Schoon, maar wel tegen een prijs.
Wie niet alleen zuinig en duurzaam, maar ook zo rap als een trein wil rijden kan alweer even bij Tesla aankloppen voor een fix. Met de introductie van de Model S P100D bood Elon consumenten wereldwijd de mogelijkheid om het allemaal nóg even wat sneller te laten gaan. Gooi je je stekkerauto in de zogenaamde Ludicrous Mode, dan moet hij het maar net afleggen tegenover grootheden als de LaFerrari en de Porsche 918.
De keerzijde is dat dit alles natuurlijk wel tegen een prijs komt, zeker in Nederland. Ondanks dat BPM geen aandeel had in de prijs kostte hij origineel 154.600 euro’s. Zonder meer een flink bedrag, maar met de nodige opties erbij wordt de prijs nog verder de hoogte in geduwd. Zeker wanneer je er extreem dure lak op mikt. Zo kwam er recentelijk bijvoorbeeld een exemplaar voorbij dat de grens van 180.000 al had doorbroken (kenteken KX-199-K). Het gezegde ‘baas boven baas’ bestaat echter niet voor niets.
Dit bleek maar weer toen wij laatst een mailtje toegestuurd kregen van @nigel1972, met daarin een video waar de doeken van zijn nieuwe Model S werden getrokken. Nigel was echter niet de eerste die ons zijn auto toestuurde, want @jobsideways60 had hem enkele maanden eerder al gespot. Bij het invoeren van het kenteken (PF-212-X) werd direct duidelijk dat dit exemplaar nog net even duurder was dan ‘die andere’ P100D. De catalogusprijs? 188.450 euro.
Zelf zal ik niet beginnen over de prijs en of deze wel of niet te rechtvaardigen is. Persoonlijk vind ik het een bijzonder fraaie auto; zwart op zwart, in combinatie met hier en daar wat rode accenten is in mijn boekje eigenlijk altijd wel een overwinning. Voeg daarbij prestaties die menig supercar doet verbleken en je hebt simpelweg een extreem dikke auto. Daar kun je niet omheen, toch?
Beeld: Tesla Model S P100D via @jobsideways60
dutchoutlaw zegt
Voor dat geld koop ik wel leukere auto’s. Een Tesla is leuk, maar niet voor zoveel geld.
flutterby zegt
@dutchoutlaw: in hoogtijden leverde 100k aan Model S je 150k aan aftrekposten op.
Enkel particulieren kopen een Tesla vanwege het milieu.
Benny_Weisz zegt
@flutterby:
Hoeveel particulieren ken jij, die ruim 150k uitgeven aan een auto?
kannito zegt
@bennyweisz: best veel
E550 zegt
@kannito: in Nederland? Hou op. Veel te nuchter daarvoor.
flutterby zegt
@bennyweisz: onze koning en koningin zijn er al twee.
En aangezien 22% bijtelling over 150k bizar veel is vrijwel iedereen die zoveel neertelt voor een niet elektrische auto… behalve puur beroepschauffeurs dan.
v6ti zegt
@flutterby: koning en koningin zijn geen particulieren maar de directeuren van het koningshuis b.v.
gwnbmw zegt
@flutterby: er zijn misschien 50 tesla’s in nederland prive. voor de mensen die het wel kunnen betalen is het niet interessant.
de rest is allemaal lease.
flutterby zegt
@gwnbmw: privé en lease zijn geen tegenstellingen van elkaar. Zo heb je privé lease en zakelijk aangeschaft. Dat laatste geld voor bijna alle Tesla’s.
allesmetturbo zegt
Wel een erg fraaie spec. Maar ook een hele dikke bult geld. Met een 2e hands 911 en 2e hands tesla was ik wss ook blij geweest voor dat geld
misterdrogba zegt
Heb nog niet plaatsgenomen in een Tesla. (Waarschijnlijk nog een van de weinige).
Maar ik vraag me af hoe goed zo’n Tesla interieur in mekaar is gestoken? Op vlak van materiaalgebruik vooral. Is het Audi, BMW, Mercedes premium niveau? Of een net-nietje?
De prijs vind ik overigens wel extreem hoog.
Jansen zegt
@misterdrogba: t is een Amerikaanse auto. Dat zegt genoeg. Ik heb alleen in een instapper gezeten (75 geloof ik) en die vond ik qua materialen en hoe het in elkaar zat niet het niveau van een Franse, Duitse of Italiaanse auto halen. T gaat bij Tesla duidelijk om andere dingen.
benzinehoofd zegt
@misterdrogba: Zeker geen Audi-, BMW- of MB-niveau. En zelfs geen net-nietje: eigenlijk gewoon een bij-lange-na-nietje.
En dat malle gezoem… net alsof je in de trein zit. Niet mijn ding. Rijbeleving (lees: acceleratie) is wel leuk – maar hoe vaak? Op een gegeven moment heb je dat ook wel gezien, denk ik (al zou ik dat niet weten want daarvoor heb ik niet vaak genoeg dergelijke acceleratie meegemaakt).
frederik zegt
@misterdrogba: Meer een totaal-nietje. Ik vind het interieur saai, grof en lelijk. Ik was blij toen ik na m’n proefrit in een Model S weer in mijn 5-serie kon plaatsnemen en dat kwam niet alleen door de zescilinder. :)
misterdrogba zegt
@frederik: @benzinehoofd: @jansen:
Duidelijke reacties, thanks!
Nu vind ik de prijs idioot hoog. :)
healey zegt
@misterdrogba: Houd er rekening mee dat een groot deel van de prijs in de Accu zit.
Joerek zegt
@frederik: Wanneer heb je proefgereden? Elke maand rollen ze weer geupdate van de band. Zo is er een wereld van verschil tussen de 2013 versies en de late 2017 versies.
frederik zegt
@Joerek: Dat was maart 2017, misschien net voor de laatste update. Heb echter niet het gevoel dat het fundamenteel anders is nu.
Paul58 zegt
@frederik: ben ook wel beniewd in welk model (jaar) je hebt gereden? Ik ben het namelijk met je eens dat de Model S’en van 2013 tm 2015/2016 niet echt premium aanvoelen.. Echter momenteel vind ik het erg goed aanvoelen en ogen. De compagnon van mijn oudere broer heeft er vorige maand een opgehaald in Tilburg en heeft mij verteld dat er tegenwoordig nieuwe stoelen in zijn gekomen, verbeterde materialen worden gebruikt en er veel opties standaard zijn geworden zoals luchtvering. Dat zag je er ook aan af vond ik persoonlijk. Verder ben ik het met je eens dat het niet op het niveau zit van bmw/audi etc, is ook geen straf zij bouwen al 100 jaar auto’s. De aandrijflijn van de tesla maakt alles dan weer gelijk goed, er is geen vergelijkbare auto waar je zo comfortabel mee kunt rijden, linear vermogen zonder schakelmomenten en als een huis op de weg. En heerlijk om halverwege/einde van de bocht weg te acceleren, echt super en wat een grip!!
frederik zegt
@kevin1989: Het rijdt echt goed voor zo’n zware auto, maar het is ook een extreem klinische rijervaring. Het liet mij in ieder geval volkomen koud.
Paul58 zegt
@frederik: Volgende keer De stoelverwarming aanzetten;) Nee maar dat kan natuurlijk, smaken verschillen. Ik vind het wel grappig dat het gros van de mensen(op de jeugd/jonge kinderen na; die vinden het sowieso geweldig) tesla of haat of geweldig vind. Een milde tussenweg zie je niet vaak. Voor mij persoonlijk voelen veel nieuwe auto’s ‘koud’ en saai aan. Mijn voorkeur zou sowieso uitgaan naar een nieuwe model s tov een nieuwe 5serie. Ik vind bmw verder een erg mooi merk maar dan vooral de oudere generatie. Doe mij bijvoorbeeld maar een 5 serie E34 of E39. Dat is hoe een brandstofauto hoort te rijden met weinig elektronica aan boord;)
frederik zegt
@kevin1989: Mee eens, bijna de enige auto’s die ik echt leuk vind zijn klassiekers. Heb ook een Citroën DS in de garage staan, maar je moet toch ook iets moderns voor het gezin. Ik zit wel eens na te denken over een opvolger voor de 535i maar dat is niet eenvoudig. Mag best een hybride zijn, maar niet met zo’n saaie viercilinder. En geen SUV. Dan blijft eigenlijk alleen een Panamera over. :)
Jansen zegt
@frederik: en juist het interieur van een BMW is voor mij de reden er nooit een te willen. Eigenlijk: de stoelen. Voor mij geldt voor BMW het zelfde als voor Opel: veel te hard.
Een jaar of vijf geleden werd ik door de chauffeur van mijn toenmalige baas naar schiphol gereden. In de gloed nieuwe BMW 7 van mijn baas. Toen ik mij voorzichtig belaagde over de achterbank zei de chauffeur “t ziet er mooi uit, maar het zijn keukenstoelen, mijnheer”. Misschien dat ik vertekend was door de stoelen van mijn Xantia activa die ik toen had, misschien dat de chauffeur het niet goed zag door de S-klasse waar hij net uit kwam, maar ik vond t niks en heb sinds dien altijd een vergelijkbare ervaring gehad in de 5 of 7 series waar ik in zat.
vondick zegt
@jansen: oneens
frederik zegt
@jansen: Ik ben het wel met je eens dat er betere stoelen zijn. Heb de comfortzetels in mijn 5 en hoewel ze op honderd manieren in te stellen zijn, bieden ze nooit het vanzelfsprekende comfort van oudere Citroëns. Helaas. Maar de stoelen in een Model S zijn nog wel een maatje harder en onprettiger.
jasperverweij zegt
Ik heb mijn grijze jas even aangetrokken en dit bericht van een factcheck voorzien.
In RDW register staan 8028 actieve Tesla’s Model S geregistreerd. Als je deze allemaal sorteert op catalogusprijs aflopend, dan is dit de top10:
kenteken catalogusprijs
NP002R 1151650
RH037T 945550
HL293T 857050
RK158P 829200
PN166X 190800
PP439G 190800
PN935S 190250
PN839K 190250
PG216B 188650
PF212X 188450
Nummer 1 tot en met 4 zijn registratiefouten, maar de duurste is toch echt de Model S met kentekens PN-166-X en PP-439-G
noosaheads zegt
@jasperverweij: Waar je zin in hebt..
ikschrijfookoverautos zegt
@jasperverweij: Ik zal voortaan eerst even naar jullie bij VWE mailen voordat ik hier allerlei #FAKENEWS ga verspreiden ;) Je hebt wat dat betreft helemaal gelijk hoor, Jasper. Echter zijn geen van die kentekens bij ons gespot, en “Dit is de duurste Tesla Model S van Nederland bij ons gespot op Autoblog” klinkt een stuk minder pakkend.
desalen zegt
@ikschrijfookoverautos: dat de kentekens niet gespot zijn betekent niet dat ze niet bestaan. En een feitelijk onjuiste titel kiezen ipv de waarheid omdat het niet zo lekker pakt lijkt me ook niet bedoeling.
Kortom: gewoon een mooie Tesla gespot…. ?
ricksmits zegt
@desalen: lol.. onze comments zijn qua inhoud bijna hetzelfde :p
ricksmits zegt
@ikschrijfookoverautos: eens dat die titel niet echt pakkend is.. maar de stelling dit is de duurste van ons land slaat ook wal nog kant..
Maak er dan wat leuks van als: hoeveel broodroosters is deze stofzuiger waard?
Overigens ben ik een tesla fan, dus niet om iemand te bashen
dirkv zegt
Dat is een boel poen voor een Tesla, voor elke auto eigenlijk.
Maar als je het kan betalen waarom niet.
Joerek zegt
Toch wel apart. Als je nu een P100D samenstelt met alle opties mogelijk kom je op een bedrag van 173.685,-. Dan is de fiscale waarde nog ietsje lager. Diegene die in augustus zijn geleverd zijn inmiddels alweer 10% (nieuw) goedkoper. Of zijn er nog zaken die deze fiscale waarde kunnen opkrikken?
Breinstein zegt
Leuk zo’n ‘supercar-eter’ maar wat is zijn ringtijd, of heeft hij die niet volle bak vol kunnen maken?
romeoalfa zegt
@breinstein: Want ringtijden zijn zo belangrijk voor een zakensedan
fouadski zegt
@romeoalfa: hard optrekken dan ook niet
Breinstein zegt
@fouadski: precies dit, leuk die 0-100 tijd maar dat is niet relevant in het geheel.
2wheeler zegt
@fouadski: hard optrekken doe ik anders best vaak in mijn normale leven. Ik probeer alleen nooit met 120km/h de apex van de bocht in onze woonwijk optimaal te pakken…
Breinstein zegt
@romeoalfa: het gaat er mij meer om dat op basis van 1 factor er schijnbaar besloten is dat deze auto zich kan meten met de besten. En ondanks het respect voor de prestaties vind ik dat way too much credits voor dit verder matige auto.
mopar zegt
@breinstein: matig zou ik de tesla alles behalve noemen. Als zelfs de Duitsers zeggen dat ze tesla als concurrent zien dan ben je wel goed bezig. Verder met de autopilot….wat je daar ook van mag vinden, ze hebben wel een weg gebaand naar de toekomst. Een weg die de gevestigde orde tot dan toe niet durfde te nemen.
De auto zelf is niet mijn smaak en ook totaal niet Mn ding dat elektrisch rijden. Maar de significantie van de model S moet niet onderschat worden.
Breinstein zegt
@mopar: Als je leest wat er mis is/kan zijn met de Model S en auto pilot dan weet je dat een merk als Mercedes of Audi failliet was gegaan als ze met zo’n wanproduct op de markt waren gekomen. Van haperende deursloten tot krakende interieurs, niets is de Tesla vreemd.
Het merk heeft 1 ding onwijs goed gedaan, het heeft het elektrisch rijden uit de geitenwollen sokken hoek getrokken en sexy gemaakt. Maar ga alsjeblieft niet zeggen dat het een goede auto is, want qua afwerking en weggedrag kan hij niet tippen aan z’n concurrenten.
mopar zegt
@breinstein: Voor wat het is is het een goede auto. Ik heb ook nooit gezegd dat het een concurrent voor een s klasse was want dat is het niet. De autopilot is veel te vroeg op de markt gebracht maar ik kan je ook vertellen dat als de Model S er niet was geweest, dat de huidige E klasse en Audi A8 bij lange na niet de hoge mate van autonomy zouden hebben die er nu in is ingebouwd.
Je kan heel goed zien dat vooral Mercedes veel naar tesla heeft zitten kijken en heeft geleerd van hun fouten. Als je kijkt naar de vorige generatie S klasse en de huidige, dan kan je zien dat er qua technologische ontwikkelingen niet super veel is verandert.
Omdat ze sinds tesla is uitgekomen hebben kunnen werken aan de nieuwe E, heeft die nu bijna zelfrijdende technologie aan boord. Daardoor is het awkward bij Mercedes dat hun technologisch meest geavanceerde model op dit moment een E-klasse is.
Dat bedoel ik, niet de auto zelf maar meer wat het teweeg heeft gebracht is waarom de tesla toch wat respect verdient. Iemand moet eens de eerste zijn en die gene zal ongetwijfeld fouten maken. Er zit veel meer achter dan alleen elektrisch rijden sexy maken.
Ik ben absoluut geen tesla fanboy, ik zal zolang het kan nog genieten van mijn atmosferische V8 maar ik respecteer hun wel. Al is het maar zodat er meer jungle juice overblijft voor mij.
gtveej zegt
Zoveel geld voor al die vervuilende batterijtjes.
Paul58 zegt
@gtveej: graag een onderbouwing? Alle batterijen worden tegenwoordig gemaakt en gerycecled in de volledig duurzaam lopende gigafactory
gtveej zegt
@kevin1989: recyclen oké maar om iets 100% te recyclen kan niet.
Er zullen altijd nieuwe grondstoffen nodig zijn voor batterijen. Ook al recycle je.
frank2b zegt
@gtveej: Een litertje diesel laat zich heel wat moeilijker recyclen….
gtveej zegt
@frank2b: ….. dan denk daar maar eens over na wat je nu zegt.
fanboy zegt
@gtveej: Ja een litertje diesel laat zich prima recyclen. In miljoenen jaren tijd ja.
In een tijd dat onze aarde allang te ver naar de klote is (voor ons in ieder geval om nog op te leven).
flutterby zegt
@gtveej: hoezo recyclen? Goed oud hergebruiken(!) als net-batterij. Volledig inzetbaar voor 25-30 jaar.
kniesoor zegt
Ik vind ‘t zonde om zo’n bedrag aan een elektrieke auto te besteden, maar als de eigenaar er blij mee is : more power to him ?
justinautoblog zegt
188.000 en dan niet eens een fijn motorgeluid. Ik pas.
ibssr zegt
Ik ben fan van Ferrari, Porsche, Maserati, MINI en Alfa Romeo. Ik rij de laatste twee auto’s. Echter als ik een Tesla S zie doet het mij toch wel wat. Bij mij in de straat rijdt een rode Tesla S. Inmiddels drie jaar oud (nieuwprijs € 125k). Echt een top auto, helemaal af met 20/21” zwarte velgen. Mijn Alfa is ook rood en heeft ook zwarte velgen (19”). Een oom maakte laatst de opmerking dat het een feest was om twee rode bolides van hetzelfde merk in één straat te zien. Is dat een compliment voor de Giulia of voor de Tesla S. Ik heb hem in die waan gelaten. Ik vond het wel een compliment voor mijn Giulia met Veloce pack.
dawwg zegt
Maar waarom dan niet een LEUK of speciaal kleurtje op die top-spec Tesla’s; ik zie alleen maar Gamma-zwart, grondverf-grijs en Witte Reus-wit (m.a.w. het zijn nog saaie lakken ook) die goedkoop ogen. Royal Blue of Bordeaux Rood (?) staan ‘m ook goed, maar ‘speciaal’ ben je alleen als je er onnodig veel voor betaalt … Waarom niet Ice White of Kermit Groen of een leuke parelmoer lak ?
kroon zegt
€188.450, maar met een kwaliteits- en afwerkingsniveau van een auto van €8.450
Erik zegt
@kroon: doet Dacia het beter dus voor een vanaf prijs van € 12.000,-
730ld zegt
Ellendig HOK. Voor dat geld koop je veel leuker spul met dikke motor. Geen plastic hok
skinnybmw zegt
Het einde van mijn hobby is nabij, hoe snel zo’n P100D ook is…ik krijg hier gewoon geen kippenvel van. Autoliefhebbers kunnen straks alleen nog wegkwijnen bij het zien en horen van monsters uit het verleden.
frank2b zegt
Dat is een heleboel geld voor een auto waarvan de plaatdelen niet goed aansluiten en het interieur de meest wonderlijke rammels vertoont.
Wat mij verbijstert van Tesla is dat ze de elektrotechniek wel onder de knie hebben maar voor die enorme bult geld nog steeds niet in staat zijn een goede koets te bouwen. Een Tesla is mooi, maar zet ‘m naast een A7 en ik weet wel welke ik zou kiezen.
Auw…
blacksquad zegt
Geweldige machine ?
skinnybmw zegt
@blacksquad: Er is niks ‘machine’ meer aan, vind ik.
mopar zegt
@skinnybmw: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektrische_machine
De Nederlandse taal is het niet met je eens.
skinnybmw zegt
@mopar: Ik ben ouderwetsch ;-)
jan_jan2 zegt
met mijm doge ram RT . rij ik die batterijen bak er met gemak uit .
mag die heerlijk van mijn co2 genieten
metalmike zegt
@jan_jan2: Ik wil wel een paar ruggen inzetten op een wedstrijdje tussen jouw Ram en deze P100DL hoor.
2wheeler zegt
@jan_jan2: haha, dit kan je niet menen toch?
toyotaprius zegt
Die Lancia van net is mooier
barry355gtb zegt
maar wel weer veel gevoeliger en vervuilender. Dat is absoluut niet een reden om de Tesla te kopen , voor dat geld heb ik liever een S klasse.
isleofman zegt
Haha, prestaties van een supercar. Wat een onzin. 2 bochten, een keertje goed remmen en een sprintje op snelheid en de tesla is weg.
quinn zegt
Wat ik grappig vind is dat de Tesla schakelhendel, cruisecontrol knop, stuurwiel en bijvoorbeeld ook het knoppenpaneel van de raam bediening rechtstreeks uit de magazijnen van Mercedes-Benz komen. MB heeft gelukkig op tijd hun aandeel een aantal jaren geleden verkocht en zijn zelf gaan investeren in hun EQ line welke vanaf 2019 op de markt gaat komen. Mij benieuwen hoelang Tesla dan nog blijft bestaan!
pomoek zegt
@quinn: ik hoor veel te veel als dan verhalen uit Duitsland komen. MB, VLAG, BMW, ze hebben 10-talle elektrische/autonome modellen in de pijplijn. Op wat golfjes I3’s en Up-jes na gaat het nog jaren duren voordat ze echt een bedreiging voor Tesla gaan zijn.