We wisten dat Tesla Roadsters best wat waard zijn, maar deze is écht heel duur…
Laten we eerlijk zijn: toen de Tesla Roadster werd geïntroduceerd had niemand verwacht dat deze ooit nog eens in waarde zou stijgen. Dat gebeurt namelijk alleen met auto’s van iconische merken, die kunnen bogen op een lange historie. Die heeft Tesla niet, maar ze hebben in de afgelopen 10 jaar wél geschiedenis geschreven. En dat zie je terug in de prijzen van Tesla Roadsters.
We schreven in 2021 al dat de Tesla Roadster alleen maar meer waard wordt, naar aanleiding van een artikel van Hagerty. Zij noemden de Tesla Roadster toen als één van de auto’s die je in de gaten moet houden.
Destijds zaten de prijzen al rond de ton. Voor dat geld kun je nog steeds wel exemplaren vinden, maar er zitten er ook tussen waar nog een stuk meer voor gevraagd wordt. Dit zwarte exemplaar bij Van der Kooi spant de kroon: voor deze auto uit 2010 wordt maar liefst €157.500 (!) gevraagd.
Waarom is dit de duurste Tesla Roadster van Nederland? Je raadt het al: dat zit ‘m in de kilometerstand. Deze auto heeft nog maar 7.064 km op de teller staan. De auto staat ook nog op zijn originele banden. Die zijn inmiddels wel over de datum, maar dat maakt niet uit. Het gaat hier om een collector’s item.
Het betreft ook de extra snelle uitvoering: de Roadster Sport. Dat betekent dat je geen 248 pk en 470 Nm tot je beschikking hebt, maar 288 pk en 400 Nm. Daarmee zit je in 3,7 seconden op 100 km/u. Dat is naar hedendaagse maatstaven nog steeds best rap.
De uitvoering is verder niet heel spannend: deze Tesla Roadster is zwart, met een zwart interieur en zwarte velgen. Er zit verder ook niet al te veel op, want het blijft in de basis natuurlijk een Lotus Elise.
Daarom staat de auto dus ook te koop bij een welbekende Lotus-specialist, die er graag €157.500 voor wil hebben. Is dat heel erg optimistisch, of is de Tesla Roadster echt op weg om een gewild collector’s item te worden…?
Johanneke zegt
Tja als je graag een elektrische cabrio wilt heb je weinig keuze eh.
Robert zegt
De alternatieven díe er zijn, zijn wel stukken betaalbaarder:
– Mini Electric cabrio
– Smart ForTwo cabrio (is eigenlijk meer een targa)
– Fiat / Abarth 500e (is eigenlijk een auto met een roldak over het gehele dakoppervlak)
– Citroën E-Mehari
tortuga zegt
En erg afschuwelijk!
Otua zegt
Ik zie je hier alleen maar zijn punt bevestigen
jaso013 zegt
Ooit 1x mee mogen rijden. Carglass had deze toen als leenauto. Ik nog speciaal mijn eigen sutoraam ingegooid om een stukje te kunnen sturen met die kart. Het reed vooral heel erg zwaar maar zeker voor die tijd (en nu nog) wel een uniek ding.
shicomm zegt
Niet voor het eerst dat kooi een auto voor veel te veel aanbied.
Doet me een beetje denken aan een lokale garagehouder die ex-demo’s tegen nieuwprijs aanbied…
tortuga zegt
Witwaspraktijken gebruiken ook veel te hoge prijzen. Maar ze kunnen maar is proberen…
romanzy zegt
Ik wil hem niet eens voor niets. Geen enkele Tesla. Bovendien heb je voor 129.000 € een leuke hybride en nieuwe Mercedes-Benz SL 43 AMG.
Link: https://shorturl.at/jAFY4
ericc zegt
Voor die prijs koop ik een echte Lotus!
mlut zegt
Mooi verhaal over de Mule 1 (Elise): https://web.archive.org/web/20140126062857/http://www.iamknighted.com/articles/the-tesla-mule-1-where-it-all-began/ De Roadster chassis kwamen bij Lotus vandaan en de RHD’s (minder dan 50 stuks) werden zelfs in Hethel gemaakt.
Wolflow zegt
Wat geweldig om te lezen dat men tussen het laden door nog kans gezien heeft om er meer dan 7 duizend kilometer mee te rijden
MarcoM zegt
Die Willem toch.
willeme zegt
@marcomanto: Namens alle Willems van deze wereld: huh?
Lotus zegt
Willem van der Kooi bedoelt hij. Van de gelijknamige Lotus dealer.
Roadster1976 zegt
Willem heeft er nog een mooie Exige uit 2000 staan. Hou je 80k in je zak.