Kekke Golf hoor, deze oude bekende. Kost dat nou, op Marktplaats?
Gisteren konden we je exclusief vertellen wat de nieuwe Golf GTI gaat kosten in Nederland. Het bedrag van 48.195 Euro was voor velen toch wel even schrikken. Een generatie geleden kocht je daar gewoon nog een Audi S3 voor (bij introductie). Maar ja, hoewel de ECB blijft volhouden dat het moneyprinter go brrrrr-beleid geen inflatie tot gevolg heeft, is dat gevoelsmatig toch een tikje anders.
De prijs roept echter ook de vraag op wat je tweedehands kan krijgen voor je zuurverdiende pegels. En voor het gemak hebben we het maar even bij Golfjes gehouden. Wie wil er immers niet zo’n kloeke Wolfsburger in Nederland? Sorteren op het zeer on-hollandse hoog naar laag levert een opvallende winnaar op. Voor de prijs van een Golf VIII GTI met twee opties, heb je gewoon een blubberdikke Golf VII R met een kleine 30.000 kilometer achter de kiezen. Hieronder zie je dat mannen van een bepaalde leeftijd daar wel warm van worden. @wouter vond ‘m ook best lekker trouwens, tijdens de rijtest met dit exemplaar.
En geef ze maar eens ongelijk. De Golf R is natuurlijk de dubbele whopper met alles uit het Golf gamma. Dat geldt zeker voor dit exemplaar, dat is voorzien van een zwik carbon goodies, de dikke Akrapovic uitlaat, het Executive Pakket, het Leder Pakket, het Performance Pakket, het Spiegel Pakket, het Veiligheids Pakket, het Winter Pakket en het alle Pakketten Pakket. De nieuwprijs van deze Golf bedroeg maar liefst 77.202 Euro. Niks mis mee.
En wees eerlijk…Eigenlijk is de Golf VII natuurlijk meer premium dan de Golf VIII. Bij die laatste zie je toch overal dat Volkswagen heeft moeten beknibbelen om de kosten van dieselgate en de EV-wende te dragen. Enige nadeel is dat de ‘R’ eigenlijk niet de versie is die je wil hebben. Met zijn vierwielaandrijving is ‘ie zwaarder en logger dan de GTI. Dat geldt zeker in vergelijking met de nieuwe GTI, waarbij Volkswagen echt zijn best heeft gedaan de staart wat speelser te maken. Wat zou jij doen?
fendercd60 zegt
Ik zou als ik het geld had ( en als nog zou ik nooit dit kopen ) maar ik zou eerdee deze kopen dan de nieuwste.
ghost zegt
@fendercd60: deze is ook sneller dan de nieuwste van 0-100 met dank aan het nieuwste wapen van Greta Thunberg; het Otto-Partikel-Filter.
fendercd60 zegt
@ghost: echt 1 van de slechtste ideëen ooit.
vaakbenjetebang zegt
Dubbele whoppers zijn voor amateurs. Alleen triple whoppers zijn lunchwaardig.
Deze auto doet me niks, maar het kleurtje helpt wel. Al was het maar om te voorkomen dat je wordt aangezien voor een nachtapotheker.
mashell zegt
Die mosterdkleur vind ik nou echt iets voor 50 plussers die nog niet aan grijs toe zijn.
gromit zegt
@vaakbenjetebang, deze auto doet je niks? Zijn daar tegenwoordig geen pilletjes voor?
grasvreter zegt
Op de foto, de oude golf rechts. 9 eigenaren in 20 jaar tijd. Totaal niet stereotype.
En de gele die te koop staat, 4 uitlaatpijpen voor een 2.0 4 cilinder. Zo overdreven. Doet een lancer evo gewoon met 1 pijpie.
Voor de rest, netjes gestyled voor een golf! Meestal zien ze eruit alsof ze door need for speed underground zijn gehaald.
bierbuik zegt
@grasvreter: mijn Saab ook, 2.0 turbo met 1 uitlaat. 4 uitlaten mag best, maar zorg dan ook dat je een écht snelle wagen hebt
johnhert zegt
@bierbuik: AL rijdt een Golf R wel rondjes rond jouw Saab…
bierbuik zegt
@johnhert: daar wens ik hem veel plezier mee, dikke bak wel zo’n R, maar ik heb er helemaal niks mee. Als je het verschil in prijs in acht neemt, heb ik in mijn ogen veel meer waard voor mijn geld.
rikus zegt
@johnhert: Elke auto van 80 ruggen rijdt rondjes rond een oude Saab.
adje070 zegt
Een Saab ???
saxoke zegt
@bierbuik: deze golf is sneller dan alles wat opgenoemd wordt.
bierbuik zegt
@saxoke: mag ook wel met 4x zoveel uitlaten!
wigboldus zegt
Saab heeft toch veel meer charme dan een Golf.
Hiervoor 9 jaar gedaan met een Golf 5 (zelf 200.000km er in gereden), rij nu in een Saab, ook een 2 liter turbo (met inmiddels 240pk door wat software optimalisaties).
Golf is speelser in de bochten, maar de Saab vindt ik echt fijner rijden, en de Saab op zijn staart trappen is toch veel leuker!
bierbuik zegt
@wigboldus: jij begrijpt het!
adje070 zegt
een saab rijd inderdaad heerlijjk maar vergelijken met deze golf is geen goed idee / je staat gewoon stil als je zo n golf tegen zou komen ??
slickrick zegt
@grasvreter: mijn vroegere 540i V8 had ook gewoon 1 pijp, nog even en ze gaan 3 cylinders uitrusten met 4 uitlaten
veloce zegt
@slickrick: ach, mijn 1.4’tje heeft affabriek gewoon 4 uitlaten :-)
nicolasr zegt
@veloce: abarth?
917 Porsche + Audi zegt
@slickrick; Ik denk dat die er al is GR Toyota Yaris.
adje070 zegt
Een 540i kwam erg goed van zn plek een waar genot om t pedaal in te drukken en voor toen een super sedan.
tempel zegt
Ach , een kever had ook al 2 pijpen , net als mijn R32.
fordnut zegt
Nee, dat waren de handvaten om die kruiwagen op te pakken.
moveyourmind zegt
Zou toch voor iets waardevasters gaan, al zal de eerste eigenaar de ergste klappen al hebben opgevangen met een afschrijving van een dikke Euro per kilometer.
donaldjgarrison zegt
Welke hersendode gek koopt nu voor 117000 oude guldens een Golf uit 2018 ??.
tiimoo zegt
@donaldjgarrison: Welke gek loopt er in 2020 nog om te rekenen naar guldens..
rhellema zegt
@donaldjgarrison: welke hersendode rekent anno 2020 nog om naar guldens?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Gulden? Ok boomer.
tempel zegt
Hoe dementerend moet je zijn om nog steeds met guldens te rekenen? Het minimumloon is ok al iets van 3000 florijnen. ?
daniel1975 zegt
Ik vind een Golf R dik en juist door zijn allround eigenschappen is het de ideale hothatch in de klassieke zin van het woord. Circuit eigenschappen waarin de Megane RS of Civic Type R uitblinken zijn uiteraard ook heel gaaf, maar een beetje comfort bevalt me ook wel! Enige nadeel van de Golf is dat het zo vaak een 5 deur is…
vaakbenjetebang zegt
Die 5 deuren maken hem juist meer allround, wat je originele punt is…
daniel1975 zegt
@vaakbenjetebang: half half, als je een gezin hebt met kinderen. Voor met zijn tweeën en af en toe een passagier op de achterbank kan het prima met een 3 deur
rikus zegt
@daniel1975: Vroeger was je de man als je een 3-deurs Golf had. Had je een Golf 1, 2 of 3 met 5 deuren dan snapte je er niks van. Tegenwoordig moet je echt zoeken naar een 3-deurs Golf
daniel1975 zegt
@rikus: klopt! Het scheelt wel dat sinds de 5 de 5 deur wel mooier is dan daarvoor, een Golf 2 is 5 deur is echt een vreemd gezicht vind ik zelf, ik denk de auto te kort daarvoor, vandaar ook meer wiel uitsparing in de achterste deuren.
tempel zegt
Vijfdeurs carrosserie is stijver , daarom had de Limited ook 5deuren.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Zou persoonlijk altijd voor een Golf R gaan i.p.v. een GTI. Veel sterker motorblok (tunen / hoge belasting).
Maar als ik echt zou moeten kiezen voor dit geld (wellicht zelfs minder geld), dan toch een Civic Type R met 310 pk met weinig km (voorlaatste model) ivm betrouwbaarheid en looks (nieuwste model Civic Type R niet echt mooi om te zien, maar dat is persoonlijk).
daniel1975 zegt
@audiA420fsi: de voorlaatste Civic is mooier inderdaad! Voordeel van de R is dat die getunede motor ook al zijn paardjes kwijt kan
grasvreter zegt
Even tunen, en dan naar de DSG dokter.
base85v zegt
Dan toch liever een clubsport of een tcr dan dit..
harrie zegt
Moneyprinter go brrrr heeft vooral een prijsopdrijvend effect op waardevaste assets, en dat zijn auto’s nou niet bepaald (zeldzame klassiekers daargelaten).
Dit is meer een gevalletje taxation goes brrrr.
jaapiyo zegt
Mwah. Er wordt gewoon een bak geld tegen alles aangegooid, wat vooral terechtkomt bij aandeelhouders en dan een beetje down trickelt. Dingen als goud zouden nu waarschijnlijk juist duurder zijn als dat niet het geval was, want dan waren aandelenwaardes niet (zo hard) hersteld na maart. Als je nu geen directe ontvanger bent van de enorme uitgaves, ga je gewoon achteruit.
jaapaap83 zegt
Doe mij maar een R, maar dan wel een variant
focusrs1 zegt
Jech wat een vieze kleur maar op dit saaie lelijke ding kan dat prima – zelfs gratis hoef ik hem nog niet.
techniekmeneer zegt
Dikke uitvoering!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als ’t niet perse praktisch of voor dagelijks gebruik hoeft te zijn dan kocht ik voor dat geld toch een nette 911 (997) Carrera S of 4S.
Visje66 zegt
Grappig, dit exemplaar is zomer 2019 bij de VW dealer gekocht voor <50k. De eigenaar wilde er vrij kort daarna al vanaf en vraagt er nu meer voor.
Staat dus nog steeds te koop. Denk dat hij al een jaar wordt aangeboden op dit moment. Dat is erg lang voor een R'tje…..
maferick74 zegt
Doe mij dan maar een Ferrari 328gts fiero uitgevoerd
autogeak zegt
Wat bezielt je om 77K aan een golf te spenderen
escort77 zegt
Marktplaats is een fantastische site en supertof dat ze Autoblog sponsoren, maar ik vond het nu ook wel leuk om even bij de oosterburen te kijken.
Staan dus gewoon bijna 80.000 Golfjes op mobile.de te koop. Sorteer dan van duur naar goedkoop…
92.000 euro heb je een 2017 Golf R36 met 740 ok.
89.500 voor een Golf G60
76.911 voor een R32 uit 2008
Dik 60.000 voor een Golf 7 R Variant uit mei 2020 met 10 km
45.000 voor een Golf 1 GTI
40.000 voor een Golf Country
De rest van de lijst mag je zelf bekijken
daniel1975 zegt
@escort77: dan zou de R36 boven aan mijn lijst zijn, die is tenminste technisch echt het geld waard, want die gaat echt serieus hard zag ik op filmpjes op internet. De Golf 1 is uiteindelijk een auto van oorspronkelijk nog geen 15k…
raym zegt
@escort77: Echt belachelijke prijzen voor een johnnie bak.
jvthof zegt
Deze iig niet, wouter en meer pers rijders hebben deze uitvoerig getest
TimD zegt
@jvthof: +- 10384x launch control
ghost zegt
@timd: na 200x zou dat al onmogelijk moeten zijn af-fabriek ter bescherming van de bak maar ik snap je opmerking verder wel, iedere testpiloot heeft even een vliegend startje gemaakt.
rufctr01 zegt
Ik hoef niet zo’n Wolfsburger, om de vraag in de tekst maar even te beantwoorden.
En als je bijna 80k op een Golf stukslaat dan ben je niet fris in je bovenkamer.
berrychello zegt
Ik herken dit exemplaar, het was een demo van de importeur. Heb er zelf ook nog eens mee gereden.
vacano zegt
voor die prijs heb je hier een nieuwe Corvette !!
Ja ik weet het! Corvette is Geen VW, is Niet Duits, Niet Premium, Geen SS’er ( SuperSport ), Geen Sjoemeler en is Onpraktisch en Te Opvallend als Nachtapotheker.
Ondanks alle nadelen gq ik toch voor een nieuwe Corvette ipv afgereden Golf
willeme zegt
Ik mag het niet zeggen want we zijn allemaal anti-Golf, maar dit is gewoon een bijzonder dik ding. Perfecte daily. Rijdt op een circuit en B-weggetje trouwens leuker dan je denkt. Commentaar ovr gewicht is nog uit de tijd van de Golf V GTI en R32. Sowieso, e sportieve Golfs rijden geweldig leuk. De Golf II en Golf III: DAT waren misperen. Maar sinds de V zijn het zo’n beetje de beste keuze in de klasse als je alles in één pakketje wilt. Mijn hart gaat sneller kloppen van een Civic Type-R (Ja, ik zou ‘m kopen als het kon) of Mégane RS. Maar ik begrijp dat men een auto wenst die alles kan. Gewoon een prima auto, niets mis mee. Persdemo’s hebben ook een voordeel dat ze minutieus onderhoud krijgen en telkens in top-top conditie. 53.000 euro is een hoop geld, maar het is dan ook een hele hoop auto. Bij een Impreza uit dezelfde periode heb je een aantoonbaar slechtere auto die evenveel kost en waarbij al het geld naar de CO2-kast gaat c.q. is gegaan.
allesmetturbo zegt
Doe mij maar een Golf 7R met chipkuurtje, raceline inlaat en leidingwerk. Mocht dat gaan vervelen kan er altijd nog een APR 500 kitje op.. als ik de filmpjes moet geloven onder de 3 sec naar de 100 en over de 300kmh top. Best grappig in een golfje.
Wel graag 1.6 TDI slowmotion achterop en 1 uitlaatje
okmer zegt
Voor dat geld zou ik een 540i met performance&sound pack van dezelfde leeftijd en minder km’s uit DE halen…
Oh wacht dat heb ik ook gedaan ?
VW golf R zegt
Zelf 3 maanden geleden nog een 7.5 R gekocht. Lang getwijfeld tussen deze en een a45 amg(met meer pk. Maar heb meer met Volkswagen dan met mercedes, interieur vind ik toch ook wel mooier zeker nu met de virtual cockpit van Volkswagen. Zelf heb ik hem wel in lapiz blue gekocht omdat dat naar mijn mening toch wel de kleur is voor een golf R. Heb ook nog getwijfeld tussen het eerste model 7 ?maar de facelift is toch dat extra geld wel waard. En heb tot nu toe geen spijt van mijn aankoop. Het was wel even een stap vooruit van een golf 6 Rline 1.4 met 122 pk naar een golf 7.5 met 310pk, maar dat went vrij snel moet ik zeggen