En we kunnen het jullie nog sterker vertellen: het is überhaupt de duurste Japanse auto ooit geveild.
Auto’s die voor meer dan een miljoen geveild worden: het gebeurt bijna wekelijks. Daar zitten alleen niet vaak Japanse auto’s tussen. Niet dat Japanners geen leuke auto’s kunnen bouwen, maar er zijn nog maar weinig Japanse auto’s die een klassiekerstatus hebben bereikt. Japan is namelijk vrij laat begonnen met leuke sportwagens bouwen.
Iconische klassieker
Toyota had echter al in de jaren ’60 een raszuivere sportauto: de 2000 GT. Deze auto kun je zien als een verre voorvader van de Supra. Je hebt niet heel veel fantasie nodig om in de huidige Supra de lijnen van de 2000 GT te zien.
Carroll Shelby
Voor de ‘normale’ 2000 GT – waarvan er 337 gebouwd zijn – worden al jaren bedragen met 7 cijfers voor de komma neergeteld. De auto die je hier ziet is echter niet zomaar een 2000 GT. Dit is een 2000 GT waar ene Carroll Shelby zich mee bemoeid heeft.
Drie auto’s
Toyota wilde de 2000 GT laten racen in de VS, omdat dit een belangrijke markt was. Daarvoor gingen ze in zee met Carroll Shelby. Hij bouwde drie 2000 GT’s die door Toyota ter beschikking werden gesteld om tot raceauto. Uiteindelijk werden de auto’s maar één seizoen ingezet door team Toyota-Shelby, maar dat maakt deze bloedmooie racers niet minder gewild. Een Shelby 2000 GT is het ultieme collector’s item uit Japan.
Chassisnummer
Van de drie auto’s was één exemplaar extra bijzonder, want deze had chassisnummer MF10-10001. Deze Shelby was dus oorspronkelijk de allereerste Toyota 2000 GT. In ieder geval de eerste die van een chassisnummer werd voorzien. Je raadt, het al: dat is de auto die nu geveild is.
Recordbedrag
De verwachtingen waren logischerwijs hooggespannen, voorafgaand aan de veiling van deze Shelby 2000 GT. Uiteindelijk bracht de auto net iets minder op dan gehoopt, maar het is alsnog een recordbedrag. Het winnende bod was namelijk omgerekend €2.290.550. Nog nooit eerder werd er zoveel betaald voor een Japanse auto. Bij veilinghuis Gooding & Co mogen ze dus niet klagen.
Nog meer recordprijzen
Dit was trouwens niet het enige record dat sneuvelde tijdens de Amelia Island-veiling. Zo werd er €1.818.233 betaald voor een Carrera GT en €1.843.078 voor een RUF Turbo R Limited. Daarmee zijn het respectievelijk de duurste Carrera GT en de duurste RUF ooit geveild.
De Carrera GT lijkt op het eerste gezicht niet bijzonder, maar heeft een unieke kleur (Polar Silver) en een kilometerstand van nog een 4.000 km. In januari werd er trouwens ook al een exemplaar voor €1.762.969 verkocht. Dat was toen de duurste Carrera GT, maar niet voor lang dus.
david-e30 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
Kan me voorstellen, dat als geld helemaal geen enkele belemmering voor je is, je deze oto koopt. Prachtding met een prachtverhaal. En loopt waarschijnlijk ook nog eens als een malle.
baf07 zegt
Wat is dit gaaf zeg! Toch vele malen mooier als de huidige generatie auto’s……
keeper1 zegt
@baf07: neeeeee beter he
flyerbunch zegt
Zal niet voor lang zijn want duurste Carrera GT wordt voor een verwacht bedrag van 2,3 miljoen geveild. Seal grey, terracotta leder met 182 miles via de Mecum veilig op 16-19/3.
https://www.mecum.com/lots/AZ0322-495691/2005-porsche-carrera-gt/
Autofanaat1990 zegt
Wat een beeldschone racer die Toyota 2000GT. Ik hoop dat deze prachtige bolide nog eens langs komt op een historisch race evenement. Vrees van niet en dat is doodzonde.
pindakoning zegt
Wat een waanzinnige wagen zeg!
De duurste jap is ook een van de meest Europees oogde Japanner, of mag ik dat niet zeggen;)
SimonMc zegt
Heb eens een Toyota 2000 GT gezien tijdens Supercar Sunday in 2014, in Assen. We kwamen van België, en toen we de auto parkeerden, zag ik een spierwitte op de parking met een Belgische nummerplaat. Ik geloofde m’n ogen amper. Waarschijnlijk ook meteen de enige in België.
M’n kameraad kende de auto niet ( zoals zovelen, vermoed ik ). Maar eerlijk gezegd kende ik de auto tot een aantal weken ervoor ook niet, en toevallig was rond die periode hier op autoblog een artikel aan gewijd. Ik herinnerde dat in 3 jaar tijd, de waarde van 300.000 naar 900.000 EUR was gegaan. In de reacties zei iemand dat je een boek over de auto kon kopen, van een Japanner die er zelf 3 heeft gehad, maar zich verslikte in de prijs van meer dan 700 EUR voor het boek…
De auto kon je later nog bezichtigen op Supercar Sunday, gewoontjes geparkeerd tussen andere -niet heel speciale oldtimers. Ik vraag me af of de beste man wel een idee had van de waarde van de bolide onder z’n reet, want zelfs met de prijzen van dat moment, zou ik het niet in mijn hoofd hebben gehaald om minstens 2,5 uur te rijden met alle risico’s van dien.
Voor de liefhebbers: https://i.imgur.com/LCKeuqh.jpg en https://i.imgur.com/XzBgkmS.jpg
gregorius zegt
Wat zou een Mazda 787 of 787b opleveren? Daar zijn er maar 5 van gemaakt toch?
p3r0x zegt
Ik heb niets met Toyota, maar vind ik één van de mooiste auto’s ooit.
lecomte zegt
Een 2000 GT vind ik nog steeds een prachtige auto en nu kan ik mijn vader pesten met het feit dat hij zijn 2000 GT zo’n 20 jaar geleden nooit had moeten wegdoen.