Met de duurste VanMoof van Nederland kun je de blits maken, want er zullen niet meer exemplaren bijkomen.
Sommige dingen zullen we nooit begrijpen waarom ze populair zijn. Denk aan ‘eten’ van de McDonald’s of ‘muziek’ van Justin Bieber. Maar het meest bijzondere is wellicht de elektrische fiets. Wij autoliefhebbers begrijpen een échte fiets heel erg goed. Het is een briljante uitvinding. Je kan ‘m vrij eenvoudig zelf bedienen en je hebt nergens hulp bij nodig om 25 km/u te halen.
Maar we leven in een tijd dat alles lastig en omslachtig moet zijn. Dus een gewone fiets kopen en daar gewoon op fietsen is anno 2023 not done. Elektrische fietsen zijn het helemaal. Een van de fabrikanten die wel eventjes de wereld ging overnemen, was VanMoof.
Op de fles
De bouwer van elektrische fietsen is op de fles gegaan. De reden waarom is simpel: er kwamen teveel fietsen terug met storingen. In plaats van 1 op 100 garantiegevallen waren het er 1 op 10. Dat kon de ‘Tesla onder de fietsbouwers’ zich niet veroorloven.
We gingen eventjes op Marktplaats kijken of er nog occasions te vinden waren en jawel, die zijn er! Sterker nog, het zijn er heel erg veel. Er staan meer dan 250 elektrische VanMoof’s te koop op Nederlands grootste verkoopsite.
Duurste VanMoof van Nederland (op Marktplaats)
Dit is de duurste VanMoof die we konden vinden. Het betreft een VanMoof S5. Dat is het laatste model dat ze gemaakt hebben. Er is maar een ding dat je nodig hebt bij een fiets, en dat is een deugdelijk slot. Of als je in Amsterdam woont, 5 zware sloten die minimaal de waarde vertegenwoordigen van de fiets in kwestie.
In dit geval is de prijs niet mals: 4.000 euro! Het is dan ook de duurste, maar er staan zat exemplaren te koop voor meer dan 2 mille. Maar in dit geval is de uitrusting ook enorm:
- Kick Lock met active-retract pin
- Ingebouwde diefstalbeveiliging
- Automatische Rider Recognition
- Handmatig ontgrendelen met back-upcode
- Antidiefstalmoeren en -bouten
- Gps- en bluetoothlocatietracking
Maar wat moet je ermee?
Super attent natuurlijk, maar wat héb je eraan? Het is een fiets! Het simpele vervalt (dus is ‘ie nodeloos zwaar) en vanwege de elektrische assistentie vervalt ook het gezonde aspect. Voor dit geld kun je ook kiezen voor mobiliteitsoplossingen als een Renault Twizy, Smart of een elektrische scooter. Kost je nog minder ook.
Een groter probleem is dat onderhoud en ondersteuning wat lastig gaat worden. Het is eigenlijk een computer met pedalen en dient dus ook ondersteund te worden en juist die komt te vervallen. Ook heeft de KwikFit al aangegeven dat de VanMoof onderdelen op zijn. Maar hey, voor 4 mille is dit stukje Hollandse nijverheid van jou. Een Fokker 50 of Spyker C8 is aanzienlijk duurder. De advertentie kun je hier bekijken!
tenaci zegt
Nah…. Laat maar. Voor m’n portie Hollandsche nijverheid blijf ik wel doorrijden in m’n Daf 66. Ook goedkoper dan een Fokker of Spyker en nog zat onderdelen te krijgen!
escort77 zegt
590 euro voor diefstalverzekering en onderhoud, ik zou dan toch wel even heel graag zeker willen weten dat die verzekeringspremie naar de verzekeringsmaatschappij is overgemaakt, anders is de waarde van deze optie toch echt 0 euro.
Antidiefstalmoeren en -bouten is ook wel interessant, betekent dit dan ook zelfs het gewone onderhoud aan de fiets bemoeilijkt wordt?
Voor 4000 euro kan je best leuk shoppen bij de fietsenwinkel, ik denk dat ik het toch anders zou besteden.
kniesoor zegt
Heb geen knotje. Dus dat wordt niks.
jaso013 zegt
Ik moest even gniffelen. Ghehe
Hubert zegt
Die moeten nu verder op hun E-step
Wolflow zegt
Wat is dit voor een belachelijk artikel? Heeft nog minder met auto’s te maken dan al die stukjes over elektrische hokken
willeme zegt
@wolflow:
Ja, echt belachelijk dit. Ik zeg mijn abonnement op.
Fruitcake zegt
ok doei
krisp zegt
4000 euro voor een fiets is nog niets. Ga even bij Stromer kijken en je tikt meer dan 13K voor een fiets (welliswaar een speed pedelec).
ggj1987 zegt
Bij Aixam betaal je 20k voor een elektrische versie. Daar koop je hele leuke 2e hands auto’s van!
4porte zegt
Een auto website die nieuws over het faillissement van een fietsenmerk brengt.. Met als enige aanknopingspunt dat een Twizzy of een Smart een (goedkoper??) alternatief zou zijn. Volgens mij kan deze onder het kopje “meeprofiteren van de hype rond VanMoof”. Valt me nog mee dat Katja Schuurman er niet in voor komt.
Zo, kopje azijn is leeg. Ik spring op m’n Gazelle naar werk!
michaelras zegt
dat azijn kan je beter op je straatje gooien, prima tegen het onkruid met dit weer.
prettige dag verder en fietsze….
bmw1cabrio zegt
Die VanMoof’s zijn op het gebied van design en technologie wel echt supergaaf. Dat is ook gelijk hun ondergang geworden, doordat ze daarin te ver zijn gegaan. Teveel onderdelen te specifiek ontworpen, waardoor schaalbaarheid bijna onmogelijk is en geen investeerders wilden instappen.
Overigens begrijp ik niet waarom die hipsters zo’n e-bike willen. hij gaat maar 25 km/u! Ga dan gelijk voor een speed pedelec, kun je tenminste een beetje vaart maken.
rollingstoned zegt
Wellicht omdat een speedpedelec eigenlijk een verkapte scooter is, waar nogal wat haken en ogen zitten?
– Een helm is verplicht. Die moet voldoen aan de NTA 8776 norm.
– Op de speedpedelec moeten een geel kenteken, een achteruitkijkspiegel en een reflector zitten.
– Met een speedpedelec moet je op het bromfietspad (max. 30 km/u) of de rijbaan (max. 45 km/u) rijden.
– Je moet een bromfietsrijbewijs hebben (dat heb je automatisch als je een geldig auto- of motorrijbewijs hebt).-
– Je moet minimaal 16 jaar zijn.
– Je moet voor de speedpedelec een aansprakelijkheidsverzekering hebben.
rollingstoned zegt
Plus dat ze een stuk duurder zijn dan een reguliere e-bike.
bmw1cabrio zegt
Aantal punten heb je gelijk (rijbewijs en 16 jaar zijn niet zo relevant), echter veel speed pedelecs zien er hetzelfde uit als een e-bike. Daarom heb ik van mijn speed pedelec het kenteken, spiegeltje (steekt teveel uit) en reflector eraf gehaald, dan kun je ook zonder helm fietsen. Binnen de bebouwde kom rij ik dus op fietspaden rustig tussen de 25 en 33 km/u. Rijd een stuk lekkerder dan telkens tegen de begrenzer aan en als ik afstanden maak tussen de landerijen zet ik idd een helm op. met 45 km/u is dat wel verstandig.
Risico van een boete vanwege het kentekenplaatje, maar in de afgelopen jaren nog nooit aangehouden.
rollingstoned zegt
“Daarom heb ik van mijn speed pedelec het kenteken, spiegeltje (steekt teveel uit) en reflector eraf gehaald, dan kun je ook zonder helm fietsen.”
Succes met de verzekering dan, mocht je ooit een klapper maken…
Svenska II zegt
Een beetje de Saab onder de fietsmerken dus…
madmarky zegt
Helmplicht is vervelend met een knotje
Hubert zegt
@bmw1cabrio
Op een speed pedelec ben je slecht enkele seconden in het zicht. Op een van Moof kun je langer nagekeken worden.
bteun zegt
Het Belgische Cowboy heeft wel al een app waarmee je toch enkele besturingen van de VanMoof zou kunnen doen.
wmdb zegt
Wie schrijft toch zo teksten 🤦🏽♂️
willeme zegt
@wmbd: Geen idee, maar ik vind het ook een mafklapper.
Fruitcake zegt
Jouw zin klopt ook niet helemaal
imaginenl zegt
Advertentie is van vlak voor het faillissement. ik denk dat daarom de bijgekochte garantie en onderhoud nog in waarde meegerekend worden. Zonder enige vorm van support zou ik zo’n fiets niet aandurven en ik denk dus dat de prijzen zullen kelderen. Wel zonde van zo’n mooi fietsenmerk maar als je de afgelopen periode niet gewoon finaal binnen bent gelopen met verkoop van elektrische fietsen dan doe je iets verkeerd.
DeWitteCondor zegt
Paar jaar geleden was de keuze hoofdzakelijk: Van Moof of Cowboy. Blij dat ik voor de Belgen ben gegaan. Rij al 3 jaar rond zonder ook maar 1 euveltje (even afkloppen). Tot een maand geleden zelfs geen rammeltjes, nu ergens een kraakje.
#contentmetmezelfmodusuit
rollingstoned zegt
Dat is een beperking die je jezelf had oplegd dan, want een paar jaar geleden was de keuze ook al reuze. Van Gazelle tot Stella, van Cube tot Flyer, etc, etc.
harrie zegt
Jammer dat er geen havermelk-cappucino bekerhouder op zit, anders had ik hem zeker gekocht.
Ideaal om relaxed naar mijn Rocycle spinning klasje te gaan!
pomoek zegt
Fanmoofvanboy hier. Kocht meer dan 10 jaar geleden een vanmoof stadsfiets. Niet elektrisch. Het ding was hip. Maar vooral een tank. Niet kapot te krijgen. Zonder kabeltjes van handremmen en versnellingen en dat soort sh!t. Je kan het ding van afstand in het fietsenhok op het station rammen. Gebeurt niets mee.
Vandaar dat ik toen ik een elektrische fiets zocht meteen aan vanmoof dacht. Ik heb al een paar jaar een S2.
Paar feitjes, met daarbij de opmerking dat het dus enkel om dit model gaat.
Een defect gehad in al die jaren. Het in het frame ingebouwde schermpje deed het niet meer. Onder garantie vervangen. Vervelend dat ik hier 50km voor moest reizen.
Dat de fiets enkel met een app te openen is is niet waar. Er zit een knopje op je fiets waarmee je een code kan invoeren. Doet het altijd.
Een elektrische fiets is qua gebruik niet te vergelijken met een normale fiets. Met mijn gewone fiets zou ik nooit ritten maken van meer dan 25 km. Met een elektrische fiets is dat geen probleem. En hoewel je trapondersteuning hebt is het natuurlijk gewoon gezonder dan met je luie reet op een brommer of in een auto zitten. De accu in mijn vanmoof heeft een capaciteit van ongeveer 500 watt. Daarmee kom je, afhankelijk van hoe je die energie gebruikt, tussen de 40-100km ver. Dat is op z’n slechts 12,5 watt per kilometer. Als je 3 ledlampen brand kost dat al meer energie.
Robert zegt
Als je in de buurt woont van de grens met Duitsland, dan is zo’n e-bike nog wel te overwegen, want enkel de Nederlandse tak van VanMoof is failliet. In Duitsland kun je een VanMoof nog gewoon kopen en laten onderhouden of repareren.
https://www.vanmoof.com/de-DE
rollingstoned zegt
Waarom zou je überhaupt zo’n kwalitatief slechte fiets willen kopen? Het is niet alsof deze problemen van gisteren zijn, het is al jaren een issue.
Hubert zegt
Yep, die hebben wel volop onderdelen in voorraad…..
Suicces!
jeroenm83 zegt
Doen we morgen wat nieuws over wasmachines?
PS: een Fokker 50 is/was een topvliegtuig.
hotze zegt
Of over stofzuigers. ‘k heb een Nilfisk van bijna 35 jaar met alu body. Onverwoestbaar, wanneer die uit het raam gaat van twee hoog, gewoon door.
Niks mis met dit artikel, als het je niks lijkt, overslaan maar. Gezien het aantal reacties denken er zo meer over.
jeroenm83 zegt
Nou, ik heb het gelezen. Ik voelde me aangesproken over die Fokker 50 ook. 1200 uur op gevlogen. Topding. Zal ik daar over uit wijden of houden we het iets meer bij auto’s?
Ik snap clickbait best goed hoor. En voor stofzuigers zit je hier geramd!
“Waarvan akte”.
z3cabby zegt
Gewoon allemaal een Brekr voor die 4K.