De duurste Saab van Marktplaats is uiteraard een Cabrio.
Saab is inmiddels al jaren een gesloten boek. Toch missen we het merk iedere dag. Op zich is het logisch dat het merk op de fles ging: het wereldtoneel veranderde en General Motors speelde daar zeldzaam slecht op in. Nieuwe Saabs kopen is daardoor niet meer mogelijk, maar gebruikte nog wel. Dit is de duurste Saab van Marktplaats die we konden vinden.
Knäcker-dik
En het is meteen een knäcker-dik exemplaar: een Saab 9-3 Cabriolet Aero. Uiteraard is het niet zomaar eentje. Het is niet de diesel of de 2.0T, maar de dikke 2.8 V6 turbomotor. Deze is door de Zwitserse firma Hirsche Performance onder handen genomen om zo 300 verse paarden te kunnen leveren.
Dynamische bochtenridder
Dat gebeurt in de duurste Saab van Marktplaats middels een vijftraps automaat die de krachten overbrengt op de voorwielen. Zonder sper. In een een zware cabrio met slappe koets. Verwacht dus niet de meest dynamische bochtenridder op de Tonale-pas. Wel zal het een zeer prettige cruiser zijn waarmee je op de snelweg menig BMW, Audi of Mercedes in het stof laat bijten.
Maar nu vraag je je af: is die V6 wel geleverd met die neus? Goede vraag! Het antwoord is nee. Deze auto is later voorzien van de Griffin-voorbumper van de NEVS-Saabs. Ook de wielen komen van ná de Spyker-periode.
Duurste Saab van Marktplaats
De duurste Saab van Marktplaats is niet zo de fabriek uit komen rollen, zoals je ‘m ziet. Naast de bumper en de velgen zit er ook een DAB-radio in van Kenwood. Logisch, want het Saab-systeem was niet al te best. In het interieur zien we verder diverse carbon-sierdelen en een stuurwiel van Hirsch.
De kap is drie jaar geleden vernieuwd, dus je kan er weer even tegenaan. Bekijk dan ook ons Saab 9-3 Cabrio-advies voor alle specifieke punten voor deze generatie 9-3 Cabrio. Oh, en de algemene 9-3 aandachtspunten kun je onze Saab 9-3 aankoopadvies-video bekijken.
Kilometerstand duurste Saab van Marktplaats
In tegenstelling tot veel andere Saabs valt de kilometerstand heel erg mee. Dit witte exemplaar heeft namelijk 118.000 kilometer gelopen. Dat is gezien de vraagprijs overigens schrikbarend veel, maar de in de meeste Saabs wordt flink gereden. De Saab Cabrio eigenaren zijn er nu eenmaal gek op. Extreem lage standen komen gewoonweg bijna niet voor.
Dus durf jij voor de duurste Saab van Marktplaats 29.750 euro uit te geven, of zoek je een exemplaar voor minder dan de helft en schroef je zelf er een nieuwe bumper op? Laat het weten, in de comments!
volvo-s60-adept zegt
Je kunt ‘t natuurlijk altijd proberen.
quinn zegt
@volvo-s60-adept: haiii Opel Vectra!!!
kevertje zegt
Goed om te zien hoe die Saabs terug gewild zijn. Je ziet ze vaker rijden dan je wel zou denken tegenwoordig, ook in het buitenland én vooral die cabrio’s zijn geliefd. Intriest hoe dit schitterende merk verkwanseld werd door GM.
jorden zegt
@kevertje: Saab was vooral zelf verschrikkelijk eigenwijs. Ging alles van GM nog keer aanpassen of herontwikkelen.
De ontwikkelingskosten rezen de pan uit en er werd geen euro verdiend.
Wel geweldige auto’s!!!
bierbuik zegt
@kevertje: en terecht, ik heb sinds kort een OG 9-3 cabrio, geweldige auto! Luxe, snel, dak open, heerlijk!
tatog zegt
Het is vooral jammer dat er geen grote partij de potentie van SAAB heeft gezien en dat GM SAAB geen toekomst heeft gegund.
Volvo was vlak voor de overname door Geely ook niet bijster goed. Nu staan het merk er echt een stuk beter voor! Met SAAB het het ook die kant op kunnen gaan.
sprankel zegt
Saab was Saab, daar valt veel over te zeggen maar onder de streep, winst draaien was zeer uitzonderlijk voor het merk. Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat te midden in financiële crisis niemand er brood in zag om alweer grote zakken geld in het merk te steken. GM heeft veel verkeerd gedaan met Saab maar heeft er in eerste instantie wel veel geld in gepompt en is zich vervolgens komen moeien omdat het geen return on investment zag.
En dan kom je aan de essentie van het probleem, een totaal gebrek aan commercieel inzicht, born from jets, waar sloeg al de marketing eigenlijk op? Ja ze waren pionier in betrouwbare turbo laders, veligheid, geavanceerde ECU sturingen en nog veel meer maar wie wist daarvan buiten een select clubje liefhebbers? Niemand, een Saab dat was een dokters auto, een bompa auto, zo dacht het publiek erover en dat was ook duidelijk te zien aan de verkoop. Dan kan je GM de schuld geven maar er valt wel iets te zeggen over dat eigenwijs merk dat zich niets aantrok van de rest maar daarbij wel vergat dat als je echt eigenwijs wilt zijn het cruciaal is dat je u eigen boontjes kan doppen.
jvthof zegt
@sprankel: Born from jets – een andere vroegere tak (ze mochten nog steeds het logo gebruiken) was de straaljager divisie die nog steeds bestaat. Het logo was van Saab Scania en de straaljagerdivisie vroeger
freezzr zegt
@sprankel: achteraf een koe in de kont kijken noem ik dit altijd maar….
MarcoM zegt
Toch zie je nog best wel veel Saabs op de weg, ofschoon ze al lang niet meer nieuwe verkocht worden, dat zijn vast de echte diehards.
posthumus zegt
@marcomanta: Veel particulieren kopen zelf geen nieuwe auto’s (want amper betaalbaar). We hebben daardoor een behoorlijk oud wagenpark en als je kijkt wat er nu verkrijgbaar is voor ~€5.000, dat rond 2005 is geproduceerd, dan zijn SAABs over het algemeen een prima optie.
aerotic zegt
Ik ben al jaren Saab liefhebber en ik rijd met veel plezier in een 9-3, maar voor 30k kan ik heel wat leukere cabrio’s bedenken.
Robert zegt
Een cabrio koop je niet om als prettige cruiser voor op de Autobahn te rijden, hoeveel snelle Mercedessen, Audi’s en BMW’s je er ook er stof doet happen. Een cabrio koop je om te genieten van mooie B-wegen, leuke heuvellandschappen en een fijne bergpas op z’n tijd. En zijn voor dát doel en voor díe centen zijn er echt veel betere cabrio’s te vinden.
Dit is beslist een heel fraaie auto hoor, maar echt, 300 pk verpakt in een carrosserie met het uiterlijk van een gedistingeerde Van Bommel en de stijfheid van een teenslipper; het zou bij de typegoedkeuring al verboden moeten worden.
E34M5Touring zegt
30k met 120 op de klok. Die is niet wijs. Er staat een sedan met diezelfde ombouw naar NEVS neus en motortuning voor de helft van t geld met 40k minder op de klok. En die staat al ff. Veel succes ermee.
stationcar zegt
Maximaal 15k zou ik zeggen, en dat vind ik eigenlijk al te veel.
30k is in ieder geval gewoon lachwekkende aandachtstrekkerij.
e36thuglife zegt
ja en waarom zit die bumper er op zeker schade bak nee dank je
SvenskaAeroplanAB zegt
Prachtig! Beter te duur dan niet te koop ;) Ik zou zelf liever de 2.0 Turbo hebben. Is een echte Made in Sweden Saab motor. De V6 is een Holden/ GM motor. Past een stuk minder bij de auto, rijdt ook aanmerkelijk minder fijn…
deSjonnies zegt
Ik begrijp nooit dat iedereen loopt te zuigen over Opol / GM motoren of componenten die in Alfa’s en Saabs werden gebruikt terwijl een concern als VAG of PSA niets anders doen bij hun merken. Primijum or not.
SvenskaAeroplanAB zegt
@deSjonnies: daarom rij ik ook geen VAG of PSA ;)
Maarten zegt
@svenskaaeroplanab: De 2.0T in de 9-3 is gewoon de Z20NET motor van Opel
bpc zegt
De b2x5 was de laatste saabmotor in de 9-5 tot 2009 en in de 93 tot 2001 dacht ik ?
Dit is inderdaad gewoon een gm blok
ronaldotour zegt
Wim ter Braake importeert veel Saab’s en vraagt er in verhouding tot andere aanbieders zeer stevige prijzen voor. Het is een beetje van onschatbare waarde.
cappie zegt
??? Dit is veel te duur kijk even op ANWB koerslijst. Bij verkoop bij een autobedrijf kan er €17.750 tot €18.550 er gevraagd worden. €29.750 is gewoon te schandalig.
sulobb zegt
Deze ziet er mogelijk wel properder uit dan gelijke modellen, maar de vraagprijs is idd. zeer hoog. 20k+ kan nog, maar 30k moet het iemand zijn die er lang naar zocht…
frank2b zegt
Het mag dan de duurste saab van marktplaats zijn,
op gaspedaal.nl staan er nog wel een paar duurdere.
legion1349 zegt
29k. Denk het ook.
misterds5 zegt
Dit ding voelt een beetje aan als een opgewarmd lijk. Al die achteraf gemonteerde zooi, en dan ook nog voor zo’n prijs. Nee dank je. Doe dan maar een knappe 9-5 station van de laatste generatie. Dan rijd je tenminste echt in iets aparts. (Al is dat gewoon een Insignia met een ander uiterlijk.)
bpc zegt
Met 27 geproduceerde exemplaren zal je daar net iets meer als 30k moeten voor leggen vrees ik
LaCotse zegt
Ah, de beroemde ‘nightpanel’ button, dat dit nooit bij andere merken is geïntroduceerd is mij nog steeds een raadsel. Briljant met één druk alles donker op je panel, nu moet je vaak het middenconsole dimmen, daarna aan een knopje draaien naast het stuur. Dit was heel slim en mooi!
bpc zegt
En de dubbele zonnenklep van saab mocht ook gekopieerd worden van mij
vincent264 zegt
(Te) Duur, maar gaaf! Apart dat het al een tijdje terug is dat Saab geen auto’s meer maakt. Leuk stuk om te lezen! Zelf een Saab 9-3OG cabrio eigenaar en hou er hartstikke veel van! Bochten is niet helemaal z’n ding, en de standaard stijfheid van de auto moet je ook niet over beginnen, maar heerlijk een Stage 1 Saab motor (230 pk) en lekker touren