Britse eigenzinnigheid mét open dak.
En het stuur aan de linkerkant. Het betreft de Chimaera met 4.5 liter opgeboorde Rover V8, goed voor 286 pk en 420 Nm. Daarmee verloopt het standaardsprintje in 4,7 tellen, maar dan wel op een kaarsrechte en vooral droge weg en met twee stevige knuisten aan het stuur. Elektronische supervisie ontbreekt, dus weet wel waar je aan begint voor je je euro’s aan deze Brit stukslaat.
Datzelfde geldt voor de betrouwbaarheid, want TVR’s staan niet bepaald bekend als parels van engineering die je nooit en te nimmer in de steek zullen laten. Een willekeurige review op internet bevat de volgende geniale doch veelzeggende quote, ter illustratie:
TVR sells you an engine – the rest is a freebie.
Bezuinigen op het onderhoud is dan ook een vrij slecht idee, evenals niesen achter het stuur. Wie het avontuur aandurft en zich geroepen voelt om deze klassieker op de weg te houden harkt 29.950 euro bij elkaar en klikt hier. Wie liever het zekere voor het onzekere neemt kan beter wachten op de revival van het merk.
Megakix zegt
Niesen = niezen
-=edit: mag allebei=-
trustmeiamanengineer zegt
Leuk stuk speelgoed. Maar voor dit geld zou ik toch voor een puntgave Honda s2000 gaan, of een Lotus Elise!
rolov zegt
@trustmeiamanengineer: idd beter de s2000
PunicaOase zegt
@rolov: meerdere keren in een S2000 gezeten maar die klinkt bij verre niet zo mooi als deze en voelt en is ook een stukkie slomer (erg koppelarm), maar hij laat je weinig in de steek das waar…
daffaa zegt
@trustmeiamanengineer: kan je nog een beetje tunen ook dan
appelvis zegt
@trustmeiamanengineer: wat moet je met een S2000 als je voor hetzelfde geld iets kan krijgen dat veel unieker, puurder en sneller is? En V8 met een heerlijk geluid.
ahs1979 zegt
Een van de auto’s die hoog op mijn lijstje staat om ooit eens te rijden. De rijtest in de AW toen ie nieuw was helemaal grijs gelezen.
Voor diegene die zich afvraagt hoe je de deur open doet: onder de spiegel zit een knopje en dan springt de deur uit het slot.
tuutertuuter zegt
@ahs1979: Dat hebben ze volgens mij ook bij de (nieuwe) TVR Tuscan gedaan. Best een mooie oplossing die de zijpanelen heel strak maken.
bsxc2 zegt
Voor 30 duizend heb je ook wel een goede 911.
robert110 zegt
Het is misschien niet de beste keuze maar wel een van de leukere. Ik denk dat dit leuker is om te bezitten (rijden zal die niet veel doen) dan bijvoorbeeld een S2000.
larini zegt
Op de één of andere manier blijf ik toch een zwak houden voor TVR ‘ S. Ieder zijn afwijking zeg maar..
koenigsegggone1 zegt
Had eigenlijk verwacht dat er wel een duurdere tuscan of sagaris op marktplaats zou staan
Robdg zegt
In deze prijsklasse is al veel moois te vinden, kijk eens: http://cartweet.com/nl/occasions/2193918/chevrolet-camaro-3-6-v6-aut-2010-coupe-bumblebee.html?utm_source=gaspedaal&utm_medium=clickthrough&utm_campaign=2013
Maar ook de BRZ en de GT86,
jaguar xk 4.2 v8
Kortom voor dat bedrag is er een heleboel moois te koop. ( Zelfs een nieuwe Mustang ecoboost! )
Senne zegt
@Robdg: Een gele Camaro met V6 boven deze Tvr verkiezen, kom op zeg…
Robdg zegt
@Senne: Ieder zijn smaak toch? Persoonlijk vind ik de tvr’s geen mooie auto’s ( al helemaal niet voor Engelse standaarden ).
jaccovdzaag zegt
@senne: Inderdaad. Iemand die een TVR niet kan waarderen en met nieuw spul aan komt zetten. Yuk
toyotafortuner zegt
Erg sexy wagen!
Zucht… Waarom heb ik tot op de dag van vandaag nog nooit een TVR kunnen spotten :(
suzikubelona zegt
@toyotafortuner: Een jaar of 5 geleden kwam ik op het bekendste tankstation van Maasmechelen een man uit Ierland tegen in een Cerbera 4.5 Red Rose uitvoering. Ik mocht instappen en even ‘revven’.
Mijn vrouw begreep alle heisa niet toen ik thuiskwam. Ik zal het echter nooooit meer vergeten! Wat een brul kwam er uit die uitlaten! Een smile van oor tot oor had ik! De eigenaar van de pomp kon er minder mee lachen!
Ook ben ik eens ingehaald door een Tuscan Speed Six. Ook een geweldige wagen, en ook weer een geweldig geluid!
gtwillem zegt
Leuke auto! Als je dan toch voor een TVR gaat, is dit een heel erg goede optie. De Rover V8’s halen over het algemeen beter hun opgegeven vermogen en zijn een stukje betrouwbaarder. Daarbij is het om te rijden de ‘makkelijkste’ TVR. De Griffith was de sportwagen welke bóven de Chimaera geplaatst was en waar je je handen meer aan vol had. De Chimaera was aanzienlijk zachter geveerd en gedempt.
Dit is een zogenaamde Chimaera 450, aanzienlijk sneller dan de basis ‘400’ (die hadden rond de 240pk) en er was nog een cojones versie, de 500. Deze had ver boven de 300pk, 330 volgens mij. Die laatste hebben wel behoorlijk wat betrouwbaarheidsissues.
Om te rijden dus best een leuke ervaring. Veel koppel en een laag gewicht, om hard te gaan hoef je dus niet het uiterste eruit te wringen. Bij de latere Tamora’s, Tuscans en T350’s moest je de AJP zescilinder flink op zijn donder geven, deze V8 kun je heerlijk lui rijden. Specifieke onderdelen zijn een crime, maar via wat contacten in de UK is het best te doen. Maar voor de motor kun je ook gewoon bijna bij een Land Rover specialist aankloppen. Houderschapsbelasting is laag en ik denk dat de afschrijving ook wel zal meevallen.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: precies. Blijft het echter wel 30k waar je ook heel veel ander speelgoed van kunt kopen. Deze, of een hele nette e36 M3? Moeilijk….
hight96 zegt
Voor dat geld koop ik wel een Clio V6
mrwheely zegt
Dit is net zoiets als een harley , binnen een week staat er een plas olie onder, maar zie er maar eens af te blijven….
Maar de TVR Griffith 500 blijft het Beast en de lekkerste ooit
barttvr zegt
Wij hebben thuis zo’n TVR staan, diep rood met donker grijze velgen. iets gekieteld naar 305 pk. Rijdt fantastisch alleen staat de aankomende maanden nog binnen totdat de zomer weer begint !
ocda zegt
Bezint eer gij begint is een oud spreekwoord wat zeker van toepassing is op een TVR.
De Britse eigenschappen van haar zijn niet alleen maar positief, de onderhoudskostenpost wordt uitgevoerd als een pro Blowjob op je portemonnee, tot de laatste cent wordt ie helemaal leeggezogen.
Het tailtwisthappy karakter van de motorisch stevigere uitvoeringen zorgt er voor dat deze duivelin je ook nog eens ruchtsichloss wilt vermoorden tijdens je plezierritje.
Voor haar totaal geen probleem want ze heeft minnaars genoeg die haar bekoren
romeoalfa zegt
Voor dat geld heb je ook een Audi TTS van het vorige model. Duidelijk.
toyotafortuner zegt
@romeoalfa: Wat een mooie vergelijking… Een elegante Brit die niet voor de poes is en die ondanks zijn leeftijd nog altijd heel mooi is, tegenover een Duitser zonder uitstraling..
reistje zegt
@romeoalfa: Dat is wel een lastige vergelijking behalve dat het beide misbaksels zijn.
baardmijt zegt
@romeoalfa: Ja, of een Citroën C4 Grand Picasso diesel met nog geen twintig kaa en vol met opties! Ook zeer relevant.
PunicaOase zegt
@romeoalfa: een 2.0’tje vergelijken met een V8??!
mrdjm zegt
Nee op deze zou ik dat geld nooit stuk slaan. Een Sagaris en Tuscan maken me echter wel hebberig!
Junior540 zegt
Liever een TVR Cerbera Speed 12 :)
Author zegt
Bestaat dat ding überhaupt nog? Volgens mij weet niemand het :D
appelvis zegt
@MauritsH: Op de website van gtwillem staat een uitgebreid artikel erover! Ik neusde er gisteren wat rond en vond ’t best leuk! :-)
coffeecup zegt
@MauritsH: heb er deze zomer nog 1 gespot in Tilburg. Een lichtblauwe. Maar voor hetzelfde geld is die inmiddels om een boom gevouwen. Nobody knows
Author zegt
@coffeecup: Ik weet welk exemplaar je bedoelt (rechtsgestuurd, mooi ding), maar van de Cerbera Speed 12 is er maar één gebouwd :) Dat was hem dus niet.
pjotr zegt
Doe mij maar een Griffith, iets cleanere lijnen. Ooit een weekendje meegeweest met de TVR-club, inclusief boenderen op Zolder. Daarna altijd een zwak voor die dingen gehad :)
rufctr01 zegt
Hoe slecht ze ook zijn, toch vind ik deze auto’s fantastisch. Geweldig geluid en ziet er super uit. Bekijk de Sagaris eens. Een van de weinige auto’s die je niet 1,2,3 om kunt bouwen naar een links stuur. Dan klopt het bij het dak niet meer, boven de bestuurder is het dak iets hoger.
menaz zegt
286pk op kenteken. En 160pk op de bank. ?
clarkson zegt
Gaaf hoor. Ik hoop ook echt dat de plannen voor een nieuw model werkelijkheid worden. Ze hebben toch wel hele gave wagens gemaakt.
sabrerator zegt
Hmmm. Het ding heeft 123.000 km gelopen. En er liggen 22 blaadjes met rekeningen. Dat is een rekening voor ongeveer elke 5500 km. Slik.
Lijkt me een dure hobby.
Maar wel een hele gave!
Autovisie had destijds een TVR Chimaera als duurtester. Het staat me bij dat die redelijk betrouwbaar was. Niet probleemloos, maar ook niet hopeloos.
Een stiekeme stoute droom voor als de Oudejaarsloterij of Postcodeloterij bij me binnen valt: een perfect gerestaureerde Rover P5 B Coupe met daarin dit blok…
mrrallycross zegt
Niet echt het bekendste model
Alfarobert zegt
Zo op de foto’s te zien ziet hij er nog goed uit. Een liefhebber koopt hem omdat hij hem mooi vindt.Omdat hij lekker klinkt en omdat hij niet in een grijze muis wil rijden(Duits).MG stond toch ook bekend als rondje rijden dan weer sleutelen.