets te kort. Je kunt er overigens een altijd een paar pk’s en Nm’s bij laten chippen, alhoewel het maar even de vraag is hoe leuk de automaat dat vindt. Sowieso, in 6,7 seconden haalt dit slagschip de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u, 70 km/u meer dan de huidige Volvo’s.
Risicoloos
Uiteraard is het een vrij risicoloos uitgevoerd exemplaar qua kleurstelling, deze duurste Volvo S80 van Nederland. De blauwgrijze lak en de zwart lederen bekleding zijn weliswaar niet spannend, maar zullen ook niet snel vervelen. Dat niet alleen, het past wel bij het ingetogen karakter van de auto.
Qua uitrusting kom je in elk geval niets te kort. Werkelijk alles lijkt erop te zitten wat je kon bestellen. Het is een vrij complete ‘Summum’-uitvoering, die vervolgens nog eens is voorzien van een flink aantal opties. De nieuwprijs was destijds dan ook 80 mille.
Prijs duurste Volvo S80
Hoeveel is daar nog van over? Welnu, de verkopende partij vraagt er 26.900 euro voor. Dat lijkt veel, maar houdt er rekening mee dat de duurste Volvo S80 van Nederland slechts 47.627 km heeft gelopen. Met name de kilometerstand is vrij zeldzaam voor zo’n fijne reis-Volvo. Je kunt hier dus nog een hele tijd mee vooruit. Interessse? De Volvo S80-advertentie vind je hier. Check ons Volvo S80-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten. Uiteraard hebben we ook een ‘Mijn Auto’ voor je, zodat je alvast een idee hebt om te zien hoe het is om zo’n auto te hebben:
Meerlezen? Dit is de duurste Volvo V70 van Nederland!
Dutchdriftking zegt
Een hele knappe wagen, maar de nieuwe S/V90 vind ik wel heel erg veel mooier.
Robert zegt
Feit: volgens sommige adverteerders is een Volvo met 4 ton op de teller ‘net ingereden’. Maakt dat deze Volvo ‘fabrieksnieuw’?
Wel een tijdloos mooie auto, zeg.
Turbo S zegt
Fraaie auto en droogt goed op.
viezefreddyw zegt
Met name aan het interieur kun je goed zien dat Volvo flinke stappen heeft gemaakt.
lucas23 zegt
Doe mij maar een Bentley.
vaakbenjetebang zegt
De automaat van deze auto’s lijkt welhaast van glas… Je kunt er geluk mee hebben, maar hoe vaak heb je nou geluk?
kennone zegt
@vaakbenjetebang: valt wel mee, de oude 5 en 4 bakken waren zwak maar deze is best sterk. Hebben hem met een getunede T6 AWD S80 gehad en een V8 in de xc90 nooit problemen gehad. De oudere 5 bak was idd ellende, helemaal na het tunen van de D5 die er aan vast zat.
vaakbenjetebang zegt
@kennone: zelf heb ik er geen gehad dus ik heb geen ervaring uit de eerste hand, maar onder bekenden reden er veel rond, en daar hoorde ik vaak nare verhalen van. Kleppenblokken, algeheel malheur qua schakelgedrag tot catastrofaal mechanisch falen. Leek mij geen aanrader op die basis…
piebepost zegt
Dat was een generatie eerder. Deze generatie is oerdegelijk, maar schakelde wel beroerd. Ik heb jaren geleden vele km’s gereden met een D5. Een op vrijwel alle fronten heerlijke wagen (stoelen, audio!), hoewel naar mijn smaak iets te comfortabel (had dan ook geen sportgoodies), maar die vreselijke bak vernaggelde de ervaring.
Variomatic zegt
Het ding staat al meer dan een jaar te koop (zie advertentie, sinds dec 2019) dus dat schiet lekker op die vraagprijs.. en zo’n lage km stand is niet per definitie een pré bij een auto die 7 jaar oud is, stilstand is achteruitgang..
marco22 zegt
Idd. Te duur. Of mensen die dan geen S80 kiezen maar doorsparen voor S90. Wel een frisse kleur van deze!
madmarky zegt
Importauto uit 2014 die pas twee jaar later op Nederlands kenteken is gezet. Of die kilometerstand helemaal aantoonbaar is, is dus ook maar de vraag
The Stig NL zegt
Wat een schattig infotainment schermpje! 🤪
marco22 zegt
Maar de leukste S80 is er eentje met V8! :-) **pakt sleutels**
kennone zegt
Ding heeft nog niet eens xenon..
vacano zegt
Dogan Banden?? Geen NAP ! Kan je net zo goed naar Jet Cars
Variomatic zegt
@vacano: geen nap komt alleen doordat ie is geïmporteerd toen ie 2.5 jaar oud was, dat betekent niet per definitie dat de km stand onlogisch is, alleen de nap/RDW geeft dan geen oordeel. Als eea met sluitende administratie te onderbouwen is lijkt met dit geen punt..
vacano zegt
beetje absurd dat de RDW met een sluitende administratie geen oordeel geeft !
Had niet gelezen dat het een import is.
Wel eens gelezen dat met de meeste importauto’s in Nederland geknoeid is
vaakbenjetebang zegt
@vacano: Zo heb ik wel eens gelezen dat Guus Meeuwis een goed album had gemaakt. Ook al niks van waar.
ouwedibbes83 zegt
@vacano: de RDW gaat die bewijzen van onderhoud bij een importauto niet allemaal controleren, veel te ingewikkeld. Stel je importeert een Lada uit Rusland, dan is t toch praktisch niet haalbaar om als RDW na te gaan of al die info over onderhoud en KM-standen precies klopt? Daarom kiezen ze voor “geen oordeel” en maken ze op die manier geen claims die lastig na te komen zijn.
carlover66 zegt
Boekjes worden tegenwoordig ook gewoon nagemaakt. Een import kopen in Nederland = 0 garanties. Lekker zelf importeren en goed weten wat je doet hoeft daarentegen niets mis mee te zijn!
rolov zegt
@carlover66: tegenwoordig draaien die Duitsers hem ook gewoon al terug
Variomatic zegt
@rolov: uit onderzoek van de EU blijkt dat vooral schimmige handelaren die auto’s importeren aan de tellers klooien. Dus in een ander land zelf kopen = lager risico dan in eigen land een import bij een handelaar kopen. In Duitsland is trouwens ook strafbaar, wat het hier nog niet direct is..
thezwart zegt
Gewoon halogeen dus mist de nodige spullen…
bbfix zegt
@thezwart: en geen stoelventilatie.. pff afzien zeg
v0lv0freak zegt
De koplampen kloppen sowieso niet, want de laatste jaren (met de facelift bumper) hebben niet meer dat oranje reflectortje in de koplampen. Dit zijn dus sowieso niet de koplampen waarmee de auto de fabriek heeft verlaten.
carlover66 zegt
Import… nieuw neusje en oogjes en gaan met die banaan!
raoufff zegt
Ah mooie tijd, toen Volvo-rijders echte nette mensen waren in het verkeer.
soundgarden zegt
Stukje verder op in de straat staat ook zo’n model, zwart, sedan, dubbel pijpje links en rechts, en het opschrift V8 op de bips. Kan een Volvo kenner mij even enlighten? Kenteken weet ik zo niet, maar kijk er altijd even naar. Bijzondere kar, wist niet dat ze V8en in Volvo’s stopten???
piebepost zegt
Hebben ze ook niet lang gedaan. Betrof een blok speciaal voor Volvo ontwikkeld door Yamaha. Dit omdat het blok overdwars geplaatst moest worden en het blok dus een stuk compacter moest worden dan wat er standaard bij toenmalige moeder Ford op de plank lag. Het blok was met name bedoeld voor de Amerikaanse markt, met dus slechts 315 paardjes uit een ongeblazen 4,4, al was dat voor die tijd ook weer niet heel ongebruikelijk. Hij is geleverd in de S80 en XC90, en grappig genoeg waren er volgens mij nog een aantal kleine sportwagen fabrikanten die het blok gebruikten en het zelfs nog flink wisten te kietelen. Ik weet in ieder geval nog vrij zeker dat Noble het gebruikt heeft, en er naar ik meen zo’n 600pk uit wisten te halen doormiddel van een flinke turbo.
joris1988 zegt
@soundgarden: Dat is een blok van Yamaha met een prachtig geluid.. Noble m600 gebruikt ook in de basis deze motor, leuk om die even op YouTube te bekijken (topgear).
roadrage zegt
@soundgarden: yep. Blok is deels ontwikkeld door yamaha. Als je de dempers eruit haalt klinkt die nog best lekker ook! Schijnen alleen niet echt betrouwbare blokken te zijn. Zie oa. Volvo forum.nl
piebepost zegt
“Neutraleren dan Zwitserland” vind ik wel wat overtrokken hoor. Vergelijk je het met de equivalenten van de genoemde Duitsers uit die tijd, dan is de Mercedes in mijn optiek niks spannender en de Audinzelfs oersaai. De BMW was wel uitgesproken. Maar waar die E60 mij tegenwoordig toch wel erg vorig-decennium overkomt, vind ik de S80 juist erg goed oud worden.
ouwedibbes83 zegt
@piebepost: toen deze S80 in 2014 op kenteken werd gezet, rolden er bij BMW de F10 generatie van de 5-serie al weer een paar jaar van de band. Die is wat minder controversieel dan de E60 die in 2003 werd geïntroduceerd en ook naar mijn mening minder tijdloos oogt. Juist dat afwijkende ontwerp, de designbreuk met z’n voorganger, de veelgeprezen E39, maakt dat de E60 al meer gedateerd oogt.
piebepost zegt
Klopt, plus de S80 is van 2007, zit toch weer 4 jaar tussen. Het grootste mankement van de E60 zou inderaad zomaar eens zijn voorganger kunnen zijn. Ik zocht de BMW net nog even op op wikipedia (ben niet zo thuis in de modelnummering), en daar stonden ze onder elkaar. Man man man, dat is er toch allemaal niet op vooruit gegaan zeg.. Grappig genoeg bedacht ik me dat juist Volvo’s designtaal toch wel juist een soort van moderne interpretatie is van die van BMW toen: Hoekig, weinig tirelatijnen, statig doch ingetogen, laag, breed, lang. Maar goed, wie ben ik. Vooralsnog kunnen ze bij Volvo alleen maar dromen van BMWls verkoopcijfers.
Jopie zegt
Dan toch liever die V8 die rochelt als een Amerikaan.
Oja en natuurlijk wel eentje met de Dynaudio optie.
v0lv0freak zegt
Toch kan het luxer. Boven de summun stond nog de executive.
Zelf rijd ik nu alweer 2 jaar een S80 V8 executive van 2008. De T6 destijds ook proefgereden, maar de V8 was toch altijd de droom! Helaas is de V8 maar tot 2010 gemaakt.
Inmiddels voorzien van een sportuitlaat, eibach veren en enkele facelift upgrades. Maakt het een (nog) mooiere auto om te zien en om te horen :)
Het is dat de S80 al in de categorie ‘mijn auto’ zit, anders had ik mezelf ook wel willen opgeven.