Het kost wat, maar dan heb je ook iets wat amper van het origineel te onderscheiden is.
Een Jaguar SS100 is een gewilde klassieker. Het was een van de eerste sportwagens van het merk en de opa van de E-Type. Sommigen noemen het zelfs de mooiste vooroorlogse sportwagen, maar daarvoor zijn er wat mij betreft te veel pareltjes uit Frankrijk gekomen. Maakt ook niet uit, de SS100 is een gewilde klassieker. Zo gewild, dat sommigen naast het net grijpen en dus opzoek moeten naar andere manieren om van zo’n sportieve Brit te genieten.
Je kunt opteren voor een schaalmodel, maar dat is toch minder leuk dan een echte. Voor wie net wat meer te besteden heeft, bouwde Suffolk Sport Enginering gewoon een nieuwe SS100 voor je. Zie het als een volledig functionerend schaalmodel in de schaal 1:1. Ouderwets handwerk, dat was in 1963 net iets goedkoper dan nu. De auto is zoveel mogelijk gelijk aan het origineel, alleen de techniek is iets nieuwer. De 4.2-zescilinder is net als de rest van de aandrijflijn vermoedelijk afkomstig uit een Mark II.
Zo’n fraaie replica tik je dan ook niet voor een paar mille op de kop, hier moet serieus voor betaald worden. Voor 79.950 euro mag je de auto ophalen in gelderland.
Of is toch deze Jaguar SS100 de duurste…
Overigens zou je kunnen beargumenteren dat niet deze auto, maar deze Jaguar SS100 de duurste replica is. De vraagprijs bedraagt maar liefst 189.500 euro en voor dat geld krijg je een auto die voor de oorlog als Jaguar 2.5 Litre Saloon de fabriek uit kwam rollen. In 1994 is het chassis en de aandrijflijn van die auto gebruikt voor een recreatie van een SS100. Daarmee is de auto in ieder geval nog iets correcter dan bovenstaande replica, maar nog steeds niet helemaal origineel…
Edge zegt
Het blijft toch geweldig om te zien, zo’n vooroorlogse klassieker met van die gigantische wielen! Dit is nou een replica waar ik mij niet voor zou schamen
rufctr01 zegt
Dan liever een E-type
berlinetta zegt
Menig vrouw zal jaloers zijn op die koplampen.
888natan zegt
@berlinetta: slappelach gekregen haha
coenh zegt
Voor dat geld kocht ik toch wel iets anders..
aquila2003 zegt
Uhm een mk2 is toch niet geleverd met 4.2?
Rob zegt
@aquila2003:
Dat dacht ik ook. De eerste gen. Jaguar XJ wel.
phdg zegt
@aquila2003: nee motorruim was te klein voor de 4.2 , uit een mkX misschien?
Dutchdriftking zegt
Ik heb hem staan, keurig roestvrij binnen gestald.
Helaas wel 1:18.
hardinx-core zegt
Ik zag zojuist een hawk stratos replica tekoop staan in nl. voor 75.000. Doe mij die dan maar
a45edition1 zegt
Doe mij maar een fierro
O plaat zegt
Leuk spul maar een volledig originele oldtimer vinden is zo goed als onmogelijk laat staan een voor oorlogse. Tenzij er maar een 100tal van gebouwd zijn zou ik ook geen enkele klassieker 100% origineel laten en ik ben nog tans een liefhebber van alles wat oud is. Even nog wat vloeken in de kerk: De mooiste vooroorlogse klassieker is in mijn opzicht een Amerikaan. Namelijk de Auburn Speedster
pinut187 zegt
Neuh, ik sla over.